Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehen pitää armeija käydä.
Armeija ei ota onneksi kaikkia miehiä.
787e/kk kertynyt ja just täytin 37v.
Arvio 67v mennessä 2772e
Huomaa palstan miehistä, että osa ei ole käynyt armeijaa. Täysiä sekopäitä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa palstan miehistä, että osa ei ole käynyt armeijaa. Täysiä sekopäitä.
Miesvauvoja
Vierailija kirjoitti:
Tomeraa työtä on painettava 40 vuotta 60 000 vuosipalkalla. Siitä tulee 3199 euron eläke, kuten minulla
Siis palkkasi oli 40 työputken päätteeksi 60 000 euroa vuodessa? Ei se alussa voinut olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli olet tilanteessa kuin jos et olisi tehnyt päivääkään töitä. Saat siis sen saman eläkkeen kuin ne, joilla ei ole eläkekertymää ollenkaan.
Tämä on käsittämättömän väärin. Itselläni on n. 1500 euroa kertymä, olen 53-v. Pieneltä tuntuu, kun 900 saa tekemättä mitään. No onneksi on talo maksettu ja säästöjä, niin ei tarvitse vuokrasta huolehtia.
Itse tienatulla työeläkkeellä ja kansaneläkkeellä on se ero, että työeläkkeen saat vaikka sinne Espanjaan
AP ei ole paljoa töissä tainnut olla. Itsellä ihan perus huonopalkkaista duunarityötä takana n. 10 vuotta ja eläke 540 e/kk.
Trolli tämä on, mutta mistä viha? ei tuossa isot tulot ole missään vaiheessa olleet niin ei voi yllättää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
Nyt varmaan ymmärrät millaisen raatamisen ihmisen on pitänyt tehdä täyspäiväisesti tavallisilla ei-huippupalkka-aloilla saadakseen 2000e eläkkeen. Isopalkkaisten on sitten erikseen.
Jos ei käy armeijaa, on surkimus.
Liian vähän työssäoloaikaa. Ei me muut makseta sulle eläkettä. Tämä on syytä muistaa, kun jää pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet haukkuu naisia eikä uskalla mennä leikkauksiin ilman puudutusta. Siinä meillä on oikein kovikset.
Ei tuo oo mikään isottelun aihe synnyttää ilman epiduraalipuudutusta. Turhaan siinä on itteään kiusannu.
Kuule, kaikki ei saa mitään kivunlievitystä halusi tai ei.
Sä vähättelet täällä toisia, vaikka synnytys ilman kivunlievitystä on toiseksi kovin kipu mitä ihminen voi kokea.
Lopeta se itsesi kehuminen sitten siitä, että istut kokouksissa puhumassa paskaa ja mussuttamassa viinereitä.
Millä perusteella et saanu? Ootko liian tursas? Ei se muiden ongelma joka tapauksessa ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi.
Mitä teet muuten työksesi? Kiinnostaisi tietää mihin tähdätä
Yamk tutkinto johtamisesta. Esihenkilö sotealalla.
Eli olet valtiolla/kunnalla hommissa.
On sitä yksityisiäkin sote firmoja: mm. mehiläinen, terveystalo, pihlajalinna
Olet AP tehnyt todella, todella vähän töitä. Olen nelikymppinen ja olin työkyvyttömänä todella kauan, jolloin tein vain osa-aikatyötä. Työtulot oli 3000-8000 euroa vuodessa plus soviteltu päiväraha. Eläkekertymä 478 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet haukkuu naisia eikä uskalla mennä leikkauksiin ilman puudutusta. Siinä meillä on oikein kovikset.
Ei tuo oo mikään isottelun aihe synnyttää ilman epiduraalipuudutusta. Turhaan siinä on itteään kiusannu.
Kuule, kaikki ei saa mitään kivunlievitystä halusi tai ei.
Sä vähättelet täällä toisia, vaikka synnytys ilman kivunlievitystä on toiseksi kovin kipu mitä ihminen voi kokea.
Lopeta se itsesi kehuminen sitten siitä, että istut kokouksissa puhumassa paskaa ja mussuttamassa viinereitä.
Millä perusteella et saanu? Ootko liian tursas? Ei se muiden ongelma joka tapauksessa ole
Ei ole painosta kiinni mikään kivunlievitys.
Oletko itse ruma tatutoitu mamma?
Vierailija kirjoitti:
Onko 172 cm mies lyhyt?
Minun mies on 172cm ja minulle oikein sopiva kun on 10cm lyhyempi. Poikani on 173cm ja hänen kihlattunsa on kaksi senttiä pitempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomeraa työtä on painettava 40 vuotta 60 000 vuosipalkalla. Siitä tulee 3199 euron eläke, kuten minulla
Siis palkkasi oli 40 työputken päätteeksi 60 000 euroa vuodessa? Ei se alussa voinut olla.
Ihan hyvin voi olla, kun valitsee oikean alan ja työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 172 cm mies lyhyt?
Minun mies on 172cm ja minulle oikein sopiva kun on 10cm lyhyempi. Poikani on 173cm ja hänen kihlattunsa on kaksi senttiä pitempi.
Tosi lyhyitä miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus. 53 vuotias on saanut palkkaa MARKOISSA !!! NUORISO EI ÄLYÄ TÄTÄ. MARKOISSA AIKA ENNEN EUROJA .
Miten tuo nyt liittyy mihinkään?
Sain minäkin palkkani markoissa v:sta -79 vuosituhannen vaihteeseen ja silti saan eläkettä pikkasen yli 4000e/kk, kun juuri jäin eläkkeelle. Kyllä ne markka-ajalta kertyneet huomioidaan ihan samalla tavalla euroiksi muutettuna ja indeksikorotukset lisättynä.
Ennen ei eläke kertynyt kuin vasta 24v eteenpäin. Siinä kohtaa monen työura on jo pitkälle tehty kun sitten alkaa lastenhoitovuodet.
No jos joku kuvittelee, että ennen 24 ikävuotta olisi ennättänyt kerryttää
Kyllä mulle olisi kelvannut 5v eläkekertymä mitä en saanut ikävuosilta 19-24. Vaikka edes satanen lisää/kk
No tottakai kaikki ottais mielellään sen lisää, minäkin. Mutta vastasin tuolle, joka väitti, että *monen työura on jo pitkälle tehty* (24-vuotiaana).
Paitsi meille yrittäjille, joita kusetetaan YEL -muodossa.
Jos käytettäisiin tuota 1,5 % vuosipalkasta ja käytetään vaikka minun keskimääräistä palkkaani 75 000 nettona vuodessa, niin se olisi eläkettä 1125 vuodessa eläkettä. MUTTA.
Minäkin maksan lähellä minimiä ja noin 8400 e YEL-iä vuodessa ja eläkkeeseeni se vaikuttaa 40 e/kk eli vaikuttaa eläkkeeseeni 480 e/vuosi.
Jotenkin matematiikka ei täsmää... Tämänpä vuoksi en maksa yeliä täysiä, vaan sijoitan ja maksan asuntolainani pois.
Yrittäjä