Nyt se sitten tapahtui: Sain elämäni ensimmäisen seksitaudin ja vieläpä aika kurjan sellaisen!
Herpes pamahti päälle 3 päivää yhden yön jutun jälkeen. jokainen kusella käynti tuntuu kuin tuhansia neuloja lävistäis alapään samoin suihkutus ja muu koskeminen. Ikinä ei ole mikään sattunut näin paljon, ja olen sentään luitakin murtanut yms. Eiköhän tämä ollut kuitenkin ihan ansaittua. Tyhmästä päästä kärsii jne. Lääkäriltä valavir kuuri ja toivon mukaan helpottaa pian. Tämä jää toki elimistöön ikuisesti. Onko muilla kokemuksia
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on sukupuolitauti niin on velvollisuus kertoa lääkärille kaikki mahdolliset tartuttajat. Just sen takia ettei se leviä. Kuvittele ittes sinne lekurin penkille muistelemassa ketä kaikkia oot pannu viime aikoina. Ja sitten näille tyypeille tulee kirje kotiin. Kyllähän on syytä kertoa jos sairastaa herpestä. Sukupuolitaudin levittäminen on rikos. Piste.
Olet väärässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea. Eipä nuo oireet mitään, mutta mieti sitä että jatkossa sulla on velvollisuus kertoa tartunnasta seksikumppaneillesi.
Parisuhteeseen halukkaiden määrä tipahtaa murto-osaan.
Ainahan voi sekstailla tai mennä parisuhteeseen toisen herpes kantajan kanssa
Tai sitten menee tartunnan antajan luo ja panee sen sinne takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on sukupuolitauti niin on velvollisuus kertoa lääkärille kaikki mahdolliset tartuttajat. Just sen takia ettei se leviä. Kuvittele ittes sinne lekurin penkille muistelemassa ketä kaikkia oot pannu viime aikoina. Ja sitten näille tyypeille tulee kirje kotiin. Kyllähän on syytä kertoa jos sairastaa herpestä. Sukupuolitaudin levittäminen on rikos. Piste.
Toisinpäin. Jos sinulla todetaan tartunta, niin sinun pitää kertoa ne kumppanit joihin olet voinut sen itse tartuttaa eteenpäin. Heille lähtee Pyyntö tulla testiin.
M-1965 kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Onneksi Herpes (HSV1 ja HSV2) on käytännössä havaittavissa vain silloin kun se on puhjennut eli rakkulat näkyvissä. Ja silloinkin vain paikallisesti eli se ei näy verikokeessa.
Tuohon korjaus kuten joku aiemmin huomauttikin. Herpeksen kantajuus on vasta-aineiden perusteella tosiaan testattavissa verestä mutta tätä ei käytetä. Se kun ei kerro missä kohtaa kehoa infektio sijaitsee.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00713
"Veren vasta-ainetutkimuksilla voidaan todeta HSV-1- ja HSV-2-vasta-ainepositiivisuus eli viruksen kantajuus, mutta ei tartunnan sijaintipaikkaa. Vasta-ainetutkimuksista on harvoin apua diagnostiikassa."
Saman sivun mukaan 70% aikuisista suomalaisista on vasta-ainetestin perusteella herpeksen (HSV-1) kantajia. Eli testistä ei olisi hyötyä, kun tuo HSV-1 tarttuu myös sukuelimiin
Mutta sillä on väliä, jos henkilö saa vaikka syöpähoitoja joissa vastustuskyky alenee. Voidaan aloittaa herpeksen estolääkitys. Koska ilman vastustuskykyä herpes ei pysy aisoissa.
Ja yleensä se primaaritartinta on iso-oireinen. Ja moni ei tajuaa, että silloin tällöin esiintyvät rakkulat kankussa on herpestä. Tai jossain muussa ei niin tavallisessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinpäin. Jos sinulla todetaan tartunta, niin sinun pitää kertoa ne kumppanit joihin olet voinut sen itse tartuttaa eteenpäin. Heille lähtee Pyyntö tulla testiin.
Pitääkö alkaa pelätä noita kirjeitä. On tullut oltua paljaalla aika monesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herpesvasta-aineet henkilöllä tarkoittaa, että hänellä on virusta kropassaan. Koska se herpes ei katoa elimistöstä. Vauvalla voi olla äidin vasta-aineet, mutta ne katoaa.
Herpesvasta-aineiden löytyminen verestä kertoo, että henkilö on joskus kohdannut viruksen. Ei mitään muuta. Jos on syönyt kuurin heti saatuaa, niin virus ei ehtinyt hermosoluihin. Tai jos immuunijärjestelmä ehti tuhoamaan sen ennen.
Ei noin. Kerran herpes niin aina herpes. Ei ole ihmisiä joilta se/ne virukset olisi poistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne ole vain hyväksi. Monia voidaan hoitaa, niin hyvä hän se olis tietää. Olet tainnut toimia nimettömästi? Vaikea se on silloin jäljittää. Mutta jäljitys on hyväksi. Sillä saadaan ketjut poikki ja ihmisille ajoissa lääkitys.
Ja jokainen paljaalla vetelevä, käy tietysti itse testissä.
En tiedä, missä noita vasta-aineita testaillaan. Ainakin itselläni tartunta selvisi vasta 2 kk testipatteriston aloittamisen jälkeen, kun piti odottaa oireita, jotta otetaan näyte. Sain kyllä Valavir-reseptin silloin heti, mutta kun ei ollut rakkulaa, en ajatellut sen olevam herpes.
Se, että sain sen seksuaaliväkivallasta, nosti elimistön stressitasot kattoon jo ihan muutenkin eli ihanteellista maastoa viruksen pesiytyä kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuvottava.
Mulla katosi herpes elimistöstä kokonaan parin vuoden kuluttua tartunnasta. Joillekin käy niin, ihan lohdutuksen sanana ap. On ollut muitakin kumppaneita sen jälkeen ja lapsenkin sain. Olen täysin terve ollut jo lähes 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Nimeäisin joukon julkkiksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää. Tuohan on nyt kaikilla.
Ei tasan ole kun en ole seksiäkään harrastanut (vielä) :D Oon vaan miettinyt et kannattaisko äkkiä hommata omakustanteisesti se hpv-rokote, mutta siinä kai annetaan 2 rokotusta puolen vuoden välein, ni pitääkö mun olla se puoli vuottakin ilman seksiä että se tehoaa? 🤔 Sehän tulisi ottaa ennen seksielämän aloittamista. Ja kyllä, oon niin vanha et sitä ei just ollut vielä mun nuoruudessa rokotusohjelmassa. N
Vierailija kirjoitti:
Mulla katosi herpes elimistöstä kokonaan parin vuoden kuluttua tartunnasta. Joillekin käy niin, ihan lohdutuksen sanana ap. On ollut muitakin kumppaneita sen jälkeen ja lapsenkin sain. Olen täysin terve ollut jo lähes 20 vuotta.
Ei se mihinkään katoa. Olisit lääketieteellinen ihme.
On muuten nää herpeslääkkeetkin aika hintavia. Valavir 10 tablettia, joka riittää yhteen 5 päivän kuuriin maksoi yli 30e. No toivottavasti ei tarvitse kovin usein syödä. ap
Vierailija kirjoitti:
On muuten nää herpeslääkkeetkin aika hintavia. Valavir 10 tablettia, joka riittää yhteen 5 päivän kuuriin maksoi yli 30e. No toivottavasti ei tarvitse kovin usein syödä. ap
Pyydä lääkäriltä resepti, niin saat edullisemmin. Minulle lääkäri kirjoitti heti 10 kuuria siltä varalta, että uusii usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää. Tuohan on nyt kaikilla.
Ei tasan ole kun en ole seksiäkään harrastanut (vielä) :D Oon vaan miettinyt et kannattaisko äkkiä hommata omakustanteisesti se hpv-rokote, mutta siinä kai annetaan 2 rokotusta puolen vuoden välein, ni pitääkö mun olla se puoli vuottakin ilman seksiä että se tehoaa? 🤔 Sehän tulisi ottaa ennen seksielämän aloittamista. Ja kyllä, oon niin vanha et sitä ei just ollut vielä mun nuoruudessa rokotusohjelmassa. N
Suosittelen hpv-rokotusta (Gardasil 9) vaikka se on hintava, yhteensä luokkaa 600 euroa plus rokottamisen kustannukset.
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=21902
Aikuiselle kolme rokotuskertaa, rokotusten väli 2 kuukautta ja 6 kuukautta. Immuniteetista suurin osa tulee noista kahdesta ensimmäisestä rokotuskerrasta ja kolmas sitten "kiinnittää" immuniteetin pitkäksi aikaa
Rokote torjuu kyseisen hyvin yleisen viruksen aiheuttamaa syöpää eikä sitten itsekään ole oireettomana virusta levittämässä. Itse otin rokotussarjan vuosi sitten pitkäaikaisen parisuhteen päätyttyä.
Herpestä vastaan ei valitettavasti ole (vielä) rokotusta.
M59+
HPV - rokotus on hyödyksi miehillekin, mutta yli 30-vuotiailla hyöty jää vähäiseksi, koska elimistöön on yleensä jo päässyt tartuntoja. Suun alueen ja kielen syövät ovat melkoiselta osaltaan HPV-infektion laukaisemia (30-50%). HPV-rokotus itse asiassa on ensimmäisiä elintapasyöpiä ehkäisevä rokote. Sitä on syytä arvostaa, kenties löydämme vielä muidenkin syöpätyyppien osalta jonkinlaisen mikrobitartuntaväylän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea. Eipä nuo oireet mitään, mutta mieti sitä että jatkossa sulla on velvollisuus kertoa tartunnasta seksikumppaneillesi.
Parisuhteeseen halukkaiden määrä tipahtaa murto-osaan.
Ainahan voi sekstailla tai mennä parisuhteeseen toisen herpes kantajan kanssa
Se on mukava puheenaihe ensitreffeillä. Yhdistää ihmisiä <3
Nyt ei selvästi ollut puheenaiheena.
Vierailija kirjoitti:
HPV - rokotus on hyödyksi miehillekin, mutta yli 30-vuotiailla hyöty jää vähäiseksi, koska elimistöön on yleensä jo päässyt tartuntoja. Suun alueen ja kielen syövät ovat melkoiselta osaltaan HPV-infektion laukaisemia (30-50%). HPV-rokotus itse asiassa on ensimmäisiä elintapasyöpiä ehkäisevä rokote. Sitä on syytä arvostaa, kenties löydämme vielä muidenkin syöpätyyppien osalta jonkinlaisen mikrobitartuntaväylän.
Hyötyä vanhemmalla ihmisellä rokotuksesta on todennäköisesti silloin jos hänellä ollut hyvin vähäinen määrä suojaamattomia seksikumppaneita. Suuseksistäkin tuo tarttuu josta sitten nuo suun ja nielun alueen syövät.
M59+