Opetusluvalla ei ajotuntimääriä kirjattu ylös
Jos opetusluvalla autokoulua käydessä ei tunteja ole mitenkään merkitty ylös niin kai siihen ajokokeeseen mukaan otettavaan E100 lomakkeeseen riittää kun laittaa jonkun tuntimäärän summassa? 10h on minimi niin reippaasti nyt sen yli on ajeltu..tosin ei koskaan ole pidetty 50min mittaisia varsinaisia ajotunteja vaan monesti paljon lyhyempiäkin hyötyajoja/opetuskertoja. Tai sit ajeltu useampi tunti reissun päällä jne. Mut pääasia kai et tuo 10h tulee yhteensä täyteen ja voi vaikka sen merkitä siihen lomakkeeseen vaikka olis ajanu esim. 50h?
Vai onko muut opetuslupalaiset tajunneet merkata "tunteja" ylös? Me ei tajuttu..luin jostain myöhemmin et pitää merkitä tuohon lomakkeeseen tuntimäärä.
Kommentit (14)
Itse tulostin ns. ajotuntipäiväkirjan ihan Traficomin sivulta, siihen on helppo kirjata koska on ajettu, kauanko ja onko "ajotunnilla" harjoiteltu pääasiassa käsittelyä, taajama- vai maantieajoa. Mutta jos et ole kirjannut mitään ylös, niin sitten heität arviolta sen tuntimäärän. Ethän sä muuta voi. Sinä olet vastuussa, että ainakin nyt se lomakkeeseen kirjattava määrä on ajettu.
Itse olen kirjannut ajokerrat ylös trafin lomakkeeseen, en nyt muista mikä numero, mutta tarkoitettu nimen omaan opetuslupalaisille ajopäiväkirjaksi. Kolmatta lasta opetan, joten rutiinilla menee. Kahden vanhimman kanssa ko. lomake on ollut inssissä mukana täytettynä, mutta eipä siitä ole Ajovarmalla kukaan ollut kiinnostunut. Eli ei ole mitenkään pakollinen, mutta mielenkiintoista verrata lasten välillä, että mikä on ollut kehitystahti opetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tulostin ns. ajotuntipäiväkirjan ihan Traficomin sivulta, siihen on helppo kirjata koska on ajettu, kauanko ja onko "ajotunnilla" harjoiteltu pääasiassa käsittelyä, taajama- vai maantieajoa. Mutta jos et ole kirjannut mitään ylös, niin sitten heität arviolta sen tuntimäärän. Ethän sä muuta voi. Sinä olet vastuussa, että ainakin nyt se lomakkeeseen kirjattava määrä on ajettu.
Olen se oppilas, opettaja opettanut ilman mitään opuksia ja minkäänlaista materiaalia/suunnitelmaa. Eka ajot parkkiksella ja hiljaisella kaduilla sit liikenteessä vähän "pyörimistä" ja loput eli suurin osa vaan hyötyajoa paikasta a paikkaan b. Tyyliin kauppaan ja takas, harrastuksiin ym. Ei siinä tuntia tule täyteen mut näitä on kertynyt suht paljon. Ja pidempiä matkoja kyllä myös ja muita tarvittavia menoja.
Jos itse saisin valita niin ajelisin "huvikseenkin" siis vain opetuksen vuoksi ja pidempään kerrallaan esim kaupunkiajoa jne. Ja et selvästi harjoteltaisiin kehälle/motarille liittymistä, peruutuksia parkkiin jne. Nyt ne on vaan tullu hyötyajon ohessa se mitä on tullut. Harmi kun ope on mitä on 😛
Jotenkin noista pitäis nyt osata laskea ne tunnit siihen korttiin..ehkä laitan vaan sen minimin 10h.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulostin ns. ajotuntipäiväkirjan ihan Traficomin sivulta, siihen on helppo kirjata koska on ajettu, kauanko ja onko "ajotunnilla" harjoiteltu pääasiassa käsittelyä, taajama- vai maantieajoa. Mutta jos et ole kirjannut mitään ylös, niin sitten heität arviolta sen tuntimäärän. Ethän sä muuta voi. Sinä olet vastuussa, että ainakin nyt se lomakkeeseen kirjattava määrä on ajettu.
Olen se oppilas, opettaja opettanut ilman mitään opuksia ja minkäänlaista materiaalia/suunnitelmaa. Eka ajot parkkiksella ja hiljaisella kaduilla sit liikenteessä vähän "pyörimistä" ja loput eli suurin osa vaan hyötyajoa paikasta a paikkaan b. Tyyliin kauppaan ja takas, harrastuksiin ym. Ei siinä tuntia tule täyteen mut näitä on kertynyt suht paljon. Ja pidempiä matkoja kyllä myös ja muita tarvittavia menoja.
Jos itse saisin valita niin ajelisin "huvikseenkin" siis vain opetuksen
Jos opetus ei ole ollut millään lailla suunnitelmallista ja esim motarille liittymisiä sekä muita haastavampia juttuja ei ole oikein treenattu, niin oletko valmis inssiin? Meillä on treenattu hyötyajon lisäksi myös ihan opetussuunnitelman mukaisia juttuja, kunnes ovat sujuneet. Tämä on juurikin se etu, mitä opetusluvalla saa. Sen mitä ajo-opettajan taidoissa häviää autokouluun verrattuna, niin opetuskerroissa saa moninkertaisen hyödyn. Jokaisella lapsella yli 100 ajotuntia / ajokertaa ennen inssiä, lähes pari vuotta jokaisen kanssa ajeltu.
t. edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulostin ns. ajotuntipäiväkirjan ihan Traficomin sivulta, siihen on helppo kirjata koska on ajettu, kauanko ja onko "ajotunnilla" harjoiteltu pääasiassa käsittelyä, taajama- vai maantieajoa. Mutta jos et ole kirjannut mitään ylös, niin sitten heität arviolta sen tuntimäärän. Ethän sä muuta voi. Sinä olet vastuussa, että ainakin nyt se lomakkeeseen kirjattava määrä on ajettu.
Olen se oppilas, opettaja opettanut ilman mitään opuksia ja minkäänlaista materiaalia/suunnitelmaa. Eka ajot parkkiksella ja hiljaisella kaduilla sit liikenteessä vähän "pyörimistä" ja loput eli suurin osa vaan hyötyajoa paikasta a paikkaan b. Tyyliin kauppaan ja takas, harrastuksiin ym. Ei siinä tuntia tule täyteen mut näitä on kertynyt suht paljon. Ja pidempiä matkoja kyllä myös ja muita tarvittavia menoja.
Jos itse saisin val
On niitä liittymisiä tullut kuitenkin suht paljon kun ajelua on sen verran takana mut parempi olisi kun voisi liittyä ja nousta seuraavasta rampista pois ja uudestaan..tai uudestaan sama liittymä jne.
Ei se opetuslupa tarkoita et pitäs 2 vuotta ajella ennen inssiä vaikka aikaa sen verran onkin. Itse ainakin haluan jo ajelee itsenäisesti niin pääsee harjoittelee enemmän kun ei ope "jaksa" harjotuttaa niin paljon kun itse haluaisin ajaa. Eihän autokoulussakaan kahta vuotta ajella vaan inssin jälkeen alkaa vasta se varsinainen harjoitus kunhan vaan pääsee inssin läpi.
Mulla inssi heinäkuun lopulla, vielä aikaa harjoitella peruutukset parkkiruutuun ja pitää Suomenojan (Espoo) "kauhu liikenneympyrässä" käydä vielä ajaa kun en ole kuin pari kertaa ajanut siellä. Inssissä joutuu kuitenkin siellä ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulostin ns. ajotuntipäiväkirjan ihan Traficomin sivulta, siihen on helppo kirjata koska on ajettu, kauanko ja onko "ajotunnilla" harjoiteltu pääasiassa käsittelyä, taajama- vai maantieajoa. Mutta jos et ole kirjannut mitään ylös, niin sitten heität arviolta sen tuntimäärän. Ethän sä muuta voi. Sinä olet vastuussa, että ainakin nyt se lomakkeeseen kirjattava määrä on ajettu.
Olen se oppilas, opettaja opettanut ilman mitään opuksia ja minkäänlaista materiaalia/suunnitelmaa. Eka ajot parkkiksella ja hiljaisella kaduilla sit liikenteessä vähän "pyörimistä" ja loput eli suurin osa vaan hyötyajoa paikasta a paikkaan b. Tyyliin kauppaan ja takas, harrastuksiin ym. Ei siinä tuntia tule täyteen mut näitä on kertynyt suht paljon. Ja pidempiä matkoja kyllä myös ja muita tar
Enkä odota et pääsisin inssin ekalla läpi. Luulen et jännitän liikaa sitä vierasta henkilöä siinä vieressä ja koetilannetta. Paineet ihan erit mitä tutun kanssa ajaessa ilman suoritus paineita et pitäs päästä läpi..
Jospa sit toisella kerralla, ottaa eka inssin tosissaan mut ns. harjoituksena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulostin ns. ajotuntipäiväkirjan ihan Traficomin sivulta, siihen on helppo kirjata koska on ajettu, kauanko ja onko "ajotunnilla" harjoiteltu pääasiassa käsittelyä, taajama- vai maantieajoa. Mutta jos et ole kirjannut mitään ylös, niin sitten heität arviolta sen tuntimäärän. Ethän sä muuta voi. Sinä olet vastuussa, että ainakin nyt se lomakkeeseen kirjattava määrä on ajettu.
Olen se oppilas, opettaja opettanut ilman mitään opuksia ja minkäänlaista materiaalia/suunnitelmaa. Eka ajot parkkiksella ja hiljaisella kaduilla sit liikenteessä vähän "pyörimistä" ja loput eli suurin osa vaan hyötyajoa paikasta a paikkaan b. Tyyliin kauppaan ja takas, harrastuksiin ym. Ei siinä tuntia tule täyteen mut näitä on kertynyt suht paljon. Ja pidempiä matkoja kyllä myös ja muita tarvittavia menoja.
Jos itse saisin val
Tuskinpa moni minkään.opetussuunnitelman kanssa harjoittelee. Eikä kahta vuotta. Eikä 100 tuntia.
Ensin rauhallisempaa harjoittelua, käsittelyä ym. Sitten kaupunki. Moottoritie. Pysäköinti. Kaupungin hankalat kohdetta. Listaan joka kerta kirjaus.
Ja lopuksi inssi.
Otat sen listan ja kirjaat päivämäärät ja siihen tunto tai puoli tuntia.
Ei se niin vakavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulostin ns. ajotuntipäiväkirjan ihan Traficomin sivulta, siihen on helppo kirjata koska on ajettu, kauanko ja onko "ajotunnilla" harjoiteltu pääasiassa käsittelyä, taajama- vai maantieajoa. Mutta jos et ole kirjannut mitään ylös, niin sitten heität arviolta sen tuntimäärän. Ethän sä muuta voi. Sinä olet vastuussa, että ainakin nyt se lomakkeeseen kirjattava määrä on ajettu.
Olen se oppilas, opettaja opettanut ilman mitään opuksia ja minkäänlaista materiaalia/suunnitelmaa. Eka ajot parkkiksella ja hiljaisella kaduilla sit liikenteessä vähän "pyörimistä" ja loput eli suurin osa vaan hyötyajoa paikasta a paikkaan b. Tyyliin kauppaan ja takas, harrastuksiin ym. Ei siinä tuntia tule täyteen mut näitä on kertynyt suht paljon. Ja pidempiä matkoja kyllä myös ja muita tar
Eikä tarvitsekaan, riittää kun eka omassa autossa tehoja minimissään 120 kw. Ehtii hyvin opetella itsenäisesti. Vanhemmat muutenkin hissukoita liikenteessä.
Ei varmaan tarvi harjoitella kahta vuotta, moni menee opetusluvalla parissa kuukaudessa. Jos vaikka pollella ajellut, niin liikenne sinällään jo tuttua. Uskon kuitenkin, että jos jaksaa pari vuotta treenata säännöllisesti, niin on siinä lähtökohdat inssiin ihan erilaiset kuin niillä, joilla ajokokemusta yhteensä se minimi 10 tuntia, josta osa simulaattorilla. Moni tuskin jaksaa kahta vuotta veivata säännöllisesti, mutta hienoa, jos joku jaksaa. Mikä sitten sopii kenellekin parhaiten, niin sillä kannattaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan tarvi harjoitella kahta vuotta, moni menee opetusluvalla parissa kuukaudessa. Jos vaikka pollella ajellut, niin liikenne sinällään jo tuttua. Uskon kuitenkin, että jos jaksaa pari vuotta treenata säännöllisesti, niin on siinä lähtökohdat inssiin ihan erilaiset kuin niillä, joilla ajokokemusta yhteensä se minimi 10 tuntia, josta osa simulaattorilla. Moni tuskin jaksaa kahta vuotta veivata säännöllisesti, mutta hienoa, jos joku jaksaa. Mikä sitten sopii kenellekin parhaiten, niin sillä kannattaa mennä.
Me ollaan noin vuosi nyt ajeltu ja alkaa jo kyllästyttää molempia. Opettaja ei jaksaisi enää ja minäkin haluaisin jo päästä ajamaan sillon kuin haluan eikä vaan silloin kun opettajalla on aikaa ja halua. En varmaan alkuun uskalla yksin minnekään kauas ja tuntemattomiin paikkoihin, mut edes tässä lähellä voisi pyöriä yksinkin, käydä joku kauppareissu ja muutenkin vaan ajella ja harjoitella itsekseen tutumpia reittejä. Nyt teen paljon mielikuvaharjoittelua ja katson youtubesta ym kaikkia opetusvideoita, kun ei pääse aina ajamaan kun haluaisi.
Ap
Samaa mietin. Ajattelin laittaa rehelliset tunnit arviolta. Vuoden aikana on tullut ajettua lähes 100 tuntia.