Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri konsultoi toista lääkäriä, lasku potilaalle

Vierailija
29.06.2025 |

Sain laskun 66,70 e Pihlajalinnalta, johon tk-lääkärin lähete ajautui, kun se ensin oli käynyt keskussairaalan lääkärillä. Ilmeisesti tämä sairaalan lääkäri oli konsultoinut Pihlajalinnan lääkäriä (koska hän itse ei ottanut minua tutkittavakseen), ja minua laskutettiin tästä tuo summa. Konsultaation tulos oli luettavissa omapihlajalinnan sivulta sekä kannasta: Pitäisi tutkia, vaikka oireet eivät ole tyypilliset. 

En ole itse nähnytkään tätä lääkäriä, enkä ole ollut puhelinyhteydessäkään häneen. Tässä ei siis ole kyseessä mikään käyntilasku. 

Tämäkö tarkoittaa sitä, että joka kerta kun lääkärit konsultoivat toisiaan, voidaan tästä lähettää potilaalle lasku?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä odotat ammattikunnalta, josta koko ajan isompi osa tekee vähemmän töitä mutta korkeammalla palkalla? Samaa muuten kopioidaan parhaillaan muuhun sote-henkilöstöön soveltuvin osin. Tilakustannusten laskemisen perusteella ollaan enemmän etä"töissä".

Vierailija
42/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana hyvänä aikana lääkärit puhui puhelimessa maksutta tai tutkivat tuloksia ym.papereista ja lähettivät kirjeen laskuttamatta kotiin

Ajat on muuttubeet, työ laskutetaan vaikkei potilasta nähdä.   Ennen myös hoitajilla käynti oli maksutonta, ei enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskukset käyttävät ostopalveluina yksityisiä erikoislääkäreitä esim kardiologeja. Potilasta ei näistä laskuteta, vaan menee terveyskeskusmaksujen hinnalla. Nyt yhteys terveysaseman laskutukseen. 

Tuo 66,70 on nykyinen julkisen puolen erikoislääkärin poliklinikkamaksu.  Jos ei keskussairaalasta tule toista laskua kaipa se on maksettava.  Tietysti Ap voi vaatia että laskussa lukee  lähettäjänä keskussairaala 765

Tuota noin, mistäs hitosta se keskussairaala minua vielä laskuttaisi? Hehän eivät ottaneet minua vastaankaan. He palauttivat lähetteen ja ymmärsin itse, että se ei heille ilmeisesti kuulunut kardiologin mukaan. En ole käynyt keskussairaalassakaan. 

ap

Vierailija
44/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskukset käyttävät ostopalveluina yksityisiä erikoislääkäreitä esim kardiologeja. Potilasta ei näistä laskuteta, vaan menee terveyskeskusmaksujen hinnalla. Nyt yhteys terveysaseman laskutukseen. 

Tuo 66,70 on nykyinen julkisen puolen erikoislääkärin poliklinikkamaksu.  Jos ei keskussairaalasta tule toista laskua kaipa se on maksettava.  Tietysti Ap voi vaatia että laskussa lukee  lähettäjänä keskussairaala 765

Tuota noin, mistäs hitosta se keskussairaala minua vielä laskuttaisi? Hehän eivät ottaneet minua vastaankaan. He palauttivat lähetteen ja ymmärsin itse, että se ei heille ilmeisesti kuulunut kardiologin mukaan. En ole käynyt keskussairaalassakaan. 

ap

Niin, siis se menee ihan oikein jos keskussairaala ei sinua laskuta.  Sait yksityisen palvelun julkisen hinnalla,  julkinen puoli maksoi tuolle kardiologille hänen todellisen  palkkionsa.

Luulitko julkisen erikoislääkärin olevan maksuton?   Kuten kerroin, puhrlinkeskustelusta keskussairaalan päivystävä.  hoitajan kanssa ja lääkärin kirjoittamasta reseptistä apteekkiin tuli tuo lasku vaikken ketään nähnyt.

Vierailija
45/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee syksyllä tuo yli 65-vuotiaat pääsevät tk-hinnalla yksityisellä, hva maksaa yksityisille palkkiot. 

Mitenhän se helsingissä toimii jossa ei tk-maksuja ole ollut ollenkaan?

Vierailija
46/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sain päivystyksestä laskun lääkäriltä, jota en ikinä edes nähnyt. Oli niin kiireinen ilta ja vain yksi lääkäri töissä niin pääsin ainoastaan 3 tunnin odotuksen jälkeen hetkeksi sairaanhoitajalle. (astman paheneminen ja hengenahdistus) Mittasi kuumeen ja otti CRP:n ei mitään muita tutkimuksia, hoitaja kävi minuutin lääkärin puheilla ja sain kortisonikuurin. Onneksi ei ihan hengenvaarallinen tilanne lopulta ollut, mutta on aika huolestuttavalla tasolla on sairaanhoito. 

Vierailija
47/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kirjoittaja on oikeassa. Tässäkin asiassa on ostopalveluna ostettu ilmeisesti kardiologin palveluita, koska keskussairaala ei ole pystynyt niitä tarjoamaan. On väärin tällaisesta "paperien" siirrosta laskuttaa potilasta. Ja potilashan ei ollut saanut minkäänlaista hoitoa eikä yhteydenottoakaan keneltäkään sydänlääkäriltä. 

Vierailija
48/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks toi oo nykyinen poliklinikkamaksu eli ihan normaali taksa jos ei toista laskua tule.

Täällä terveyskeskuksen hoitaa mehiläinen, laskut kyllä tulee hva:n nimellä.

Sain 116117 ohjeet ja reseptin apteekkiin, kyllä siitä puhelinyhteydestä tuli päivystyksen poliklinikkamaksu.

Nyt en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat normaalitaksalla. En ole käynyt kardiologilla Pihlajalinnassa, en tosin muuallakaan. En ole nähnytkään kardiologia. En ole ollut puhelinyhteydessäkään häneen. Terveyskeskuksesta tietysti on tullut omat maksunsa niistä käynneistä ja se on ok.

En ole siis käynyt enkä ollut yhteydessä kehenkään kesäkuun aikana. Ja laskussa aiheen pvm oli 17.6.

ap

Keskussairaalan normaali taksa käynnistä.  Tuo sinulta

Poliklinikkakäyntiä ei voi laskuttaa konsultaatiosta. Vain käynnistä voi laskuttaa. 

Vierailija
49/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-puoli mullistui aikalailla, ehkä tehokkaammaksi tai ei.  Vaikea pysyä kaikissa muutoksissa mukana kun harvoin tarvitsee asioida. 

Vierailija
50/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt en ymmärtänyt tähän vastanneen ajatusta. Hän kirjoittaa, että sain yksityislääkärin palvelun?? Minkä palvelun olen saanut? Minua ei ole kukaan kutsunut yhtään mihinkään ja kuten olen monta kertaa maininnut, en ole tavannut lääkäriä, enkä ollut yhteydessä heihin tämän asian osalta. 

Hänhän oli vain todennut, että pitäisi tutkia. Ei se mielestäni ole 66 euron arvoinen palvelu. 

Vierailija
51/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks toi oo nykyinen poliklinikkamaksu eli ihan normaali taksa jos ei toista laskua tule.

Täällä terveyskeskuksen hoitaa mehiläinen, laskut kyllä tulee hva:n nimellä.

Sain 116117 ohjeet ja reseptin apteekkiin, kyllä siitä puhelinyhteydestä tuli päivystyksen poliklinikkamaksu.

Nyt en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat normaalitaksalla. En ole käynyt kardiologilla Pihlajalinnassa, en tosin muuallakaan. En ole nähnytkään kardiologia. En ole ollut puhelinyhteydessäkään häneen. Terveyskeskuksesta tietysti on tullut omat maksunsa niistä käynneistä ja se on ok.

En ole siis käynyt enkä ollut yhteydessä kehenkään kesäkuun aikana. Ja laskussa aiheen pvm oli 17.6.

ap

Keskussai

Jaa, ei lääkärit nykyisin tee maksutta töitä.  Olen aika vanha mutta mukautunut siihen ettei tarvitse terveyskeskuksessakaan käydä, vai labrassa.  Puhelimessa hoituu asiat (digiin en ole taipunut)  ja laskut tulee.

Vierailija
52/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin, mistäs hitosta se keskussairaala minua vielä laskuttaisi? Hehän eivät ottaneet minua vastaankaan. He palauttivat lähetteen ja ymmärsin itse, että se ei heille ilmeisesti kuulunut kardiologin mukaan. En ole kä

Hän käytti aikaansa koetulostesi tutkimiseen.  Tuolla paperilla saat ajan julkiselle tutkimukseen, ottamalla yhteyden keskussiraalan .  Oletan ainakin niin. Terveyskeskuksen neuvonta pystyy neuvomaaan.

Vierailija
53/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys tähän kirjoittamaani:

Hänhän oli vain todennut, että pitäisi tutkia. Ei se mielestäni ole 66 euron arvoinen palvelu. 

Lisäys: Hän ei tätäkään todennut minulle, vaan oli kirjoittanut sen niin, että kun kirjauduin Pihlajalinnan sivulle, se luki siellä. :D

Vierailija
54/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kirjoittaja on oikeassa. Tässäkin asiassa on ostopalveluna ostettu ilmeisesti kardiologin palveluita, koska keskussairaala ei ole pystynyt niitä tarjoamaan. On väärin tällaisesta "paperien" siirrosta laskuttaa potilasta. Ja potilashan ei ollut saanut minkäänlaista hoitoa eikä yhteydenottoakaan keneltäkään sydänlääkäriltä. 

Tuo lasku on kuitenkin sama mikä olisi keskussairaalasta tullut.

Vierailija
55/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei onnistunut, joten kopioin edeltä:

Hän käytti aikaansa koetulostesi tutkimiseen.  Tuolla paperilla saat ajan julkiselle tutkimukseen, ottamalla yhteyden keskussiraalan .  Oletan ainakin niin. Terveyskeskuksen neuvonta pystyy neuvomaaan.

Mihin koetulosten tutkimiseen? En ole käynyt labrassa. Olen vain mittaillut verenpaineita ja ilmoittanut ne lääkärille terveyskeskukseen puhelimitse.

Millä paperilla saan ajan tutkimukseen? Ei minulla ole mitään paperia. 

Vierailija
56/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kardiologi on paperit tutkinut 17.6.

Vierailija
57/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta eikös tarkoituksena ollut että potilas lähetetään keskusairaalaan saamaan hoitoa vaivaansa ja tietysti tätä ennen tutkimuksia. Nythän hän ei ole päässyt mihinkään. 

Vierailija
58/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei onnistunut, joten kopioin edeltä:

Mihin koetulosten tutkimiseen? En ole käynyt labrassa. Olen vain mittaillut verenpaineita ja ilmoittanut ne lääkärille terveyskeskukseen puhelimitse.

Millä paperilla saan ajan tutkimukseen? Ei minulla ole mitään paperia. 

Etkö kertonut saaneesi tirdon että edellyttää tutkimista?   Ota hyvä ihminen yhteyttä terveyskeskuksen neuvontaan ja selvitä siellä miten asia etenee.

Jos poliklinikat ylittää maksukyvyn ttt. Tai oman hvan aikuissosiaalityöhön.

Vierailija
59/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että laskua ei tullut, kun keskussairaala palautti lähetteen tk:hon. Asiakasta olisi voitu laskuttaa, jos hän olisi päässyt kardiologin vastaanotolle. Lääkärin konsultaatiosta potilasta ei voi laskuttaa. 

Vierailija
60/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla yhteydessä sekä Pihlajalinnaan että terveyskeskukseen, jotta ei jää mitään epäselväksi. Ostopalveluna yksityiseltä tuo vaikuttaa menneen, mutta potilaan informointi ja suostumus ei ole kyllä ollut asianmukaista. Mielestäni on kyllä kyseenalaista laskuttaa potilasta kun kerran edes minkäänlaista etävastaanottoa, hoitopuhelua tai siis mitään kontaktia potilaan ja arvion tehneen lääkärin välillä ole ollut eikä potilaalla itsellään ole ollut tietoa, että asiaa käsitelläänkin yksityisellä. Hyvinvointialuetta tietenkin pitää laskuttaa ulkopuolisesta konsultaatiosta.