Miksi joissain suvuissa/perheissä kaikki menestyy ja jopa puolisotkin on "eliittiä"?
Itse olen perheestä jossa kyllä opiskeltiin ahkerasti ja pyrittiin menestykseen mutta kuitenkin keski-iässä saa huomata ettei niin hienosti sitten mennytkään. Työura ei ollutkaan nousujohteinen. Puolisoksi tulikin juntti alkoholisti. Lapsillakin on ongelmia.
-luuseri-
Kommentit (107)
Mulla oli älyä, monenlaista lahjakkuutta ja hyvä ulkonäkö, mutta lannistava ja häpeään perustuva kasvatus on estäneet hyödyntämästä niitä. Just tuo mitä joku kirjoitti: on ne muut, paremmat ihmiset, ja me ei olla niitä. Tyydyin ilkeään puolisoon ja odottelen eläkepäiviä höpöhöpötyössä.
Onhan se kerrottu ja todistettu sata kertaa että varakkaan perheen keskiverto saa todennäkösemmin hienot koulutukset ja uran ku köyhän perheen älykäs lapsi.
Ei paljoa vaadi keksiä syytä tuohon...
Asiaa on kyllä tutkittukin laajasti, mm. 1.1 miljoonaa ihmistä käsittävässä tutkimuksessa. Älykkyysosamäärä selittää lähes kaiken elämässä menestymisessä ja korkea äo ennustaa myös pitkää ikää. Äo selittää senkin miksi samassa perheessä kasvanut sisarus menestyy toista paremmin. Sukujen tasolla asia on monimutkaisempi, sillä sisaruksiaa on 50 prosenttia samoja geenejä, serkuksilla enää 12,5 prosenttia.
Omassa ja puolison suvussa on paljon ihmisiä, jotka ovat menestyneet hyvin ja kaikki kohtalaisesti. Tämä perustuu mielestäni yhteishenkeen ja tuen antamiseen sekä kohtalaiseen varallisuuteen. Siis sosiaaliseen ja taloudelliseen turvaan, jota lähipiiri tarjoaa. Ei täällä mitään neroja olla, mutta vähäinenkin potentiaali pyritään hyödyntämään. Avoimen yliopiston väylän kautta on moni päässyt opiskelemaan tai menty ulkomaille opiskelemaan esim. lääkikseen tai eläinlääkäriksi. On kannustettu ja iloittu toisten saavutuksista.
Olen työskennellyt perheiden kanssa lähes 30 vuotta eri työtehtävissä ( lastensuojelu, turvakoti ym.) ja nähnyt millaista elämä voi olla myös näillä ulkoisesti menestyneillä. Näitä perheitä on yllättävän paljon. Kokemukseni kautta en enää arvosta ihmistä ulkoisen menestyksen kautta.
-ulkoisesti kaunis, sisältä mätä ja tuhoisa-
Ei siivooja voi olla menestynyt. No ehkä joku Kananen, yksi maailman miljardeista siivoojista. Loput sulautuvat seinään, olivat miten hyviä työssään tahtojaa