Lapsi oli yökylässä kaverilla ja siellä oli pakotettu rukoilemaan iltarukous. Menikö nyt ihan oikein?
Siellä kyllä tiedetään ettei meidän perhe kuulu kirkkoon. Lapsi oli ollut kiltisti hiljaa että kaveri saa rukoilla, mutta vanhemmat vaativat minunkin lastani rukoilemaan. Jos olisin tiennyt tämän, en olisi päästänyt lasta sinne ollenkaan, enkä päästä enää jatkossa. Talossa talon tavalla, kyllä, mutta ei se mielestäni tarkoita sitä että voidaan pakottaa harjoittamaan uskontoa.
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä olet tässä virheen tehnyt, kun päästi lapsesi uskovaiseen perheeseen yöksi ymmärtämättä mitä se tarkoittaa.
Normaalissa uskovaisessa perheissä vieraat saavat kyllä olla rukoilematta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin hirveä äiti, että olen pakottanut lapseni käymään moskeijassa, hidujen temppelissä, buddhalaisluostarissa, ortodoksikirkossa, katolilaisessa kirkossa ja kerran jopa helluntailaisten tilaisuudessa. Mitenköhän nuo raasut tulevat ikinä pärjäämään elämässä, kun heidän äitinsä on tällä tavoin heitä traumatisoinut.
Ai lapsi sanoi ettei halua, mutta sinä pakotit heidät?
Kylläpä on ollut vaarallinen ja traumaattinen kokemus! Tuskin lapselle, mutta äidille kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin hirveä äiti, että olen pakottanut lapseni käymään moskeijassa, hidujen temppelissä, buddhalaisluostarissa, ortodoksikirkossa, katolilaisessa kirkossa ja kerran jopa helluntailaisten tilaisuudessa. Mitenköhän nuo raasut tulevat ikinä pärjäämään elämässä, kun heidän äitinsä on tällä tavoin heitä traumatisoinut.
Pakottanut käymään tutustumismielessä ja uteliaisuudesta, vai pakottanut osallistumaan seremonioihin sillä mielellä että nyt uskot tai itket ja uskot?
Missä kohtaa ap puhui jostain "uskot tai itket ja uskot" jutuista?
Lapsi sai tuosta erinomaisen opin uskovaisten sielunmaisemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaveri on ollut tellä yökylässä, niin onko hän joutunut osallistumaan iltarukouksettomaan nukkumaanmenoon?
Kaveria ei varmaankaan kielletty rukoilemasta, vai mitä? Ap:n lapselle olisi pitänyt samalla tavoin suoda uskonnonvapaus, eli ei pakottaa rukoilemaan.
Tuliko ap:n lapsesta nyt uskovainen, kun hän yhden kerran lausui jonkun "Levolle laske luojani" tyypisen runon? Jos ei, silloinhan ap:n lapsen uskonnonvapaus toteutui, koska hän saa edelleen vapaasti olla siinä uskossa missä haluaa. Ei minustakaan buddhaa tullut, vaikka kävin buddhalaisten temppelissä. Otin sen oppimiskokemuksena.
Eli lapsen voi mielestäsi pakottaa uskonnolliseen toimenpiteeseen, jos hänestä ei tule uskovainen
Nii, mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä välillä piti noinkin tehdä. Ei voinut 4-vuotiasta jättää temppelin ulkopuolelle odottamaan siksi aikaa kun itse piipahdan siellä. Eikä myöskään 6-vuotiasta ortodoksikirkon ulkopuolelle odottamaan hääseremonian päättymistä oman tätinsä hääpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se ihan kamalaa, että aikuinen käskee lasta. Kyllä pitäisi aina vaan hyppiä pikkupilttien pillin tahdissa, ettei vaan lapsi joudu tekemään mitään mitä ei tahdo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän varmasti pelkkä provo.
Niin luulisi, mutta tiedän yhden tyypin joka kylässä olleessaaan vaatimalla vaati että kaikkein on osallistuttava pöytärukoukseen, ja vielä käsi kädessä. Oli jonkinlainen uusherännäinen hihhuli.
Voi kamala. Ne ruvet käsistä eivät varmasti parane koskaan. Kyllä tuollainen kädestäpitäminen voi rikkoa ihmisen lopullisesti. Miksi uskovien pitääkin tuhota läheisiään pitämällä heitä kädestä. Käden voi laittaa myös nyrkkiin. Sitä kun saa, harva on eri mieltä.
Jos ollaan kylässä noudatetaan kyläpaikan sääntöjä. Terveisin uskonnoton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä olet tässä virheen tehnyt, kun päästi lapsesi uskovaiseen perheeseen yöksi ymmärtämättä mitä se tarkoittaa.
Normaalissa uskovaisessa perheissä vieraat saavat kyllä olla rukoilematta.
Normaalissa perheessä äiti ei sekoa siitä, jos lapsi osallistuu rukoushetkeen. Ei, vaikka perhe olisi miten uskonnoton.
Vierailija kirjoitti:
Yökylässä minkäälainen pakottaminen mihinkään, johtaisi siihen ettei seuraavaa yökyläilyä ole tulossa.
Ai vaikka hampaiden pesuun? Ihan samalla tavalla nuo vanhemmat uskoo että se rukoileminen on ihan vaan lapsen omaksi parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa kaikesta vääntää. Te ateistit olette aggressiivisia.
En minäkään tykännyt, kun lapseni kaverin äiti oli antanut iltapusun poskelle lapselleni. Mutta en minä siitä minnekään valittanut. Antoi joka kerta samalla kuin omalleen. Itse siis kertoi.
Ja kerran siellä oli kaverin isä ollut niin humalassa, että makasi lattialla.
Kaikenlaista tapahtuu, kun ei ne lapsen kaikkien kavereiden vanhemmat ole mitään parhaita ystäviä.
Jollei mitään kamalampaa tapahdu, niin kannattaa olla ihan rauhassa vaan.
Kaverin isä humalassa lattialla? En ikinä päästäisi lastani yökylään, jossa on aikuinen tai useampi humalassa.
Kuulin tuosta asiasta siltä lapseni kaverilta. En tiedä, montako kertaa aiemmin tuo oli tapahtunut, mutta se oli lapseni paras kaveri ja tuon jälkeen erosivat ja muuttivat pois.
Oma lapseni ei osannut humalaista tunnistaa, kun ei ollut sellaista kohdannut.
Tajusin tuolloin, että on aikamoinen riski nuo yökyläilyt lapsen kavereiden perheeseen.
Paljonkohan esim hyväksikäyttöä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnonvapaus menee kyllä kyläpaikan sääntöjen yläpuolelle.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi mt-ongelmat kasvavat räjähdysmäisesti jos joku mitätön iltarukouskin saa aikuisen ihmisen hyppimään seinille ja tartuttamaan hysteriansa lapseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mennyt oikein. Aivan käsittämätöntä käytöstä, ja tässä ketjussa on aivan käsittämättömiä kommentteja. Uskonnonvapaus kuuluu kaikille, myös lapsille.
Jos kristittyjen lapsia kiellettäisiin rukoilemasta tai kommennettaisiin rukoilemaan islamilainen rukous, teillekin valkenisi todella nopeasti, miksi uskonnonvapaus on tärkeää.
Tämä!
Ja tuo niin hyvä esimerkki. Kuinka monelle olisi ihan ok, että lapsi pakotettaisiin musmiliperheessä yökylässä ollessaan rukoilemaan allahia? Ja että siitä valittaminen olisi turhaa vouhotusta, koska kyllähän lapsen on hyvä oppia?
Ja sitten jos argumenttina käytetään että kristinusko on suomalaista kulttuuria, samoilla seuduilla se Jeesuskin saarnasi niin kuin Mohammed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rukoushetkeen osallistuminen ei estä kenenkään uskonnonvapautta. Rukoiluhan ei ole uskonnon harjoittamista ellet itse sitä sellaiseksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on varsin heikko usko, jos käännyt heti siitä pois kun yhden rukouksen suustasi päästät. Normaali ihminen osaa säilyttää oman uskontonsa, vaikka osallistuisi jonkun muun uskontokunnan rituaaliin.
Uskonnollinen toimi ei ole uskonnollinen toimi, jos toimen harjoittaja ei pidä sitä uskonnollisena toimena. Esimerkiksi minä olen ateisti enkä koe harjoittavani minkäänlaista uskonnollista toimea, jos luen esim. Isä meidän ääneen. Minulle se ei ole uskonnolinen runo, koska en harjoita kristillistä uskoa. Minulle Isä meidän on runo siinä missä vaikkapa Aale Tynnin tai Eeva Joenpellon runotkin.