Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten omakotitalon löytäminen voi olla näin vaikeaa

Vierailija
30.06.2025 |

10 kuukautta ollaan etsitty ostettavaa taloa. Säästöt ja rahoitus, kaikki valmiina, vähän ylimääräistäkin toki kertynyt tässä odottelun aikana joten hintaluokkaakin on voinut hieman nostaa. Aluetta laajennettu ensisijaisesta paikkakunnasta kahteen viereiseenkin. Kaksi kertaa on tullut sellainen talo myyntiin mikä on todella klikannut, mutta ne myytiin käytännössä samantien. Eli kysyntää tietyntyyppisille omakotitaloille täällä päin on, vaikka 90% taloista varmaan on hitaita tai jopa mahdoton myydä. Ei ole pk-seutua lähelläkään. 

Ehkä jotain vertaistukea tällä hain että vielä se oikea talo löytyy? 12 näyttöä on nyt käyty, en ole lähtenyt sellaisia katsomaan joista en voisi kuvitella tosissaan ostoa. 

Ja emme aio rakentaa, ei sovi elämäntilanteeseemme useaan vuoteen. 

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hyväksyihin vähän sinnepäin vaihtoehdot myös ja kävisin katsomassa saisiko muokattua remontoimalla sopivaksi. Jakaisin kiinnostavien talojen postilaatikkoon lappua olen kiinnostunut ostamaan talosi. Siten voisi löytyä talo joka ei ole vielä myytävänä. Sopisin heti näytön kiinnostavan talon tultua markkinoille. Tekisin heti ostotarjouksen. Maltti on valttia eli voi mennä vuosia etsiessä.

Toimisikohan tuo että jakaisi alueella postilaatikkoihin lappuja? Olen valmis kokeilemaan kaikkea. Lehdessä on ollut ilmoitus ja somessa, yhteydenottoja tuli vain niiltä joiden purkukuntoinen talo on ollut etuovessa jo iät ajat. Ap 

Vierailija
22/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette hitaita tai nirsoja. Ettekä tiedä mitään rakentamisesta. Teidät on helppo kusettaa ostamaan vastamaalattu hometalo, kun ette katso pintaa syvemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, 10 vuotta on kytätty sopivaa taloa. Moni muukin haluaa samanlaista kohdetta kuin me, niin ollaan jääty huutokaupassa toiseksi tai kolmanneksi.

Toinen ongelma on se, että vesivahinkoiset yms talot hinnoitellaan niin poskelleen, että vesivahingon yms tarpeellisten peruskorjausten jälkeen talon hinta on suurempi kuin vastaavan kokoisella uudella talolla.

Uuden rakentaminen on ihan ok ajatus, mutta kun se sijainti, sijainti, sijainti....

Vierailija
24/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti rakentamalla saisi just mieleisen, en kiellä. Mutta emme millään haluaisi niin suurta asuntolainaa vaikka se olisi mahdollinen. Kun on huomattu, että tällä seudulla on mahdollista saada hyvä talo noin 200 tuhannella. Haluamme että rahaa jää muuhunkin kuin asumiseen. Ap 

Se 200.000€ okt on kyllä vähän, kun huomioidaan tontti, kunnallistekniikka, sähkö yms. liittymät niin lopulla ei kummoista okt ikävä kyllä saa. 

Ja remontit maksavat esim. okt katto 30.000€, ikkunat ja ovet 25.000€,  joku uusi pihavarasto 20.000-35.000€. 

Ja tämä,.oli missä päin Suomea okt. 

Ihan ymmärrettävää, ettei noin pienellä budjetilla löydy mieleistä okt, mutta miten myöhemmin vanhan talon korjausremontit, kun rakennuksilla ja tarvikkeilla on myös elinkaarensa esim. keittiö, kp. jne.

Vierailija
25/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hyväksyihin vähän sinnepäin vaihtoehdot myös ja kävisin katsomassa saisiko muokattua remontoimalla sopivaksi. Jakaisin kiinnostavien talojen postilaatikkoon lappua olen kiinnostunut ostamaan talosi. Siten voisi löytyä talo joka ei ole vielä myytävänä. Sopisin heti näytön kiinnostavan talon tultua markkinoille. Tekisin heti ostotarjouksen. Maltti on valttia eli voi mennä vuosia etsiessä.

Toimisikohan tuo että jakaisi alueella postilaatikkoihin lappuja? Olen valmis kokeilemaan kaikkea. Lehdessä on ollut ilmoitus ja somessa, yhteydenottoja tuli vain niiltä joiden purkukuntoinen talo on ollut etuovessa jo iät ajat. Ap 

Ei 200.000€ saa hyvää okt edes maaseudulta, vaikka olisi muuttotappiokunta, kuin vanhoja ja niissä jo remontintarve. 

Jos laitatte puolet budjettiin, valinnan varaa tulee enemmän. 

Vierailija
26/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 kuukaudessa olisit jo rakennuttanut sen talosi. 

Eipä ainakaan meillä päin ole sopivia tonttejakaan myynnissä.

Vierailija
27/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me etsittiin miehen kanssa 2 vuotta ennenkuin joku suostui myymään meille. Käytiin varmaan sadoissa näytöissä ja jätettiin melkein yhtä monta tarjousta. Vaikka tarjottiin pyyntihinta ei kelvannut. Aika moni petasi sukulaiselleen tai tuttavalleen, kun sitten tarjouksen jälkeen myyjä veti talon pois myynnistä ja välittäjä pahoitteli että ei tullut kauppoja, kun myyjä päätti myydä jollekin ulkopuoliselle, joka ei edes antanut tarjousta välittäjälle.

Vierailija
28/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti rakentamalla saisi just mieleisen, en kiellä. Mutta emme millään haluaisi niin suurta asuntolainaa vaikka se olisi mahdollinen. Kun on huomattu, että tällä seudulla on mahdollista saada hyvä talo noin 200 tuhannella. Haluamme että rahaa jää muuhunkin kuin asumiseen. Ap 

Se 200.000€ okt on kyllä vähän, kun huomioidaan tontti, kunnallistekniikka, sähkö yms. liittymät niin lopulla ei kummoista okt ikävä kyllä saa. 

Ja remontit maksavat esim. okt katto 30.000€, ikkunat ja ovet 25.000€,  joku uusi pihavarasto 20.000-35.000€. 

Ja tämä,.oli missä päin Suomea okt. 

Ihan ymmärrettävää, ettei noin pienellä budjetilla löydy mieleistä okt, mutta miten myöhemmin vanhan talon korjausremontit, kun rakennuksilla ja tarvikkeilla on myös elinkaarensa esim. keittiö, kp. jne.

Me löydettiin unelmien okt 180 000€ rauhalliselta sijainnilta isolla omalla tontilla ja kuitenkin on palvelutkin suht lähellä. Eikä mitään välttämätöntä remontin tarvetta. Keittiö ja kylppäri uusittu pari vuotta sitten. 

Vierailija
29/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nyt minä ymmärrän miksi talon löytyminen on vaikeaa. Suurin osa kilpailee tässä persaukisten sarjassa. 

Vierailija
30/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 000 € kuulostaa melko pieneltä budjetilta omakotitaloon, jos on sen suhteen tiukat kriteerit.

Joko

- laskette kriteerejä (käytte katsomassa "sinne päin" taloja olisiko ne remontoitavissa tai jos se sittenkin livenä vakuuttaa)

- nostatte budjettia

- laajennatte hakualuetta.

Suosittelisin, että käytte katsomassa kelvollisia taloja avoimin mielin.

Vierailija
31/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 200.000€ saa hyvää okt edes maaseudulta, vaikka olisi muuttotappiokunta, kuin vanhoja ja niissä jo remontintarve. 

Jos laitatte puolet budjettiin, val

Kyllä saa.

Vierailija
32/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, nyt minä ymmärrän miksi talon löytyminen on vaikeaa. Suurin osa kilpailee tässä persaukisten sarjassa. 

Niin se on. Tämä "persaukisten sarja" sattuu olemaan Suomen keskituloiset. Parikymmentä vuotta sitten oli hieman erilaiset markkinat...

Vierailija
33/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minkä ikäistä taloa olette sitten katsomassa? Eipä esimerkiksi tuollainen putkiremontti ole omakotitalossa mikään paha juttu. Samalla saa sitten rempattua kosteat tilat ja keittiön mieleisekseen. Lämmitysjärjestelmänkin voi itse vaihtaa, jos on valmiina sopivasti esimerkiksi öljylämmitys."

Ei ole mitenkään rajattu ikää. Mutta jos sen remontin niin sanottu eräpäivä on mennyt 20+ vuotta sitten, se vaan kertoo mulle että talosta ei ole pidetty huolta, ja sellainen kohde ei kiinnosta meitä. Laittaa miettimään, että mitä muutakin on jätetty tekemättä ja missä on säästetty. Ap 

Miten sinä kuvittelet saavasi okt 200.000€, jos siinä on tehty ajallaan remontit?

Vierailija
34/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei 200.000€ saa hyvää okt edes maaseudulta, vaikka olisi muuttotappiokunta, kuin vanhoja ja niissä jo remontintarve. 

Jos laitatte puolet budjettiin, valinnan varaa tulee enemmän."

Kyllä saa sellaisen mikä on meille hyvä. Nehän täällä on myyty samantien. Ap 

Vierailija
35/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan haettu n. 300 000 e omakotitaloa täältä maaseudulta läheltä meidän lasten kouluja ja työpaikkojamme. Rahoitus on kunnossa. Ei täällä ole kuin läpimätiä tönöjä. Rakentaakin voisi, mutta tonttitarjonta surkeaa. Isoimmat tontit 1000 - 1500 m2 pellolla, jonkun sähkölinjan alla tai pohjoisen puolella kuusikossa, minne ei päivä pahemmin paista. Kuuset siis tontin ympärillä, ei tontilla.

Vierailija
36/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vielä kertoisit mistä ja mitä suunnilleen haet, voisit saada parempia neuvoja.

Vierailija
37/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on myynnissä paljon kuolinpesiä tai sellaisia vanhusten koteja. Niistä ei usein ole pidetty hyvää huolta... Muuta kuin omistajan mielestä ja kuntoraportitkin olivat osittain täysiä vitsejä.

Etsittiin itse asuntoa pk-seudulta yli vuosi ja ihan järkyttävää missä kunnossa osa taloyhtiöistä oli. Puhumattakaan näistä kahden asunnon taloyhtiöistä. 

Vierailija
38/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvintehty ja pidetty talo voi kestää pidempään kuin ohjeelliset kestoarviot rakenteille. On taloja joissa esim putket kestäneet paljon pidempään ja taloja joissa putket eivät ole kestäneet edes keskivertoa aikaa. Selvittäkää kunto ja teettäkää remontit itse. 

Vierailija
39/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laitatte puolet budjettiin, val

Tiedätkö mitä vaaditaan 400 000€ lainan saamiseksi? Siihen ei riitä nykypäivänä Sari-sairaanhoitajan ja Iiro-insinöörin tulot.

Vierailija
40/90 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 kuukaudessa olisit jo rakennuttanut sen talosi. 

No niitä tontteja on vielä vaikeampaa löytää.  Ostaisin heti, jos joku myisi sopivan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi