Kysymys lestadiolaisille
Ihan vilpittömästi ja uteliaani kýsyn seuraavaa (ja pyydän rehellisiä, suoria vastauksia):
Onko pelastusta liikkeeseenne kuulumattomille? Olen itse uskossa Jeesukseen Kristukseen ja Hän on minulle kovin rakas. Minulla on lestadiolaisia kavereita ja jopa ystäviä (ja sukulaisiakin), mutta kukaan heistä ei ole koskaan hyväksynyt minua uskovaiseksi. Olen tehnyt parannuksen 20-vuotiaana ja silloin minulle on julistettu synnit anteeksi. Tuosta on jo useampi vuosikymmen aikaa. Luen Raamattua päivittäin, käyn seurakunnan Jumalanpalveluksissa ja rukoilen joka päivä. Vaikka rakkaat lestadiolaiset ystäväni eivät hyväksykään minua sisarekseen Herrassa, minua lohduttaa Jeesuksen sanat: "Joka minun luokseni tulee, sitä minä en aja pois." Ja: "Joka uskoo ja kastetaan, hän pelastuu." Ja:" Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut." Mitään muuta Jeesus ei Raamatun lehdillä vaadi, kuin (ja tämä toki on paljon) uskomista Häneen ja elämänsä rakentamista Hänen varaansa. Tietenkin siihen kuuluu myös kuuliaisuus Jeesukselle, Hänen tahtonsa täyttäminen, missä me poloiset ihmiset emme tietenkään läheskään aina onnistu. Mutta Vapahtajamme on armollinen ja rakastaa meitä hurjan paljon. Kiitos Jeesus, että saan olla sinun lapsesi! Kukaan muu kuin Herra Jeesus ei ratkaise minun ikuisuuttani.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Suvikset on meille suurin lähetystapahtuma myös. Kaikki ovat tervetulleita!
Tämän vuoden perusteella vielä lisätoive: älkää please tulko provosoimaan, vaan rauhassa tutustumaan.
Kiitos. Mutta miten se rippi ja ehtoollinen saman kirkon jäseniltä?
Vierailija kirjoitti:
Jumalan terve tarkoittaa nimenomaan sitä, että sillä tunnustetaan usko vanhoillislestadiolaiseen tapaan, siksi sitä ei käytetä muille. Ehkä voisi verrata hyvävelikerhojen kädenpuristuksiin tms.
Mitkä ne edut on jotka saa olemalla vl? "hyvävelikerho"
Hyvä jos vl ei enää korosta omaa paremmuuttaan ja lapsille ei toiteta, että vain me päästään taivaaseen. Paljon muiden kiusaamista ja sen oikeutusta poikinut tuo asenne. Parasta olisi puolin ja toisin kanssakulkijoita arvostava asenne ja toisen uskon kunnioittaminen.
Jo pelkästään 10 käskyssä on tekemistä, että niitä onnistuu noudattamaan. Jokainen täysin rehellinen rikkoo niitä tahtomattaan päivittäin. Täydellistä ihmistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä useimmat paikallaolijat Suviseurojen ehtoollispaikalla ajattelevat jos ei-vl ev.lut. käy siellä ehtoollisella?
Ei ajatella mitään. Siellä käy rhtoollisella kummeniä tuhansia (kai?). Kukaan ei tarkkaile kyllä, kaikki saa käydä.
Entä millainen synninpäästökäytäntö teillä on, eli pitääkö ennen ehtoollista ripittäytyä jollekulle?
Ei tarvitse. Suurin osa käy jonkun ystävän kanssa, jolta voi pyytää siunausta ennen ehtoollista. Halutessaan voi pyytää ehtoollista jakavaa pappia saarnaamaan synnit anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvikset on meille suurin lähetystapahtuma myös. Kaikki ovat tervetulleita!
Tämän vuoden perusteella vielä lisätoive: älkää please tulko provosoimaan, vaan rauhassa tutustumaan.Kiitos! Tulen kun Suviseurat taas seuraavan kerran on etelässä.
<3 Sitä ennen käy toki muissa seuroissa tai kuuntele:
Kesällä on myös opistoseurat (joissa on paljon väkeä, yli 20000), sitten hyvin monella paikkakunnalla on oma Rauhanyhdistys (löydät netistä kyllä). Lisäksi voit kuunnella kesäseuraradiota tai nettiseurat.info.
Eikö vl-väki ole vieläkään tehnyt parannusta haitallisesta ja epäraamatullisesta vain me -eksytyksestä??
Vierailija kirjoitti:
Eikö vl-väki ole vieläkään tehnyt parannusta haitallisesta ja epäraamatullisesta vain me -eksytyksestä??
Ilmeisesti sitä ei enää ulkopuolisille toitoteta, vaikka omassa piirissään yhä niin ajattelevatkin:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/luterilaisen-kirkon-sisalla-toimii-10…
Jos tietävät olevansa oikeassa niin miksi eivät sano sitä suoraan?
Lestadiolaisten turva ei ole Jeesuksessa, vaan toisessa uskovaisessa, joka julistaa synnit anteeksi. Jokainen lestadiolainen aina ja kerta toisensa jälkeen toistaa tuota yhtä ja ainokaista raamatunkohtaa "ottakaa Pyhä Henki, jolle te annatte syntinne anteeksi...". Minua surettaa ja hämmästyttää hirveästi se, miten heikosti lestadiolaiset (vl:t siis) tuntevat Raamatun. Se on hämmentävää, ihmeellistä, käsittämätöntä ja surullista. Kaikki toistelevat papukaijana tuota yhtä kohtaa, jota saarnapöntöstä korostetaan tietysti paljon. Tuo kohta ei MITENKÄÄN sulje pois pelastusta koskevia satoja raamatunkohtia, joka tekee yksiselitteisen selväksi, miten ihminen pelastuu. Siihen ei tarvita toisen vl:n tai kenenkään rippiä, vaikka rippi hyvä asia sinänsä onkin ja annettu kirkolle tehtäväksi. Synnit voi tunnustaa suoraan Jumalalle ja saada ne anteeksi. Jeesus itse niin opetti.
Raamattu myös toteaa: Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: Tunnustan syntini Herralle. Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan. Psalmi 32:5
Ja ei ole totta, että on vain yksi tarkka uskovaisten porukka. Luukkaan evankeliumissa JEESUS sanoo, ettei Jumalan valtakunnasta voi sanoa, että se on "tuolla tai täällä." Luuk. 17: 20.21. Näin vl:t kuitenkin tekevät ja tuntuu, että koko usko perustuu juuri siihen. Jo Raamatussa on vähintään kaksi (oikeasti useampia) uskovaisten porukkaa, joilla oli ihan eri elämäntavat. Jerusalemin seurakunta, jotka noudattivat juutalaisia tapoja ja ns. hellenistikristityt, jotka eivät noudattaneet ja elivät ihan eri elintapojen mukaan. Ja samaa uskovaisten porukkaa olivat.
Jatkoa: yhteisössänne on paljon hyvää ja siinä kannattaa yhteisön takia varmastikin myös pysyä, jos se tuo itselle iloa ja voimaa, eikä ahdista. Mutta olisi hienoa nähdä, että Raamattu tunnettaisiin laajasti, otettaisiin se todesta, eikä niin, että sieltä irrotetaan jokin yksi kohta miljoonien muiden joukosta ja sitä toistetaan ja toistetaan, eikä tunneta, tiedosteta ja ymmärretä kokonaisuutta joka on kristallin kirkas! Lukekaa hyvät ihmiset uutta testamenttia.
Siellä myös sanotaan, että seurakunnan pitäisi arvioida opetus. Seurakunnan! Se on seurakunnan tehtävä. Ei uskoa sokeasti, mitä pöntöstä julistetaan.
VL:llä näyttää päinvastoin olevan niin, että ei saa arvioida tai kyseenalaistaa opetusta. Se on heti jo saatanan työtä? Kuitenkin Raamattu opettaa arvioimaan. Ja jotta voi arvioida, täytyy tuntea Raamattu.
Omakohtainen raamatuntuntemus on ensiarvoisen tärkeää kaikille uskoville, jotta ei lankea eksytyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka rakkaat lestadiolaiset ystäväni eivät hyväksykään minua sisarekseen Herrassa"
Miten tämä ilmenee?
Kerron pari esimerkkiä, miten se ilmenee: He eivät koskaan halua puhua uskonasioista minun kanssa. Kerran kysyin yhdeltä lestadiolaiselta ystävältä, miten hänen mukaansa ihminen pelastuu ja ystävä vastasi ,että "kun uskoo niin kuin me". He eivät koskaan tervehdi minua sanoilla: Jumalan terve. Kun sanon heille, että minä ajattelen heidän olevan minun sisariani ija veljiäni Kristuksessa, he eivät sano mitään. Kerran eräs ystäväni sanoi jopa, että Raamatussa sanotaan ihan selvästi, ettei pelastusta ole muualla kuin heidän piirissään. En siis koe minkäänlaista uskonyhteyttä heidän kanssaan ja se surettaa minua, sillä Jeesus sanoi, että uskovien pitäisi olla yhtä.
Ei kenenkään ulkopuolisen usko kelpaa vanhoillislestadiolaisille. Tulimereen olet heidän mukaansa matkalla.
Ev.lut. kirkon pappi ei voi antaa syntejä anteeksi. Muut kuin vl:t eivät pääse taivaaseen. Liike tulisi erottaa evankelisluterilaisesta kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiinnostaa mitä he ajattelevat? Eikö tärkeää ole se miten sinä uskot? Jos uskot kuten he niin silloin uskot myös että he ovat ainoat pelatuvat. Jos et, niin miksi asia merkitsisi sinulle mitään?
Minua kiinnostaa siksi, koska minulla on monia rakkaita ystäviä heidän joukossaan, mutta ihmettelen usein, miksi Jeesuksen armo ja Golgatan työ ei riittäisi minulle asti...
Ystäväsi eivät taida olla niin hyviä ystäviä kuin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ainoastaan pohjois Suomessa oleva pieni ehkä vasta satavuotias lahko on ainoa tie pelastukseen maailmassa? Höpö höpö Vanhoillis lessuus ei pelasta ketään!
Uskomme uskomme olleen olemassa jo Jeesuksen ajasta asti ja siirtyneen ihmiseltä toiselle kuin olympiasoihtu.
Vl
Jaa että se soihtu ois sitten päätynyt vain Suomeen , lähinnä Pohjanmaalle? Voihan sitä uskoa vaikka maahisiin, mutta ei se siitä yhtään sen " uskottavampaa" (!) tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl-väki kuvittelee olevansa synnitöntä, kun elää tiettyjen lahkon määräysten mukaan. Väärin menee, sillä kaikki, aivan kaikki, mitä he tekevät - vaikkapa seuroissa käynti tai mikä tahansa arkipäiväinen asia myös lestadiolaisten tekemänä - on syntiä.
Kannattaa mieluummin hakeutua ev.lut. kirkon oppien piiriin ja unohtaa tuollaiset vl-ystävät. He eivät kenenkään syntisyyttä, synnittömyyttä tai uskonelämän syvyyttä määrittele. Lahko on kuitenkin vain lahko, ja sisäänpäin kääntyneenä erittäin altis harhaopeille.
Mainitsemasi "vl-lahko" on kirkkomme herätysliike. Sen kutsuminen lahkoksi on loukkaavaa. Todellakin toivon että kirkossamme olisi tilaa myös heille. On todella ahdasmielistä alkaa rajata kirkosta pois jäseniä. Myös ystävien unohtamiseen kehottaminen on vastoin ev.lut. kirkon sanomaa. Miksi ihmeessä kuvittelet että ap jättäisi ystävä
Vanhoillislestadiolaisuus täyttää useita vaarallisen lahkon piirteitä. Nimitys on perusteltu.
Eksklusiivinen pelastusoppi, kritiikin vaientaminen, lähteneiden mustamaalaaminen, seksuaalinen kontrolli, laiton kartellitalous noin alkuun.
Me uskomme, että tämä usko pelastaa. Ei vl-jäsenyys vaan oikea usko (verkossa on kuolleita kaloja eikä kaikilla ole lampussa öljyä). Sitä ei voi tietää, se on uskon asia. Tällä tavalla uskomalla minulla on sydämellä rauha. Sen haluan pitää. Toivomme, että kaikki tekisivät parannuksen ja liittyisivät meidän joukkoomme.
Minun on vaikea ymmärtää miksi se on muille ongelma. Minua ei haittaa yhtään, että olen muslimien mielestä uskoton koira. Se ei haittaa minua, koska en usko heidän olevan oikeassa. Jos ajattelisin, että he on oikeassa, niin kääntyisin tietenkin muslimiksi.
Minä sinuna, ap, etsisin uusia ystäviä. Sellaisia, jotka oikeasti hyväksyvät sinut ja uskosi ihan kokonaan. Mene rohkeasti. Kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sitä ei enää ulkopuolisille toitoteta, vaikka omassa piirissään yhä niin ajattelevatkin:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/luterilaisen-kirkon-sisalla-toimii-10…
Jos tietävät olevansa oikeassa niin miksi eivät sano sitä suoraan?
Jutusta:
Vanhoillislestadiolaisuus on luterilaisen kirkon sisällä toimiva konservatiivinen herätysliike, jonka piirissä on noin satatuhatta jäsentä. Liike eroaa muista herätysliikkeistä siinä, että sen opetuksen mukaan ainoastaan vanhoillislestadiolaiset voivat pelastua. Kaikki muut joutuvat helvettiin. Vain vanhoillislestadiolaisuus edustaa todellista Jumalan valtakuntaa ja vain liikkeen jäsenet ovat oikeita kristittyjä. Tätä kutsutaan eksklusiiviseksi eli ulos sulkevaksi seurakuntaopiksi.
Kun vuonna 2013 Oulun silloinen piispa Samuel Salmi julisti vanhoillislestadiolaisten kesäjuhlilla Suviseuroilla synninpäästön, liikkeen silloinen pääsihteeri Tuomas Hänninen kiirehti huomauttamaan, ettei piispan antama synninpäästö ole sama asia kuin uskovan antama synninpäästö.
Piispa ei voinut julistaa syntejä sovitetuiksi, koska hän ei ollut uskova eli vanhoillislestadiolainen.
herää kysymys, miksi liike on osa ev.lut. kirkkoa - ja miksi kirkko sietää moista.
Kiitos! Tulen kun Suviseurat taas seuraavan kerran on etelässä.