Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti jätti minut ja sisareni yöksi yksin kotiin kun olin noin 9-vuotias

Vierailija
27.06.2025 |

Kun olin noin 9, äiti jätti minut ja vuotta nuoremman sisareni yöksi yksin kotiiin. Äiti siis lähti baariin (ei juonut, mutta kävi baarissa ehkä kerran kahdessa kuussa) eikä tullut yllättäen koko yönä kotiin. Heräsin aamulla noin klo 6 ja olin ihan shokissa, kun äiti ei ollut kotona. Yleensä äiti tuli kotiin yön jollakin yön viimeisillä busseilla noin klo 2-3. Soitin hätäkeskukseen ja sain ohjeen vielä odottaa ja äiti sitten lopulta tuli joskus noin tunnin päästä ja kertoi, että oli ollut jonkun miehen luona yötä. Pahoitteli kyllä, että säikäytti.

Oliko tämä normaalia? Vai vastuutonta? Jättäisittekö itse tuon ikäiset lapset?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh kylla se yksin jattaminen tilanteeseen, missa lapsen aivot ei tajua milloin se loppuu aiheuttaa trauman. Sellaista se on minullakin ollut. Turvallisuudentunnetta ei voi lapselle antaa liikaa. Lapsi kylla itse etsii rajansa ja rohkaistuu jne. hylatyksi tulemisen tunne on kamala.

Jouduin 1. luokasta asti menemaan julkisilla tunnin kouluun ja tulemaan takaisin, ei se mitaan mukavaa ollut. 

Vierailija
42/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään trauma tulee joka asiasta.

Mistä sitten ennen tuli trauma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole normaalia

Vierailija
44/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas "isä" oli hoitamassa meitä lapsia muutaman tunnin ajan kun olin 6-vuotias, pikkuveli oli 3v. Tämä niin sanottu "isä", joka ei yleensä osallistunut lastenhoitoon lainkaan, meni toiseen huoneeseen yksin nukkumaan ja joitain meidät keskenämme, oli iltapäivä tai alkuilta. Pikkuveljelle sattui tuolloin tapaturma ja paikalle tarvittiin ambulanssi, se niin sanottu "isä" ei edes heti herännyt kun yritin herättää, koska oli vetänyt päänsä sekaisin lääkkeistä. Sitten tämä niin sanottu "isä" syytti tapahtuneesta minua, hänen mielestään minun olisi tietenkin pitänyt vahtia pikkuveljeä koska olin vanhempi lapsi, eikä hänen omassa toiminnassaan ollut mielestään mitään väärää. Äiti onneksi oli toista mieltä kun tuli kotiin ja kuuli tapahtuneesta.

Vierailija
45/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin siskon kanssa kahden kotona jotain 1O-12v kun iskä ja äiskä kävi lavatansseissa, ihan ok. 

Tuo on aivan eri asia, koska olivat sovitusti tietyn aikaa ja vieläpä molemmat vanhemmat yhdessä eikä yh-äiti yksin, joka olisi voinut joutua vaikka tapetuksi. Ja muutenkin +-8 on aivan eri kuin 12-vuotias esiteini.

Vierailija
46/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kertoa. Pyörtyisitte. Kuka voitti.

Vierailija
47/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole mitäån. Minun äiti jätti minut ja veljeni monta kertaa viikoksi yksin  kun äiti oli ryyppäämässä. Olin 8 ja 9 vuotias. Kerran äiti oli jopa 2 viikkoa pois kotoa. Se ei jättänyt meille edes ruokaa joten käytiin varastamassa sitä kaupasta ja murtauduin kauppaan myös yhtenä yönä ja varastin kassalippaan jossa oli 7000 markkaa. Ostin rahoilla ruokaa pitkäksi aikaa ja esimerkiksi uudet kengät.

Vierailija
48/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vajaa 8 vuotta ja pikkusiskoni 4 vuotta, kun olimme öitä kaksin kun vanhemmat töissä. Sitten eron jäkeen 8 vuotiaana öitä yksin. Muistan vieläkin, kun oli pimeää talvella ja pelotti.

Vierailija
49/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Vanhemmat eronneet ja äiti oli kovempi baarissa ravaaja. Vietin öitä yksin katsellen kauhulefoja ja poltellen äidin tupakanjämiä,huvitti kun jäin kiinni polttamisesta 14vuotiaana  ja olin aloittanut kun olin 9v .D Aamuisin keitin äidille kahvit ja tein itselleni aamupalaa. Minusta kasvoi itsenäinen ja pärjäävä lapsi. Suojelin myös äitiä enkä koskaan sanonut isälle,että olin öitä yksin. Ei mulle traumoja jäänyt. Äiti on yhä rakas.

Vierailija
50/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole mitäån. Minun äiti jätti minut ja veljeni monta kertaa viikoksi yksin  kun äiti oli ryyppäämässä. Olin 8 ja 9 vuotias. Kerran äiti oli jopa 2 viikkoa pois kotoa. Se ei jättänyt meille edes ruokaa joten käytiin varastamassa sitä kaupasta ja murtauduin kauppaan myös yhtenä yönä ja varastin kassalippaan jossa oli 7000 markkaa. Ostin rahoilla ruokaa pitkäksi aikaa ja esimerkiksi uudet kengät.

Kyllä tuo vaan on mitään. Ihan kohtuuton tilanne lapselle, että vanhempi jättää yksin tuollaiseen tilanteeseen.

Se että teillä tapahtui tuollaista ei mitenkään lievennä ap:n kokemusta.

Vierailija
51/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Vanhemmat eronneet ja äiti oli kovempi baarissa ravaaja. Vietin öitä yksin katsellen kauhulefoja ja poltellen äidin tupakanjämiä,huvitti kun jäin kiinni polttamisesta 14vuotiaana  ja olin aloittanut kun olin 9v .D Aamuisin keitin äidille kahvit ja tein itselleni aamupalaa. Minusta kasvoi itsenäinen ja pärjäävä lapsi. Suojelin myös äitiä enkä koskaan sanonut isälle,että olin öitä yksin. Ei mulle traumoja jäänyt. Äiti on yhä rakas.

No ei kyllä ole mitään normaalia. 9v on vielä tosi nuori lapsi olemaan yötä yksin, oli syy mikä tahansa. On kohtuutonta että lapsi joutui olemaan huolissaan vanhemmastaan.

Itsenäisiä ja pärjääviä lapsia kasvaa todennäköisimmin perheissä, missä lapsella on hyvä perusturvallisuus, hänestä ja tarpeistaan huolehditaan ja vastuu asioista on pääosin aikuisilla. Lapselle voi toki antaa vastuuta, mutta ikätasoisesti, ja tällöinkin kun lapsi harjoittelee tätä vastuuta on päävastuu edelleen aikuisella.

Vierailija
52/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka vastaatte, että olette olleet yksin kotona, kun vanhemmat olleet töissä jne. niin Ap:n tilanne on ollut ihan eri, koska kyseessä yh-äiti, ei toista vanhempaa kuvioissa ja äiti jättänyt ilmoittamatta Ap:n koko yöksi (pitänyt tulla kotiin klo 2 tai viimeistään klo 3) ja vieläpä baarireissun takia. Eri asia, jos turvallinen, tasainen kahden vanhemman koti, jossa eletään säännöllistä työssä käyvää elämää.

Vierailija
53/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut jätettiin yksin 12-vuotiaana 2 vkoksi, vanhemmat lähtivät pariksi päiväksi käymään sukulaisissa. Isälle tarjottiin kuitenkin erittäin hyvää urakkaa, jonka hän otti vastaan. Toki soittivat ja sovittiin asioista. Ei siinä mitään hätää. Sairastuin angiinaan, kuumetta 39.5, soitin itselleni lääkäriajan, kävin vastaanotolla ja apteekissa. Kaupassa oli vastakirja, jotta sain ruokaa. Kirjastosta sai kirjoja. Olimme todella pienituloisia, joten tuo urakka vastasi lähes 2 kk:n normaalipalkkaa. Silloinkin jo ymmärsin, että tämä oli tarpeen.

Minkä selityksen äitisi antoi, kun hän ei tullut kotiin?

Vierailija
54/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkis aloittaja se sama, jonka äiti suuttui kun lapsi söi kaverin luona tarjottua ruokaa?

Äitihaava aktivoitunut?

Vierailija
55/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkis aloittaja se sama, jonka äiti suuttui kun lapsi söi kaverin luona tarjottua ruokaa?

Äitihaava aktivoitunut?

En ole sama, en ole tuollaista viestiä nähnyt kun aika harvakseltaan täällä yleensä käyn.

Vierailija
56/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo vaan on mitään. Ihan kohtuuton tilanne lapselle, että vanhempi jättää yksin tuollaiseen tilanteeseen.

Se että teillä tapahtui tuollaista ei mitenkään lievennä ap:n kokemusta.

Lapsi kuvittelee näköjään edelleen, että hänen äitinsä on hyvä äiti kun ei paremmasta tiedä.

Vierailija
57/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia siihen aikaan. Nykyään hätäkeskus ois lähettänyt sossun ja poliisin kylään.

Vierailija
58/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mä olin yöt yksin 6-vuotiaasta alkaen kun äiti oli töissä (ravintola-ala). Ihan omasta halustani. Niin mikä oli ongelma, että häkeen piti soittaa? Pese hampaasi ja mene nukkumaan, jokainen lapsi osaa sen. Onpa sullekin traumat.

nyt ala vetää syvälle v----tuun, sä et oo normaali. LASU

Vierailija
59/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräsit ja soitit hätäkeskukseen. Nauran ääneen. Sulla tai siskollasi ei siis ollut mitään hätää. Olisit mennyt vaan tekemään aamupalaa, tuossa mitään kamalaa ole. Paitsi näköjään sun mielestäsi kun jaksat vatvoa moista vieläkin.

Tuon ikäistä lasta ei saa jättää kotiin yksin, ei varsinkaan yön yli. H'ätä, turvattomuus ja on lasun paikka,huostaanotto. Lapsi!!!!!!!!!!!!!!!!! että äiti voi olla yhdynnässä

Vierailija
60/76 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mä olin yöt yksin 6-vuotiaasta alkaen kun äiti oli töissä (ravintola-ala). Ihan omasta halustani. Niin mikä oli ongelma, että häkeen piti soittaa? Pese hampaasi ja mene nukkumaan, jokainen lapsi osaa sen. Onpa sullekin traumat.

Ei kuusi vuotias voi esittää tuommoisia toiveita. Ei ole mitenkään vielä kypsä. Kylmyytesi ehkä johtuu tuommoisesti lapsuusajan hylkäämisestä.