Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri konsultoi toista lääkäriä, lasku potilaalle

Vierailija
29.06.2025 |

Sain laskun 66,70 e Pihlajalinnalta, johon tk-lääkärin lähete ajautui, kun se ensin oli käynyt keskussairaalan lääkärillä. Ilmeisesti tämä sairaalan lääkäri oli konsultoinut Pihlajalinnan lääkäriä (koska hän itse ei ottanut minua tutkittavakseen), ja minua laskutettiin tästä tuo summa. Konsultaation tulos oli luettavissa omapihlajalinnan sivulta sekä kannasta: Pitäisi tutkia, vaikka oireet eivät ole tyypilliset. 

En ole itse nähnytkään tätä lääkäriä, enkä ole ollut puhelinyhteydessäkään häneen. Tässä ei siis ole kyseessä mikään käyntilasku. 

Tämäkö tarkoittaa sitä, että joka kerta kun lääkärit konsultoivat toisiaan, voidaan tästä lähettää potilaalle lasku?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä Pihliksen laskureklamaatioihin (tai Ropon kautta) ja reklamoi lasku. Ei noin voi tehdä. 

T: yksityisen lääkärikeskuksen laskuttaja

Sulla noita ammatteja riittää...

Samaa mieltä. Minä tiedän tuon ihan kuluttajana.

Vierailija
82/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tietoja saa edes lähettää julkiselta yksityiselle ilman lupaa. 

Omakanta-lupa kattaa tämänkin.

Ymmärtänet, että tarvii sen luvan allekirjoituksineen. Ei ole automaatio. Minä en ole omakantaan tällaista lupaa antanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannanotoista!

Sehän tässä ongelma mielestäni onkin, että minä joudun maksamaan siitä, että minusta on tehty lähete, jonka lääkäri on lukenut. Ei tällaisesta ole koskaan mielestäni potilasta laskutettu. 

Eli jos esim. tämä sairaalan kardiologi olisi ottanut minut vastaan tuon lähetteen perusteella, eihän hänkään käsittääkseni olisi siitä lähetteen lukemisesta rahaa pyytänyt, vaan vasta siitä, jos hän olisi kutsunut minut käymään. Nyt lähete ajautui Pihlajalinnan kardiologille, joka (ilmeisesti :D) luki sen ja yritys veloitti siitä 66,70 e. 

Ei lähetteen saapuminen terveydenhoidon yksikköön voi olla maksullista. Siinähän ei olisi mitään järkeä. 

ap

Vierailija
84/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on yksityinen terveydenhuolto.

Rahastusta helpoista asioista. Vaikeita siellä ei hoideta.

Vierailija
85/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kovinkaan lailliselta. Lääkärin olisi pitänyt kysyä,että saako yksityistä puolta konsultoida asiasta, ihan sillä perusteella, että on eri toimija kuin julkinen puoli.Potilaalla on itsemääräämisoikeus hoidostaan eli oikeus kieltäytyä siitä ja myös siitä, kuka toimija käsittelee potilastietojaan.

Vierailija
86/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannanotoista!

Sehän tässä ongelma mielestäni onkin, että minä joudun maksamaan siitä, että minusta on tehty lähete, jonka lääkäri on lukenut. Ei tällaisesta ole koskaan mielestäni potilasta laskutettu. 

Eli jos esim. tämä sairaalan kardiologi olisi ottanut minut vastaan tuon lähetteen perusteella, eihän hänkään käsittääkseni olisi siitä lähetteen lukemisesta rahaa pyytänyt, vaan vasta siitä, jos hän olisi kutsunut minut käymään. Nyt lähete ajautui Pihlajalinnan kardiologille, joka (ilmeisesti :D) luki sen ja yritys veloitti siitä 66,70 e. 

Ei lähetteen saapuminen terveydenhoidon yksikköön voi olla maksullista. Siinähän ei olisi mitään järkeä. 

ap

Et maksa laskua.  Reklamoi suoraan sille 🤡lääkärille, joka meni soittamaan Pihlajalinnaan ja sähköpostilla, jotta jää todiste. Voit myös ilmoittaa tämän Pihlajalinnaan, laskusta varmaan löytyy yhteystiedot, ainakin lain mukaan pitäisi.

Vierailija
87/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannanotoista!

ap

Nyt sun kannattaa ilmoittaa laskun lähettäjälle että riitautat laskun. Ennen eräpäivän umpeutumista. Silloin laskun ei etene perintään.

Vierailija
88/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

74

erikoissairaanhoitopiiri laskuttaa tuon 66.70€, terveyskeskus ei. Erikoissairaanhoitopiiri laskuttaa päivystävästä lääkäristä jotain 33€. 

Vierailija
89/91 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

74

erikoissairaanhoitopiiri laskuttaa tuon 66.70€, terveyskeskus ei. Erikoissairaanhoitopiiri laskuttaa päivystävästä lääkäristä jotain 33€. 

Niin, käynnistä. Siitähän tässä ap:n kerrotussa tapauksessa ei ole kyse. 

Vierailija
90/91 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa todellakin ottaa nyt ne tutkimukset mitä on suositeltu.

Mitkä tutkimukset? Eihän ap kertonut saaneensa mitään tutkimuksia vaan laskun.

Vierailija
91/91 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kans hienoa jos joku tilaa multa kylppäriremontin ja mä tilaajan pyytämättä ottaisin toisen firman tekemään vedeneristyksen ja laittaisin laskun siitä tilaajalle.

Mutta onneksi me ollaankin ammattitaitoisia kuten esim. lääkärit ilmeisesti eivät ole, vaan tarvitaan apuja työn hoitamiseen.

Toki homman pitää mennä sääntöjen mukaan, eli asiakasta informoidaan ja kysytään lupa konsultaatioon, mutta aika epäluotettava ammattilainen on sellainen, joka uskoo osaavansa kaiken ihan itse eikä ikinä tarvitse mihinkään kenenkään toisen tietoja tai näkökulmaa. Tai sitten duuni on sen verran yksinkertaista, ettei siinä koskaan tule kimurantteja tilanteita...