Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri konsultoi toista lääkäriä, lasku potilaalle

Vierailija
29.06.2025 |

Sain laskun 66,70 e Pihlajalinnalta, johon tk-lääkärin lähete ajautui, kun se ensin oli käynyt keskussairaalan lääkärillä. Ilmeisesti tämä sairaalan lääkäri oli konsultoinut Pihlajalinnan lääkäriä (koska hän itse ei ottanut minua tutkittavakseen), ja minua laskutettiin tästä tuo summa. Konsultaation tulos oli luettavissa omapihlajalinnan sivulta sekä kannasta: Pitäisi tutkia, vaikka oireet eivät ole tyypilliset. 

En ole itse nähnytkään tätä lääkäriä, enkä ole ollut puhelinyhteydessäkään häneen. Tässä ei siis ole kyseessä mikään käyntilasku. 

Tämäkö tarkoittaa sitä, että joka kerta kun lääkärit konsultoivat toisiaan, voidaan tästä lähettää potilaalle lasku?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei onnistunut, joten kopioin edeltä:

Hän käytti aikaansa koetulostesi tutkimiseen.  Tuolla paperilla saat ajan julkiselle tutkimukseen, ottamalla yhteyden keskussiraalan .  Oletan ainakin niin. Terveyskeskuksen neuvonta pystyy neuvomaaan.

Mihin koetulosten tutkimiseen? En ole käynyt labrassa. Olen vain mittaillut verenpaineita ja ilmoittanut ne lääkärille terveyskeskukseen puhelimitse.

Millä paperilla saan ajan tutkimukseen? Ei minulla ole mitään paperia. 

Etkö kertonut saaneesi tirdon että edellyttää tutkimista?   Ota hyvä ihminen yhteyttä terveyskeskuksen neuvontaan ja selvitä siellä miten asia etenee.

Jos poliklinikat ylittää maksukyvyn ttt. Tai oman hvan aikuissosiaalityöhön.

Ei minuun kukaan ole yhteydessä ollut eli en saanut tietoa. Minä itse katsoin kannasta, että lähete keskussairaalasta oli palautunut ja googlailin eri kardiologeja. Löysin Pihlajalinnan Koskiklinikan palvelut ja kirjauduin sisään. Ja kas, siellä oli kardiologi todennut, että olisi syytä tutkia. Eli "selkäni takana" on vissiin kyselty, että mitä tässä pitäisi tehdä ja tämä kardiologi oli vastannut näin. Vastaus (jonka itse onnistuin löytämään netistä) maksoi minulle 66 e ja risat. 

ap

Kiitos vastanneille, nyt pitää mennä muihin hommiin. 

Vierailija
62/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kommentoivat että olisi pitänyt kysyä lupa saako konsultoida. Mitä jos siihen vastaa että  et saa lupaa, opiskele asia ihan itse kun kerran olet olevinaan lääkäri? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi

Vierailija
64/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tietoja saa edes lähettää julkiselta yksityiselle ilman lupaa. 

Vierailija
65/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tietoja saa edes lähettää julkiselta yksityiselle ilman lupaa. 

Omakanta-lupa kattaa tämänkin.

Vierailija
66/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän käytti aikaansa koetulostesi tutkimiseen.  Tuolla paperilla saat ajan julkiselle tutkimukseen, ottamalla yhteyden keskussiraalan .  Oletan ainakin niin. Terveyskeskuksen neuvonta pystyy neuvomaaan.

Mihin koetulosten tutkimiseen? En ole käynyt labrassa. Olen vain mittaillut verenpaineita ja ilmoittanut ne lääkärille terveyskeskukseen puhelimitse.

Etkö kertonut saaneesi tirdon että edellyttää tutkimista?   Ota hyvä ihminen yhteyttä terveyskeskuksen neuvontaan ja selvitä siellä miten asia etenee.

Ei minuu

Sait laskun pihlajalinnalta ja sattumalta löysit  sitten sen sivut.   Ehkä sieltä keskussairaalasta  kohta tulee sinulle aika ?

Vierailija
67/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kommentoivat että olisi pitänyt kysyä lupa saako konsultoida. Mitä jos siihen vastaa että  et saa lupaa, opiskele asia ihan itse kun kerran olet olevinaan lääkäri? 

Kyllä olisi pitänyt olla potilaan suostumus. Potilaalla on oikeus kieltäytyä, mutta sitten lääkärin pitää kirjata potilasasiakirjoihin tämä asia.  

Vierailija
68/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olisi pitänyt olla potilaan suostumus. Potilaalla on oikeus kieltäytyä, mutta sitten lääkärin pitää kirjata potilasasiakirjoihin tämä asia.  

https://www.kanta.fi/potilastietojen-luovutuslupa Kanta-lupa kattaa kaiken, ei tarvita erillistä lupaa. Sehän sinulta on kysytty kun olet tk:hon alun alkaen ollut yhteydessä.

Vierailija
69/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tk:n lääkärin olisi pitänyt konsultoida julkista eikä yksityistä, koko prosessi meni siis väärin

Terveyskeskuksen (TK) lääkäri voi konsultoida yksityislääkäriä tarvittaessa.

Voi kyllä, mutta ei siitä voi laskuttaa.

Vierailija
70/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksellisen tyhmiä vastaajia täällä. 

Vierailija
71/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kans hienoa jos joku tilaa multa kylppäriremontin ja mä tilaajan pyytämättä ottaisin toisen firman tekemään vedeneristyksen ja laittaisin laskun siitä tilaajalle.

Mutta onneksi me ollaankin ammattitaitoisia kuten esim. lääkärit ilmeisesti eivät ole, vaan tarvitaan apuja työn hoitamiseen.

NOinhan ne remppafrimat tekevät. Tilasin aikoinaan keittiörempan yhdestä firmasta ja olin ihan siinä uskossa, että kun firma on yhden henkilön firma, niin saan sen tekijän, jonka kanssa asioista oli sovittu. Vielä mitä! Lähestulkoon kaiken hoisivat ulkomaila tuodut  remppamiehet, jotka eivät suomea osanneet edes kylliksi. . 

Vierailija
72/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks toi oo nykyinen poliklinikkamaksu eli ihan normaali taksa jos ei toista laskua tule.

Täällä terveyskeskuksen hoitaa mehiläinen, laskut kyllä tulee hva:n nimellä.

Sain 116117 ohjeet ja reseptin apteekkiin, kyllä siitä puhelinyhteydestä tuli päivystyksen poliklinikkamaksu.

Nyt en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat normaalitaksalla. En ole käynyt kardiologilla Pihlajalinnassa, en tosin muuallakaan. En ole nähnytkään kardiologia. En ole ollut puhelinyhteydessäkään häneen. Terveyskeskuksesta tietysti on tullut omat maksunsa niistä käynneistä ja se on ok.

En ole siis käynyt enkä ollut yhteydessä kehenkään kesäkuun aikana. Ja laskussa aiheen pvm oli 17.6.

ap

Keskussairaalan normaali taksa käynnistä.  Tuo sinulta

Ja lisää nousee. Meillä ei ole varaa tällaiseen elintasoon. T. Riikka. 

Vierailija
73/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minuu

kuulostaa poliklinikkamaksun suuruiselta maksulta

kannattaa kyllä selvittää onko toimittu oikein 

Vierailija
74/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskukset käyttävät ostopalveluina yksityisiä erikoislääkäreitä esim kardiologeja. Potilasta ei näistä laskuteta, vaan menee terveyskeskusmaksujen hinnalla. Nyt yhteys terveysaseman laskutukseen. 

Tuo 66,70 on nykyinen julkisen puolen erikoislääkärin poliklinikkamaksu.  Jos ei keskussairaalasta tule toista laskua kaipa se on maksettava.  Tietysti Ap voi vaatia että laskussa lukee  lähettäjänä keskussairaala 765

Tuota noin, mistäs hitosta se keskussairaala minua vielä laskuttaisi? Hehän eivät ottaneet minua vastaankaan. He palauttivat lähetteen ja ymmärsin itse, että se ei heille ilmeisesti kuulunut kardiologin mukaan. En ole käynyt keskussairaalassakaan. 

ap

Tässä nyt tosiaan sekoitetaan asioita ihan huolella. Tuo 66,70 on julkisen käyntimaksu. Käyntimaksu peritään käynnistä/ käyntiä korvaavasta puhelusta. Tässä tapauksessa vaikuttaisi kuitenkin olevan kyse lähetearviosta, eli siitä, palautetaanko lähete vai otetaanko käyntijonoon. Lähetteen käsittelystä ei kuulu periä käyntimaksu, tehdään se sitten omin voimin tai yksityislääkäriä konsultoiden.

Vierailija
75/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kanta.fi/potilastietojen-luovutuslupa Kanta-lupa kattaa kaiken, ei tarvita erillistä lupaa. Sehän sinulta on kysytty kun olet tk:hon alun alkaen ollut yhteydessä.

Tarkoitan sitä, että tässä tapauksessa on tk:sta tehty potilaalle maksullinen konsultaatiopyyntö yksityiselle toimijalle potilaan tietämättä. En sitä, että potilastiedot ovat luettavissa kannasta. Ainakin meillä infotaan potilasta konsultaatioista myös talon sisällä. 

Vierailija
76/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kans hienoa jos joku tilaa multa kylppäriremontin ja mä tilaajan pyytämättä ottaisin toisen firman tekemään vedeneristyksen ja laittaisin laskun siitä tilaajalle.

Mutta onneksi me ollaankin ammattitaitoisia kuten esim. lääkärit ilmeisesti eivät ole, vaan tarvitaan apuja työn hoitamiseen.

NOinhan ne remppafrimat tekevät. Tilasin aikoinaan keittiörempan yhdestä firmasta ja olin ihan siinä uskossa, että kun firma on yhden henkilön firma, niin saan sen tekijän, jonka kanssa asioista oli sovittu. Vielä mitä! Lähestulkoon kaiken hoisivat ulkomaila tuodut  remppamiehet, jotka eivät suomea osanneet edes kylliksi. . 

Laskuttivatko he oman sovitun korvauksensa lisäksi näistä alihankintatöistä? Muutenhan osan urakasta voi ihan hyvin teettää alihankkijoilla, mutta sen pitää sisältyä sovittuun maksuun.

Vierailija
77/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan sitä, että tässä tapauksessa on tk:sta tehty potilaalle maksullinen konsultaatiopyyntö yksityiselle toimijalle potilaan tietämättä. En sitä, että potilastiedot ovat luettavissa kannasta. Ainakin meillä infotaan po

Ääh, luovutuslupa tarkoittaa juurikin tietojen LUOVUTTAMISTA. Lue tuo kanta.fi artikkeli mitä lupasi kattaa. Tietojen luovutuksen yksityiselle. Lääkärit eivät käytä kantaa.

Vierailija
78/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä että osoittaa laskun konsultoineelle lääkärille. Hän on työntilaaja. Ei ole sinun asiasi maksaa.

Vierailija
79/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitko sopinut tästä konsultaatiosta tapaamasi lääkärin kanssa? Jos et, lasku on näiden kahden lääkärin välinen asia. Lasku ei kuulu sinulle.

En tietenkään ole sopinut. Asia meni kokonaisuudessaan näin:

Olin tk-lääkärin hoidossa korkean verenpaineen vuoksi. 

Hän puuttui oireisiini: minua huimaa yhtäkkiä ja pyörryttää etenkin raskaan työn jälkeen. Hän sanoi laittavansa lähetteen sairaalan kardiologille. Se sopi minulle. Kannasta näin, että lähete oli palautettu tk:een saatteella: pyydetään oman kunnan kardiologin kantaa asiaan. Kunnassamme ei ole julkisella puolella kardiologia. Myöhemmin huomasin kanta.fi:stä, että Pihlajalinnan kardiologilta oli kysytty asiaa (en tiedä kuka tarkkaan ottaen oli kysynyt, mutta sain käsityksen, että tämä sairaalan kardiologi). Sen jälkeen tämä Pihlajalinnan kardiologi oli lausuntonsa antanut,

Et missään nimessä maksa tuota laskua!  Maksaja on joko hyvinvointialue tai tk-lääkäri itse, jos on ylittänyt toimivaltuudet. Tk-lääkärin olisi pitänyt olla yhteydessä sairaalan kardiologiin uudelleen ja kerto tilanne ja pyytää kardiologilta konsultaatiota. 

Pistää vihaksi, kun lääkärit ovat röyhkeitä.  

Vierailija
80/91 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kysyy aina luvan tehdä konsultointi.

Tk:ssa konsultoidaan tk lääkäriä. Pihlajalinnassa lääkäri minun kohdalla konsultoi erikoissairaanhoidonpiirin lääkäriä, joka kehoitti tekemään kiireellisen lähetteen, jonka vastaanotti ko. lääkäri. Hoitava lääkäri sanoi, että ei voinut konsultoida oman talon erik.lääkäriä, koska työnantajan puolelta ei tätä kustanneta. Maksoin itse 66.70€, mutta kävin tuolla erikoissairaanhoidon piirissä. Siellä oli lääkäri, joka pyysi vielä tämän konsultoidun lääkärin mielipidettä. Tulin hyvin hoidetuksi.