Onko sinulla eläkkeelle jäädessäsi vain tuulen huuhtelema pylly?
Miten on tulojen ja omaisuuden kanssa? Etkö mitään onnistunut kerryttämään?
Kommentit (131)
Mukavasti menee.
Jäin eläkkeelle 65 v, muutama vuosi sitten. Elän täysin keskiluokkaisen elämää puolison kanssa
Velaton rivitaloasunto halutulla alueella, isohkossa kaupungissa. Kesämökki tunnin ajomatkan päässä. Kaksi autoa. Ei velkaa. Omaa varallisuutta asunnon lisäksi noin150 000. Eläke noin 2000 €/kk.
Eläkeikään vielä 12 vuotta. Nyt velaton asunto, mökki (peritty) ja 100.000e osakkeissa (peritty). Tulossa vielä satkun verran perintöä. Uskoisin pärjääväni, vaikka jäisin työttömäksi nyt
Vierailija kirjoitti:
Moni kuvittelee nuorena, kun ostaa esim. asunnon, kesämökin tai veneen, että se olisi vanhuuden turva, kun on saanut sen maksettua pankille, mutta eihän se niin mene, sillä kaikella on elinkaarensa, myös rakennuksilla ja veneillä.
Jos ostat asunnon 30-40v, niin juuri eläkeiässä alkaa uudelleen maksaminen esim. ikkunat ja ovet, eristykset, putkityöt jne. Joku putkiremppa voi maksaa 50.000€, keittiöremppa 30.000€ jne.
Ei siinä samassa kämpässä tarvi koko ikää olla. Rakennettiin iso ok-talo 2000 luvun alussa. Sitten kun lapset muutti pois, myytiin se ja ostettiin uusi kolmio. Eikä tämäkään välttämättä ole se lopullinen.
Toiseksi, omakotitalon putkiremppa on alle 10.000e ja moni ei remppaa keittiötä ikinä. Moni vanhus asuun talonsa ns loppuun
Vierailija kirjoitti:
Ei jää sitäkään, jos hallitus poistaa uo:n vapaakuukaudet ja uo saa ottaa myös päivärahasta.
Siinäpä on puolella miljoonalla semmonen niitti, että tervetuloa vaikka Venäjä!
puoli miljoonaa on sen itse itselleen aiheuttanut. 99% omaa tyhmyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
Ei ole.
ydelläkään osakkaalla EI OLE henkilökohtaista VASTUUTA muiden yhtiölainaosuuksista.
Asun Helsingin keskustassa velattomassa yksiössä ja omistan auton. Muuta varallisuutta n 300.000. Eläkkeeni 1.900 netto. Olen vela ja uskon pärjääväni. N65.
Hm, ap taitaa olla tuulella käyvä.
Mulla palkka oli nettona 2900, eläke on 1800, onhan siinä pudotusta. On oma rivarikolmio ja Lapissa vuokrakämppä josta puhdasta tuloa tulee n. 4000 euroa vuodessa ja halpa auto. Velkaa on n. 20 t. Olen ihan tyytyväinen vaikka pakko on vähän katsoa mitä ostelee. Kun olen kuitenkin sinkku ja eron aikaan omaisuus puolitettiin. Olen matkustellut tosi paljon elämäni aikana, se ei enää ole mikään päätavoite eläkkeellä, nautin lapsenlapsen kanssa olosta päivittäin. Toinen lapseni asuu Aasiassa ja siellä tulee käytyä ehkä kerran vuodessa.
Vanhempani ovat kuolleet ja heidän perintönsä annoin lapsille eli itse kieltäydyin siitä. Lapset sai ostettua (velkaiset) omakotitalot itselleen.
Mulla ei ole säästöjä, annan lapsille yleensä rahaa jos mulla on jotain ylimääräistä. Aina varalla on myydä toi Lapin rivitalo-osake tai varastona oleva erillinen autotalliosake jos jotain erikoisen yllättävää tapahtuisi. Pelkäsin eläkkeelle jäämistä kun työtervys jää pois mutta pakko sanoa, että yllätyin miten hyvin julkinen puoli toimii.
Taitaa minusta olla eläkeiässä jäljellä enää luut. En kerrytä omaisuutta eläkeajoille.
no miksi pitäisi haalia omaisuutta ja maksaa niistä veroa? sehän nyt vaan on tyhmää. me mennään koko ajan ja eläkkeellä vauhti vaan kiihtyy. meiltä ei jää kenellekään mitään muuta kun pino laskuja. ollaan omistettu talo, pari mökkiä, autoja, moottoripyörät ja vene. kaikki myytiin ja muutettiin vuokralle. mettämökki on vielä omissa nimissä. minä olen kotivaimona, mies työskentelee 6kk/vuosi ja loput lomaillaan. kuinka te jaksatte siellä oravan pyörässä?
Vierailija kirjoitti:
Käärinliinoissa ei ole taskuja. Mitään ei ihminen mukaansa saa kun kuolo korjaa kaikki yksitellen.
Eipä niin. Minä annan lapsilleni 4 999,00€ kolmen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti ihmiset luettelee velattomia omistuksiaan, taloja, autoja ja mökkejä. Please, myykää ne pois kun olette vielä hyvässä kunnossa. Se teidän ajastus, "hyvin pärjätään eläkkeellä" valitettavasti usein kaatuu jälkeläisille. Itse realisoin kaiken ajoissa. Ei tarvitse perillisten autella tai tyhjennellä isoa taloa. Olen yhden sellaisen urakan tehnyt, ja päätin, ettei jäljiltäni jää sellaista s....nan työmaata.
Miksi myisin pois? Lapsille jäävät perinnöksi. Enkä nyt tarkoita vain kiinteistöjä vaan metsiä, joita hakkautan vain kohtuuden rajoissa.
Luitko kommenttini ajatuksella edes?
Tässä nyt rautalangastakertaus: Ei tarvitse perillisten sitten autella talosi jutuissa, kun et jaksa itse. Eikä tyhjentää taloa vuosikymnenten tavaroista, kun aika sinusta jättää. Kokemuksesta tiedän, ettei ole kivaa. Oletko kysynyt perillisiltä, haluaako ne muuttaa taloosi, ovatko valmiita auttamaan jne.?
Olen perinyt, ja ollut poissa työelämästä jo useamman vuoden, eläkkeeseen vielä hetki. Omaisuutta sinänsä, taloja ym. en ole kerryttänyt enkä halunnut, perimäni talot, tilat ja metsät pistin äkkiä myyntiin. Eli vain rahaa on, ja jos puoliso sattuu ennen mua kuolemaan, perin sit vielä hänet, tai toisin käydessä hän minut. Enköhän tässä pärjäile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
Ei ole.
ydelläkään osakkaalla EI OLE henkilökohtaista VASTUUTA muiden yhtiölainaosuuksista.
Kyllä on. Laina pitää maksaa eräpäivänä aina pankille ja jos joku ei maksa muut osakkaat maksaa.
Saa nähdä, jäänkö täysin eläkkeelle koskaan ja jos jään, niin milloin. Nyt 53 ja tarkoitus arvioida tilannetta 10 v päästä. Asunnon ostin tasan 2 v sitten ja asuntolainaa jäljellä vajaa 52000. Se ei isommin huoleta, sillä nyt parissa vuodessa lyhentänyt jo 30k ja ehkä 5 v jäljellä maksua.
Sijoituksia tällä hetkellä 100k. Nämä pitäisi tuplata ja osinkoja saada vähintään 10k vuodessa (nyt vasta jotain 5k). Asunto päälle 200 000 ja siitä siis tuo velka. Tileillä n. 100 000. Suurin osa firman tilillä, mutta koska toiminimi, niin minunhan ne on.
Eläke tulee olemaan vain jotain 1300-1400, sillä en näe järkeä yelin maksamisessa. Mieluummin sijoitusten kautta. Yel on kyllä suurin kusetus ikinä.
Oma yritys, niin potkuja ei tiedossa
Vierailija kirjoitti:
Katselin remontti hintoja, että vesikatto 20 000, maalämmön vaihto öljylämmitys taloon 40000, putket ainakin 10000. Juu en osta vanhaa taloa, vaikka halvalla saisi.
Just naapuri vaihtoi öljylämmityksen ilma-vesilämmitykseen, maksoi 17000, johon sai nelisen tonnia avustusta jostain rahastosta. Maksoi siis heille n. 13 t.
Omakotitalon (rintamamistaloon) kattoremontti on lähempänä 10 t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, vakuutuksissa on ikäpoistot.
Kattoremontti on 16000 euroa ja ylöspäin hinnoissa.
Remontoimattomia omakotitaloja joita ei kukaan enää osta riittää. Niissä on jo kosteus rakenteissa, kun remontteja ei ole ajoissa tehty.
Eikä niihin saa nykyään edes vakuutuksia tai ostamiseen pankkilainaa, ellei satu olemaan Mannerheimintiellä.
ei satu olemaan. Vähän on harvassa nuo OMAKOTITALOT mannerheimintiellä. Äkkiseltään ei tule mieleen että siellä olisi yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kuvittelee nuorena, kun ostaa esim. asunnon, kesämökin tai veneen, että se olisi vanhuuden turva, kun on saanut sen maksettua pankille, mutta eihän se niin mene, sillä kaikella on elinkaarensa, myös rakennuksilla ja veneillä.
Jos ostat asunnon 30-40v, niin juuri eläkeiässä alkaa uudelleen maksaminen esim. ikkunat ja ovet, eristykset, putkityöt jne. Joku putkiremppa voi maksaa 50.000€, keittiöremppa 30.000€ jne.
Ei siinä samassa kämpässä tarvi koko ikää olla. Rakennettiin iso ok-talo 2000 luvun alussa. Sitten kun lapset muutti pois, myytiin se ja ostettiin uusi kolmio. Eikä tämäkään välttämättä ole se lopullinen.
Toiseksi, omakotitalon putkiremppa on alle 10.000e ja moni ei remppaa keittiötä ikinä. Moni vanhus asuun talonsa ns loppuun
Eli sama jos olisi asunut vuokralla ja ollut työttömänä.
Ei noita vanhoja taloja kukaan enää osta.
Ei ole. Mulla on perintömetsän mukavasti ja saan harvennuksista tuloja sekä tarpeen vaatiessa voi tehdä enemmänkin puukauppaa.