onko täällä nelikymppisiä, jotka saivat kokea nykyisen Internetin synnyn alun ja ymmärtää kuinka pilattu se nykyään on?
Ja syynä on ainoastaan kaupallisen median 'vallankaappaus', joka on johtanut lopulta myös lainsäädännön pilaamaan käyttökokemukseen evästeineen aivan kaikkialla.
Kommentit (36)
Joo, oli se suhteellisen nopea modeemi josta kuului sitä vinkunaa...
Netti on helpottanut elämääni tosi paljon mm. säästämällä aikaa. En voi moittia.
Vierailija kirjoitti:
Netti on helpottanut elämääni tosi paljon mm. säästämällä aikaa. En voi moittia.
Ennen piti tosiaan aina lähteä jonnekin virastoon...
Me olemme jo kuusikymppisiä, jotka olemme kokeneet internetin alkuajat.
Muistaako joku muu ne kaksi kirjavaa lehmää?
Netti tuli kunnolla, kun olin lukiossa. Alkuaikoina oli todella vaikeaa löytää sieltä mitään, sisältöä ja palveluita ei ollut, ja kaikki kaatuili. Yhteys oli käsittämättömän hidas. Optimaalisin tilanne oli joskus 2010-2015, kun palveluita jo oli, kaikki toimi, eikä typerimpiä palveluita ollut vielä keksitty.
Kyllä. Kaipaan niitä aikoja, kun juteltiin vielä purkeissa.
Itse oon nyt 46v ja internet alkoi yleistymään kun olin yläasteella ja lukiossa. Muistan, että kavereiden kanssa jäätiin koulupäivän päätteeksi atk-luokkaan kiss fm:n chattiin. Minusta on mukava, että olen elänyt juuri siinä murrosvaiheessa, muistan elämän ilman internettiä ja sain elää lapsuuteni "vanhassa" maailmassa.
Täällä on myös viisi-kuusikymppisiä ja vanhempiakin.
Muistan miten kaikki oli vapaata ilman mitään kontrollia ja linukset sun muut kertoi että nobody controls the internet. Olivat aika väärässä lopulta. Miettii tämänkin palstan sensuuria.
Netin asiasisältö on alkanut hukkua paskaan.
Suuri osa datakeskusten laskentatehosta ja muistikapasiteetista menee tekoälyllä tuotettujen roskavideoiden käsittelyyn.
Silloin kun internet oli kallis eikä nee kereillä sekä köyhillä ollut siihen varaa, oli internet asiallinen eikä huijauksia ollut.
24-25v minulla oli yhtäkkiä oma taikalaatikko eli tietokone 2000-luvun alussa. Ja aloin pumppaamaan tietoa sieltä ulos isolla vesiletkulla nopeasti. Ja aloin käsittelemään tietoa.
50 mies olen ja olen tehnyt töitä netissä/nettiin ihan sen alusta lähtien. Edelleen elän nettiin tehtävästä työstä.
Kaiken sen hyvän mitä netti tänä päivänä antaa, lukien suuren AI muutoksen tuomat edut. SAMMUTTAISIN KOKO PASKAN heti jos voisin. Niin paljon se tuo myös ongelmia ja saastaa ihmisten elämään. Ehkä tiedän liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Täällä on myös viisi-kuusikymppisiä ja vanhempiakin.
Täällä on etenkin sen ikäisiä, mehän oltiin täällä jo 25 v sitten. 40-vuotiaat oli varmaan jossain Habbohotellissa silloin, eikä täällä.
90-luvun lopulla talousnerot tiesivät kertoa, että internetin ansiosta talouskasvu on yhtäjaksoista ja loputonta eikä lamaa tule enää ikinä.
-94 alkaen olen käyttänyt säännöllisesti nettiä, menin yliopistoon tuolloin.
Kyllä. Internetin ensimmäinen kultakausi päättyi minusta siinä vuoden 95 tienoilla jolloin paljon sisältöjä katosi muutamassa vuodessa ja tilalle alkoi tulemaan enenevissä määrin kaupallista huttua. Nykyisessäkin internetissä on totta kai hyvät puolensa (verkkokaupat, digipalvelut, tietyt tietolähteet ym.), mutta välillä ei voi miettiä mitä netti voisi olla jos markkinahenki, sovinnaistaminen ja älyllinen köyhyys eivät olisi muodostuneet valtavirraksi.
Aikainen internet kaikkine kotisivuineen, chathuoneineen ja hassuine taideyhteisöineen oli juuri parasta. IRC, chathuoneet, flashtaide, alkukantaiset internetpelit jne. Koneella istuminen oli noloa nörttitouhua ja netissä roikkuvia pidettiin vähän säälittävinä friikkeinä.
Nykyisin kaikilla on älylankku 24/7 kourassa ja kaikki on jotain mainontaa, vaikuttamista, pisimmällepissauskilpailua ja feikkifilttereitä. Olet outo jos ei ole someprofiileita ja niihin pitäisi ladata kaikki lomat ja kalliit ostetut tuotteet, ellei itse olla jotain infflueessereitä. Keski-ikäiset mummot filtteröivät muikistelukuviaan.
Suunnilleen viikottain tulee mietittyä miten harmi on kun koko internet on paskuuntunut joksikin markkinointi-perseenesittely-egonpumppausjatkeeksi. Oma netinkäyttö on vain vähentynyt kun en jaksa tuota. Kaikki mainoksenestot päällä, sometilit poistettu ja hengaan vain omissa yhteisöissä joissa on vielä tuo vanhan netin tuntu.
On.