Naapuruston seniori-ikäiset naiset painostavat ystäväkseen
Onkohan muille tapahtunut vastaavaa? Olen siis vähän päälle 40, sinkku työssäkäyvä naisihminen. Olen nyt nelisen vuotta asunut nykyisellä asuinalueella, jossa varmaan lähinnä koirani takia tutustunut useisiin naapuruston asukkaisiin. Olen introvertti, enkä varmasti ilman koiraa kovin helposti alkaisi juttusille vieraiden ihmisten kanssa. Tässä alueella asuu kuitenkin mukavaa porukkaa, joten on toisaalta ihan kivakin joskus vaihtaa muutama sananen ja olenpa joskus jonkun luona kahvillakin piipahtanut.
Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että huomaan kaikkien näiden tuttavien ja ystävien olevan 65+ ikäisiä ja olen alkanut havaitsemaan tietynlaista painostusta olla heidän kanssaan enemmän tekemisissä. Eli se määrä sosiaalista kanssakäymistä, mikä itselleni olisi ok, ei tunnu heille riittävän. Olin toissaviikon lomalla ja vietin sen perheeni mökillä. Tuon viikon loppupuolella alkoi tulla viestejä näiltä naapureilta, että oletkos matkoilla kun ei ole näkynyt ja tulehan käymään kun kotiudut.
Mua ahdistaa. Ilman koiraa en varmaan poistuisi kotoa muuten kuin töihin ja takaisin. Aina kun lähden ulos, niin törmään johonkin näistä senioreista ja heillähän on aikaa ja halua jäädä jutustelemaan vaikka tuntikausiksi! Itse en aina ehdi enkä myöskään halua.
Mun omanikäisillä tuntuu kaikilla olevan perhettä ja sen myötä omat kuviot, ehkä sen takia en ole löytänyt omanikäistä seuraa.
Tiedän, että olen liian kiltti ja mun on vaikea sanoa ei. Kaikki nämä naapuruston seniorit ovat oikein mukavia, mutta koen silti ahdistavaksi heidän tarpeensa olla mun seurassa. En tiedä mitä tehdä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten heillä on sinun numerosi???
Muutama asuu samassa talossa ja meillä on asukkaiden yhteinen WA-ryhmä. En muista ihan tarkkaan mistä syistä olen numeroita vaihtanut, ainakin koiriin liittyen, kun olen käyttänyt heidän koiriaan ulkona kun ovat olleet sairaana tms. Siis ihan sellaista normaalia naapuriapua.
ap
Asukkaiden yhteinen wa? Mitä ihmettä?
On kätevä tapa viestiä asumiseen ja kiinteistöön liittyvistä asioista. Luulin, että olisi ihan tavallista.
ap
Taloyhtiön isännöitsijä ja hallitus hoitavat viestinnän. Taloyhtiön wa kuulostaa painajaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama asuu samassa talossa ja meillä on asukkaiden yhteinen WA-ryhmä. En muista ihan tarkkaan mistä syistä olen numeroita vaihtanut, ainakin koiriin liittyen, kun olen käyttänyt heidän koiriaan ulkona kun ovat olleet sairaana tms. Siis ihan sellaista normaalia naapuriapua.
ap
On kätevä tapa viestiä asumiseen ja kiinteistöön liittyvistä asioista. Luulin, että olisi ihan tavallista.
ap
Taloyhtiön isännöitsijä ja hallitus hoitavat viestinnän. Taloyhtiön wa kuulostaa painajaiselta.
Meillä on toiminut oikein hyvin. Kukaan ei laita sinne mitään ylimääräisiä juttuja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ei nyt sitten ole mitään seniorivihaa. Mulle ei sinällään ole ihmisen iällä mitään merkitystä. Olen vaan hämmentynyt painostavasta tyylistä, jolla mua "vaaditaan" viettämään aikaa heidän kanssaan. Mietin myös sitä, mikseivät vietä enemmän aikaa keskenään.
ap
Seniorikansalaisten sosiaaliset taidot huononevat ja joustamattomuus lisääntyy iän karttuessa. Ikäihmiset ovat lopulta riidoissa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa:
Tähän kuuluu myös esim. sellaisia asioita kuten seniori-ikäisten harrastuksiin kutsuminen (jatkuvasti). Ja eihän niissä harrastuksissa ole mitään vikaa sinällään, mutta kun en itse ole vielä siinä iässä, niin mun mielenkiinnon kohteet on vähän muualla. Eli jatkuvasti saa olla kertomassa MIKSI en halua lähteä vesijumppaan tai kuoroon.
Tuntuu että näillä senioreilla on myös energiaa paljon enemmän kuin mulla, eivätkä ymmärrä jos sanon että olen väsynyt töistä enkä nyt jaksa nähdä tms.
Tottakai niillä senioreilla on enemmän energiaa kuin sulla, koska he on eläkkeellä nyt, eikä ole työvelvotteita niin kuin sulla! Opettele sanomaan ei, tai sillee nätimmin kiertelemällä tyyliin, ehkä sitten joskus paremmlla ajalla, mut en ehdi/jaksa. Ja tilanteen mukaan kannattaa ottaa/pitää etäisyyttä myös, jos kohtaamisia pihapiirissä voi vältellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ei nyt sitten ole mitään seniorivihaa. Mulle ei sinällään ole ihmisen iällä mitään merkitystä. Olen vaan hämmentynyt painostavasta tyylistä, jolla mua "vaaditaan" viettämään aikaa heidän kanssaan. Mietin myös sitä, mikseivät vietä enemmän aikaa keskenään.
ap
Seniorikansalaisten sosiaaliset taidot huononevat ja joustamattomuus lisääntyy iän karttuessa. Ikäihmiset ovat lopulta riidoissa keskenään.
Kiitos tästä kommentista. Auttoi ymmärtämään, miksi eivät ole paljoa keskenään vaikka selvästi kovasti muiden ihmisten seuraa kaipaavat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tiedän paljon senioreita, jotka riidoissa keskenään.
Äitini 75+ muutti aikoinaan kerrostaloon, jossa oli jopa kerhohuone, jossa oli säännöllisiä kokoontumisia kahvin merkeissä. Ajattelin itse, että onpa hienoa ja yhteisöllistä touhua.
Äiti ei käynyt siellä koskaan. Valitti ihan kaikesta naapureista, isännöitsijästä ja taloyhtiön hallituksesta jne... Raskasta kuunnella sitä valitusta.
Aloita joku nettikurssi, vaikka avoimessa yliopistossa. Siinä ei tarvi tavata muita ihmisiä, jos ei jaksa, mutta voi saada omaan elämään uutta sisältöä. Naapurin senioreille voit sanoa, että on paljon tekemistä kurssin kanssa, niin ei ehdi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Aloita joku nettikurssi, vaikka avoimessa yliopistossa. Siinä ei tarvi tavata muita ihmisiä, jos ei jaksa, mutta voi saada omaan elämään uutta sisältöä. Naapurin senioreille voit sanoa, että on paljon tekemistä kurssin kanssa, niin ei ehdi muuta.
Niin kun en varsinaisesti kaipaa elämään uutta sisältöä. Viihdyn vapaa-ajalla ihan vaan koirani kanssa hyvin. Ja on ihan kiva joskus olla myös naapureiden kanssa tekemisissä, mutta ei niin usein ja pitkään kuin he haluaisivat.
ap
Olen seniorinainen ja asun rivitaloalueella. Tähän asuntoyhteisöön kuuluu kaksi rivitaloa. Eri ikäisiä asukkaita. Olemme tervehtimistuttuja. Pihatalkoisiin voi osallistua, muttei ole pakollista. Minulla ei ole kenenkään asukkaan puhelinnumeroa tallennettuna. On olemassa joku taloyhtiön oma sovellus, muttei kukaan siellä pidä henkilökohtaisia yhteyksiä. Ainakaan minun kanssani.
Kohtaamisia seniorien kanssa pihalla ei tarvitse vältellä. Ja on muutama sana kohteliasta vaihtaa jos siltä tuntuu. Mutta piipahtamiset ja muut kohtaamiset voi kohteliaasti kieltää. Itse en edes halua tutustua läheisesti. Mutta ymmärrän joidenkin ehkä haluavan. Mutta ilman pitkiä selittelyjä voi kauniisti vastata esimerkiksi viestiin, että olen vielä lomalla yms. Piipahtamiset voi "unohtaa" mainita viestissä. Kun palaa kotiin ei sen kummemmin palaa ko. asiaan. Jos joku kysyy niin sanoo, että nyt ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea, mutta kukaan ei ole selitysvelvollinen siitä, miksi seura ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen seniorinainen ja asun rivitaloalueella. Tähän asuntoyhteisöön kuuluu kaksi rivitaloa. Eri ikäisiä asukkaita. Olemme tervehtimistuttuja. Pihatalkoisiin voi osallistua, muttei ole pakollista. Minulla ei ole kenenkään asukkaan puhelinnumeroa tallennettuna. On olemassa joku taloyhtiön oma sovellus, muttei kukaan siellä pidä henkilökohtaisia yhteyksiä. Ainakaan minun kanssani.
Kohtaamisia seniorien kanssa pihalla ei tarvitse vältellä. Ja on muutama sana kohteliasta vaihtaa jos siltä tuntuu. Mutta piipahtamiset ja muut kohtaamiset voi kohteliaasti kieltää. Itse en edes halua tutustua läheisesti. Mutta ymmärrän joidenkin ehkä haluavan. Mutta ilman pitkiä selittelyjä voi kauniisti vastata esimerkiksi viestiin, että olen vielä lomalla yms. Piipahtamiset voi "unohtaa" mainita viestissä. Kun palaa kotiin ei sen kummemmin palaa ko. asiaan. Jos joku kysyy niin sanoo, että nyt ei sovi.
Tässä oli paljon hyviä ajatuksia. Mun kohdalla on tavallaan "myöhäistä" toimia näin, koska olen jo ehtinyt tutustua ja ystävystyä ihmisten kanssa. Jos nyt muuttaisin uudelle alueelle, ymmärtäisin paremmin pitää kohteliaan etäiset välit naapureihin.
Voiko ystävyydestä ns. peruuttaa? Eli siirtyä ystävyydestä vain naapuriksi? En ymmärrä miten tämä tapahtuisi. Ja ainakin olisi kiusallista, koska jatkuvasti törmätään pihalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Vaatimisen tunne on oman pääsi sisällä. Ehkä kannattaisi selvittää miksi haluat tulkita heitä noin. Senkun sanot niille, että ei, sori, en nyt pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vaatimisen tunne on oman pääsi sisällä. Ehkä kannattaisi selvittää miksi haluat tulkita heitä noin. Senkun sanot niille, että ei, sori, en nyt pääse.
Kuten jo jossain aiemmassa viestissä mainitsin, niin olen sanonut ei, mutta kun he eivät ota sitä kuuleviin korviinsa! Joko alkaa kysely miksi ei (esimerkiksi vesijumppa, kun se on niin mahtavaa liikuntaa ja meillä on siellä niin mahtava porukka) tai sitten vaan jatketaan sitä kyselyä kun seuraavan kerran törmätään. Eli pelkkä ein sanominen ei heille riitä - itse asiassa heille ei tunnu riittävän oikein mikään. Eli ei se tunne ole vain mun oman pään sisällä.
ap
Tosiaan tää ongelma on ihan todellinen. Juuri nytkin mietin ahdistuneena, että pitäisi pian viedä koira ulos. En jaksaisi jäädä jutustelemaan kenenkään kanssa, mutta jotenkin se on vaan pakko.
Ymmärrän, että osa seniori-ikäisistä ottaa itseensä, mutta ei ole tosiaan tarkoitus panetella tiettyä ikäryhmää vaan vain avautua mun elämän ihan oikeasta ongelmasta. Kiitos kaikille, jotka ovat tätä fiksusti kommentoineet.
ap
Olen myös tutustunut oman kotikerrostaloni senioreihin ja heistä on tullut mulle ajan myötä kuin omaa perhettä. Mikäli tarvitsen apua, he ovat heti valmiina tulemaan hätiin. Minä puolestani tarjoan apuani, jos heillä on siihen tarvetta. Se, että olen naapurieni kanssa tuttavallisissa väleissä, on tuonut pelkkää hyvää mun elämään. Tosin ymmärrän, että introvertin näkökulmasta mun tilanne on todennäköisesti aivan kamala. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Kyllä se on ihan tavallista. Ja kuten sanoitkin, myös erittäin kätevä tapa. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuten jo jossain aiemmassa viestissä mainitsin, niin olen sanonut ei, mutta kun he eivät ota sitä kuuleviin korviinsa! Joko alkaa kysely miksi ei (esimerkiksi vesijumppa, kun se on niin mahtavaa liikuntaa ja meillä on siellä niin mahtava porukka) tai sitten vaan jatketaan sitä kyselyä kun seuraavan kerran törmätään. Eli pelkkä ein sanominen ei heille riitä
Se tunne nimenomaan ON oman pääsi sisällä. Se, että joku kysyy miksi, ei tarkoita, että 1) sinun olisi annettava selitys 2) että sinulta vaaditaan osallistumista. Jotkut ihmiset vain ovat puheliaampia ja heiltä tulee luontaisesti tuollaisia "miksi" kysymyksiä, eivät välttämättä tarkoita sillä mitään vaatimisia.
Jos et halu vastata tarkennuksia, hymyilet vain ja sanot, että valitettavasti en ehdi/voi nyt tulla, kas! onpa kello jo paljon, minun täytyy kiirehtiä!
Tarpeeksi monta kertaa kun olet kiireinen, niin kyselyt vähenee.
ap