Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä nykyään paheksuttu asia tai tapa oli ihan normaalia sinun nuoruudessasi?

Vierailija
27.06.2025 |

Ei meillä karkkia päin syljetty. Karkkia syötiin.

Kommentit (461)

Vierailija
341/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole käytännössä ollut sitä kuin reilut kymmenen vuotta. Ihmeen nopeaan ihmisiltä historia unohtuu.

Höphöpö. Sairaat ihmiset normalisoivat raiskausta ja sinä väität, että kyse on vain unohtamisesta. Olen itse elänyt nuoruuteni 70-luvulla ja kukaan ei todellakaan pitänyt normaalina asiana mennä panemaan, jos toiselta oli taju kankaalla. Vähän nyt valoja päälle!

Olen melko varma että sinä et tuntenut jokaista ihmistä joka Suomessa vietti nuoruuttaan 70-luvulla. Minä puolestani näin tuollaista tapahtuvan käytännössä joka ikinen viikonloppu.

Vierailija
342/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinityttöjen seurustelu ja jopa avoliitot aikuisten miesten kanssa.

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole käytännössä ollut sitä kuin reilut kymmenen vuotta. Ihmeen nopeaan ihmisiltä historia unohtuu.

Höphöpö. Sairaat ihmiset normalisoivat raiskausta ja sinä väität, että kyse on vain unohtamisesta. Olen itse elänyt nuoruuteni 70-luvulla ja kukaan ei todellakaan pitänyt normaalina asiana mennä panemaan, jos toiselta oli taju kankaalla. Vähän nyt valoja päälle!

Olen melko varma että sinä et tuntenut jokaista ihmistä joka Suomessa vietti nuoruuttaan 70-luvulla. Minä puolestani näin tuollaista tapahtuvan käytännössä joka ikinen viikonloppu.

Ja sitä näkyi kyllä ihan tämän vuosituhannen puolellakin vielä, tai sitten kaikki narikat olivat muuten vain pullollaan herrasmiehiä jotka hyvää hyvyyttään taluttivat sammumispisteessä olevia naisia taksiin ja halusivat näin varmistaa että he pääsivät turvallisesti kotiin.

Vierailija
344/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koivuun korkealle oksalle laitettiin pitkä köysi että lapset saavat heijata. No yksi heijasi vauhdilla itsensä suoraa päin koivua, mäsähti maahan ja aivotärähdys.  Aivotärähdystä hoidettiin aikansa ja sitten takaisin heijaamaan.

Vierailija
345/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N-sana. Sitä käytettiin 1970-luvulla eli lapsuudessani. Siinä ei ollut minkäänlaista arvolatausta. Sen oli tarkoitus erottaa tummaihoinen ihminen valkoihoisesta. En tosin tiedä, että miksi sitten ei tuolloin jo keksitty muuta sanaa kuin tuo n-sana. Ei vissiin ollut tarvetta, koska ei nähty pahana. Sitten tulivat ihmiset, jotka kaivoivat neutraalista pahat asiat esiin ja n-sanasta tuli pahimmasta pahin kirosana. Tämän päivän wokettajat rusentuisivat henkisesti hengiltä, jos edes hiukankaan tietäisivät, miten ja millä sanoin muutama vuosikymmen sitten asioista puhuttiin.

No sano nyt se sana, tsiisus.

Olen syntynyt 1970 ja n e e k e r i oli normaalia, arkista kielenkäyttöä lehdistö mukaan lukien. Halventamistarkoitukseen oli sana "n e k r u". 

Kun Suomi alkoi aidommin avautua 90-luvun alussa, tänne tuli kansainvä

Ei muuten pidä paikkaansa, opettajatkin käyttivät ihan kasarin alussa- n-sanaa.

Vierailija
346/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajettiin pyörillä (ilman kypärää tietysti) autotietä vauhdilla mäkeä alas  ja toiset lapset yrittivät saada pyöräilijöiden pyörän pinnojen väliin keppejä.

Vierailija
347/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläasteikäiset tytöt seurustelivat sellaisten 18-19-vuotiaiden janttereiden kanssa. Poikaystävä omalla autolla hakemassa 14-vuotiasta tyttöystävää koulusta ei soittanut kenelläkää hälytyskelloja.

Miksi tämä olikin niin normaalia??? 

Epäilen että edellinen liioittelee. Ei se olut niin yleistä.

No ei nyt kaikki tytöt, mutta varmasti joka koulussa oli ainakin yksi tyttö, joka vanhempien poikien / miesten kanssa seurusteli ja tätä pidettiin ihan normaalina, jopa coolina.

Muutama tyttö löytyi melkein koulusta kuin koulusta. Muistan kansalaistaidon tunnilla kasiluokalla opettaja kysyi lähinnä tytöiltä, että miksi on tärkeää, että poikakaverilla on auto? Kysymyksessä ei ollut mitään paheksuntaa.

Muistan itse kaupungistamme 1980-luvulta semmoisen omituisen 30-40-vuotiaan hintelän ja lyhyen hiipparin, joka ajeli pillurallia kaksipaikkaisella urheiluautolla. Kyllä hänellä oli aina viikonloppuisin joku koulumme tyttö kyydissä, yleensä aina eri. Palstalla hänet olisi leimattu varmuudella inceliksi. Tuskin hän hyvää hyvyyttään tyttöjä ajelutti. Vielä nykyäänkin yläasteikäiset tytöt naureskelevat, kun saavat jonkun vähän reppanapojan kuskaamaan itseään viikonloppuiltaisin.

Vierailija
348/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei muuten pidä paikkaansa, opettajatkin käyttivät ihan kasarin alussa- n-sanaa."

Meillä oli ala-asteella vuonna -83 liitutaulun päällä aakkoskortit, ja jokainen saa nyt arvata mikä kuva oli N-kirjaimen kortissa :)

Vierailija
349/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen miesopettaja taputteli tyttöjä takapuolelle. Nykyään tuosta heilahtaisi häkki.

Vierailija
350/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puiden sytyttäminen alhaalta

Vierailija
351/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli ihan normaalia jättää vauva vaunuihin kaupan ulkopuolelle siksi aikaa kun itse kävi kaupassa. Eipä tulisi nykyisin pieneen mielenkään tehdä sellaista. Ja jos tekisin, varmasti herättäisi hyvinkin suurta paheksuntaa. 

Suomi oli ihana lintukoto silloin.

Vakavia rikoksia oli paljon enemmän kuin nykyään. Ei vain välitetty. 

Vierailija
352/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinityttöjen seurustelu ja jopa avoliitot aikuisten miesten kanssa.

tämä on muuten muuttunut nykyään

Joo, muskapaslimit ei odota edes teini-ikään saakka, vaan naimisiin pitää päästä lapsen kanssa.

Vierailija
353/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soutelemaan sai lähteä mökillä minne halusi ja ilman pelastusliivejä. 

Vierailija
354/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei raiskausta kukaan normalisoi, mutta ennen piti olla todisteet raiskauksesta. Sammuneen kanssa panemista eivät kaikki mieltäneet raiskaukseksi, koska uhri ei ollut puolustautunut eikä saanut vammoja. Yleisesti sellaista toimintaa paheksuttiin, mutta raiskaus ymmärrettiin eri tavalla.

Vierailija
355/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim pyöräileminen ilman kypärää. Ja lukuisia muita asioita.

T. 1970

Vierailija
356/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen miesopettaja taputteli tyttöjä takapuolelle. Nykyään tuosta heilahtaisi häkki.

Naisten ja jopa tyttöjen kouriminen oli muutenkin ihan tavallista eikä kukaan sille korviaan lotkauttanut jos sanoi että onpa sulla hyvät tissit ja tarttui samalla rinnoista sitä korostaakseen. Tai siis kukaan ulkopuolinen, tuskin ne naiset sitä mitenkään kovin hyvällä katsoivat. 

Vierailija
357/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pelkää mustaa miestä pelit ja neekerinsuukot. Afrikan tähti.

Lastenkirjat, esim. kymmenen pientä n poikaa.

Vierailija
358/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillitön seksuaalinen ahdistelu kaikenikäisiltä miespuolisilta. Joka ei kiinnostanut ketään. 

Tuli kyyneleet silmiin, kun katsoin Netflixiltä Dallas Cowboys Chearleadersejä. Nuori nainen joutui ahdistelluksi, ja hän heti ilmoitti poliisille. 80-luvulla se olisi ollut mahdotonta. 

Vierailija
359/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinitytöt kadetin kyydissä 90-luvulla, parin siiderin jälkeen sitte..

T.ei ole kadettia enään

Vierailija
360/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka pelkää mustaa miestä pelit ja neekerinsuukot. Afrikan tähti.

Lastenkirjat, esim. kymmenen pientä n poikaa.

Kuka ostaisi lapselle tällaisen kirjan? Mitä silloin ajateltiin? Mukava seikkailukirja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän