Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt se sitten tapahtui: Sain elämäni ensimmäisen seksitaudin ja vieläpä aika kurjan sellaisen!

Vierailija
28.06.2025 |

Herpes pamahti päälle 3 päivää yhden yön jutun jälkeen. jokainen kusella käynti tuntuu kuin tuhansia neuloja lävistäis alapään samoin suihkutus ja muu koskeminen. Ikinä ei ole mikään sattunut näin paljon, ja olen sentään luitakin murtanut yms. Eiköhän tämä ollut kuitenkin ihan ansaittua. Tyhmästä päästä kärsii jne.  Lääkäriltä valavir kuuri ja toivon mukaan helpottaa pian. Tämä jää toki elimistöön ikuisesti.  Onko muilla kokemuksia

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä herpes on joka viidennellä ihmisellä. Alkuvaiheessa on ärhäkkä mutta vuosien saatossa oireet laimenevat ja ilmaantuvat yleensä jonkin flunssan yhteydessä kun vastustuskyky on muutoinkin alhaalla. Akuuttivaiheen aikana kannattaa pidättäytyä seksihommista.

Itse asiassa luku on yli 90%. Osalla on piilevänä, eikä juuri koskaan aktivoidu ja jää näin huomaamatta.

Siinäpä iso valhe.

Vierailija
202/257 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä herpes on joka viidennellä ihmisellä. Alkuvaiheessa on ärhäkkä mutta vuosien saatossa oireet laimenevat ja ilmaantuvat yleensä jonkin flunssan yhteydessä kun vastustuskyky on muutoinkin alhaalla. Akuuttivaiheen aikana kannattaa pidättäytyä seksihommista.

Itse asiassa luku on yli 90%. Osalla on piilevänä, eikä juuri koskaan aktivoidu ja jää näin huomaamatta.

Se on 90% jos lasketaan kaikki herpessukuiset taudit (myös mononukleoosi, vesirokko, jne).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten nää herpeslääkkeetkin aika hintavia. Valavir 10 tablettia, joka riittää yhteen 5 päivän kuuriin maksoi yli 30e. No toivottavasti ei tarvitse kovin usein syödä. ap

Pyydä lääkäriltä resepti, niin saat edullisemmin. Minulle lääkäri kirjoitti heti 10 kuuria siltä varalta, että uusii usein.

Tämä oli reseptillä. Tämän verran maksoi. Ei ollut kuulemma edullisempaa rinnakkaisvalmistetta tarjolla. En tajua miksi oli näin kallis, kun sama aine reseptivapaana halvempaa. ap

Mikä sut sit pakotti ostamaan sitä reseptillä? Et taida olla ihan vajan terävin työkalu.

Ja famciclovir on parempi primääritartuntaan. Alle 5% uusiutuu toiste sillä. Se tosin vaatii reseptin.

Vierailija
204/257 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on 90% jos lasketaan kaikki herpessukuiset taudit (myös mononukleoosi, vesirokko, jne).

Älykääpiö valehtelija.

Se on 100% jos lasketaan kaikki sairaat ja kaikki terveet.

Vierailija
205/257 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, selvä se sitten on : seksi kuuluu avioliittoon.  

206/257 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, selvä se sitten on : seksi kuuluu avioliittoon.  

Herpeksen voi saada jo päivähoidossa kauan ennen seksielämän aloittamista. Tai jo syntyessään.

M59+

Vierailija
207/257 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ap otti itse tietoisen riskin.

Itse sain herpeksen vakituiselta, oireettomalta kumppanilta n. 9 v sitten. Uusii nykyään joka kuukausi ilman estolääkettä.

Olen onnekas siinä mielessä, että tulee vain pieni haavauma klitorikseen. Rakkulaa ei ole minulle tullut koskaan.

Vierailija
208/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain herpeksen vakituiselta, oireettomalta kumppanilta n. 9 v sitten. Uusii nykyään joka kuukausi ilman estolääkettä.

Olen onnekas siinä mielessä, että tulee vain pieni haavauma klitorikseen. Rakkulaa ei ole minulle tullut koskaan.

Niinpä. Tietoisen riskin otit sinäkin.

Vierailija
209/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää. Tuohan on nyt kaikilla. 

Huuliherpes on lähes kaikilla, mutta on ihan eri virus kuin seksitautiherpes. Alkakaa nyt pikkuhiljaa tajuamaan. T. Tutkija

huuliherpes voi tarttua myös sukupuolielimiin ja herpes kuin herpes...

Vierailija
210/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa miten, kun kumppanilla en tiennyt herpestä olevan, eikä hän itsekään tiennyt?

Vierailija
211/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja herpes kuin herpes...

Semmoista höpöttelyä tällä kertaa.

"Tunnettuja herpesviruksia on yli 130, ja yhdeksän tyyppiä tiedetään tartuttavan ihmisiä. Yleisimpiä tyyppejä ovat herpes simplex-virustyypit 1 ja 2, varicella-zoster-virus ja Epstein-Barr-virus". Lähde: Duck.ai

Vierailija
212/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä harmittaa tuo sukupuoliherpeksen tahallinen neutralisointi keskusteluissa. Ikään kuin se olisi sama asia huuliherpeksen kanssa.

Joo, molemmat voi esiintyä sekundaarisina muuallakin, mutta oikeasti niillä on ihan todella iso ero ihan jo oireina.

Huuliherpes HSV-1 on vasta-aineina mitattuna todellakin yli 90% aikuisista, mutta oireisia ehkä joku neljännes. Reagoi mm. stressiin. HSV-2 taas oireilee tartunnasta tosi rajusti sukupuolielimien alueella ja sen saavat todellakin tietävät ettei kyse ole "kaikkien kantamasta" perustaudista.

Vierailija
213/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä harmittaa tuo sukupuoliherpeksen tahallinen neutralisointi keskusteluissa. Ikään kuin se olisi sama asia huuliherpeksen kanssa.

Joo, molemmat voi esiintyä sekundaarisina muuallakin, mutta oikeasti niillä on ihan todella iso ero ihan jo oireina.

Huuliherpes HSV-1 on vasta-aineina mitattuna todellakin yli 90% aikuisista, mutta oireisia ehkä joku neljännes. Reagoi mm. stressiin. HSV-2 taas oireilee tartunnasta tosi rajusti sukupuolielimien alueella ja sen saavat todellakin tietävät ettei kyse ole "kaikkien kantamasta" perustaudista.

Valheita vaan turahtelet, miksi?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00217

Vierailija
214/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea. Eipä nuo oireet mitään, mutta mieti sitä että jatkossa sulla on velvollisuus kertoa tartunnasta seksikumppaneillesi.

Parisuhteeseen halukkaiden määrä tipahtaa murto-osaan. 

Ainahan voi sekstailla tai mennä parisuhteeseen toisen herpes kantajan kanssa

Mitenhän tuo käytännössä onnistuu, kysytäänkö jokaiselta mahdolliselta ehdokkaalta ensisanoiksi onko sinulla herpes?

Vierailija
215/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli herpeksen oireita n. kaksi kuukautta uuden kumppanin tapaamisesta. Lihaskipuja, kirvelyä, sekä finnimäisiä näppylöitä pesiksessä. Lääkäri totesi heti, että herpeshän se ja kulkee loppuelämän mukana. Ihmetteli tosin miksi imusolmukkeet nivusissa eivät kuitenkaan olleet turvoksissa. Otettiin kuitenkin samalla varulta HIV, tippuri ja klamydia -testit, sekä herpeksen varmistava verikoekin, vaikka lääkäri piti sitä tarpeettomana. Lääkäri määräsi viiden päivän lääkekuurin herpesoireita helpottamaan.

No, testitulokset tulivat, kun olin juuri saanut kuurin syötyä ja kaikki olivat negatiivisia. Siis myös herpes. Lääkäri epäili jotain lievempää ja yleisempää virusta, todennäköisesti HPV:ta.

ELI HERPES KANNATTAA AINA VARMISTAA VERIKOKEELLA. Oli oman tahdon varassa, etten saanut loppelämän herpestuomiota turhaan.

"Herpes kannatta varmistaa verikokeella.." Kyllä. Mutta jos 2 kk uuden kumppanin tapaamisesta otettiin verikoe, niin se ei vielä välttämättä näy onko vasta-aineita, pitempi aika pitää olla tartunnasta kulunut ennen kuin vasta-aineet alkaa näkyä.

Vierailija
216/257 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valheita vaan turahtelet, miksi?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00217

Miksi itse laitat valheellisia linkkejä nimenomaan HSV-1:stä? Puhe oli sukupuoliherpeksestä.

Vierailija
217/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea. Eipä nuo oireet mitään, mutta mieti sitä että jatkossa sulla on velvollisuus kertoa tartunnasta seksikumppaneillesi.

Parisuhteeseen halukkaiden määrä tipahtaa murto-osaan.

Jos kyseessä hsv1 alapäässä, se ei uusi ikinä eikä myöskään leviä ensioireiden jälkeen (varma tieto), Suurimmalla osalla ihmisiä on hsv1 tai 2 tai jopa molemmat viimeistään keski-iässä ja suurin osa ei tiedä kantavansa virusta. Suurinta osaa ei myöskään kiinnosta, eikä näitä kiinnosta testauttaa itseään, koska näin voi vedota oireettomuuteen ja tietämättömyyteen.

Sinänsä on hyväkin sairastaa hsv1 mahdollisimman nuorena, koska se lievittää mahdollisen hsv2 oireita ihan huomattavasti! Voit aina varmistaa selstan kertomalla itselläsi olevan ns huuliherpes, jota pidetään "normaalina" ja jos nyt sattuisi tarttumaan, vetoat tähän. Hsv2 (eli kansankielellä sukuelin herpes) voi ihan yhtä hyvin tarttua yläpäähän tai vaikka kynsivalliin (tämän vuoksi terveydenhuoltohenkilökunta käyttää kumihanskoja, ettei levitä hsv potilaisiinsa...).

Myös käytännössä kaikilla kontaktilajien harrastajilla on herpes/herpeksiä jossain päin kehoaan, ja leviää tietty todella tehokkasti kts herpes gladiatorum tai "matt pox".

Mitään tämän suurempaa velvollisuutta kertoa ei ole, etenkin kun jokaisella, joka ei ole itse maksanut omia testejään (nämä eivät sisälly siihen "otettiin kaikki testit") kuitenkin voi varmasti tietää olevan hsv!

Vierailija
218/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää. Tuohan on nyt kaikilla. 

Huuliherpes on lähes kaikilla, mutta on ihan eri virus kuin seksitautiherpes. Alkakaa nyt pikkuhiljaa tajuamaan. T. Tutkija

huuliherpes voi tarttua myös sukupuolielimiin ja herpes kuin herpes...

Todellakaan ei ole eri asia, hsv1 ja hsv 2 voivat tarttua mihin tahansa, aiemmin hsv2 oli tyypillisesti alapäässä, nyt suurin osa sukuelin herpeksistä on hsv1 aiheuttamia lisääntyneen suuseksin ansiosta! Lisäksi hsv1 tuskin koskaan aiheuttaa hankaluuksia ensioireiden jälkeen alapäässä eikä myöskään oireiden jälkeen tartu eteenpäin! <3

Hsv 2 yläpäässä on myös selvästi lievempi oireiltaan ainakin toistaiseksi.

Vierailija
219/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa miten, kun kumppanilla en tiennyt herpestä olevan, eikä hän itsekään tiennyt?

Aina, kun harrastaa seksiä, ottaa tietoisen riskin sukupuolitaudista tai raskaudesta (jos miehen ja naisen yhdynnästä kyse).

Ihan aina voi saada taudin tai tulla raskaaksi, mikään ehkäisyväline ei ole 100% varma, eikä mikään kumppani ole 100% varmasti tauditon.

Vierailija
220/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina, kun harrastaa seksiä, ottaa tietoisen riskin sukupuolitaudista tai raskaudesta (jos miehen ja naisen yhdynnästä kyse).

Ihan aina voi saada taudin tai tulla raskaaksi, mikään ehkäisyväline ei ole 100% varma, eikä mikään kumppani ole 100% varmasti tauditon.

Ok. Minä en ikinä harrastaisi seksiä tuntemattoman kanssa ilman kondomia. Vakituisessa, pitkässä suhteessa uskalsin näin tehdä, kun luulin, ettei kumppanilla tautia ole. Et näe mitään eroa tässä riskin kannalta?