Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikouluun yliopiston jälkeen

Vierailija
27.06.2025 |

Nyt kun maisterin tutkintoni osoittautui tyhjäksi arvaksi, niin ammattikouluun meno houkuttaa. Ehkä lähihoitajakoulu voisi työllistää.

Löytyykö täällä kokemuksia tällaisesta muutoksesta? Löytyikö opiskelukavereista hengenheimolaisia koulusta, ja jos olit niin olitko aikuis- vai nuorisolinjalla? Työllistikö uusi ala?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäreistäkin on ylitarjontaa 

Vierailija
2/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä ollut halukas ja valmis hakeutumaan ammattikouluun, vaikka se on kyllä käynyt mielessä. Enemmän vain kihisen itsekseni kun kiukuttaa ja harmittaa, että käytin useamman vuoden opiskellakseni yliopistossa saadakseni tutkinnon. Ja vielä enemmän kiukuttaa kun saan kuulla vittuilua, että mitäs menin opiskelemaan "vääräää alaa" tai mite njoku oikeasti voi olla työtön hyvästä koulutuksesta huolimatta, että onko kusi mennyt päähäni? Kun jos olisit oikeasti fiksu, niin olisit perustanut jo seuraavan prssiyhtiön tai saanut parempipalkkaisen duunin; ei kukaan mieleltään terve yliopistosat valmistunut voi oikeasti olla työtön vastentahoisesti, jollei ole täysi luuseri..... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vielä ollut halukas ja valmis hakeutumaan ammattikouluun, vaikka se on kyllä käynyt mielessä. Enemmän vain kihisen itsekseni kun kiukuttaa ja harmittaa, että käytin useamman vuoden opiskellakseni yliopistossa saadakseni tutkinnon. Ja vielä enemmän kiukuttaa kun saan kuulla vittuilua, että mitäs menin opiskelemaan "vääräää alaa" tai mite njoku oikeasti voi olla työtön hyvästä koulutuksesta huolimatta, että onko kusi mennyt päähäni? Kun jos olisit oikeasti fiksu, niin olisit perustanut jo seuraavan prssiyhtiön tai saanut parempipalkkaisen duunin; ei kukaan mieleltään terve yliopistosat valmistunut voi oikeasti olla työtön vastentahoisesti, jollei ole täysi luuseri..... 

Tämä on kyllä aika rankkaa.

Vierailija
4/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo yliopistosta valmistunut, harkitse vielä. Sinuna en menisi opiskelemaan lähihoitajaksi, työ on lähinnä vanhusten peppujen pesua.

Vierailija
5/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kestä yliopistotutkinnon jälkeen sitä porukkaa saati lähärin työtä. Opiskele mieluummin jotain työllistävää yliopistoalaa, joka sopii hyvin yhteen aiemman kanssa.

Vierailija
6/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kestä yliopistotutkinnon jälkeen sitä porukkaa saati lähärin työtä. Opiskele mieluummin jotain työllistävää yliopistoalaa, joka sopii hyvin yhteen aiemman kanssa.

Ei taida enää saada mistään rahaa toiseen tutkintoon.

Vierailija
7/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat amiksen suoritettua lähes itsestään. Sinulla on jo käytännössä kaikki asiat opiskeltu eikä niitä tarvitse hinkata toiseen kertaan.

Vierailija
8/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Opiskele vaikka joku pintakäsittelyalan tai sähköalan perustutkinto mieluummin. Lähihoitajaopiskelijat ovat kaikkein alinta sakkaa ja työyhteisöt myös. 

Vierailija
9/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida enää saada mistään rahaa toiseen tutkintoon.

Mulla avioliiton kautta rahoitus.

Vierailija
10/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo yliopistosta valmistunut, harkitse vielä. Sinuna en menisi opiskelemaan lähihoitajaksi, työ on lähinnä vanhusten peppujen pesua.

Jos vaihtoehdot ovat pyllyjen pyyhkiminen tai työttömyys niin pyllyjen pyyhkiminen voittaa.

Vierailija
11/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelit?

Vierailija
12/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Opiskele vaikka joku pintakäsittelyalan tai sähköalan perustutkinto mieluummin. Lähihoitajaopiskelijat ovat kaikkein alinta sakkaa ja työyhteisöt myös. 

Kyllä. Sähkölle on vaikea päästä. Siellä on motivoituneempia opiskelijoita. Jotkut merkonomiopinnot vois olla nopeat tehdä myös.

13/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile taloushallintoa ammatillisessa koulutuksessa. Aikuisten joustava haku.

Vierailija
14/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistokoulutus ulkomailta ja päälle aikuisena ammattikoulu. Kivaa oli opiskella kummassakin. Opin uutta ja sain ystäviä. Työtön olen silti ja on opintolainaakin. Jatkaisin vielä mutten saisi enää opintotukea enkä lainaa. Oppia ikä kaikki, sano. 

Vierailija
15/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mene mihkään ammattikouluun enkä hanttihommiin. Minua on näissä kaikissa alempipaikkasissa hommissa vanhat kärttysät akat kiusanneet. Mutta jos haluat varta vasten mennä kiusattavaksi ole hyvä. Itse kun kohta yo purkissa niin joko haen oman alan töitä, tai olen hetken työtön ja mietin seuraavaa liikettä. Joko pakko opiskella lisää tai perustan oman yrityksen.

Vierailija
16/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä aloja löytyy myös aikuiskoulutuskeskuksesta, joissa on tarjolla työvoimakoulutuksia. Jos pääsee työvoimakoulutuksen kautta, saa työttömyystukea ja matkakorvausta opiskelujen ajan.

Vierailija
17/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan ryhmästä missä opiskelee. Itse olen käynyt sekä sähköpuolen ja lähihoitajan tutkinnon. Itselläkin oli vähän ennakkoluuloja lähäreistä, mutta meillä oli tosi kiva luokka. Alkuun oli mukana myös hoiva-avustajia ja ne oli kieltämättä hiukan erikoisia. Sähköllä taas oli alkuun ihan jees, mutta sitten alkoi olla ihme draamaa, ihan siis aikuisia kuitenkin kaikki. Lisäksi opiskelu oli aika pelleilyä. Kukaan ei oikein katsonut mitä tehdään tai juuri opettanut mitään. Ja eihän sitä sitten työllistynyt, kun harkkapaikan suhteenkin kävi huono tuuri. 

Lähihoitajana voi kuitenkin vähän valita mihin suuntautuu, toki yritetään sinne vanhuspuolelle porukkaa saada. Itse kuitenkin nyt sairaalassa töissä ja ei tarvitse pyllyjä pestä. Toki jos osaa hyvin matematiikkaa, ne lääkelaskut on ihan helppoja ja lähinnä hermo menee kun osan mielestä ne on niin vaikeita. 

Vierailija
18/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli arkkitehti. Jäi 90-luvun lamassa työttömäksi ja opiskeli lähihoitajaksi. Sitä teki eläkkeeseen asti ja piti työstä. Palkka tosin kauhistutti, kun oli niin paljon pienempi.

Hän oli aikuislinjalla ja ystävystyi muiden opiskelijoiden kanssa. Opinnot olivat hänelle erittäin helpot ja ihmetteli usein,  kuinka matalalla tasolla opintoja pystyi vetämään ja saada silti täydet pinnat.

Ei katunut koskaan alanvaihtoa.

Vierailija
19/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari tyyppiä, jotka ovat yliopistotutkinnon jälkeen opiskelleet amiksessa. Ainakin toinen heistä opiskeli amiksessa alunperinkin lähinnä vain mielenkiinnon perusteella. Opiskeli muistaakseni veneenrakentajaksi, koska se aihepiiri kiinnosti. Jatkoi töitään yliopistotutkintonsa alalta.

Toinen oli käsittääkseni kypsynyt yliopistotutkintonsa hommiin. Halusi muuta. Opiskeli kaivurikuljettajaksi. Opintoihin kuului paljon työssäoppimista, ja pettyi siihen, ettei työharjoittelussa päässyt oikeasti kaivurinohjaimiin kaivurinhyttiin. Hänen hommansa oli olla vain lapiomiehenä. Lapion varressa, kun heitäkin tarvitaan siihen kaivurityön oheen. On nykyään palannut alkuperäisiin, yliopistotutkintoaan vastaaviin töihin. Luulen, on nykyään työssään ehkä jopa aiempaa parempi. Kyse alasta, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, ja siinä auttaa, kun on laajempaa elämänkokemusta monelta alalta.

Vierailija
20/75 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin maisterin tutkinnossani syventävät opinnot kiitettävällä arvosanalla ja pro gradu -tutkielma oli magna. Sitten12 vuotta työelämää ja välissä kahden lapsen saaminen. Opiskelin hiljattain perhepäivähoitajaksi ammatillisessa oppilaitoksessa eli kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto, suuntautumisalana perhepäivähoitaja. Tämä antaa kelpoisuuteen kunnallisena hoitajana ja myös elinkeinonharjoittajana yksityisenä perhepäivähoitoyrittäjänä. Suosittelen lämpimästi! Meitä oli monia muitakin yliopistosta valmistuneita opiskelemassa perhepäivähoitajan ammattiin. Päiväkodin sijaan pieni lapsiryhmä ja heidän kanssaan koko työvuoron ajan oleva, pysyvä hoitaja kodikkaassa ympäristössä tuo turvallisuutta ja luottamusta lapsille. Tämä tuntuu itselleni merkitykselliseltä. Pois oravanpyörästä. Saa tehdä omassa kodissaan omien arvojensa mukaista työtä, ja samalla olen läsnä omille koululaisilleni kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme