Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys lestadiolaisille

Vierailija
30.06.2025 |

Ihan vilpittömästi ja uteliaani kýsyn seuraavaa (ja pyydän rehellisiä, suoria vastauksia):

Onko pelastusta liikkeeseenne kuulumattomille? Olen itse uskossa Jeesukseen Kristukseen ja Hän on minulle kovin rakas. Minulla on lestadiolaisia kavereita ja jopa ystäviä (ja sukulaisiakin), mutta kukaan heistä ei ole koskaan hyväksynyt minua uskovaiseksi. Olen tehnyt parannuksen 20-vuotiaana ja silloin minulle on julistettu synnit anteeksi. Tuosta on jo useampi vuosikymmen aikaa. Luen Raamattua päivittäin, käyn seurakunnan Jumalanpalveluksissa ja rukoilen joka päivä. Vaikka rakkaat lestadiolaiset ystäväni eivät hyväksykään minua sisarekseen Herrassa, minua lohduttaa Jeesuksen sanat: "Joka minun luokseni tulee, sitä minä en aja pois." Ja: "Joka uskoo ja kastetaan, hän pelastuu." Ja:" Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut." Mitään muuta Jeesus ei Raamatun lehdillä vaadi, kuin (ja tämä toki on paljon) uskomista Häneen ja elämänsä rakentamista Hänen varaansa. Tietenkin siihen kuuluu myös kuuliaisuus Jeesukselle, Hänen tahtonsa täyttäminen, missä me poloiset ihmiset emme tietenkään läheskään aina onnistu. Mutta Vapahtajamme on armollinen ja rakastaa meitä hurjan paljon. Kiitos Jeesus, että saan olla sinun lapsesi! Kukaan muu kuin Herra Jeesus ei ratkaise minun ikuisuuttani.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matt 7:21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."

Maailmasta löytyy runsaasti erilaisia uskonyhteisöjä ja seurakuntia. Niissä on erilaisia käsityksiä, tarviiko uskovaisen ylipäänsä noudattaa Jumalan tahtoa ja jos tarvii, niin mitä noudatetaan ja mitä ei.

Itse olen vl ja muotoilen niin, että tiedän tällä uskolla pelastuvani. Rauhanyhdistyksen jäsenyys ei pelasta vaan se, jos olen vielä kuolinhetkellä uskomassa ja olen edelleen halunnut uskoa synteihin lankeavana ja puutteellisena ihmisenä syntini anteeksi toiselta uskovaiselta (eli toiselta Jeesuksen opetuslapselta/seuraajalta, joilla on Pyhän Hengen kautta valta antaa katuvalle syntejä anteeksi maan päällä).

Eli Jeesus antoi Pyhän Hengen lahjan sen hetkisille opetuslapsilleen ja pyysi heitä saarnaamaan evankeliumia ympäri maailmaa ja löytämään uusia opetuslapsia (jotka saavat heidän kauttaan myös Pyhän Hengen lahjan). Raamatussa luvataan, että maailmasta löytyy aina ja kaikkina aikoina pieni oikeasti uskovien joukko eli Jeesuksen opetuslapsia löytyy myös tänä päivänä. Sen tietää ainoastaan Jumala, löytyykö jostakin päin maailmaa toisia uskovia, jotka periytyvät alkuperäisistä opetuslapsista ja uskovat oikein Raamatun mukaan.

Ihmisinä emme voi etukäteen tuomita ketään kadotukseen, koska viimeinen tuomio on yksin Jumalan tehtävä, mutta voimme Raamatun avulla osoittaa Jumalan tahtoa. Me emme voi käännyttää ketään uskoon omilla ansioillamme, vaan usko on lahja, jonka Jumala antaa sellaiselle, joka on sen valmis ottamaan vastaan (ja jolla mikään asia elämässä ei ole omakohtaista uskoa tärkeämpää). 

Jos sinun vl-lestadiolaiset kaverit eivät tunnusta sinua samalla tavoin uskovaksi, uskot ilmeisesti jostakin Raamatussa ilmenevästä perustavanlaatuisesta asiasta eri tavoin kuin he tai ymmärrät eri tavoin. Luultavasti uskossasi moni asia on oikein ja täysin Raamatun mukainen ja Jumala kutsuu sinua puoleensa. Kaverisi haluavat, kuten me kaikki muutkin haluamme, että myös sinä pelastuisit, joten rukoilemme puolestasi, että Jumala avaisi sinulle täydellisen uskonymmärryksen ja sen jälkeen näet, mitä et nyt vielä näe.

Vierailija
22/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi tietää. Se selviää, kun kuolemme. Minulle lestadiolaisuus on ainoa paikka, missä olen kokenut uskon ja siksi olen luopunut monesta muusta asiasta. 

Kohtelen eri tavalla uskovia ystäviäni uskovaisina, jos he itse itsensä sellaiseksi mieltävät. 

Olen vl. 

Lisään vielä, että se, kun puhutaan uskosta siltä kannalta, mitä se merkitsee omaan elämään, siinä tulee väistämättä esiin se, että elän uskoni vuoksi toisin kuin toisin uskova ystäväni. Ja se on kiusallista, koska en halua dissata toisen uskoa ja katsomusta ja silti se ei "kelpaa" itselleni.

Voidaan kyllä toivottaa siunausta, puhua Raamatusta jne. 

Mutta näinhän se on kaikilla uskovaisilla. Ja ateisteillakin. Ei se että vl:lle ei "kelpaa" hel

Jostain syystä vl tavat ärsyttävät usein. Ehkä siksi, että ne ovat niin äärimmäisiä. Se saa ehkä miettimään, että toinen luulee itseään jotenkin paremmaksi. 

Mullekin on tullut vaikutelma että kuvitellaan että lestadiolaisten usko perustuu paremmuuteen ja synnittömyyteen. Ja sitten pitää kaataa paskaa niskaan että varmasti putoaa jalustalta. Objektiivisesti tarkastellen se uskovainen on se kiusattu.

Olen ateisti mutta käynyt uskonnontunnit peruskoulussa. Uskallan väittää että vaikka suurin osa ikäluokastani on tehnyt samoin, harvalla on käsitystä mikä on kristinuskon pointti. Sen oletetaan ehkä olevan ihmisen hyvyys ja paremmuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinua kiinnostaa mitä he ajattelevat? Eikö tärkeää ole se miten sinä uskot? Jos uskot kuten he niin silloin uskot myös että he ovat ainoat pelatuvat. Jos et, niin miksi asia merkitsisi sinulle mitään?

Vierailija
24/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua kiinnostaa mitä he ajattelevat? Eikö tärkeää ole se miten sinä uskot? Jos uskot kuten he niin silloin uskot myös että he ovat ainoat pelatuvat. Jos et, niin miksi asia merkitsisi sinulle mitään?

Anna ihmisen kysyä. Häntä voi kiinnostaa se ihan vaan huvikseen tai oman uskomisen kannalta. 

Kyllä vl:t osallistuvat asialliseen keskusteluun. 

Vierailija
25/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna ihmisen kysyä. Häntä voi kiinnostaa se ihan vaan huvikseen tai oman uskomisen kannalta. 

Kyllä vl:t osallistuvat asialliseen keskusteluun. 

Annan, annan, mutta ihmettelen. Itse en piittaa toisten mielipiteistä.

Vierailija
26/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet 40vuotias. Mielestöni 20 vuotta sitten ei ole vuosikymmeniä sitten vaan parikymmentä vuotta sitten.

Olen yli 50. Ja tiedän, että olen syntiä tehnyt senkin jälkeen, sillä liha roikkuu meissä kiinni eikä Jumala ala lihanjalostukseen. Mutta syntiä pyydän anteeksi ja teen siitä parannusta eli en tahdo tehdä sitä enää, haluan jättää sen taakseni. Mutta kukaan meistä ei yllä täydellisyyteen kuin vasta taivaassa. 

Vierailija
27/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet 40vuotias. Mielestöni 20 vuotta sitten ei ole vuosikymmeniä sitten vaan parikymmentä vuotta sitten.

Olen yli 50. Ja tiedän, että olen syntiä tehnyt senkin jälkeen, sillä liha roikkuu meissä kiinni eikä Jumala ala lihanjalostukseen. Mutta syntiä pyydän anteeksi ja teen siitä parannusta eli en tahdo tehdä sitä enää, haluan jättää sen taakseni. Mutta kukaan meistä ei yllä täydellisyyteen kuin vasta taivaassa. 

Tämä on eri keskustelija, kuin se, jolta kysyttiin. 

Vierailija
28/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, luulin että kysymys oli minulle eli ketjun aloittajalle. 

Vierailija
29/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ainoastaan pohjois Suomessa oleva pieni ehkä vasta satavuotias lahko on ainoa  tie pelastukseen maailmassa? Höpö höpö Vanhoillis lessuus ei pelasta ketään!

Uskomme uskomme olleen olemassa jo Jeesuksen ajasta asti ja siirtyneen ihmiseltä toiselle kuin olympiasoihtu. 

Vl

Niin kaikki muutkin fundamentalistit uskovat.

Jehovalaisista muslimeihin.

Vierailija
30/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa siksi, koska minulla on monia rakkaita ystäviä heidän joukossaan, mutta ihmettelen usein, miksi Jeesuksen armo ja Golgatan työ ei riittäisi minulle asti...

Vierailija
31/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, luulin että kysymys oli minulle eli ketjun aloittajalle. 

Ok, ehkä se olikin. Luulin, että se oli minulle. 

- ketjuun vastaillut vl

Vierailija
32/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa siksi, koska minulla on monia rakkaita ystäviä heidän joukossaan, mutta ihmettelen usein, miksi Jeesuksen armo ja Golgatan työ ei riittäisi minulle asti...

Kuuntele itseäsi ja Jumalan ääntä, älä ihmisiä. 

-vl

Vierailija
33/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-väki kuvittelee olevansa synnitöntä, kun elää tiettyjen lahkon määräysten mukaan. Väärin menee, sillä kaikki, aivan kaikki, mitä he tekevät - vaikkapa seuroissa käynti tai mikä tahansa arkipäiväinen asia myös lestadiolaisten tekemänä -  on syntiä.

Kannattaa mieluummin hakeutua ev.lut. kirkon oppien piiriin ja unohtaa tuollaiset vl-ystävät. He eivät kenenkään syntisyyttä, synnittömyyttä tai uskonelämän syvyyttä määrittele. Lahko on kuitenkin vain lahko, ja sisäänpäin kääntyneenä erittäin altis harhaopeille.

Vierailija
34/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vl-väki kuvittelee olevansa synnitöntä, kun elää tiettyjen lahkon määräysten mukaan. Väärin menee, sillä kaikki, aivan kaikki, mitä he tekevät - vaikkapa seuroissa käynti tai mikä tahansa arkipäiväinen asia myös lestadiolaisten tekemänä -  on syntiä.

Kannattaa mieluummin hakeutua ev.lut. kirkon oppien piiriin ja unohtaa tuollaiset vl-ystävät. He eivät kenenkään syntisyyttä, synnittömyyttä tai uskonelämän syvyyttä määrittele. Lahko on kuitenkin vain lahko, ja sisäänpäin kääntyneenä erittäin altis harhaopeille.

Vl-väki ei kuvittele olevansa synnitöntä, sillä jos vl-väki kuvittelisi olevansa synnitöntä, he eivät saarnaisi syntejä anteeksi jokaisissa seuroissa.

Vl-väelle Raamattu on uskon ja elämän ylin ohje. Ennenkuin joku vastaa tähän nohevana, ettei vl-väki noudata kaikkia Vanhan Testamentin ohjeita, niin useimmat VT:n ohjeet uhrieläimineen eivät enää koske meitä Jeesuksen sovitustyön jälkeen eläviä ihmisiä. Jeesus vahvisti ainoastaan joitakin ohjeita VT:stä, jotka ovat yhä voimassa Hänen sovitustyönsä jälkeen (kuten 10 käskyä).

Luther arvosteli aikoinaan katolista kirkkoa sen eksyttyä Raamatun opetuksista ja tämä johti lopulta luterilaisen "lahkon" (käyttämäsi nimitys) eroamiseen katolisesta kirkosta. Samalla tavoin Lestadius ymmärsi, että luterilainen kirkko oli erkaantunut Raamatun mukaisesta opista ja alkoi opettaa kuten Luther oli aikoinaan opettanut ja uskon ymmärtänyt.

Jos ev.lut kirkko oli jo Lestadiuksen aikana erkaantunut Raamatusta, kuinka paljon se on ehtinyt erkaantua lisää tähän päivään mennessä, kun ev.lut kirkko on joustanut ja joustaa yhä opeissaan siten kuin enemmistö kansasta vaatii (eli näin ollen ev.lut kirkko ei pohjaa opetustaan enää juurikaan Raamattuun vaan antaa ihmisten muokata oppejaan nykyaikaisiksi ja Jumalan tahdon vastaisiksi).

Usko on omakohtainen, joten minun tulee ennen kaikkea valvoa siinä, että pysyn itse uskomassa. Vl:nä en ala määrittelemään kenenkään syntisyyttä tai uskonelämän syvyyttä, koska kunkin ihmisen sisimpään näkee ainoastaan Jumala. Voin ainoastaan viitata Raamattuun ja perustella Raamatun avulla omia uskonkäsityksiäni. En ala syyttelemään tai syyllistämään, koska ketään ei voi pakottaa uskomaan. Usko saadaan lahjaksi Jumalalta ja kyseisen uskon lahjan vastaanottaminen on vapaaehtoista.

Jos koet osan Raamatussa esiintyvistä jakeista tuomitsevina, minua tai muita vl:a on turha tästä syyllistää. Mitä kohtia ja jakeita Raamatusta et hyväksy eli mitkä osat pitäisi mielestäsi poistaa? Uskoisin, ettet sinäkään ole valmis poistamaan siitä mitään, koska heti Raamatun alkulehdillä Jumala kieltää lisäämästä tai poistamasta Raamatusta mitään, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää se, että hyppäät omissa uskonkäsityksissäsi ohi jakeet, jotka tuntuvat mielestäsi mahdottomilta. Olen surullinen, jos toimit näin ja voin ainoastaan rukoilla puolestasi, että Jumala avaisi sinulle Raamatun kokonaisuutena.

Vierailija
35/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä useimmat paikallaolijat Suviseurojen ehtoollispaikalla ajattelevat jos ei-vl  ev.lut. käy siellä ehtoollisella?

Entä millainen synninpäästökäytäntö teillä on, eli pitääkö ennen ehtoollista ripittäytyä jollekulle?

Vierailija
36/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan terve tarkoittaa nimenomaan sitä, että sillä tunnustetaan usko vanhoillislestadiolaiseen tapaan, siksi sitä ei käytetä muille. Ehkä voisi verrata hyvävelikerhojen kädenpuristuksiin tms. 

Meillähän on sama uskontunnustus. Mitä siis tarkoitat?

Vierailija
37/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelee olevansa synnitöntä? Kerrotko vähän lisää? Arvelinkin että näin on, että tällaista luullaan, mutta mistä tämä on peräisin? Et varmaan kuitenkaan osaa ajatuksia lukea.

Se ateisti,  joka aikaisemmin arveli tätä 

Vierailija
38/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä useimmat paikallaolijat Suviseurojen ehtoollispaikalla ajattelevat jos ei-vl  ev.lut. käy siellä ehtoollisella?

Entä millainen synninpäästökäytäntö teillä on, eli pitääkö ennen ehtoollista ripittäytyä jollekulle?

Ja mitä te ajattelette "turisteista" Suviseuroilla? Olisi tavallaan kiva joskus käydä, mutta tavallaan tuntuu vähän kulttuuriselta omimiselta mennä toisen hengelliseen tapahtumaan turistiksi. En missään nimessä haluaisi häiritä kenenkään uskonrauhaa. Nimittäin luulen että itse vähän häiriintyisin, jos olisi pällistelijöitä paikalla.  Ja varsinkin jos pitää pelätä millaisissa aikeissa kukin on.

Vierailija
39/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvikset on meille suurin lähetystapahtuma myös. Kaikki ovat tervetulleita! 

Tämän vuoden perusteella vielä lisätoive: älkää please tulko provosoimaan, vaan rauhassa tutustumaan.

Vierailija
40/87 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemasi "vl-lahko" on kirkkomme herätysliike. Sen kutsuminen lahkoksi on loukkaavaa. Todellakin toivon että kirkossamme olisi tilaa myös heille. On todella ahdasmielistä alkaa rajata kirkosta pois jäseniä. Myös ystävien unohtamiseen kehottaminen on vastoin ev.lut. kirkon sanomaa. Miksi ihmeessä kuvittelet että ap jättäisi ystävänsä ja tulisi samaan porukkaan heitä pilkkaavien kanssa? Kuka tekee niin? Tuskin ainakaan ap, joka vaikuttaa ihanalta persoonalta.

Ev.lut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi