Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
1/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian olet kaikkien nuorten kadehtima varakas eläkeläinen. 

Vierailija
2/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52v ja mulla on 2700/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa minimieläkkeenä toimii takuueläke, jonka täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa vuonna 2025, tarkentaa Eläketurvakeskus. Takuueläkettä maksetaan, jos muut eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) jäävät alle tämän summan. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on.

Takuueläkkeen täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa, jos kaikki eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) ennen verotusta ovat yhteensä enintään 978,34 euroa kuukaudessa, tarkentaa Eläketurvakeskus. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on. Takuueläkettä ei makseta, jos muut eläkkeet ylittävät tulorajan.

Esimerkiksi, jos henkilön työeläke on 200 euroa kuukaudessa, ja hän saa lisäksi täyden kansaneläkkeen, jonka määrä on 783,41 euroa kuukaudessa (yksin asuvalle), hänen kokonaiseläkkeensä on 983,41 euroa, ja hän ei saa takuueläkettä, sillä se ylittää takuueläkkeen tulorajan 978,34 euroa, tarkentaa Kela ja Työeläke.fi.

Vierailija
4/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Takuueläke tulossa.

Vierailija
5/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke on noin 900, joten jos jäät alle sen erotus maksetaan takuueläkkeenä ja sen lisäksi on asumistuki ja vielä toimeentulotukiin, joten pärjäät kyllä. Lisäksi jos jatkat vielä 10 vuotta tuo summa tulee kasvamaan roimasti! Suomi on edelleen hyvinvointivaltio. Terveisin köyhä eläkeläinen

Vierailija
6/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v ja mulla on 2700/kk.

Tällä hetkellä vai sitten kun pääset eläkkeelle 68vee

Vierailija
7/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan maksama takuueläke turvaa sinulle vähimmäiseläkkeen, jos kaikki eläkkeesi ennen verotusta ovat yhteensä alle 978,34 euroa kuukaudessa (2025). Sitten saa varmaan jotain asumistukea siihen päälle ja muita korvauksia lääkemenoihin sun muuhun. Kyllä ne kaikki eläkeläiset tuntuu jollain pärjäävän.

Vierailija
8/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Vierailija
9/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli olet tilanteessa kuin jos et olisi tehnyt päivääkään töitä. Saat siis sen saman eläkkeen kuin ne, joilla ei ole eläkekertymää ollenkaan.

Vierailija
10/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

Vierailija
11/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vähän yli 40-vuotias ja eläkekertymä on ilmeisesti 0 euroa. En stressaa, sillä en pääse koskaan vanhuuseläkkeelle. Sairauseläkkeelle jäisin heti, jos pääsisin. Olen työttömänä, mutta en ole oikeasti työkykyinen. Se takuueläke vähän alle 1000 euroa tuntuu oikeasti houkuttelevalta lottovoitolta nykyisen tuloni työmarkkinatuen 595 euroa jälkeen. Kunpa tosiaan saisin edes tuon takuueläkkeen.

Vierailija
12/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tehdyt työt eivät näy eläkkeessä. Juurikin nuo sinun lyhyet jaksot myös tekee, sen että eläkekertymää ei muodostu. Minijaksoista ei laisinkaan. Jne.

Mutta voin lohdutukseksi sanoa, että on olemassa takuueläke, eli jos et saa muoodostettua  tuosta peruseläkettä on takuueläke n 900 e  kieppeillä jtk. Mutta nyt voit kerryttää. Monella muodostuu kansaneläkkeestä plius työeläkkeestä se perustulo. Eläkket maksetaan eri aikaan kuusta,oliko niin, että se kansaneläke noin 22 pv. Eli suunnittelua vaatii taloudenpidossa kun tipottelemalla tulevat. 

Vierailija
13/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Takuueläke tehtiin porvarihallituksen aikana

Vierailija
14/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo. Kannattaa laskea kannattaako sinnitellä vanhaksi asti missään halpatyössä. Yleensä ei kannata.

Vierailija
15/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Vierailija
16/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saamassa perintöä ennen eläköitymistä? Se voi pelastaa.

Itsellä pieni eläkekertymä, mutta tulen perimään vanhempani (sisarukseni kanssa), ennen eläkeikääni. Noh, olettaen ettei vanhempani elä 100+ vuotiaiksi molemmat. 

Vierailija
17/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Nii? 

Vierailija
18/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa minimieläkkeenä toimii takuueläke, jonka täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa vuonna 2025, tarkentaa Eläketurvakeskus. Takuueläkettä maksetaan, jos muut eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) jäävät alle tämän summan. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on.

Takuueläkkeen täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa, jos kaikki eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) ennen verotusta ovat yhteensä enintään 978,34 euroa kuukaudessa, tarkentaa Eläketurvakeskus. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on. Takuueläkettä ei makseta, jos muut eläkkeet ylittävät tulorajan.

Esimerkiksi, jos henkilön työeläke on 200 euroa kuukaudessa, ja hän saa lisäksi täyden kansaneläkkeen, jonka määrä on 783,41 euroa kuuk

Itseäni taas masentaa, että vaikka teen reilun 40 vuoden työuran, niin silti käteen ei eläkettä jää montaa sataa enemmän kuin sellaisella henkilöllä, joka saa takueläkkeen ja eläkeläisen asumistuen,  vaikka kyseinen henkilö ei ole eläissään töitä tehnyt!

Vierailija
19/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Vierailija
20/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä onnekseni saan 3400 kuussa ensi vuonna, kun jään tavoiteiässäni eläkkeelle.

Yritän parhaillaan säästää myös sijoitusyksiöön rahat, jotta saan vuokratuloja eläkkeen lisäksi. Aion myös jatkaa työntekoa niin kauan kuin vain jaksan. Ja toimin myös välillä airbnb-majoittajana vuokraten taloni alakertaa.