Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se sitten tapahtui: Sain elämäni ensimmäisen seksitaudin ja vieläpä aika kurjan sellaisen!

Vierailija
28.06.2025 |

Herpes pamahti päälle 3 päivää yhden yön jutun jälkeen. jokainen kusella käynti tuntuu kuin tuhansia neuloja lävistäis alapään samoin suihkutus ja muu koskeminen. Ikinä ei ole mikään sattunut näin paljon, ja olen sentään luitakin murtanut yms. Eiköhän tämä ollut kuitenkin ihan ansaittua. Tyhmästä päästä kärsii jne.  Lääkäriltä valavir kuuri ja toivon mukaan helpottaa pian. Tämä jää toki elimistöön ikuisesti.  Onko muilla kokemuksia

Kommentit (257)

Vierailija
221/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli herpeksen oireita n. kaksi kuukautta uuden kumppanin tapaamisesta. Lihaskipuja, kirvelyä, sekä finnimäisiä näppylöitä pesiksessä. Lääkäri totesi heti, että herpeshän se ja kulkee loppuelämän mukana. Ihmetteli tosin miksi imusolmukkeet nivusissa eivät kuitenkaan olleet turvoksissa. Otettiin kuitenkin samalla varulta HIV, tippuri ja klamydia -testit, sekä herpeksen varmistava verikoekin, vaikka lääkäri piti sitä tarpeettomana. Lääkäri määräsi viiden päivän lääkekuurin herpesoireita helpottamaan.

No, testitulokset tulivat, kun olin juuri saanut kuurin syötyä ja kaikki olivat negatiivisia. Siis myös herpes. Lääkäri epäili jotain lievempää ja yleisempää virusta, todennäköisesti HPV:ta.

ELI HERPES KANNATTAA AINA VARMISTAA VERIKOKEELLA. Oli oman tahdon varassa, etten saanut loppelämän herpestuomiota turhaan.

"Herpes kannatta varmistaa v

Itsellä oli ollut herpes jo useita vuosia kun tehtiin tuo verikoetesti, ja se oli negatiivinen. Lääkärikin sanoi, ettei testi ole luotettava. Joillakin herpes oireilee epätyypillisesti, kuten itsellä haavaumana, ei koskaan rakkulaa. Siksi voi joskus olla hankalaa herpeksen diagnosointi.

Vierailija
222/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on testata verikokeella vielä, jos tietää että herpes on ollut jo vuosia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä on testata verikokeella vielä, jos tietää että herpes on ollut jo vuosia?

No kun ei tiedetty. Eli ei tiedetty, että minulla on herpes (joka aiheuttaa oireet).

Vierailija
224/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireet tuli noin nopeaan ja AP ei kerro rakkuloita yms niin Klamydia minimissään

Vierailija
225/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oireet tuli noin nopeaan ja AP ei kerro rakkuloita yms niin Klamydia minimissään

Ihan selvä herpes, ei klamydia aiheuta tuollaisia oireita.

Vierailija
226/257 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän perusteella herpeksen diagnosoinnista ja käyttäytymisestä vaikuttavat olevan ihan yhtä pihalla niin lääkärit kuin kantajatkin. Miksi lääkärissä sanotaan, ettei sinulla ole testien mukaan herpestä, jos testit eivät kertoisi jotain?

Vierailija
227/257 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireet tulevat muutaman päivän kuluessa.

Vierailija
228/257 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ainoasta suhteestani tämän miehen huuliherpeksestä alapäähäni, ja hän sai sen sitten itselleenkin kun en tajunnut että minulla on herpes, luulin että olin sheivatessa viiltänyt...

Se oireili molemmilla pari kertaa, itsellä lähinnä pienellä näpyllä klitoriksessa ja nyt en ole sen olemassaoloa muistanut enää vuosiin kun sitä ei ole ollut. Erosimme jokin aika sitten ja kaipuu olisi saada perhe vielä. 

Harmittaa että olen koko jutun unohtanut, en ole edes muistanut koko asiaa vuosiin, miten ottaa esille jos tapaan jonkun? Mietin että kun tätä ei ole ollut enää moniin vuosiin, tarttuminen kondomin kanssa varmasti aika mahdotonta. Mietin haluaako kukaan kuulla vasta tapailu vaiheessa ? Tosin en tiedä miten monet miehet edes välittää/jättää itse sen kertomatta sillä ystävättärien juttujen mukaan harva edes olisi kiinnostunut koko kondomia käyttämään.. 

Vierailija
229/257 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juu, tyhmästä päästä kärsii. Kiitos kertomastasi kuitenkin. Sillä viisas pyrkii viisastumaan toistenkin kokemuksista. 

Vierailija
230/257 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea. Eipä nuo oireet mitään, mutta mieti sitä että jatkossa sulla on velvollisuus kertoa tartunnasta seksikumppaneillesi.

Parisuhteeseen halukkaiden määrä tipahtaa murto-osaan.

Ainahan voi sekstailla tai mennä parisuhteeseen toisen herpes kantajan kanssa

Se on mukava puheenaihe ensitreffeillä. Yhdistää ihmisiä <3

Eihän siitä ole pakko kertoa. 

Sun omatunto kestäisi asian pimittämisen? Ei ihme, että on niin laajalle levinnyt tauti, jos asenne on yleisestikin tuota luokkaa.

Noinhan se tahtoo mennä.

'Valhetta he puhuvat toinen toisellensa.' 

Vierailija
231/257 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli on herpes ja haluaisi vain seksisuhteen (ei mitään tapailusuhdetta). On varmaan helpointa etsiä seuraa netistä ja sanoa heti, että "minulla on herpes". Onko kellään kokemusta tällaisesta, miten olette toimineet?

Vierailija
232/257 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli on herpes ja haluaisi vain seksisuhteen (ei mitään tapailusuhdetta). On varmaan helpointa etsiä seuraa netistä ja sanoa heti, että "minulla on herpes". Onko kellään kokemusta tällaisesta, miten olette toimineet?

Mietin, en tiedä oletko nainen vai mies? Mutta tilastollisesti joka viidennellä on herpes. Esimerkiksi itse en käynyt koskaan lääkärissä, sillä se oireili paristi ja siinä se. Monta vuotta aikaa jo enkä usko että koskaan enää oireilee. Siksi arvellaan että se on joka neljännellä ainakin, sillä iso osa ei käy lääkärissä.

Voisin epäillä että suurin osa miehistä, jotka muutenkin haluaisivat vetää paljaalla taudeista viis, eivät tod ilmoita tuollaisesta.

Itse naisena jolla on herpes, kiertäisin kaukana ilmoituksen jossa mies ilmoittaisi että minulla on herpes? Miettisin, että onko niin sairas että se on päällä jatkuvasti kun siitä noin ilmoittaa, vai vertaako johonkin ruttoon vai mitä ihmettä. 

En ennen tätä ketjua edes ymmärtänyt että olen näin "vaarallinen". Aina olen pitänyt itsestäni huolen ja ollut vain yksi kumppani. Herpes oireili pari kertaa pienellä nypyllä ja siinä se. En ole yhtään katkera exälle, sillä tämä on elämää.  Ehkä menee vähän yli nyt  joillakin?

Ei tämä mikään AIDS ole, ja tartunnan jälkeen oireilee sen muutaman kerran kunnes immuunipuolustus taltuttaa sen. Harvinaista että oireilisi enää vuosien päästä.

Vierailija
233/257 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, en tiedä oletko nainen vai mies? Mutta tilastollisesti joka viidennellä on herpes. Esimerkiksi itse en käynyt koskaan lääkärissä, sillä se oireili paristi ja siinä se. Monta vuotta aikaa jo enkä usko että koskaan enää oireilee. Siksi arvellaan että se on joka neljännellä ainakin, sillä iso osa ei käy lääkärissä.

Voisin epäillä että suurin osa miehistä, jotka muutenkin haluaisivat vetää paljaalla taudeista viis, eivät tod ilmoita tuollaisesta.

Itse naisena jolla on herpes, kiertäisin kaukana ilmoituksen jossa mies ilmoittaisi että minulla on herpes? Miettisin, että onko niin sairas että se on päällä jatkuvasti kun siitä

Ei näköjään onnistu lainaus, mutta joka tapauksessa. Nainen olen. Meillä näköjään on vähän eriävä mielipide asiasta. Itse taas pitäisin oikeana sitä, että mies heti kertoisi herpeksestä, jos siis seksiseuraa vain etsii. Jos en itse olisi herpestartuntaa saanut aiemmin, en ottaisi riskiä, että saan joltakulta (varsinkaan randomilta) tartunnan.

Vierailija
234/257 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä edelliseen, itselläni kyllä vielä 10v jälkeen tartunnasta oireilee tämä ilman estolääkettä vaikka joka kuukausi, vaikka tuleekin vain yksi pieni haavauma klitorikseen.

Vierailija
235/257 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää. Tuohan on nyt kaikilla. 

Huuliherpes on lähes kaikilla, mutta on ihan eri virus kuin seksitautiherpes. Alkakaa nyt pikkuhiljaa tajuamaan. T. Tutkija

Sama herpes se on hölmö.

Suosittelen perehtymään asiaan: 

Haut 'huuliherpes' ja 'sukuelinherpes' sivustolta Terveyskirjasto.fi 

Vierailija
236/257 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut naisesta hiivatulehduksen, en enään koskaan aio seksata.

ENÄÄ!

Kyl tulee miäleen ett pitäskö harkita etten mäkää enään koskaa.

Vierailija
237/257 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse naisena jolla on herpes, kiertäisin kaukana ilmoituksen jossa mies ilmoittaisi että minulla on herpes? Miettisin, että onko niin sairas että se on päällä jatkuvasti kun siitä

Olen mies, jolla oli kerran rakkuloita huulessa. Seksikumppanilla herpes oli puhjennut, kumilla vedettiin. Poistin kumin ja koskin (tietty vaistomaisesti) huulioni ja nenäni alueelle. Kumppanin todetun herpeksen takia söin yhden valavirin. Piti syödä toinen, mutta unohdin. Kolme päivää myöhemmin huulessa hieman rohtumaa, meni pois, ei koskaan palannnut.

Veikkauksia, onko minulla herpes? Mitä tästä pitää kertoa uudelle kumppanille?

Vierailija
238/257 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää. Tuohan on nyt kaikilla. 

Huuliherpes on lähes kaikilla, mutta on ihan eri virus kuin seksitautiherpes. Alkakaa nyt pikkuhiljaa tajuamaan. T. Tutkija

Sama herpes se on hölmö.

Suosittelen perehtymään asiaan: 

Haut 'huuliherpes' ja 'sukuelinherpes' sivustolta Terveyskirjasto.fi 

Perehtyminen asiaan tuo tietoon, että virustyyppejä on kaksi ja kummatkin tarttuvat sekä ylä- että alapäähän. Sanonta "sama herpes" on lääketieteellisesti epätarkka, mutta arkisen faktisesti just noin. Kun minä olin teini, ero oli selvä, mutta siitä nyt onkin 40 vuotta eikä virus kysele kudokselta "kuka sä oot?".

Vierailija
239/257 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä edelliseen, itselläni kyllä vielä 10v jälkeen tartunnasta oireilee tämä ilman estolääkettä vaikka joka kuukausi, vaikka tuleekin vain yksi pieni haavauma klitorikseen.

Olet siis aivan jatkuvalla estolääkityksellä?

Harmillista, jos näin.

Vierailija
240/257 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Tottakai mulla on herpes, kun irtosuhteita on ollut ja oletan, että herpes on toki myös toisella, mikäli ei ole munkkiluostarissa aikaa viettänyt. Se on mielestäni ihan perusjuttu, tällä palstalla törmännyt siihen, että kyseessä olisi elämää suurempi asia ja koko seksuaalisuutta määrittävä identiteetti. Alapääherpes oli erittäin kivulias ja hankala tartunnan aikoihin kyllä, mutta sellaista elämä on, moni muukin virus on hyvin ikävä, esim. koronatartunta, vesirokko, influenssa, mutta kun ihmiset elää mikrobien kansoittamassa maailmassa, ei ole tervettä olla liian virus/bakteerikammoinen ja jättää sen takia elämä elämättä.