Miksi työkyvytön saa tienata 990e mutta työtön 0e
Kommentit (23)
Työnteko auttaa työkyvytöntä kuntoutumaan ja parantumaan takaisin kuntoon ja työkykyiseksi.
Olen työkyvytön ja työtön enkä saa oikeastaan mitään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Työnteko auttaa työkyvytöntä kuntoutumaan ja parantumaan takaisin kuntoon ja työkykyiseksi.
Työkyvytön paranee hups noin vaan. 😄
Työtön saa tienata ihan niin paljon kuin haluaa, mutta kun tienaa tarpeeksi niin ei ole enää työtön.
Esimerkki:
Täysi tuki: 1000 € / kk
1 Tienaat 300 €
Vähennys: 50 % 300 € = 150 €
👉 Saat:
Tuki: 1000 € 150 € = 850 €
palkka 300 €
= 1150 €
2 Tienaat 800 €
Vähennys: 400 €
👉 Saat:
Tuki: 1000 € 400 € = 600 €
palkka 800 €
= 1400 €
3 Tienaat 1500 €
Vähennys: 750 €
👉 Saat:
Tuki: 1000 € 750 € = 250 €
palkka 1500 €
= 1750 €
4 Milloin tuki loppuu?
Kun:
Vähennys = koko tuki
👉 eli kun tulot 2 täysi tuki
Esimerkissä:
1000 € tuki tuki menee nollaan noin 2000 € tuloilla
🔑 Ydinajatus
Jokainen tienattu euro kasvattaa nettotuloa, mutta vain puolet jää “käteen lisänä”
Eli efektiivinen “verotus” tuen kautta on ~50 %
Työtön saa tienata niin paljon kuin pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Voitko vähän enemmän taustoittaa, mikä on oma ajatuksesi kysymyksen taustalla?
Ajatus lie se, että kun on päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, saa saman summan eläkettä joka kuukausi, vaikka tienaisi vähän. Sen sijaan jos olet työmarkkinatuella, jokainen tienattu euro pienentää työttömyyskorvausta.
On aikoihin eletty, kun työtön itkee, ettei töitä saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
On aikoihin eletty, kun työtön itkee, ettei töitä saa tehdä.
Ei sitä itketä, vaan kohtuutonta verotusta. Käytännössä jokainen tienattu euro vie 50 snt tuista, eli veroprosenttisi on silloin varsinainen vero + tuo 50 %. Jos olisi suojaosa, saisi tienata sen verran ennen kuin palkka pienentää tukia yhtään.
Työtön saa tienata vaikka miljoonan, sitten ei tarvitse vinkua sossutukia.
Vierailija kirjoitti:
Et vaan osaa arvostaa sitä, mitä saat. Ja unohdit mainita, että olet myös työhaluton.
Olen samaa ihmetellyt. Jos olisin tilapäiseläkkeellä (määräaikainen kuntoutustuki vai mikä se on?) saisin tienata satasia, nyt en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vaan osaa arvostaa sitä, mitä saat. Ja unohdit mainita, että olet myös työhaluton.
Mikään ei viitannut että olis työhaluton.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ihmetellyt. Jos olisin tilapäiseläkkeellä (määräaikainen kuntoutustuki vai mikä se on?) saisin tienata satasia, nyt en.
Sama. Mua ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikken pysty tekemään käytännössä mitään työtä, en myöskään opiskelemaan saman sairauden takia. Jos olisin eläkkeellä, voisin satunnaisesti myydä jonkin piirrokseni tmv. pientä, ja maksaa siitä verot, ja ostaa rahalla jotakin. Nyt joudun vain odottelemaan, josko tämä jonkin ihmeen taikomana paranisi, tai kunnes pääsen vanhuuseläkkeelle joskus 25 vuoden kuluttua.
Työttömissä on työkyvyttömiä. Mutta miten kyvytön voi tienata tai tulolähdettä ei ole.
Minulla on vaiva jonka voisi parantaa niin että tulisin työkykyiseksi. Yhteiskuntaa ei kiinnosta joten olen sitten työttömänä.
Jos työkyvttömien elämä on niin kadehdittavaa, niin sina voi hakata päätään seinään ja hankkia aivovamman. Näin saa niitä kadehdittavan suuria etuisuuksia ja tuloja. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus lie se, että kun on päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, saa saman summan eläkettä joka kuukausi, vaikka tienaisi vähän. Sen sijaan jos olet työmarkkinatuella, jokainen tienattu euro pienentää työttömyyskorvausta.
Ei pidä paikkansa, jos teet töitä työkyvyttömyyseläkkeellä se vaikuttaa etuuksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos työkyvttömien elämä on niin kadehdittavaa, niin sina voi hakata päätään seinään ja hankkia aivovamman. Näin saa niitä kadehdittavan suuria etuisuuksia ja tuloja. 🙄
Ei muuten saa. Nykyään ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.