Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti jätti minut ja sisareni yöksi yksin kotiin kun olin noin 9-vuotias

Vierailija
27.06.2025 |

Kun olin noin 9, äiti jätti minut ja vuotta nuoremman sisareni yöksi yksin kotiiin. Äiti siis lähti baariin (ei juonut, mutta kävi baarissa ehkä kerran kahdessa kuussa) eikä tullut yllättäen koko yönä kotiin. Heräsin aamulla noin klo 6 ja olin ihan shokissa, kun äiti ei ollut kotona. Yleensä äiti tuli kotiin yön jollakin yön viimeisillä busseilla noin klo 2-3. Soitin hätäkeskukseen ja sain ohjeen vielä odottaa ja äiti sitten lopulta tuli joskus noin tunnin päästä ja kertoi, että oli ollut jonkun miehen luona yötä. Pahoitteli kyllä, että säikäytti.

Oliko tämä normaalia? Vai vastuutonta? Jättäisittekö itse tuon ikäiset lapset?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut laitettiin aika pienenä 4H maatilalle, jossa se nainen ei antanut soittaa kotiin ja piti panttivankina. Halusin jo alun jälkeen pois ja se oli karmiva paikka. 2 viikkoa piti kärsiä sisällä, ulkona paarmojakin. Muualla 4H toimi paremmin, jossa oli vain yksi lapsi ja vanhemmat, eläimiä.

Vierailija
2/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Mä olin yöt yksin 6-vuotiaasta alkaen kun äiti oli töissä (ravintola-ala). Ihan omasta halustani. Niin mikä oli ongelma, että häkeen piti soittaa? Pese hampaasi ja mene nukkumaan, jokainen lapsi osaa sen. Onpa sullekin traumat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin tuotakin nuorempina yksin yötä kotona. Alkoholi ei liittynyt vanhempien käytökseen. Ihan tavallista 70-luvulla. Aikana, jota moni pitää "vanhoina hyvinä aikoina". Meillä ei muuten ollut edes puhelinta.

Vierailija
4/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut normaalia vaan vastuutonta enkä jättäisi omaa lastani. 

Vierailija
5/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yksin kotona 3-vuotiaasta asti. Vanhemmat oli vuorotöissä ja aina ei vuorot sattuneet niin että joku olisi ollut kotona. Paikkakunnalla ei ollut edes päiväkotia. Sanottiin vaan missä on ruokaa ja hätänumero, jos sattuu jotain. Ihme ettei koskaan sattunut mitään. 

Vierailija
6/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mä olin yöt yksin 6-vuotiaasta alkaen kun äiti oli töissä (ravintola-ala). Ihan omasta halustani. Niin mikä oli ongelma, että häkeen piti soittaa? Pese hampaasi ja mene nukkumaan, jokainen lapsi osaa sen. Onpa sullekin traumat.

No kun äidin piti tulla jo tunteja aiemmin kotiin, mutta kun aamulla heräsin ja ei ollut kotona niin pelkäsin, että äitille on tapahtunut jotain. Ei siis kertonut eikä ollut suunnitelmissa, että olisi poissa koko yön, vaan oli tavannut jonkun miehen ja mennyt sen luo yöksi extempore.

Vierailija
7/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen sisresi oli? 

Mä hoidin 11 v. yön yli yksin 3 kk vanhaa , flunssaista vauvaa.

Vierailija
8/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein ja voi pilata koko loppuelämäsi, jos et saanut turvantunnetta rakennettua uudelleen tapahtuman jälkeen. 

Jos on tosi paha olo ja terveys alkaa ottaa tuosta osumaa, hakeudu mt-palveluihin = terapiaan. 

Vierailija
9/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsit ja soitit hätäkeskukseen. Nauran ääneen. Sulla tai siskollasi ei siis ollut mitään hätää. Olisit mennyt vaan tekemään aamupalaa, tuossa mitään kamalaa ole. Paitsi näköjään sun mielestäsi kun jaksat vatvoa moista vieläkin.

Vierailija
10/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Youtubessa kanavat Crappy Childhood fairy sekä Patrick Teahan ja vielä Tim Fletcher. Tutustu näihin. 

Ilmeisesti isääkään ei ollut kuviossa?

Vierailija
11/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yksin kotona 3-vuotiaasta asti. Vanhemmat oli vuorotöissä ja aina ei vuorot sattuneet niin että joku olisi ollut kotona. Paikkakunnalla ei ollut edes päiväkotia. Sanottiin vaan missä on ruokaa ja hätänumero, jos sattuu jotain. Ihme ettei koskaan sattunut mitään. 

Toimitko samoin oman kolmevuotiaasi kanssa?

Vierailija
12/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällästä nyt vatvot  aikuisena? Anna olla.

Vierailija
13/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin tuotakin nuorempina yksin yötä kotona. Alkoholi ei liittynyt vanhempien käytökseen. Ihan tavallista 70-luvulla. Aikana, jota moni pitää "vanhoina hyvinä aikoina". Meillä ei muuten ollut edes puhelinta.

No ihan tavallista on kaikki jälkiseuraukset myös tuon ajan toiminnasta. Suomessa on maailman eniten välttelevästi kiintyneitä. Eroja ja yksineläjiä on paljon. Alkoholia kuluu. On ylivastuullista puurtamista. Ei osata pyytää apua jne. 

Vierailija
14/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, Youtubessa kanavat Crappy Childhood fairy sekä Patrick Teahan ja vielä Tim Fletcher. Tutustu näihin. 

Nämä ovet tosi hyviä kanavia, olen katsonut. Ei ollut isä kuvioissa.

Vierailija
15/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällästä nyt vatvot  aikuisena? Anna olla.

Se ei poistu kuin käsittelemällä. 

Ap, täällä on näemmä monta muutakin, jotka on jätetty yksin, mutta he vielä kieltävät koko tapahtuman vaikutuksen tunne-elämään. Sinä sen sijaan haet tervettä tunnepalettia ja näkemystä terveellisestä toiminnasta. 

Vierailija
16/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvellipersevanhemmat soittaa 112, jos teini ei ole tullut yöksi kotiin eikä vastaa puhelimeen. Ihan turhaan vaivaavat häkeä. Ennen ei noin tehty.

Vierailija
17/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimitko samoin oman kolmevuotiaasi kanssa?

En, koska en ollut vuorotöissä ja toiseksi oli jo mahdollisuus hoitopaikkaan. Ymmärsin kyllä että vanhempieni oli pakko toimia noin, kun ei ollut turvaverkkoja. 

Vierailija
18/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen sisresi oli? 

Mä hoidin 11 v. yön yli yksin 3 kk vanhaa , flunssaista vauvaa.

Siskoni on vajaa 2 v nuorempi, tuolloin siis 7 tai 8.

Vierailija
19/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun äidin piti tulla jo tunteja aiemmin kotiin, mutta kun aamulla heräsin ja ei ollut kotona niin pelkäsin, että äitille on tapahtunut jotain. Ei siis kertonut eikä ollut suunnitelmissa, että olisi poissa koko yön, vaan oli tavannut jonkun miehen ja mennyt sen luo yöksi extempore.

No sitten sut on kasvatettu pieleen. Ainahan ne kotiin tulee. Aikana ennen kännyköitä ei edes stressattu moista, paitsi ilmeisesti sinä. 

Vierailija
20/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovet tosi hyviä kanavia, olen katsonut. Ei ollut isä kuvioissa.

No sitten hahmotat varmaan jo, että tämän ketjun huutelijat ovat itsekin traumatisoituneita ja heiltä puuttuu normaali empatiakyky ja siirtänevät sukupolvien ketjun edelleen. 

Halaus sinulle <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi