Naapuruston seniori-ikäiset naiset painostavat ystäväkseen
Onkohan muille tapahtunut vastaavaa? Olen siis vähän päälle 40, sinkku työssäkäyvä naisihminen. Olen nyt nelisen vuotta asunut nykyisellä asuinalueella, jossa varmaan lähinnä koirani takia tutustunut useisiin naapuruston asukkaisiin. Olen introvertti, enkä varmasti ilman koiraa kovin helposti alkaisi juttusille vieraiden ihmisten kanssa. Tässä alueella asuu kuitenkin mukavaa porukkaa, joten on toisaalta ihan kivakin joskus vaihtaa muutama sananen ja olenpa joskus jonkun luona kahvillakin piipahtanut.
Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että huomaan kaikkien näiden tuttavien ja ystävien olevan 65+ ikäisiä ja olen alkanut havaitsemaan tietynlaista painostusta olla heidän kanssaan enemmän tekemisissä. Eli se määrä sosiaalista kanssakäymistä, mikä itselleni olisi ok, ei tunnu heille riittävän. Olin toissaviikon lomalla ja vietin sen perheeni mökillä. Tuon viikon loppupuolella alkoi tulla viestejä näiltä naapureilta, että oletkos matkoilla kun ei ole näkynyt ja tulehan käymään kun kotiudut.
Mua ahdistaa. Ilman koiraa en varmaan poistuisi kotoa muuten kuin töihin ja takaisin. Aina kun lähden ulos, niin törmään johonkin näistä senioreista ja heillähän on aikaa ja halua jäädä jutustelemaan vaikka tuntikausiksi! Itse en aina ehdi enkä myöskään halua.
Mun omanikäisillä tuntuu kaikilla olevan perhettä ja sen myötä omat kuviot, ehkä sen takia en ole löytänyt omanikäistä seuraa.
Tiedän, että olen liian kiltti ja mun on vaikea sanoa ei. Kaikki nämä naapuruston seniorit ovat oikein mukavia, mutta koen silti ahdistavaksi heidän tarpeensa olla mun seurassa. En tiedä mitä tehdä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ei nyt sitten ole mitään seniorivihaa. Mulle ei sinällään ole ihmisen iällä mitään merkitystä. Olen vaan hämmentynyt painostavasta tyylistä, jolla mua "vaaditaan" viettämään aikaa heidän kanssaan. Mietin myös sitä, mikseivät vietä enemmän aikaa keskenään.
ap
Seniorikansalaisten sosiaaliset taidot huononevat ja joustamattomuus lisääntyy iän karttuessa. Ikäihmiset ovat lopulta riidoissa keskenään.
Olipas törkeää yleistystä.
Lähinnä toteamus. Oman ja miehen suvun 80+ vanhuksista. Harhaluuloisuushäiriö ja/ tai dementia sekoittaa monen pään.
Kaikella kunnioituksella ap on itse sössinyt tämän. Olet syventänyt tuttavuutta ja valitat kun huomaat mitä siitä seuraa.
Sano että olet aloittanut korkeakouluopinnot, ja työsi ja opiskelujen jälkeen ei ole oikein aikaa ikävä kyllä...Keksi valmiiksi joku vaativa ala.
En koskaan kutsu koirankusettajia kotiini kahvittelemaan. Ap satuilee🤨
N 75v
Vierailija kirjoitti:
Miten heillä on sinun numerosi???
Tätä ihmettelen minäkin. Mulla on salainen numero, jonka olen antanut vain harvoille tärkeille ihmisille.
Kyllä minuakin rasitti, kun naapuri moneen kertaan pyysi harrastukseen. Riittävän monta ei-vastausta, niin ei enää kysele.
Nyt on ongelmana kahville kutsuja ja en todellakaan mene.
Keksi ei-vastauksia, kuten ehdotettiin. Vähennä käyttämääsi aikaa. Vetoa töihin, ja etätöihin, jos olet kuitenkin kotona. Palaveri alkaa kohta, jne.
Vierailija kirjoitti:
Käy välillä jonkun toisen luona, älä osallistu "juorujen kertomisiin"
Pidä tauko, sitten pyydä joku sun luo kahville, ja mene jonkun muun luo, pidä taukoa
Vanhemmat ihmiset voi olla ihan tosi ystäviäkin,
ja et jää yksin.
Ei ne sun harastuksiin änkeä.
Mitä sanot ?
Ei ole pakko seurustella kenenkään kanssa. Oot hullu.
Mene sinä niiden käppänien seuraneidiksi.
Sano että sinulla koronavirus, varintti x79yuwz00.
Hankkiudu eroon koirastasi, niin pääset eroon naapureistakin saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ei nyt sitten ole mitään seniorivihaa. Mulle ei sinällään ole ihmisen iällä mitään merkitystä. Olen vaan hämmentynyt painostavasta tyylistä, jolla mua "vaaditaan" viettämään aikaa heidän kanssaan. Mietin myös sitä, mikseivät vietä enemmän aikaa keskenään.
ap
Seniorikansalaisten sosiaaliset taidot huononevat ja joustamattomuus lisääntyy iän karttuessa. Ikäihmiset ovat lopulta riidoissa keskenään.
Tämä oli siis AP:n kommentti,
Aloitti uuden eläkeläisvihaketjun ja tällä lyö vettä kiukaalle.
Nelikymppiseksi olet kyllä melkoinen lapatossu. Opettele sanomaan EI, eivät ne naapurit siitä suutu. T: 11 v samoilla naapureilla.
Ne seniorit yrittävät saada sinusta jonkinlaista tukiverkkoa itselleen. Vanhuksia kannattaa vältellä, muuten he alkavat kokeilla saisiko sinulta ilmaista kantoapua, kotiinkuljetuspalvelua, kyytejä yms.
Perspektiiviharha.
Asuin kuusikymppisenä senioritalossa jossa minua pidettiin juniorina, koska olin (ja olen edelleen) työelämässä enkä ole kiinnostunut eläkeläisten aktiviteeteista: talon asukkaiden maanantaikahveista, bingosta ja levyraadista, yhteisistä teatterikäynneistä ja pikkujouluista. Niistä voi kieltäytyä ensin ystävällisest ja sitten epäystävällisestii. Omat rajat.
Ja ulkoiluttaa koiraa silloin kun muut eivät ole paikalla. Vai päivystääkö siellä joku häirikömummo koko ajan?
Muuta mieluummin sellaiseen naapurustoon jossa kukaan ei tervehdi eikä välitä vaikka koirasi ulvoo kun makaat kuolleena asunnossasi kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Ne seniorit yrittävät saada sinusta jonkinlaista tukiverkkoa itselleen. Vanhuksia kannattaa vältellä, muuten he alkavat kokeilla saisiko sinulta ilmaista kantoapua, kotiinkuljetuspalvelua, kyytejä yms.
Niin, sinustahan ei koskaan tule vanhusta.
Olen 65+ enkä varmasti halua yhtään vastahakoista, introverttia, mielenterveysongelmaista naapuria ystäväkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinustahan ei koskaan tule vanhusta.
Tulee mutta ei toisia hyväksi käyttävää vanhusta.
Siis mitä helvettiä! Ensin perustetaan naapureiden kesken koiranulkoilutusrinki ja sitten painostetaan ryhmän nuorinta jäsentä ystävystymään?!?
Jopas on luksusongelma. Olisin voinut kuvitella että joku onneton ja yksinäinen koiranomistaja valittaa palstalla kun muut koirapuiston käyttäjät eivät noteeraa häntä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämä oli siis AP:n kommentti,
Aloitti uuden eläkeläisvihaketjun ja tällä lyö vettä kiukaalle.
Tuon kommentin laittanut ei ole ap. Enkä vihaa eläkeläisiä. Ikä ei vain tule yksin, mukana tulee kaikenlaista kremppaa, valitettavasti. Osalla fyysistä ja osalla psyykkistä, osalla molempia.
Vaikuttaa siltä, että haluavat pitää sinut "apunaisena", seuraneitinä, koiranulkoiluttajana ja sen sellaisena.
Niin ne yrittää kaikenlaista, itse kkin sen kokenut, mutta en lähtenyt alunperinkään siihen mukaan. Eräskin pyyti katjuvasti kylään, mutta en vaan menny ja en edes luvannut. Tässä vuosien varrella olen rivien välistä ymmärtänyt, että on varmaan aika monen huushollin käyny läpi tässä alossa ja sitten ihmettelee toisten sisustusta ym.
Kirjoituksiesi perusteella kuulostaa siltä, että naapurit luulevat ystävyyden olevan läheisempää, kuin tosiasiallisesti tunnet. Moni on täällä tulkinnut sen johtuvan heidän huonoista sosiaalisista taidoistaan, mikä voi olla tottakin. Mutta minusta kuulostaa, että olet itse antanut heidän ymmärtää niin.
Jos minä kutsun jonkun kotiini kahvittelemaan tai käyn toisen kotona kylässä ja puhelinnumeroitakin vaihdetaan, niin kyllä se ainakin itselleni merkitsee sitä, että suhtaudun myönteisesti tuttavuuden jatkamiseen tai syventämiseen. Olet saattanut antaa naapureillesi rohkaisevia tai ristiriitaisia viestejä. Mistä he voisivat tietää, että haluat kevyempää tuttavuutta, jos et ole sitä millään lailla viestinyt?
Aiemmin onkin tullut hyviä ehdotuksia, miten ihmissuhteissa voi alkaa pitää kohteliasta etäisyyttä ja pitää kiinni omista rajoistaan. Ei sinun tarvitse aina esim. pysähtyä juttelemaan, vaikka toisinaan niin tekisitkin. Epäkohteliaaksi ei tarvitse ryhtyä.