Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten omakotitalon löytäminen voi olla näin vaikeaa

Vierailija
30.06.2025 |

10 kuukautta ollaan etsitty ostettavaa taloa. Säästöt ja rahoitus, kaikki valmiina, vähän ylimääräistäkin toki kertynyt tässä odottelun aikana joten hintaluokkaakin on voinut hieman nostaa. Aluetta laajennettu ensisijaisesta paikkakunnasta kahteen viereiseenkin. Kaksi kertaa on tullut sellainen talo myyntiin mikä on todella klikannut, mutta ne myytiin käytännössä samantien. Eli kysyntää tietyntyyppisille omakotitaloille täällä päin on, vaikka 90% taloista varmaan on hitaita tai jopa mahdoton myydä. Ei ole pk-seutua lähelläkään. 

Ehkä jotain vertaistukea tällä hain että vielä se oikea talo löytyy? 12 näyttöä on nyt käyty, en ole lähtenyt sellaisia katsomaan joista en voisi kuvitella tosissaan ostoa. 

Ja emme aio rakentaa, ei sovi elämäntilanteeseemme useaan vuoteen. 

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen itsekin miettinyt. Tosin lisähaasteena sijainti pk-seudulla ja sen itäpuolella. Mikä niitä kahta sopivaa kotia yhdisti? Onko kyse siitä, että ne oli rempattu oikeanlaisiksi vai millaisesta talotyypistä on kyse?

Vierailija
2/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kuukaudessa olisit jo rakennuttanut sen talosi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käytännössä on  muutama vaihtoehto.

1) laajennatte aluetta vielä 

2) haette valmiiksi lainaa lisää, voitte näin saada lisää valikoimaa vähän yli nykyisen budjetin ja tarvittaessa nostaa tarjousta hintakilpailussa

3) odotatte kärsivällisesti 

Vierailija
4/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin Tinderissä. Ne halutuimmat viedään heti käsistä ja rupusakki pyörii siellä vuosia. Ja myyjät varmaan itkee, 'Miksi tavallinen talo ei kelpaa?'

Vierailija
5/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ihmiset ei varmaan uskalla laittaa myyntiin, kun joka paikassa huudetaan että työt loppuu/asuntokauppa sakkaa jne. Sitten niitä ei laiteta myyntiin, muuta kuin liian isoja tai aivan purkukuntoisia / rakennevikaisia roskia. Mekin ostettaisiin heti, jos sopiva tulisi vastaan, saa olla remontoitavakin, mutta ei niin että rakenteita pitää alkaa korjata. Eikä edes etsitä mistään kasvukeskuksista, vaan kaupungin ulkopuolelta 15-25km.

Vierailija
6/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen itsekin miettinyt. Tosin lisähaasteena sijainti pk-seudulla ja sen itäpuolella. Mikä niitä kahta sopivaa kotia yhdisti? Onko kyse siitä, että ne oli rempattu oikeanlaisiksi vai millaisesta talotyypistä on kyse?

Ne kaksi oli ylipäätään remontoitu ja huollettu kattavasti. Näki että on ollut tarkoituksena pitää talosta huolta, eikä kerryttää korjausvelkaa että kaikki tulee sitten kerralla eteen. 

Vierailija
7/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hyväksyihin vähän sinnepäin vaihtoehdot myös ja kävisin katsomassa saisiko muokattua remontoimalla sopivaksi. Jakaisin kiinnostavien talojen postilaatikkoon lappua olen kiinnostunut ostamaan talosi. Siten voisi löytyä talo joka ei ole vielä myytävänä. Sopisin heti näytön kiinnostavan talon tultua markkinoille. Tekisin heti ostotarjouksen. Maltti on valttia eli voi mennä vuosia etsiessä.

Vierailija
8/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kaksi oli ylipäätään remontoitu ja huollettu kattavasti. Näki että on ollut tarkoituksena pitää talosta huolta, eikä kerryttää korjausvelkaa että kaikki tulee sitten kerralla eteen. 

Kuntokartoituksella selviää talon kunto 

Vierailija
9/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi, ettei löydy juuri teidän haluamaanne taloa. Ottakaa opiksi niistä nopeasti myydyistä, että heti, kun tulee sopiva, niin ette jää märehtimään, vaan teette tarjouksen heti. Jos joku muu ylittää tarjouksenne, niin sitten teidän odotukset ja todellisuus ei ihan taida kohdata.

Vierailija
10/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin remontuidut menevätkin yleensä nopeasti, koska moni ei osaa kuvitella miltä talossa voisi remontin jälkeen näyttää. Mutta on turha rajata asuntoja sen perustella, että niihin on remontoitu kiva keittiö ja vessa. Ne ovat yleensä myös kalliimpia, joten kannattaa vähän laskeskella paljonko jokin remontti maksaa ja olisiko sittenkin hyvä tehdä se itse. Kuntotarkastuksella saa kuitenkin tietää ovatko rakenteet kunnossa. Joskus se remppaamaton kohde voi olla paremmassa kunnossa kuin rempattu, kun ei olla rempattu pilalle.

Vierailija
11/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin aikoinaan katsomassa ainakin 20 omakotitaloa, mutta sopivaa ei vaan löytynyt. Niinpä hankittiin järvenrantatontti ja rakennettiin oma talo. Ollaan kyllä oltu tyytyväisiä tähän ratkaisuun.

Vierailija
12/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 kuukaudessa olisit jo rakennuttanut sen talosi. 

Tämä

Tai sitten antaa kiinteistövälittäjälle tehtäväksi löytää teille sopiva talo, heillä on laajat verkostot jo olemassa.

Vierailija
13/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvin remontuidut menevätkin yleensä nopeasti, koska moni ei osaa kuvitella miltä talossa voisi remontin jälkeen näyttää. Mutta on turha rajata asuntoja sen perustella, että niihin on remontoitu kiva keittiö ja vessa. Ne ovat yleensä myös kalliimpia, joten kannattaa vähän laskeskella paljonko jokin remontti maksaa ja olisiko sittenkin hyvä tehdä se itse. Kuntotarkastuksella saa kuitenkin tietää ovatko rakenteet kunnossa. Joskus se remppaamaton kohde voi olla paremmassa kunnossa kuin rempattu, kun ei olla rempattu pilalle."

No en varsinaisesti pintaremontteja meinannut vaan putket, lämmitysjärjestelmä, salaojat jne. Ja toki pitäisi olla historiaa että kosteat tilat on päivitetty aina ajallaan. 

Vierailija
14/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti rakentamalla saisi just mieleisen, en kiellä. Mutta emme millään haluaisi niin suurta asuntolainaa vaikka se olisi mahdollinen. Kun on huomattu, että tällä seudulla on mahdollista saada hyvä talo noin 200 tuhannella. Haluamme että rahaa jää muuhunkin kuin asumiseen. Ap 

Vierailija
15/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskot joulupukkiinkin? 

Vierailija
16/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hyvin remontuidut menevätkin yleensä nopeasti, koska moni ei osaa kuvitella miltä talossa voisi remontin jälkeen näyttää. Mutta on turha rajata asuntoja sen perustella, että niihin on remontoitu kiva keittiö ja vessa. Ne ovat yleensä myös kalliimpia, joten kannattaa vähän laskeskella paljonko jokin remontti maksaa ja olisiko sittenkin hyvä tehdä se itse. Kuntotarkastuksella saa kuitenkin tietää ovatko rakenteet kunnossa. Joskus se remppaamaton kohde voi olla paremmassa kunnossa kuin rempattu, kun ei olla rempattu pilalle."

No en varsinaisesti pintaremontteja meinannut vaan putket, lämmitysjärjestelmä, salaojat jne. Ja toki pitäisi olla historiaa että kosteat tilat on päivitetty aina ajallaan. 

Minkä ikäistä taloa olette sitten katsomassa? Eipä esimerkiksi tuollainen putkiremontti ole omakotitalossa mikään paha juttu. Samalla saa sitten rempattua kosteat tilat ja keittiön mieleisekseen. Lämmitysjärjestelmänkin voi itse vaihtaa, jos on valmiina sopivasti esimerkiksi öljylämmitys.

Vierailija
17/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskot joulupukkiinkin? 

Kyllä hyvintehty kuntokartoitus jotakin kertoo. Taloon voi milloin vaan tulla jokin vika. Ei ne säntillisesti tehdyt huoltokirjatkaan aina kaikkea kerro. Eikä itse teetetyt remontitkaan huono vaihtoehto ole. Tietääpä sitten mitä oli ja mitä on nyt.

Vierailija
18/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse etsin kaksi vuotta sopivaa taloa. Neljä sopivaa löysin sinä aikana. Satoja kohteita kävin katsomassa. Sain ostettua hyvän ja olen tyytyväinen ollut toistakymmentä vuotta.

Vierailija
19/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet etsinyt 10 kk taloa, niin se unelmatalo olisi jo sinulla käytössä, jos olisit ottanut yhteyttä johonkin arkkitehtuuri/rakennusliikkeeseen. 

Olen alalla töissä ja se on arkipäivää, asiakkaat ostavat palveluita ja ainoa mitä asiakkaalle jää tehtäväksi, on hyväksyä tai hylätä. 

Myös valmiit talopaketit on yksi vaihtoehto,  niihinkin voi tehdä muutpksia. 

Jos tosissaan haluat okt, annat siitä toimeksiannon jollekin ulkopuolisille, he hankkivat tontin, piirustukset, raken. jne. 

Vierailija
20/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minkä ikäistä taloa olette sitten katsomassa? Eipä esimerkiksi tuollainen putkiremontti ole omakotitalossa mikään paha juttu. Samalla saa sitten rempattua kosteat tilat ja keittiön mieleisekseen. Lämmitysjärjestelmänkin voi itse vaihtaa, jos on valmiina sopivasti esimerkiksi öljylämmitys."

Ei ole mitenkään rajattu ikää. Mutta jos sen remontin niin sanottu eräpäivä on mennyt 20+ vuotta sitten, se vaan kertoo mulle että talosta ei ole pidetty huolta, ja sellainen kohde ei kiinnosta meitä. Laittaa miettimään, että mitä muutakin on jätetty tekemättä ja missä on säästetty. Ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan