Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuruston seniori-ikäiset naiset painostavat ystäväkseen

Vierailija
29.06.2025 |

Onkohan muille tapahtunut vastaavaa? Olen siis vähän päälle 40, sinkku työssäkäyvä naisihminen. Olen nyt nelisen vuotta asunut nykyisellä asuinalueella, jossa varmaan lähinnä koirani takia tutustunut useisiin naapuruston asukkaisiin. Olen introvertti, enkä varmasti ilman koiraa kovin helposti alkaisi juttusille vieraiden ihmisten kanssa. Tässä alueella asuu kuitenkin mukavaa porukkaa, joten on toisaalta ihan kivakin joskus vaihtaa muutama sananen ja olenpa joskus jonkun luona kahvillakin piipahtanut.

Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että huomaan kaikkien näiden tuttavien ja ystävien olevan 65+ ikäisiä ja olen alkanut havaitsemaan tietynlaista painostusta olla heidän kanssaan enemmän tekemisissä. Eli se määrä sosiaalista kanssakäymistä, mikä itselleni olisi ok, ei tunnu heille riittävän. Olin toissaviikon lomalla ja vietin sen perheeni mökillä. Tuon viikon loppupuolella alkoi tulla viestejä näiltä naapureilta, että oletkos matkoilla kun ei ole näkynyt ja tulehan käymään kun kotiudut.

Mua ahdistaa. Ilman koiraa en varmaan poistuisi kotoa muuten kuin töihin ja takaisin. Aina kun lähden ulos, niin törmään johonkin näistä senioreista ja heillähän on aikaa ja halua jäädä jutustelemaan vaikka tuntikausiksi! Itse en aina ehdi enkä myöskään halua.

Mun omanikäisillä tuntuu kaikilla olevan perhettä ja sen myötä omat kuviot, ehkä sen takia en ole löytänyt omanikäistä seuraa.

Tiedän, että olen liian kiltti ja mun on vaikea sanoa ei. Kaikki nämä naapuruston seniorit ovat oikein mukavia, mutta koen silti ahdistavaksi heidän tarpeensa olla mun seurassa. En tiedä mitä tehdä.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrmään introvertin, keksi itsellesi identiteetti ja hanki lapsia jos aiot.

Vierailija
2/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten heillä on sinun numerosi???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon aina tuollaisille että ei ehdi, kun töitä ymv.

Vierailija
4/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa:

Tähän kuuluu myös esim. sellaisia asioita kuten seniori-ikäisten harrastuksiin kutsuminen (jatkuvasti). Ja eihän niissä harrastuksissa ole mitään vikaa sinällään, mutta kun en itse ole vielä siinä iässä, niin mun mielenkiinnon kohteet on vähän muualla. Eli jatkuvasti saa olla kertomassa MIKSI en halua lähteä vesijumppaan tai kuoroon.

Tuntuu että näillä senioreilla on myös energiaa paljon enemmän kuin mulla, eivätkä ymmärrä jos sanon että olen väsynyt töistä enkä nyt jaksa nähdä tms. 

Vierailija
5/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta viettää aikaa heidän kanssaan. Itsekästä vaatia tuollaista.

Vierailija
6/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko olevasi ap niin mukavaa seuraa, keksi parempi provo.

Vierailija
7/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo estoon vaan ja jatkossa kävelet ohi niin kuin olisi ilmaa. Ei ole röyhkeää.

Vierailija
8/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama asuu samassa talossa ja meillä on asukkaiden yhteinen WA-ryhmä. En muista ihan tarkkaan mistä syistä olen numeroita vaihtanut, ainakin koiriin liittyen, kun olen käyttänyt heidän koiriaan ulkona kun ovat olleet sairaana tms. Siis ihan sellaista normaalia naapuriapua.

ap

Vierailija
9/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä seniorinaapureiden kanssa voi jutella, mutta ap on käynyt kahvilla???

Vierailija
10/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Miksi olet noin monen kanssa ystävä ja jos et halua sitä, pitäisi erota? Ne luulevat että ovat ainoa vanhempi ystäväsi, eikä ole monta vanhempaa kaveria? Ehkä heille pitäisi löytää joku muu ystäväksi vai keskenään? Olet hankkinut itsesi ongelmiin, koska et osaa kieltäytyä tai vaan häipyä? Miksi yhteystietosi ja numerosi on heillä. Ei ole tarpeen kaveerata monen kanssa tai edes somessa. Vanhempi ihminen voi hätääntyä helposti ja kaipaa muita ihmisiä?

Vierailija
11/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo estoon vaan ja jatkossa kävelet ohi niin kuin olisi ilmaa. Ei ole röyhkeää.

No enhän mä nyt noin voi tehdä, kun kuitenkin naapureita ja vähintään tuttavia ollaan oltu jo joitain vuosia. Sehän tässä ongelma onkin, kun jonkunlainen ystävyys on päässyt jo muodostumaan, niin eihän sitä voi alkaa kohdella kuin ilmaa. Jotenkin tuo painostavuus on tullut kuvioon vasta ihan viime aikoina.

ap

Vierailija
12/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole introvertti, olet vain sosiaalisesti estynyt. 

ELi suomeksi: opettele sanomaan ei. 

Opettele etukäteen joitakin sopivia lauskahduksia: "täytyy katsoa kalenterista ensin" "valitettavasti minulla on sovittu meno heti tämän jälkeen / sori, mutta en ehdi jäädä juttelemaan, kun on vähän kiire, mutta oli kiva nähdä!" "työt rasittavat sen verran paljon, että taidan viettää viikonlopun ihan vain yksikseen kotona lepäilyn merkeissä" ja niin edelleen. 

Vierailija
13/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit pitää pitää hyvänpäiväntuttuina. 

Vierailija
14/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaalia.Olet hyvää vauhtia menossa tuota seniori-ikäisyyttä kohti. Vuodet hujahtaa kovaa kyytiä ja yhtäkkiä löydät itsesi tilanteesta jossa joku nuorempi juoksee sinua karkuun. 

Vierailija
15/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emeritat on lähes aina uteliaita, ja ne yrittävät onkia selville kaiken naapureistaan ja heidän tekemisistään.

Jos on suostunut tällaisten naisten ystäväksi, niin omaa yksityistä elämää ei enää ole.

Vierailija
16/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä seniorinaapureiden kanssa voi jutella, mutta ap on käynyt kahvilla???

Juu olen käynyt joitakin kertoja ja jopa kutsunut minunkin luona käymään. Ongelma ei ole satunnainen kahvittelu, vaan se miten pikkuhiljaa minulta on alettu vaatia enemmän ja enemmän. Tuntuu, ettei mikään riitä ja jos sanoo ei niin sitä ei tavallaan hyväksytä.

ap

Vierailija
17/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro suoraan senioritutuillesi, että olet sellainen parhaiten omissa oloissa viihtyjä ja että on kiva jutella kun satutaan näkemään, mutta tykkäät olla mieluiten kotona koirasi seurassa vapaa-aikana eikä missään harrastuksissa kun työelämä vaatii jatkuvaa seurustelua ihmisten kanssa työaikana.

Vierailija
18/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on ap taas kehittänyt ongelman päänsä sisällä. Tuo on normaalia naapurustoystävällisyyttä, eikä mitään painostusta. Jos et ehdi käymään et ehdi, siitä ei tarvitse tuntea mitään syyllisyyttä. Todellakin kiltin tytön syndrooma.

Lisäksi normaali ihminen tarkistaa, onko toinen hengissä, jollei ole vähään aikaan näkynyt ja normaalisti näkyy koko ajan. Olisit voinut maata siellä asunnossasi selkä murtuneena.

Vierailija
19/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju ei nyt sitten ole mitään seniorivihaa. Mulle ei sinällään ole ihmisen iällä mitään merkitystä. Olen vaan hämmentynyt painostavasta tyylistä, jolla mua "vaaditaan" viettämään aikaa heidän kanssaan. Mietin myös sitä, mikseivät vietä enemmän aikaa keskenään.

ap

Vierailija
20/95 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama asuu samassa talossa ja meillä on asukkaiden yhteinen WA-ryhmä. En muista ihan tarkkaan mistä syistä olen numeroita vaihtanut, ainakin koiriin liittyen, kun olen käyttänyt heidän koiriaan ulkona kun ovat olleet sairaana tms. Siis ihan sellaista normaalia naapuriapua.

ap

Asukkaiden yhteinen wa? Mitä ihmettä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme