Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä nykyään paheksuttu asia tai tapa oli ihan normaalia sinun nuoruudessasi?

Vierailija
27.06.2025 |

Ei meillä karkkia päin syljetty. Karkkia syötiin.

Kommentit (461)

Vierailija
301/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä missä olen maininnut jotain fantasioistani, että pysyy tämän keskustelun faktat tallessa?

Vauvapalstalla. Tarkemmin sanottuna osiossa Aihe vapaa. 

Jaa, olet ilmeisesti siis kuvitellut koko asian. Se kyllä selittäisi täysin psykoottiset kirjoituksesi joissa ei ole päätä eikä häntää.

Miksi sinun mielestäsi siinä ei ole päätä eikä häntää, että raiskaaminen ei ole ollut normaalia edes 60-luvulla?

Vierailija
302/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten miesten oli sallittua ahdistella alaikäisiä, buumeriaikuisille tämä oli jostain tutkimattomasta syystä ihan ookoo. Onneksi uudet sukupolvet ovat noista ajoista viisastuneet, touhu on kiellettyä ja siitä joutuu oikeuteen.

Muistan kuinka naapurin ukko häiritsi koko ajan. Tunki pihaan ja sisälle kun vanhemmat olivat poissa. Tämä tapahtui 90-luvun alussa. Mutta naapurisovun vuoksi hänelle ei sanottu mitään. 

Missä hitossa olet asunut?

Mietin samaa, että kauppa jossain päin on edelleen keskimääräistä enemmän  häiriökäyttäytymistä. Tällaisia kokenut on  asunut jossain todella hämärällä asutusalueella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä missä olen maininnut jotain fantasioistani, että pysyy tämän keskustelun faktat tallessa?

Jaa, olet ilmeisesti siis kuvitellut koko asian. Se kyllä selittäisi täysin psykoottiset kirjoituksesi joissa ei ole päätä eikä häntää.

Miksi sinun mielestäsi siinä ei ole päätä eikä häntää, että raiskaaminen ei ole ollut normaalia edes 60-luvulla?

Ei kai rais kaa minen ole ikinä suomessa ollut normaalia, sen käsitys mikä on raiskaus, on puolestaan muuttunut ajan saatossa. 

Vierailija
304/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä Suomen lainsäädännössä, tarkemmin ottaen rikoslain 20. luvussa.

Ei siinä puhuta mitään siitä, onko raiskaaminen normaalia vai ei. Toki voit laittaa tarkan sitaatin, jos minulta vain meni ohi se kohta, jossa raiskaaminen 60-luvulla määriteltiin normaaliksi. 

Ei niin, siinä puhutaan siitä että mitä raiskaaminen on. Ja seksi humaltuneen kanssa ei ollut sitä tuohon aikaan.

Sulla muuttuu tarina sitä sitä mukaa, kun väitteesi ammutaan alas. Alunperin väitteesi oli tämä: Se oli normaalia, että tyttö sammui ja jokainen kävi vuorollaan häntä panemassa. Nyt sitten sammunut muuttuukin humalaiseksi ja normaali muuttuu vain lain määritelmäksi raiksaukseksi. Yritäpäs nyt pysyä väitteesi takana ja pistä todisteita siitä, että sammuneen paneminen oli ihan normaalia eikä lainkaan paheksuttua tai laitonta 60-luvulla. 

Vierailija
305/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai rais kaa minen ole ikinä suomessa ollut normaalia, sen käsitys mikä on raiskaus, on puolestaan muuttunut ajan saatossa. 

No miksi sitten väitit, että se oli normaalia? Kyllä 60-luvullakin katsottiin raiskaamiseksi, jos bileissa nussit tiedottomassa tilassa olevaa tyttöä. Sen suhteen laki ei ole muuttunut miksikään. 

Vierailija
306/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vuoden 1994 avioliittolain uudistuksessa.

Siinä määritellään avioliiton sisäinen raiskaus rikokseksi, ei normaaliksi. Normaali on eri asia kuin laillinen. 

No kai nyt sen sentään ymmärrät että lainsäädäntö heijastelee aikansa asenne- ja moraali-ilmapiiriä? Jos jokin asia on laillinen, eikä sitä koeta minkäänlaiseksi epäkohdaksi, niin väistämättä kyseinen asia on silloin myös normaalia. Aivan kuten nykyään ymmärretään että samansukupuolisten välinen avioliitto on aivan normaali asia, vaikka 40 vuotta sitten se ei käynyt kenelläkään edes mielessä.

Vierailija
307/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsista näytti kieltä eikä vanhempi kieltänyt. Osa oli opetettu ettei saa.

Vierailija
308/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole raiskaamisesta puhunutkaan, vaan seksistä humaltuneen kanssa, joka ei ollut raiskaamista kuin käytännössä vasta viimeisen rikoslain uudistuksen jälkeen. Joskin asenteet sitä kohtaan alkoi muuttumaan jo vuosituhannen taitteessa.

Vierailija
309/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, mutta tuo ei nyt vaan tunnu mitenkään menevän perille tuolle yhdelle luupäälle.

Vierailija
310/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vuoden 1994 avioliittolain uudistuksessa.

Siinä määritellään avioliiton sisäinen raiskaus rikokseksi, ei normaaliksi. Normaali on eri asia kuin laillinen. 

No kai nyt sen sentään ymmärrät että lainsäädäntö heijastelee aikansa asenne- ja moraali-ilmapiiriä? Jos jokin asia on laillinen, eikä sitä koeta minkäänlaiseksi epäkohdaksi, niin väistämättä kyseinen asia on silloin myös normaalia. Aivan kuten nykyään ymmärretään että samansukupuolisten välinen avioliitto on aivan normaali asia, vaikka 40 vuotta sitten se ei käynyt kenelläkään edes mielessä.

Olen eri, mutta eihän samansukupuolisten liitto oli nykyäänkään mitenkään erityisen normaalia, vaan aika harvinaista. Ja mistä sinä tiedät, ettei sellainen käynyt 40 vuotta sitten kenelläkään mielessäkään?

Vierailija
311/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten väitit, että se oli normaalia? Kyllä 60-luvullakin katsottiin raiskaamisek

Ei katsottu, ja nimenomaan on muuttunut. Ja se muuttui vasta vuonna 2017, jos en aivan väärin muista.

Vierailija
312/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen eri, mutta eihän samansukupuolisten liitto oli nykyäänkään mitenkään erityisen normaalia, vaan aika harvinaista. Ja mistä sinä tiedät, ettei sellainen käynyt 40 vuotta sitten kenelläkään mielessäkään?"

No ei minulla mitään kristallipalloa tietenkään ole, mutta en nyt ainakaan muista 80-luvulla mitään yhteiskunnallista keskustelua aiheesta käydyn.

Vierailija
313/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole raiskaamisesta puhunutkaan, vaan seksistä humaltuneen kanssa, joka ei ollut raiskaamista kuin käytännössä vasta viimeisen rikoslain uudistuksen jälkeen. Joskin asenteet sitä kohtaan alkoi muuttumaan jo vuosituhannen taitteessa.

Sammuneen paneminen on ollut aina raiskaus. Ihan turha yrittää puhua mustaa valkoiseksi. Jos panet tiedottomassa tilassa olevaa, olet raiskaaja. Ja olit sitä myös 60-luvulla, vaikka sinua ei tuomittu. 

Vierailija
314/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakouluikäinen lapsenlikkana alle kouluikäiselle sisarukselle.

Mä olin 12- vuotiaana hoitamassa 6- vuotiaita naapurin ylivilkasta poikaa. Sain pimeänä 5 markkaa/ päivä. 

Vierailija
315/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen eri, mutta eihän samansukupuolisten liitto oli nykyäänkään mitenkään erityisen normaalia, vaan aika harvinaista. Ja mistä sinä tiedät, ettei sellainen käynyt 40 vuotta sitten kenelläkään mielessäkään?"

No ei minulla mitään kristallipalloa tietenkään ole, mutta en nyt ainakaan muista 80-luvulla mitään yhteiskunnallista keskustelua aiheesta käydyn.

No ei kai käyty, kun homoseksuaalisuus oli vuoteen 1981 saakka sairaudeksi luokiteltu asia. Jokainen täysipäinen voi päätellä, miksi noissa puitteissa ei käyty avointa keskustelua homojen oikeuksista. Samoin kuin on helppo pättellä pari aivosolua yhteen kopauttamalla, että julkisen keskustelun puuttuminen ei tarkoita sitä, että kukaan ei asiaa yksityisesti harkinnut. Monihan jopa toteutti sitä käytännössä asumalla "ystävän" kanssa. 

eri

Vierailija
316/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanpa välillä jotain muuta kuin raiskausjankutusta:

Minun nuoruudessani (90-luvulla) oli ihan normaalia, että 5--6v lapsi käveli yksin esikoulusta kotiin. Nykyisin siitä saisi varmasti lasun peräänsä. 

Vierailija
317/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tuo jankkaaja lukisi edes alkukirjoituksen. Siinä puhuttiin kyllä melkein sammumispisteessä olevasta ei sammuneesta. Ja kyllä, tämä oli aikalailla normaalia ennen. Ei sitä tuomittu, niin kuin nyt. 

T: nainen itsekin, joka näki tuota paljon. 

Vierailija
318/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nuoruudessani (90-luvulla) oli ihan normaalia, että 5--6v lapsi käveli yksin esikoulusta kotiin. Nykyisin siitä saisi varmasti lasun peräänsä. 

Suomi oli silloin turvallisempi paikka.

Vierailija
319/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi oli silloin turvallisempi paikka.

Ei se siitä ollut kiinni. Silloinkin oli pedofiileja yms. Meidänkin koulun nurkilla pyöri mies, joka yritti houkutella lapsia autoonsa. Tuskin ihan vain autoajelun vuoksi. 

Vierailija
320/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä Suomen lainsäädännössä, tarkemmin ottaen rikoslain 20. luvussa.

Ei siinä puhuta mitään siitä, onko raiskaaminen normaalia vai ei. Toki voit laittaa tarkan sitaatin, jos minulta vain meni ohi se kohta, jossa raiskaaminen 60-luvulla määriteltiin normaaliksi. 

Ei niin, siinä puhutaan siitä että mitä raiskaaminen on. Ja seksi humaltuneen kanssa ei ollut sitä tuohon aikaan.

Sulla muuttuu tarina sitä sitä mukaa, kun väitteesi ammutaan alas. Alunperin väitteesi oli tämä: Se oli normaalia, että tyttö sammui ja jokainen kävi vuorollaan häntä panemassa. Nyt sitten sammunut muuttuukin humalaiseksi ja normaali muuttuu vain lain määritelmäksi raiksaukseksi. Yritäpäs nyt pysyä väitteesi takana ja pistä todisteita siitä, että sammuneen paneminen oli ihan normaalia eikä lainka

Rikoslain 20-luku. Väkivallan käyttö tai sillä uhkaaminen poistui vaatimuksena raiskauksen määritelmästä vasta vuonna 2014.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme