AKATEEMINEN? Miten pääsit
työelämään kiinni? Miten pääsit ensimmäiseen työpaikkaasi?
Olen nuori nainen ja opiskelen nyt toista arvostettua tutkintoa. Kun olen tehnyt gradua ja sitä kautta ollut yhteydessä alani työpaikkoihin, ihmiset ovat käsittämättömän tympeän oloisia. Kukaan ei tiedä mistään mitään, ei jakseta selvittää, ei olla kiinnostuttu mistään jne.
Miten siis saada jalka työelämän ovenväliin? Kysytäänkö työhaastattelussa arvosanoja kuinka tarkasti? Minulla on arvosanoja 1-4, niistä tärkeistä aineopinnoista 4, jotka olen kokenut tärkeäksi. Työkokemusta on runsaasti, mutta ei niin paljon tältä alalta mihin valmistun. Olen siisti, reipas ja oppivainen.
Kommentit (24)
aloin hakea ja kysellä, tein alan töitä myös vapaaehtoistoiminnassa parissa järjestössä jonkin verran että sain työnäytteitä. Lähti heti käyntiin, eikä juuri hidastanut valmistumista.
Ennen valmistumista perustin myös oman firman leipäpuun lisäksi, jota kautta tein muita kuin varsinaisia töitäni, jotta osaamiseni olisi mahdollisimman laajaa.
Luin lukion jälkeen ensin itseni tradenomiksi, elätin sillä itseni ja perustin samalla perheen. Menin yliopistoon vasta kun lapset olivat esikouluiässä. Kun valmistuin, en ole koskaan törmännyt työllistymisongelmiin kun työkokemusta on kuitenkin takana 10 vuotta ja suhteita valmiiksi luotuina.
Ensimmäisen harjoittelupaikan sain ihan ylioppilastodistuksen perusteella ja sen takia, että opiskelin alaa. Sen jälkeen oli helppo saada paikkoja työnäytteillä.
Kukaan ei ole koskaan kysellyt arvosanoja, mutta ensimmäiseen vakituiseen työpaikkaan pääsyn edellytyksenä oli valmiit maisterinpaperit. Paikka oli siis valmiina odottamassa. Siellä oli opiskelukaverini töissä ja hän oli puhunut puolestani. He olivat kiinnittäneet huomiota harjoittelijahakemukseeni ja tarjosivat työtä.
Arvosanat ei päätä huimannut (ka. jotain 2,3). Ikää oli kuitenkin vähän vajaa 24 vuotta ja DI:n paperit takataskussa joten paikka löytyi.