Äiti jätti minut ja sisareni yöksi yksin kotiin kun olin noin 9-vuotias
Kun olin noin 9, äiti jätti minut ja vuotta nuoremman sisareni yöksi yksin kotiiin. Äiti siis lähti baariin (ei juonut, mutta kävi baarissa ehkä kerran kahdessa kuussa) eikä tullut yllättäen koko yönä kotiin. Heräsin aamulla noin klo 6 ja olin ihan shokissa, kun äiti ei ollut kotona. Yleensä äiti tuli kotiin yön jollakin yön viimeisillä busseilla noin klo 2-3. Soitin hätäkeskukseen ja sain ohjeen vielä odottaa ja äiti sitten lopulta tuli joskus noin tunnin päästä ja kertoi, että oli ollut jonkun miehen luona yötä. Pahoitteli kyllä, että säikäytti.
Oliko tämä normaalia? Vai vastuutonta? Jättäisittekö itse tuon ikäiset lapset?
Kommentit (76)
Olet varmaan elämäsi ollut mielenterveyseläkkeellä ja 15-vuotisessa Kelan terapiassa!?
Musta oli aivan kamalaa, kun olin viikon seuramatkalla Italiassa, niin siellä oli YKSIN matkalla 13-14-v tyttö. Tapahtui 80-luvulla. Tyttö oli aivan hukassa, totaalisesti. Olin itse 16-17-v ja matkalla oman äitini kanssa, joka sitten hyysäsi vierasta lasta meidän loman ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vtun lumihiutale, etkö mitään kestä?
Mikä sulla on hätänä?
Vierailija kirjoitti:
Musta oli aivan kamalaa, kun olin viikon seuramatkalla Italiassa, niin siellä oli YKSIN matkalla 13-14-v tyttö. Tapahtui 80-luvulla. Tyttö oli aivan hukassa, totaalisesti. Olin itse 16-17-v ja matkalla oman äitini kanssa, joka sitten hyysäsi vierasta lasta meidän loman ajan.
Miten tuo on edes mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on edes mahdollista?
En vaan voi ymmärtää, miten oli. Tytöllä oli mukamas joku tuttavaperhe Caprin saarella, jonne tytön oli tarkoitus mennä kylään. Yksin, lautalla. En muista, kävikö hän siellä edes kääntymässä.
Ei ole oikein. Näitä joskus kuulee..
Se on lapselle hirveän pelottavaa olla yöllä kotona yksin tai olla paniikissa missä vanhempi on. Ei todellakaan ole oikein.
70-luvulla ei kaikille riittänyt päivähoitopaikkoja Helsingissä. Itsekin olin viimeisen vuoden ennen koulun aloitusta yksin kotona, tai pikemminkin kavereiden kanssa pihalla ja kaduilla. Kukaan ei kysellyt, missä oltiin ja mitä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin tuotakin nuorempina yksin yötä kotona. Alkoholi ei liittynyt vanhempien käytökseen. Ihan tavallista 70-luvulla. Aikana, jota moni pitää "vanhoina hyvinä aikoina". Meillä ei muuten ollut edes puhelinta.
Samoin meillä 60- luvulta lähtien. Olin veljen kanssa kahdestaan iltaisin kun faija teki pitkää päivää varsinkin keväisin ja syksyisin, autteli naapuritiloilla. Äiti oli taas auttelemassa kumpiakin isovanhempiamme. Oltiin opittu ihan pienestä pitäen mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Kerran tosin kun oltiin saatu vesipistoolit joululahjaksi niin ammuskeltiin kunnes sangosta loppui vesi... no mutta jääkaapissa oli maitokannu. Ei muuta kuin maitopistooleilla sitten ruikittiin. Meni olkkari täysssivoukseen. Seinät, katto, ikkunat, verhot, kaikki...
Mun kuusivuotias siskoni jätettiin hoitamaan minua, kun olin yksivuotias. Porukat viihteellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein. Näitä joskus kuulee..
Se on lapselle hirveän pelottavaa olla yöllä kotona yksin tai olla paniikissa missä vanhempi on. Ei todellakaan ole oikein.
Eikä ole jos kerrotaan ja opetetaan ja lapsi voi luottaa aikuisiin. Yllättävät tilanteet on erikseen. Meillä oli ihan yleistä että oltiin yksikseen tai kaksikseen kotona. Kerran, oli varmaan lauantai, isän tuttu mies tuli meille ja sanoi että pitäs mennä raveihin ajamaan yksi lähtö meidän hevosella, lähde mukaan. No mikä ettei. Hevonen, kärryt ja varusteet kyytiin ja menoksi. Raveissa käytiin ja sitten kotiin. Ei ollut mitään ihmeellistä mutta muistan aina erikoisen tapauksen.
Ei maailma ole yhtä turvallinen kuin 70-luvulla.Pelot ja vaarat ovat nykyään erilaisia.Ei pidä jättää alle 16 v. yksin yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole mitäån. Minun äiti jätti minut ja veljeni monta kertaa viikoksi yksin kun äiti oli ryyppäämässä. Olin 8 ja 9 vuotias. Kerran äiti oli jopa 2 viikkoa pois kotoa. Se ei jättänyt meille edes ruokaa joten käytiin varastamassa sitä kaupasta ja murtauduin kauppaan myös yhtenä yönä ja varastin kassalippaan jossa oli 7000 markkaa. Ostin rahoilla ruokaa pitkäksi aikaa ja esimerkiksi uudet kengät.
Tuttua oli. Ei ruokaa, ei rahaa. Lähikaupassa tiedettiin tilanteesta ja säälistä sain välillä ilmaiseksi jotain hävikkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan elämäsi ollut mielenterveyseläkkeellä ja 15-vuotisessa Kelan terapiassa!?
Terapiassa olen käynyt ja minusta se on vain hyvä asia. Toinen veikkaus meni kuitenkin pieleen, koska ihan kokoaikatyössäkäyvä olen. ap
Vierailija kirjoitti:
Ei maailma ole yhtä turvallinen kuin 70-luvulla.Pelot ja vaarat ovat nykyään erilaisia.Ei pidä jättää alle 16 v. yksin yöksi.
Tämä oli 90-luvun lopulla. ap
Sukulaispoliisi lähti vaimonsa kanssa etelään 80-luvulla 2 viikoksi. 10-vuotias äitini haettiin hoitamaan pariskunnan 3-vuotiaita kaksosia ja 5-vuotiasta.
Ei ole.