Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuruston seniori-ikäiset naiset painostavat ystäväkseen

Vierailija
29.06.2025 |

Onkohan muille tapahtunut vastaavaa? Olen siis vähän päälle 40, sinkku työssäkäyvä naisihminen. Olen nyt nelisen vuotta asunut nykyisellä asuinalueella, jossa varmaan lähinnä koirani takia tutustunut useisiin naapuruston asukkaisiin. Olen introvertti, enkä varmasti ilman koiraa kovin helposti alkaisi juttusille vieraiden ihmisten kanssa. Tässä alueella asuu kuitenkin mukavaa porukkaa, joten on toisaalta ihan kivakin joskus vaihtaa muutama sananen ja olenpa joskus jonkun luona kahvillakin piipahtanut.

Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että huomaan kaikkien näiden tuttavien ja ystävien olevan 65+ ikäisiä ja olen alkanut havaitsemaan tietynlaista painostusta olla heidän kanssaan enemmän tekemisissä. Eli se määrä sosiaalista kanssakäymistä, mikä itselleni olisi ok, ei tunnu heille riittävän. Olin toissaviikon lomalla ja vietin sen perheeni mökillä. Tuon viikon loppupuolella alkoi tulla viestejä näiltä naapureilta, että oletkos matkoilla kun ei ole näkynyt ja tulehan käymään kun kotiudut.

Mua ahdistaa. Ilman koiraa en varmaan poistuisi kotoa muuten kuin töihin ja takaisin. Aina kun lähden ulos, niin törmään johonkin näistä senioreista ja heillähän on aikaa ja halua jäädä jutustelemaan vaikka tuntikausiksi! Itse en aina ehdi enkä myöskään halua.

Mun omanikäisillä tuntuu kaikilla olevan perhettä ja sen myötä omat kuviot, ehkä sen takia en ole löytänyt omanikäistä seuraa.

Tiedän, että olen liian kiltti ja mun on vaikea sanoa ei. Kaikki nämä naapuruston seniorit ovat oikein mukavia, mutta koen silti ahdistavaksi heidän tarpeensa olla mun seurassa. En tiedä mitä tehdä.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:  HÖPSIS! Olen 70, minulla on lapsia ja lastenlapsia, ja ties kuinka monta muutakin whattsap-ryhmää heidän lisäkseen, naapureista uimaryhmään, seurakunnasta leipomaryhmään . . . Meistä ei KUKAAN roiku kenenkään keski-ikäisen kannoilla painostaen yhtään ketään yhtään mihinkään! Ei ole ainoatakaan kontaktia, johon ein voisi kirjoittaa: Hei tällä viikolla ein pääse mukaan, tai: Heinäkuun tapaamisen aikaan olen valitettavasti muualla, tai: Tarkoitus oli olla huomenna paikalla, tuli este! 

Ap keksii näitä juttuja! 

Eli jos sinun tuttavapiirissäsi ei tällaista tapahtu, niin ei voi olla totta. Just joo.

Ei vaan edellinen osaa sanoa EI.

-ohis

Vierailija
82/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne seniorit yrittävät saada sinusta jonkinlaista tukiverkkoa itselleen. Vanhuksia kannattaa vältellä, muuten he alkavat kokeilla saisiko sinulta ilmaista kantoapua, kotiinkuljetuspalvelua, kyytejä yms. 

Nyt päästii asian ytimeen, vanhusten halveksimiseen. Ap on itse yksinäinen, lavertelee mitä sattuu, emme me ole puistoissa kytikessä iltaisin josko joku koirallinen tulis auttamaan vaipan vaihdossa. Viesti oli siis,  vanhuksia kannattaa vältellä ja niitä koiran pissittäjiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin painostetaan jatkuvasti, että pitäisi liittyä paikalliseen marttakerhoon.

Ei Martoissa ole mitään vikaa - päinvastoin - mutta olen myös nelikymppinen, muut kerhon jäsenet ovat liki tuplasti omanikäisiäni. Koen, että en kuulu kohderyhmään.

Vierailija
84/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks niillä on sun numero?

Älä vastaa.

Mulla oli päinvastainen tilanne.

Asuin 2v pienellä paikkakunnalla.

Olen siististi pukeutunut, ja ihan tavallinen.

Osallistuin kaikenlaisiin aktiviteetteihin ja harrastuksiin.

En saanut yhtään kaveria!

Muutin pois.

Vierailija
85/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän oli pakko muuttaa pois edellisestä talosta vastaavan takia. Etenkin yksi naapuri oli AINA ulkona koiransa kanssa kellonajasta ja säästä riippumatta. Aina morjesti jo kaukaa ja tuli juttelemaan ja sitä juttua riitti tuntitolkulla jos vaan jäi kuuntelemaan. Alkoi jo ahdistamaan koko asunnosta poistuminen kun tiesi, että tästä eläkeläisestä piti päästä eroon mennessä ja tullessa.

Vierailija
86/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seniorit ajattelevat, että olet yksinäinen. He yrittävät pelastaa sinut.

Vierailija
87/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole introvertti, olet vain sosiaalisesti estynyt. 

ELi suomeksi: opettele sanomaan ei. 

Opettele etukäteen joitakin sopivia lauskahduksia: "täytyy katsoa kalenterista ensin" "valitettavasti minulla on sovittu meno heti tämän jälkeen / sori, mutta en ehdi jäädä juttelemaan, kun on vähän kiire, mutta oli kiva nähdä!" "työt rasittavat sen verran paljon, että taidan viettää viikonlopun ihan vain yksikseen kotona lepäilyn merkeissä" ja niin edelleen. 

Tämä. Ja sanon samaa mitä yhteen toiseenkin vähän vastaavan. Et ole kiltti, olet kaksinaamainen. On se kumma, kun sosiaalisesti estyneet puhuu toisista pahaa selän takana ja lopuksi kutsuu itseään "liian kiltiksi". 

Vierailija
88/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on, että ei osata sanoa ei, jos yritetään painostaa johonkin? Jos minulle tultaisiin sanomaan, että lähde vesijuoksuun mukaan, lähde nyt, miksi et lähde, niin vastaisin tiukan ystävällisesti, että en lähde, en halua, en tykkää vesijuoksusta, tai uimisesta, saati sitten kuorolaulusta. Jos naapuri pysäyttää joka päivä ulkona puhuakseen loputtomiin niitä näitä, niin siihen pitää vain sanoa väliin, että nyt pitää mennä, moikka. Ei se ole vaikeaa. Mikä kehtaamattomuuden kulttuuri juuri tässä kohtaa vaikuttaa, että pitäisi kuunnella jonninjoutavaa jorinaa loputtomiin?

Töissä tulee tämän tästä vastaan tilanteita, joissa asiakas alkaa kertomaan elämäntilannettaan juurta jaksain, ja kuuntelen ehkä pari minuuttia sujuvasti, sitten alan ohjata keskustelua lopettamisen suuntaan. Jos paasaaja ei ymmärrä vihjettä, sanon suoraan, että anteeksi, mutta nyt minun pitää jatkaa työtäni. Ihan sama puhelinkeskusteluidenkin kanssa. Jos puhelu kestää ja kestää, koska soittajalla on niin paljon sanottavaa, enkä ehtisi kauempaa kuunnella, niin sanon, että valitettavasti en ehdi nyt puhua kauempaa. Eläkkeelle jääneille tämä vielä työelämässä olevien aikataulutus unohtuu yllättävän nopeasti.

Vierailija
89/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 60 v. Eikä tulisi mieleenikään tuollainen toiminta. Naapureiden kanssa tervehditään, vaihdetaan ehkä muutama sana. Se riittää.

Vierailija
90/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerrankin sosiaalisesti aktiivinen ja tervehdin uutta lähinaapurinaista omakotialueella ja sanoin pari sanaa säästä, kuten tapoihin kuuluu. Tämä vaivoin vastasi ja käänsi heti selkänsä.Kyllähän tämä kuitenkin toiselle moikkaajalle nauraa kikatteli iloisena, kun  kyseessä oli keski-ikäinen mies. Eläkeläisenä ei kannata sitten jatkossakaan huomioida naapureitaan, jotka eivät kärsi puhutella.Itsekin saa elellä rauhassa.

Vierailija
91/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että olen itsekin vastuussa nykytilanteesta, koska en tajunnut tähän muuttaessani pitää tarpeeksi etäisiä välejä naapureihin. Mulla ei vaan koskaan ole ollut vastaavanlaista tilannetta, enkä voinut tajuta mitä tuleman pitää. Olen luonteeltani ystävällinen ja avulias, mutta myös liian kiltti ja en meinaa osata tai uskaltaa sanoa ei. Tilanne on tosiaan kehittynyt hieman salakavalasti pikkuhiljaa pahemmaksi ja nyt tosiaan ahdistaa lähteä kodista ulos.

Olen harkinnut muuttamista, jotta voisin "aloittaa alusta" viisaampana. Olen vain tykästynyt kovasti tähän alueeseen, joka on mukavan luonnonläheinen elää koiran kanssa.

ap

Vierailija
92/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele etukäteen joitakin sopivia lauskahduksia: "täytyy katsoa kalenterista ensin" "valitettavasti minulla on sovittu meno heti tämän jälkeen / sori, mutta en ehdi jäädä juttelemaan, kun on vähän kiire, mutta oli kiva nähdä!" "työt rasittavat sen verran paljon, että taidan viettää viikonlopun ihan vain yksikseen kotona lepäilyn merkeissä" ja niin edelleen. 

Tämä. Ja sanon samaa mitä yhteen toiseenkin vähän vastaavan. Et ole kiltti, olet kaksinaamainen. On se kumma, kun sosiaalisesti estyneet puhuu toisista pahaa selän takana ja lopuksi kutsuu itseään "liian kiltiksi". 

En ole mielestäni puhunut kenestäkään pahaa. Naapurini ovat ihan mukavia ihmisiä, joiden kanssa vietän mielellään silloin tällöin aikaa. He kuitenkin haluaisivat viettää aikaa yhdessä todella paljon useammin kuin mitä minä. Ja tämä tarve ilmenee heillä mm. siten, että eivät usko kun sanon ei. On ollut monenlaisia tilanteita, joissa mua on suoranaisesti painostettu mm. käymään kylässä, mutta en viitsi niitä tarkemmin tässä kertoa, koska en voi olla ihan varma etteikö joku naapureistani palstaile.

ap

Vierailija
93/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mielestäni puhunut kenestäkään pahaa. Naapurini ovat ihan mukavia ihmisiä, joi

Kun olet sanonut että nyt et voi tulla ja jos sinua ei uskota, niin se asia ei ole enää sinun vastuullasi. Olet sanonut ei ja sillä sipuli. Lähdet siitä tilanteesta kotiisi, tai koirasi kanssa lenkille, tai mihin oletkaan menossa ja siihen oma vastuusi päättyy. Teet nyt ihan turhaan ongelmaa asiasta, joka ei ole ongelma. 

Vierailija
94/95 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paikkakunta kyseessä?

Vierailija
95/95 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä paikkakunta kyseessä?

Ööö, tää ei nyt taida olla kauheen oleellinen tieto...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi