Äiti jätti minut ja sisareni yöksi yksin kotiin kun olin noin 9-vuotias
Kun olin noin 9, äiti jätti minut ja vuotta nuoremman sisareni yöksi yksin kotiiin. Äiti siis lähti baariin (ei juonut, mutta kävi baarissa ehkä kerran kahdessa kuussa) eikä tullut yllättäen koko yönä kotiin. Heräsin aamulla noin klo 6 ja olin ihan shokissa, kun äiti ei ollut kotona. Yleensä äiti tuli kotiin yön jollakin yön viimeisillä busseilla noin klo 2-3. Soitin hätäkeskukseen ja sain ohjeen vielä odottaa ja äiti sitten lopulta tuli joskus noin tunnin päästä ja kertoi, että oli ollut jonkun miehen luona yötä. Pahoitteli kyllä, että säikäytti.
Oliko tämä normaalia? Vai vastuutonta? Jättäisittekö itse tuon ikäiset lapset?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin yksin kotona 3-vuotiaasta asti. Vanhemmat oli vuorotöissä ja aina ei vuorot sattuneet niin että joku olisi ollut kotona. Paikkakunnalla ei ollut edes päiväkotia. Sanottiin vaan missä on ruokaa ja hätänumero, jos sattuu jotain. Ihme ettei koskaan sattunut mitään.
Toimitko samoin oman kolmevuotiaasi kanssa?
En, koska en ollut vuorotöissä ja toiseksi oli jo mahdollisuus hoitopaikkaan. Ymmärsin kyllä että vanhempieni oli pakko toimia noin, kun ei ollut turvaverkkoja.
On se ollut sitten pieni paikkakunta 50-luvulla, kun siellä ei ollut yhtään teiniä, jonka olisi voinut palkata yöksi. Ei silloinkaan kolmevuotiaita jätetty yksin yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällästä nyt vatvot aikuisena? Anna olla.
Se ei poistu kuin käsittelemällä.
Ap, täällä on näemmä monta muutakin, jotka on jätetty yksin, mutta he vielä kieltävät koko tapahtuman vaikutuksen tunne-elämään. Sinä sen sijaan haet tervettä tunnepalettia ja näkemystä terveellisestä toiminnasta.
Tai sitten yrittää saada säälipisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Yh äiti oli siellä pantavana! Miksi äitisi mennyt pantavaksi silloin, kun olitte isällä? Oliko niin märkänä paikat, ettei voinut seuraavaan viikonloppuun odottaa?
Ei entisaikaan ollut lapsia isillä, jos ap on 40 +
Saattoi olla, että äitisi hankki teille ensi viikoksi ruokarahat tuolla. Olisitko halunnut olla ennemmin viikon nälissäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällästä nyt vatvot aikuisena? Anna olla.
Se ei poistu kuin käsittelemällä.
Ap, täällä on näemmä monta muutakin, jotka on jätetty yksin, mutta he vielä kieltävät koko tapahtuman vaikutuksen tunne-elämään. Sinä sen sijaan haet tervettä tunnepalettia ja näkemystä terveellisestä toiminnasta.
Tai sitten yrittää saada säälipisteitä.
Tuollainen kova ilkeys on traumaoire siitä, että olette olleet liian kovilla lapsena. Tai sitten vaan mulkkuja ihan luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh äiti oli siellä pantavana! Miksi äitisi mennyt pantavaksi silloin, kun olitte isällä? Oliko niin märkänä paikat, ettei voinut seuraavaan viikonloppuun odottaa?
Olen 30+ ja en ollut koskaan isällä edes käymässä.
Nykyään trauma tulee joka asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mä olin yöt yksin 6-vuotiaasta alkaen kun äiti oli töissä (ravintola-ala). Ihan omasta halustani. Niin mikä oli ongelma, että häkeen piti soittaa? Pese hampaasi ja mene nukkumaan, jokainen lapsi osaa sen. Onpa sullekin traumat.
No kun äidin piti tulla jo tunteja aiemmin kotiin, mutta kun aamulla heräsin ja ei ollut kotona niin pelkäsin, että äitille on tapahtunut jotain. Ei siis kertonut eikä ollut suunnitelmissa, että olisi poissa koko yön, vaan oli tavannut jonkun miehen ja mennyt sen luo yöksi extempore.
No sitten sut on kasvatettu pieleen. Ainahan ne kotiin tulee. Aikana ennen kännyköitä ei edes stressattu moista, paitsi ilmeisesti sinä.
Tiedät siis jokaisen maailman äidin menot vai? Jos kerta aina palaavat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään trauma tulee joka asiasta.
Jep. Sama kuin joka toisella kersalla joka ei osaa käyttäytyä on just joku nepsy, popsy, adhdkkkltiit tai vastaavaa. Älkää jaksako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mä olin yöt yksin 6-vuotiaasta alkaen kun äiti oli töissä (ravintola-ala). Ihan omasta halustani. Niin mikä oli ongelma, että häkeen piti soittaa? Pese hampaasi ja mene nukkumaan, jokainen lapsi osaa sen. Onpa sullekin traumat.
No kun äidin piti tulla jo tunteja aiemmin kotiin, mutta kun aamulla heräsin ja ei ollut kotona niin pelkäsin, että äitille on tapahtunut jotain. Ei siis kertonut eikä ollut suunnitelmissa, että olisi poissa koko yön, vaan oli tavannut jonkun miehen ja mennyt sen luo yöksi extempore.
No sitten sut on kasvatettu pieleen. Ainahan ne kotiin tulee. Aikana ennen kännyköitä ei edes stressattu moista, paitsi ilmeisesti sinä.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kertoa olevansa alkkiksen lapsi kertomatta olevansa alkkiksen lapsi.
Olen pahoillani ap:n puolesta. Myös minut ja siskoni jätettiin aivan liian nuorena yksin ja se oli todella pelottavaa. Äiti lähti juomaan, eikä aina tullut takaisin yöksi kotiin. Tutuksi kyllä tuli myös miehet, jotka tulivat aamuyöllä meille äidin mukana. Nämä jotka eivät ymmärrä tuon asian kamaluutta ovat itse sairastuneet kovuuteen, eivätkä tajua, että juuri se on oire siitä, että he ovat jääneet liian aikaisin yksin. Harmi, mutta aina ihminen ei osaa nähdä syyseuraus yhteyttä omaan luoteeseen kasvatuksesta/ tai sen puutteesta. Täysin vastuuttomia äitejä on valitettavan paljon.
Ainakin ap välittää äidistään, ja takuulla monesta muustakin ihmisestä, vaikka täällä monen mielestä ylireagoikin...
Samaa en voi sanoa itsestäni. Olisihan se kivempi sanoa, että asia on toisinpäin. Kukaan ihminen ajattele myönteisesti sellaisesta, joka ei välitä toisista.
Ei tämäkään ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kertoa olevansa alkkiksen lapsi kertomatta olevansa alkkiksen lapsi.
Kerro toki? Mun äitini kun ei edes juo.
Minut jätettiin yksin 12-vuotiaana 2 vkoksi, vanhemmat lähtivät pariksi päiväksi käymään sukulaisissa. Isälle tarjottiin kuitenkin erittäin hyvää urakkaa, jonka hän otti vastaan. Toki soittivat ja sovittiin asioista. Ei siinä mitään hätää. Sairastuin angiinaan, kuumetta 39.5, soitin itselleni lääkäriajan, kävin vastaanotolla ja apteekissa. Kaupassa oli vastakirja, jotta sain ruokaa. Kirjastosta sai kirjoja. Olimme todella pienituloisia, joten tuo urakka vastasi lähes 2 kk:n normaalipalkkaa. Silloinkin jo ymmärsin, että tämä oli tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi 40+ ja kyllä minulla, kuten myös kaikilla ikäisilläni ystävillä on isä. "Entisaikaan" voi venäjä. Ihan kuin oltaisiin jotain 300-vuotiaita.
Hienoa <3 Äitisi ymmärsi, että vasta 9-vuotiaana. Sillinhan jo pystyy huolehtimaan nuoremmistaankin.:)
Äidilläsi siis miehen kulli ajoi rakkautensa omiin lapsiin edelle. Monella naisella se on viina, joka ajaa edelle. Vastuullinen lapsiaan rakastava äiti, kyllä katsoo, että lapsilla on hoitaja ja sitten vasta lähtee baariin sitä viinaa juomaan tai kullia hakemaan.
Me oltiin siskon kanssa kahden kotona jotain 1O-12v kun iskä ja äiskä kävi lavatansseissa, ihan ok.
Mutta sitä et tunnu hahmottavan, miten tuo ylivastuullisuus ja yksinolo on sinuun vaikuttanut.