Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AKATEEMINEN? Miten pääsit

Vierailija
27.03.2007 |

työelämään kiinni? Miten pääsit ensimmäiseen työpaikkaasi?

Olen nuori nainen ja opiskelen nyt toista arvostettua tutkintoa. Kun olen tehnyt gradua ja sitä kautta ollut yhteydessä alani työpaikkoihin, ihmiset ovat käsittämättömän tympeän oloisia. Kukaan ei tiedä mistään mitään, ei jakseta selvittää, ei olla kiinnostuttu mistään jne.

Miten siis saada jalka työelämän ovenväliin? Kysytäänkö työhaastattelussa arvosanoja kuinka tarkasti? Minulla on arvosanoja 1-4, niistä tärkeistä aineopinnoista 4, jotka olen kokenut tärkeäksi. Työkokemusta on runsaasti, mutta ei niin paljon tältä alalta mihin valmistun. Olen siisti, reipas ja oppivainen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt päivääkään oman alan töitä. Ajauduin ensimmäiseen työpaikkaani ja etenin firman sisällä. Nykyään olen yliopistokoulutusta vaativassa, mielenkiintoisessa työssä, joka ei tosin vastaa ensimmäistä tutkintoani. Suoritin työn ohessa kandin paperit toiselta alalta, joka tukee paremmin työtäni.

Vierailija
2/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta edettävääkin vielä on paljon. Alhaalta olen joutunut ponnistamaan. Lapset ovat valitettavasti tuntunut olevan selkeä este. Mutta tärkeintä, että on nyt töitä ja kaikki hyvin! Ikää on 25 vuotta, 3 lasta ja ekonomin koulutus.

Joku mainitsi, ettei kannata arvosanoja mainostaa. Todella hyvä neuvo, se kuulostaa naurettavalta. Minulta ei arvosanoja ole taidettu koskaan kysyä enkä ole niitä mainostanut (vaikka ei hävetä tarvitse, L-paperit lukiosta ja yliopistolla kaikista erinomaiset tiedot).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ollut kesätöissä joka kesä.

Vierailija
4/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka hakee töitä ja painottaa haastattelussa numeroitaan. Mitä ne kertovat? Aiempi työkokemus ja oppimisvalmius ja -kyky ne merkitsevät. En ole itse koskaan joutunut keskustelemaan gradua pidemmälle kouluasioita, eikä ketään ole kiinnostanut numerot. Nytkin hymy huulilla ajattelen kuinka huono olin koulussa jossakin aineessa enkä myöhemmin koskaan törmännyt siihen työelämässä.

Vierailija
5/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla tutkijana, FM:n paperit vuodelta 1996... Mutta päåivääkään en ole työttömänä ollut ja homma on kivaa.

Vierailija
6/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituisen työpaikan haluamastani paikasta sain oltuani siellä ensin äippälomasijaisena. Muutaman vuoden sijaisuuden jälkeen tein muita pätkiä, kunnes vanha paikkani vapautui kokonaan. sit hain ja sain varmasti siksi, että olin tuttu ja hyväksi tiedetty.

Siis suhteilla suhteilla, tosin ihan itse luoduilla.

Vierailija
7/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina jossakin!

Vierailija
8/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön KTM, jo kolmatta vuotta työttömänä. Kyllä tuntuu siltä, että hukkaan meni koulutus. Jos olisin lukenut itseni putkimieheksi tai hitsaajaksi, töitä voisi jo ollakin.

Vierailija
9/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kyllä eNpä, eikä eMpä.

Ei ole tainnut sivistys paljon tarttua, kun et edes suomea osaa.

Vierailija
10/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proffalta oli kyselty jotain sopivaa tyyppiä. Hain paikkaa ja sain sen. Ja omasta puolestani voin sanoa, että minulle hyvistä arvosanoista (keskiarvo yli 4, kun maksimi on 5) on ollut monessa tilanteessa hyötyä. On hauska työpakkahaastattelussa nähdä, kuinka haastattelijan asenne muuttuu aivan selvästi siinä vaiheessa, kun todistus kaivetaan esille.

Vierailija
11/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittelin ja hain ja hain ja soittelin. Se työnhaku oli kuukaudne verran todella rankkaa työtä. Sain ekan duunin näin, toisen ihan Hesarin ilmoituksen perusteella ja ura lähti nousuun. Nyt hyvä ja kiinnostava työ, kolme ylennystä takana ja palkka kaikilla mittareilla hyvä. Opiskeluaikana tein koko ajan töitä, olin keskiverto-opiskelija.

Vierailija
12/24 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämän syrjään pääsin kiinni ekan harjoittelupaikan kautta (korkeakouluharjoittelijana ministeriössä) joka poiki lisätöitä ja kontakteja, jotka ovat mukana kuvioissa edelleen, kymmenen vuotta myöhemmin. Suhteilla olen merkittävimmät työni saanut ja entiset työt (toivoakseni hyvin tehdyt) ovat poikineet lisätöitä. Nyttemmin olen tosin jo jälleen akateemisten jatko-opintojen parissa viihtynyt useamman vuoden - omasta tahdostani uraoravanpyörän ulkopuolella.

Vierailija
13/24 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskella ja hyvin arvosanoin. tyytyväinen olen työpaikkaani ja palkkaani.

Vierailija
14/24 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä firmassa töissä, missä olen nyt täysipäiväisesti. Minä oikeastaan vain ajauduin tänne töihin. Arvosanoja ei ole kukaan koskaan kysellyt.

Vierailija
15/24 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 3:lla- minut soitettiin töihin...

10 v sitten-heti kun valmistuin- oli tosin entistäkin työkokemusta-

ole ennakkoluuloton-älä ääneen valita vaan sopeudu-

ole positiivinen-

ja siittä se lähtee!

Vierailija
16/24 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosituksen, hän itse tarjoutui.

Myöhemmin työt on tulleet ihan työkokemuksen perusteella, ja jonkin verran papereiden. Tosin ' liian' hyvät paperit joskus ovat herättäneet kysymyksiä, että mitä oikeasti haluan. Eli ei ne arvosanat aina suoraan korreloi työpaikan saannin suhteen. Olen tosin saanut aika hyvin niitä paikkoja mitä olen hakenut, mutta ala on sellainen, että meillä on tavallaan ammatillinen pätevyys.

Vierailija
17/24 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan lähetin avoimen hakemuksen, ja sieltä firmasta puolestaan annettiin yhteistietoni eteenpäin. Kolmas tuli suhteilla. Nyt olen taas työnhakija.

Minulta ei koskaan, ei kertaakaan ole kysytty arvosanoja. Enkä ole todistuksia edes näyttänyt kuin jollekin toimistosihteerille jälkikäteen.

Vierailija
18/24 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisin valita uudelleen, opiskelisin käytännönläheisen amk-tasoisen ammatin.

Vierailija
19/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän haki töitä syksyllä jonkin verran, mutta yhtään haastattelukutsua ei tippunut. Nyt ens vkolla aloittaa auskultoinnin. Viime vkolla soitti hänen sukulaisensa ja miehelleni olisi luultavasti töitä tarjolla ensin kevään.

Mun mies kuuden ällän ylioppilas ja ihan hyvät juristin paperit. Kyllä hän on ollut jotenkin pettynyt ja on alkanut lukea jo lääkiksen pääsykokeisiin ens kevääksi. Hänestä pääsykoekirja on helppo ja haluaa varmistaa, ettei putoa auskultoinnin jälkeen tyhjän päälle. Toivottavasti saisi oman alansa töitä.

T. kohta valmis psykologi, jolla tällä seudulla melko hyvä työtilanne

Vierailija
20/24 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelun lomassa olin tutustunut moniin alan ihmisiin. Alani oli vähän sellainen, että paikkakunnalla saman alan ihmiset pakkasivat tietämään toisensa ainakin jollakin tarkkuudella. Tuttuni sai työpaikan jo opiskeluaikana ja tiesi sitä kautta alan eri firmojen tilanteista yms. Hän tiesi minun valmistuttuani etsivän työtä, ja lähetti eräänä päivänä viestin, että Firma X on saanut suuren sopimuksen ja varmaankin pian etsivät työvoimaa. Soitin firmaan samana päivänä, pyysivät heti lähettämään hakemuksen ja CV:n, ja hyvin pian aloitin siellä, ekassa koulutustani vastaavassa paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi