Mikä nykyään paheksuttu asia tai tapa oli ihan normaalia sinun nuoruudessasi?
Ei meillä karkkia päin syljetty. Karkkia syötiin.
Kommentit (461)
80-luvulla oli ihan normaalia jättää vauva vaunuihin kaupan ulkopuolelle siksi aikaa kun itse kävi kaupassa. Eipä tulisi nykyisin pieneen mielenkään tehdä sellaista. Ja jos tekisin, varmasti herättäisi hyvinkin suurta paheksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen eri, mutta eihän samansukupuolisten liitto oli nykyäänkään mitenkään erityisen normaalia, vaan aika harvinaista. Ja mistä sinä tiedät, ettei sellainen käynyt 40 vuotta sitten kenelläkään mielessäkään?"
No ei minulla mitään kristallipalloa tietenkään ole, mutta en nyt ainakaan muista 80-luvulla mitään yhteiskunnallista keskustelua aiheesta käydyn.
No ei kai käyty, kun homoseksuaalisuus oli vuoteen 1981 saakka sairaudeksi luokiteltu asia. Jokainen täysipäinen voi päätellä, miksi noissa puitteissa ei käyty avointa keskustelua homojen oikeuksista. Samoin kuin on helppo pättellä pari aivosolua yhteen kopauttamalla, että julkisen keskustelun puuttuminen ei tarkoita sitä, että kukaan ei asiaa yksityisesti harkinnut. Monihan jopa toteutti sitä käytännössä asumalla "ystävän" kanssa.
eri
No keskustelun aihe nyt on kuitenkin edelleen ne yleisesti paheksutut tai normaalit asiat, joihin 80-luvulla ei kyllä millään asian määritelmällä kuuluneet samansukupuolisten avioliitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpa välillä jotain muuta kuin raiskausjankutusta:
Minun nuoruudessani (90-luvulla) oli ihan normaalia, että 5--6v lapsi käveli yksin esikoulusta kotiin. Nykyisin siitä saisi varmasti lasun peräänsä.
Suomi oli silloin turvallisempi paikka.
Ei se siitä ollut kiinni. Silloinkin oli pedofiileja yms. Meidänkin koulun nurkilla pyöri mies, joka yritti houkutella lapsia autoonsa. Tuskin ihan vain autoajelun vuoksi.
Noita on varmaan aina ollut. Itse en tosin törmännyt sellaisiin koskaan lapsena. Mutta m-muuttajia ei Suomessa ollut.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli ihan normaalia jättää vauva vaunuihin kaupan ulkopuolelle siksi aikaa kun itse kävi kaupassa. Eipä tulisi nykyisin pieneen mielenkään tehdä sellaista. Ja jos tekisin, varmasti herättäisi hyvinkin suurta paheksuntaa.
Suomi oli ihana lintukoto silloin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä kuin 80-luvulle asti kuin:
Kielenkäytössä paljon eroa. Useista etnisistä ihmisryhmistä käytettiin silloin neutraaleja termejä kaikissa sosiaaliluokissa, mitkä taas nykyaikana tulkittaisiin yksiselitteisen rasistisiksi.
Vanhemmat (25-35v) miehet seurustelivat ja panivat varhaisteini-ikäisten (13-15v) tyttöjen kanssa. Ei siitä tyttöjen vanhemmat silloinkaan tykänneet, mutta viranomaisia ja kouluja tuollainen ei hetkauttanut juuri ollenkaan. En kyllä tiedä oliko lakikin silloin eri.
Ihan normaalia nykyisinkin, että teineillä on aikuisia "poikaystäviä". Vanhemmilta ei kysytä, vaan mennään ja tehdään. Viranomaisten on vaikea puuttua asioihin, jotka tapahtuvat suljettujen ovien takana. Pelkkä teinien kanssa hengailu kun ei ole laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä missä olen maininnut jotain fantasioistani, että pysyy tämän keskustelun faktat tallessa?
Vauvapalstalla. Tarkemmin sanottuna osiossa Aihe vapaa.
Jaa, olet ilmeisesti siis kuvitellut koko asian. Se kyllä selittäisi täysin psykoottiset kirjoituksesi joissa ei ole päätä eikä häntää.
Miksi sinun mielestäsi siinä ei ole päätä eikä häntää, että raiskaaminen ei ole ollut normaalia edes 60-luvulla?
En ole raiskaamisesta puhunutkaan, vaan seksistä humaltuneen kanssa, joka ei ollut raiskaamista kuin käytännössä vasta viimeisen rikoslain uudistuksen jälkeen. Joskin asenteet sitä kohtaan alkoi muuttumaan jo vuosituhannen taitteessa.
Sammuneen paneminen on ollut aina raiskaus.
Se ei ole käytännössä ollut sitä kuin reilut kymmenen vuotta. Ihmeen nopeaan ihmisiltä historia unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen eri, mutta eihän samansukupuolisten liitto oli nykyäänkään mitenkään erityisen normaalia, vaan aika harvinaista. Ja mistä sinä tiedät, ettei sellainen käynyt 40 vuotta sitten kenelläkään mielessäkään?"
No ei minulla mitään kristallipalloa tietenkään ole, mutta en nyt ainakaan muista 80-luvulla mitään yhteiskunnallista keskustelua aiheesta käydyn.
No ei kai käyty, kun homoseksuaalisuus oli vuoteen 1981 saakka sairaudeksi luokiteltu asia. Jokainen täysipäinen voi päätellä, miksi noissa puitteissa ei käyty avointa keskustelua homojen oikeuksista. Samoin kuin on helppo pättellä pari aivosolua yhteen kopauttamalla, että julkisen keskustelun puuttuminen ei tarkoita sitä, että kukaan ei asiaa yksityisesti harkinnut. Monihan jopa toteutti sitä käytännössä asumalla "ystävän" kanssa.
eri
Ei niitä moni vieläkään normaalina pidä. Kysy vaikka Räsäsen Päiviltä.
Vastuunkanto, työnteko, vastuun ottaminen omasta elämästä ja olemalla normaali ihminen. Ja ennen hoidettiin itse ongelmat nykyään itketään terapeutille niistä ongelmista sillä aikaa kun odotetaan että joku muu hoitaa ongelman pois
Se ei ole käytännössä ollut sitä kuin reilut kymmenen vuotta. Ihmeen nopeaan ihmisiltä historia unohtuu.
Höphöpö. Sairaat ihmiset normalisoivat raiskausta ja sinä väität, että kyse on vain unohtamisesta. Olen itse elänyt nuoruuteni 70-luvulla ja kukaan ei todellakaan pitänyt normaalina asiana mennä panemaan, jos toiselta oli taju kankaalla. Vähän nyt valoja päälle!
Elämän vastoinkäymiset!!! Ennen ymmärrettiin että oli ihan normaalia kun kaikki ei ole vaan ihanaa positiivista pumpulia missä ei ole mitään vastuita ja velvotteita eikö todellakaan mitään vastoinkäymisiä mitä nykyajan pullamössö lumihiutale sukupolvet ei kestä ja juoksee itkemässä terapeutille täysin normaaleista asioista
Vierailija kirjoitti:
Vastuunkanto, työnteko, vastuun ottaminen omasta elämästä ja olemalla normaali ihminen. Ja ennen hoidettiin itse ongelmat nykyään itketään terapeutille niistä ongelmista sillä aikaa kun odotetaan että joku muu hoitaa ongelman pois
Sinun mielestäsi vastuunkato ja työnteko ovat nykyisn paheksuttuja asioita? Millaisessa perheessä oikein elät?
Vierailija kirjoitti:
Elämän vastoinkäymiset!!! Ennen ymmärrettiin että oli ihan normaalia kun kaikki ei ole vaan ihanaa positiivista pumpulia missä ei ole mitään vastuita ja velvotteita eikö todellakaan mitään vastoinkäymisiä mitä nykyajan pullamössö lumihiutale sukupolvet ei kestä ja juoksee itkemässä terapeutille täysin normaaleista asioista
Miten tuo liittyy tähän ketjuun? Tuskin kukaan pitää elämän vastoinkäymisiä nykyisin mitenkään paheksuttavana asiana.
Täällä toinen 2000-luvun alun teini, jonka nuoruudessa ped*filia oli vielä jokseenkin yleinen ja hyväksyttykin asia. Meillä oli ala-asteella opettaja, joka sai eläkeikään asti jahdata pikkupoikia sormet ojossa. Ja muistan kyllä itsekin, että yläasteen pihasta tosiaan tultiin autolla hakemaan seiska/kasi/ysiluokkalaisia tyttöjä ja hakija ei todellakaan ollut oma isä, noin niin kuin kielareista ja tissien puristelusta päätellen.
Oma äitini eli nuoruutensa 80-luvun alussa ja silloin saattoi ventovieras setä tai pappa napata pienen lapsen polvelleen tai hinkata etumustaan lapsen peppuun/selkään. Äitiä oli oma ratsastuksenopettaja (60v+ mies) pitänyt väkisin sylissä ja kourinut jalkovälistä, eikä isovanhempani reagoineet muuten kuin nauramalla että "on se Matti hassu mies!"
Vierailija kirjoitti:
Lapset pyöräilivät ilman kypärää, kiipeilivät yksin telineissä joku lensi selälleen sieltä happi pois, keinuivat villisti jotkut ja puissa jopa kiipeily. Lievä aivotärähdys ja nukkuminen.
Samoja kokemuksia. Lisäksi raunioitumseissa autiotaloissa kiipeily ja siellä itsensä telominen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen 2000-luvun alun teini, jonka nuoruudessa ped*filia oli vielä jokseenkin yleinen ja hyväksyttykin asia. Meillä oli ala-asteella opettaja, joka sai eläkeikään asti jahdata pikkupoikia sormet ojossa. Ja muistan kyllä itsekin, että yläasteen pihasta tosiaan tultiin autolla hakemaan seiska/kasi/ysiluokkalaisia tyttöjä ja hakija ei todellakaan ollut oma isä, noin niin kuin kielareista ja tissien puristelusta päätellen.
Oma äitini eli nuoruutensa 80-luvun alussa ja silloin saattoi ventovieras setä tai pappa napata pienen lapsen polvelleen tai hinkata etumustaan lapsen peppuun/selkään. Äitiä oli oma ratsastuksenopettaja (60v+ mies) pitänyt väkisin sylissä ja kourinut jalkovälistä, eikä isovanhempani reagoineet muuten kuin nauramalla että "on se Matti hassu mies!"
Tietäisitpä vain kuinka paljon tuollaista tapahtuu edelleen ilman, että asiaan puututaan millään tasolla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteikäiset tytöt seurustelivat sellaisten 18-19-vuotiaiden janttereiden kanssa. Poikaystävä omalla autolla hakemassa 14-vuotiasta tyttöystävää koulusta ei soittanut kenelläkää hälytyskelloja.
Miksi tämä olikin niin normaalia???
Ylipaino uta taas kommentoimassa. Nuori olin minkin ja isossa kaupungissa. Missään ei ollut normaalia. Tiesin/tunsin satoja nuoria, yksi (1) 18v naisenalku "seurusteli" noin 30v miehen kanssa. Tasan oli puheenaihe joka paikassa.
Uiminen, kukaan ei valvonut uimareissuja tai mökillä uintia.
Vierailija kirjoitti:
Kielenkäytössä paljon eroa. Useista etnisistä ihmisryhmistä käytettiin silloin neutraaleja termejä kaikissa sosiaaliluokissa, mitkä taas nykyaikana tulkittaisiin yksiselitteisen rasistisiksi.
Vanhemmat (25-35v) miehet seurustelivat ja panivat varhaisteini-ikäisten (13-15v) tyttöjen kanssa. Ei siitä tyttöjen vanhemmat silloinkaan tykänneet, mutta viranomaisia ja kouluja tuollainen ei hetkauttanut juuri ollenkaan. En kyllä tiedä oliko lakikin silloin eri.
Unissasi pani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä vain kuinka paljon tuollaista tapahtuu edelleen ilman, että asiaan puututaan millää
Minä puutuin tällaiseen asiaan sillä seurauksella, että minut suljettiin ulkopuolelle ja minusta puolestaan alettiin keksiä erilaisia juttuja.