Oletko poliittisesti enemmän oikealla vai vasemmalla?
Kumpaa puolta tunnustaisit enemmän, vai oletko keskellä?
Olen itse hyvätuloisena kääntynyt iän myötä oikeiston suuntaan koska verorasitus alkaa tuntua. Opiskelijana olin kovinkin punainen, mutta ehkäpä myös miehelläni on tässä vaikutusta.
Kommentit (124)
Keskellä ja oikealla molemmista parhaat puolet.
Klassinen liberaali - valtion tulisi puuttua mahdollisimman vähän ihmisten tekemisiin (toki niin kauan, kun yksilö ei loukkaa muiden vapauksia ja oikeuksia (fyysinen koskemattomuus, omaisuudensuoja, ilmaisunvapaus jne.)). Talouteen puuttumisen pitäisi olla myös minimaalista - vain taata kaikille tasavertaiset mahdollisuudet eli esim. estää monopolien ja kartellien synty.
Pro business -oikeistolaisuutta en hyväksy - yritystuet pitäisi ajaa minimiin, ehkä jonkun T&K-tuen voisi jättää. Valtion ei pitäisi myöskään synnyttää säätelyllä markkinoille tulon esteitä, jotka de facto tukevat vanhoja ja isoja toimijoita.
Rajojen ja maanpuolustuksen suhteen olen oikeistolainen - avoimet rajat romuttavat länsimaisen liberaalin yhteiskunnan, työn perässä muuttaminen on ok, mutta muuten rajat kiinni. Lisäksi länsimaista demokratiaa pitää olla valmis puolustamaan asein ja tässä ei kannata lähteä haihattelun vuoksi rampauttamaan omia kyvykkyyksiä (miina- ja rypäleasekiellot).
Oikealla koko perheeni ja vanhempanikin olivat.
Neutraali eli antaa tyypien jauhaa paskaa ei kiinnosta,Kekkonen on kuollut ja hänen jälkeen velttoa paskaa.
Arvokonservatiivi arvot,mut talous keskellä.Liberaali en voisi olla koskaan,vaikuttavat käärmeiltä kieroilijoita heissä liikaa.
Uskoo ken tahtoo. Tyhmät on höynäytettävissä, viisaita ja järkeviä suosii onni todennäköisemmin kuin laiskoja ja aikaansaamattomia. Äänestellä voi aina ja odottaa parempaa huomista. Tällaiset ihmiset ovat ymmärtäneet politiikan jo lähtökohtaisesti väärin sillä politiikan tehtävä ei ole tehdä ihmisiä onnellisiksi vaan luoda puitteet joissa ihmiset voivat tehdä itsensä onnellisiksi.
Olen kaikkea muuta mutta en varmasti persu. Persuissa viimeinkin herättiin ja kannatus kolmessa vaaleissa peräkkäin romahti kaksikolmasosaa ja tippunut senkin jälkeen...syyn kaikki tietävät.
Mä oon liberaali, eli oikeistolainen ja siksi siedän myös vasemmistolaisia. Ne ei tosin siedä mua, koska ne EI ole liberaaleja!
T: Antti Laine
Olen vasemmistokonservatiivi. Äänestä siinä nyt sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen oikealla, nuorena olin vasemmalla.
Mä en ole koskaan ollut niin tyhmä, että olisin ollut vasemmalla, mutta mä oonkin nero.
T: Antti Laine
Vierailija kirjoitti:
Olen kaikkea muuta mutta en varmasti persu. Persuissa viimeinkin herättiin ja kannatus kolmessa vaaleissa peräkkäin romahti kaksikolmasosaa ja tippunut senkin jälkeen...syyn kaikki tietävät.
Eli käytännössä kaikki muu sulle käy, mutta humanitaarista maaahanmuuttoa et halua vähentää? Koska tuo on asia, joka erottaa persut muista puolueista.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä vasemmistolaista ajattelua lainkaan. En vaan käsitä, miten joku voi olla sitä mieltä, että itäraja pitäisi olla auki ja että jalkaväkimiinoja ei saisi Suomi käyttää. En ymmärrä, miten joku puolue voi ajaa lisää maa hanmuuttoa ja kotouttamisteollisuutta. En käsitä, miten joku puolue voi ajaa lapsille puberteettiblokkereita ja miehiä naisten urheiluun. Suu auki ihmetyksestä luen ammattiyhdistysväen itkupotkuraivareista, kun ansiotuloveroa alennettiin. Viimeinen pisara on kyllä ollut Palestiinan fanitus sen kuvottavan oksettavan ja täysin eläimellisen hyökkäyksen jälkeen. En yksinkertaisesti vain kykene ymmärtämään tällaisia ihmisiä. Olen siis poliittisesti enemmän oikealla :)
Tämä. Nuorena duunarina olin vasemmalla, ja jopa vihreä luonnonsuojelija, kunnes ymmärsin että nykyvihreitä ei kiinnosta eläimet ja suomalainen luonto. Uusimpana tämä hulluus, että metsäisen suomen pitäisi maksaa EU:lle almuja, vaikka ovat itse tuhonneet omat metsänsä. Keskittyvät prideen ja friikkeihin ja muunuskoisiin ja ovat unohtaneet juurensa. Linkola sentään eli kuten opetti.
Maan verotus on älytöntä, julkinen paisunut ja korruptio rehottaa. Minusta on tullut änkyrä oikealle, vaikka arvoni ovat edelleen samat kuin nuorena.
Olen keskustaliberaali. Puolue puuttuu. Nojaan siitä mielummin oikealle kuin vasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä vasemmistolaista ajattelua lainkaan. En vaan käsitä, miten joku voi olla sitä mieltä, että itäraja pitäisi olla auki ja että jalkaväkimiinoja ei saisi Suomi käyttää. En ymmärrä, miten joku puolue voi ajaa lisää maa hanmuuttoa ja kotouttamisteollisuutta. En käsitä, miten joku puolue voi ajaa lapsille puberteettiblokkereita ja miehiä naisten urheiluun. Suu auki ihmetyksestä luen ammattiyhdistysväen itkupotkuraivareista, kun ansiotuloveroa alennettiin. Viimeinen pisara on kyllä ollut Palestiinan fanitus sen kuvottavan oksettavan ja täysin eläimellisen hyökkäyksen jälkeen. En yksinkertaisesti vain kykene ymmärtämään tällaisia ihmisiä. Olen siis poliittisesti enemmän oikealla :)
Tämä. Nuorena duunarina olin vasemmalla, ja jopa vihreä luonnonsuojelija, kunnes ymmärsin että nykyvihreitä ei kiinnosta eläimet ja suomalainen luonto. Uusimpana tämä hulluus, että
Ikä tuo mukanaan viisautta.
T: Antti
Sosialismi ei ole toiminut missään. Oikealla olen, mutta nämä puolueet siellä on surkeita.
Vierailija kirjoitti:
👍 Hyvin sanottu, täysin samaa mieltä. Ikäni olen ollut oikeistolainen ja se on vain vahvistunut viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto-vasemmisto mielletään ennen kaikkea talouden kautta... Luettelet nyt ihan muita asioita.
Itse ajattelen, että voi vastustaa noita kaikkia mutta olla silti vasemmalla, jos kannattaa varallisuuden tasaista jakautumista väestön kesken ja esimerkiksi hyvää sosiaaliturvaa.
No, äänestän ehdokkaan mukaan vasemmisto, sdp, vihreät.
Olisin ehkä hieman ennemmän oikealla, jos olisi sivistysporvareita. Sellaisia oli olemassa omassa kotikunnassani ysärillä.
Nykyistä oikeistoa eli nykyhallituksen puolueita, en voisi mitenkään äänestää, en jaa mitään arvoja heidän kanssaan.
Palstan suuri enemmistö on vihervasemmistolaiset naiset joten kysymys on turha
Olen oikealla, nuorena olin vasemmalla.