Miksi lääkärit tekee edelleen sihteerien töitä, vaikka lääkäripulasta on valitettu vuosikausia?
Lääkäreitä oon liian vähän ja hoitoon ei pääse, mutta silti lääkärit tekee vuodesta toiseen paljon sellaisia töitä joita sihteerit, siivoojat ym. teki wanhoina hyvinä aikoina. Kuka siitä oikein hyötyy, kun lääkäreiden avuksi ei palkata sihteereitä ja muita apukäsiä? Vai miksei päättäjät tajua, että lääkäreiden työpanosta olisi helppo käyttää paljon tehokkaammin?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vastaanotoissa on tosi paljon töitä, jotka joku muu kuin lääkäri voisi tehdä. Se olisi järkevää, koska rahaa säästyisi paljon ja potilaita ehdittäisiin hoitaa enemmän. Esim. joku vanhuspotilas, joka tulee taksi- tai paarikuljetuksella vastaanotolle. Kärrään potilaan huoneeseen, tähän kuluu aikaa 5- joskus jopa 10min siitä riippuen, pitääkö huoneessa oleva sänky ensin siirtää pois tieltä käytävälle (on ahtaat käytävät ja huoneet). Tämän voisi avustava hlökunta tehdä. Potilaan allergioiden ja taustatietojen kysely, lääkityksen selvittäminen, tähän voi mennä 15-30min ja tämän voisi hoitaja tehdä. Kanta-luvat ja omaisten yhteystiedot, 5-10min, sihteeri voisi tehdä. Verenpaine, paino ja pituusmittaus, huonosti liikkuvalta avustettavalta potilaalta tässäkin voi mennä 10min, hoitaja voisi tehdä. Itse vastaanottoasiat jotka lääkärin pitää tehdä, tässä välissä. Sen jälkeen potilaan pukeminen, kuljetus odotustilaan, taksin soittamin
Hohhoijaa, jo on nykyään raskasta lääkärin työ.Eikö lääkärin tehtävät voisi kokonaan siirtää sihteereille ja sairaanhoitajille? Yleensä osaavat organisoida työt.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta potilasta keskimäärin lääkäri kärrää tutkimuksiin, riisuu vaatteet, pukee, avustaa kuljetukseen jne. päivässä, ilman että tilanteessa olisi apukäsijä?
Jos kuvaamasi potilas tulee yksin lääkärin vastaanotolla ja lääkäri joutuu noin paljon avustamaan, eikö hän ole ollut heitteillä?
Voi kuule, näitähän tulee pilvin pimein. Ei enää ole varaa hoitaa kallilla laitospaikoilla jos ei karkaile kotoaan. Tai että hoitolaitoksestakaan kukaan tulisi saattamaan lääkäriin. Ehei, yksin sinut kärrätään paaritaksiin joka ei myöskään jää odottelemaan vaan lähtee hoitamaan muita keikkoja kun on saanut sinut lastatuksi sinne lääkäritilan aulaan. Tätä se on se arki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näköjään ihmistä joka ei vaatisi muutosta että pääsee itse helpommalla. Lääkärit tienaa suomessa aivan järkyttävän paljon niin kyllä ne saa sen korkean palkkansa eteen tehdä töitä ja maksaa veroja kun verorahoista hänet on koulutettu. Eihönnkukaan rikas haluaisi veroja maksaa vaikka JOKAINEN vaatii verovaroista itselleen hyötyjä. Rikkaat on kuin naisia ainoastaan oma etu kiinnostaa eikä millään muulla ole mitään merkitystä
Ymmärrätkö että olisi paljon kivempi hoitaa päivässä 15 potilasta kuin 8, mutta se ei ole mahdollista nykysysteemin takia? T. Lääkäri
Älä huoli, varmaan pian teidänkin peräkylille saadaan kunnon tekniikkaa.
- Voit alkaa sanelemaan kirjaukset, ja tekoäly hoitaa kirjoittamisen reaaliajassa, sinun tarvitsee vain tarkastaa teksti, tehdä mahdolliset kor
Oletko lukenut ketjua yhtään?
-ennen meillä oli toimiva potilastietojärjestelmä joka vaihdettiin ja nyt saman asian hoitamiseen menee moninkertaisesti aikaa (olen 35v, osaan käyttää järjestelmää mutta se on umpisurkea)
-täydennän huoneen tavarat, postittelen, tulostelen
-järjestän potilaalle jatkoja varten ajanvaraukset esim rtg tai hoitajan toimistoaika ja parhaillaan nämä molemmat+muita varauksia
-1 reseptin uusimiseen menee nyt 1-2min kun ennen meni 5 sekuntia. Tiedätkö, paljonko reseptejä tulee terveyskeskukseen uusittavaksi
-sanelen tekstit ja tarkistan, kun olen saanut viestin puretusta sanelusta (Tämä luojan kiitos on säilynyt ennallaan)
-tuplakirjaus: kirjoitan käyntitekstiin mitä lab-kokeita otetaan, sama asia määräyksiin ja sitten vielä itse labrapyyntöjen teko =3xsama asia kaikki eri ikkunassa
-tilailen mustekasetit ja muunkin toimistotarvikeliibalaaban
-sanelua ei enää saa suoraan lähetteeksi vaan se lähetteen teko onnistuu sitten, kun sanelu on tullut purusta. Luonnollisesti minun pitää varata omalle toimistokirjalkeni aika vielä erikseen tätä lähetteen tekoa varten koska homma ei onnistu kerralla Eli yhden potilaan yhtä asiaa pitää hoitaa monta kertaa
-kuljetan potilaita jos potilas on huono liikkumaan
-jne
Pystyn normaalin työpäivän aikana ottamaan nykymenon vuoksi 4 potilasta vähemmän, kuin aiemmin yllä kuvattujen syiden vuoksi.
Toimistopäivänä ennen kirjallani oli 60 potilasta (esim. Lab-kontrolleja, lausuntoja, soittoja, verenpaineseurantoja jne) jotka pystyin hoitamaan. Nyt pystyn järjestelmän vaihtumisen myötä hoitamaan toimistopäivän aikana 30. Ei mennyt maaliin.
Ja olen tuntipalkkalainen, ennen kuin joku kysyy. Palkkani ei siis korreloi hoitamani potilasmäärän kanssa. Sama kai se on mitä töissä tekee, mutta mielestäni olisi tehokkaampaa, jos saisin keskittyä vain niihin tehtäviin, joihin minut on koulutettu.
Ja niille jotka olette sitä mieltä että me lääkärit ollaan kermaprseitä kun ei haluta noita "ei lääkärille kuuluvia töitä" tehdä, niin älkää ikinä valittako sanallakaan hoitojonoista. Voitte sitten tyytyväisenä jonossa ja odotusaulassa odottaa ja miettiä, että lääkäri tyhjentää tiskikonetta. Jos me saisimme tehdä lääkärin työtä ja tuo ylimääräinen homma ulkoistettaisiin, niin väittäisin hoitojonojen lyhentävän huomattavasti.
Miten tuo ajanvaraus ei toimi julkisella sektorilla, kun se toiminut yksityisellä jo vuosikymmeniä.
En edes muista aikaa, milloin olisin varannut lääkärille tai hammaslääkärille ajan soittamalla on puhelinella tai henk.koht. käynnillä aikaa, vaan aina netin kautta ja tosi hyviä kokemuksia.
Samoin etänä hoidetaan/uusitaan reseptit tai lääkäri hoitanut lääkeannokset. Minulla pitk.aik. sairaus, jota seurataan 2-3 kk välein ja 3v aikana tavannut livenä lääkärin kaksi kertaa, muut on etänä tai diginä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaanotoissa on tosi paljon töitä, jotka joku muu kuin lääkäri voisi tehdä. Se olisi järkevää, koska rahaa säästyisi paljon ja potilaita ehdittäisiin hoitaa enemmän. Esim. joku vanhuspotilas, joka tulee taksi- tai paarikuljetuksella vastaanotolle. Kärrään potilaan huoneeseen, tähän kuluu aikaa 5- joskus jopa 10min siitä riippuen, pitääkö huoneessa oleva sänky ensin siirtää pois tieltä käytävälle (on ahtaat käytävät ja huoneet). Tämän voisi avustava hlökunta tehdä. Potilaan allergioiden ja taustatietojen kysely, lääkityksen selvittäminen, tähän voi mennä 15-30min ja tämän voisi hoitaja tehdä. Kanta-luvat ja omaisten yhteystiedot, 5-10min, sihteeri voisi tehdä. Verenpaine, paino ja pituusmittaus, huonosti liikkuvalta avustettavalta potilaalta tässäkin voi mennä 10min, hoitaja voisi tehdä. Itse vastaanottoasiat jotka lääkärin pitää tehdä, tässä välissä. Sen jälkeen potilaa
Lääkärin työ:
-kokonaistilanteen kartoitus(esitiedot)
-uuden oireen/Sairauden kartoitus (edelleen esitiedot)
-tutkimus: kliininen tutkimus +tarvittavat kokeet
-Diagnoosi
-hoitosuunnitelma, hoidon aloitus, ohjaus, jatkosuunnitelma
-lausunnot ym jotka perustuvat vastaanottokäyntiin
Joku muu voisi hoitaa nuo ylimääräiset asiat niin homma tehostuisi.
Kotihoito laittaa vastaanotolle porukkaa yksin paaritaksilla ja noita jalattomia, puettavia täysin muistamattomia ihmisiä tulee vastaanotolle harva se päivä. Joskus käy jopa niin, että mistään ei selviä miksi aika oli varattu.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo ajanvaraus ei toimi julkisella sektorilla, kun se toiminut yksityisellä jo vuosikymmeniä.
En edes muista aikaa, milloin olisin varannut lääkärille tai hammaslääkärille ajan soittamalla on puhelinella tai henk.koht. käynnillä aikaa, vaan aina netin kautta ja tosi hyviä kokemuksia.
Samoin etänä hoidetaan/uusitaan reseptit tai lääkäri hoitanut lääkeannokset. Minulla pitk.aik. sairaus, jota seurataan 2-3 kk välein ja 3v aikana tavannut livenä lääkärin kaksi kertaa, muut on etänä tai diginä.
Koska sillä julkisen lääkärillä on miljoona muutakin työtehtävää kuin asiakasvastaanotto, esim niiden lausuntojen kirjoittaminen. Siksi siitä työajasta päättää lääkäri eikä potilas.
Vierailija kirjoitti:
Koska meillä julkisella ajat annetaan niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Tästä syystä on takaisinsoittojärjestelmä. Lääkäriin ei pääse hupitarkastukseen.
Yksityiselle pääsee kun kaivaa kuvetta ja sinne voi mennä myös ihan vaan halutessaan vaikka vaiva ei olisi vaatinut lääkärikäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun yksityisellä sinä saat istua lääkärin vastaanotolla vaikka koko päivän koska maksat siitä itse, ihan pienenä vinkkinä. Lääkärit voivat yksityisellä avata kalenterinsa itse milloin haluavatkin tulla töihin ja saada $$$ Julkisella noudatetaan käypähoito hoitosuunnitelmia eikä potilaiden omasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Myös sihteereistä on pulaa.
Parempi että hoitava lääkäri tekee kaiken eikä levitellä kaiken maailman sihteereille.
Siksi, koska suuressa viisaudessaan he päättivät säästää, niin lakkautettiin osasto sihteerien virat (ei kaikkia) nyt kalliit lääkärit tekevät sihteerien työt...
Vierailija kirjoitti:
Kansa aina vaatii, että hallinnosta (eli noista sihteereistä) pitää säästää.
Tässä sitten lopputulos. Kallis lääkäri tekee matalapalkkaisten työt. Fiksua?
Kansalta oli kysytty puolustusmenojen rahoituksesta. Suosituin vaihtoehto (etenkin PS-kannattajien parissa) oli sotesta ja soten hallinnollisista tehtävistä leikkaaminen. Lähde: IS.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle ei tarvitse portinvartijaa, vaan itse maksavana kuka tahansa voi varata ajan mistä tahansa syystä. Sen sijaan kun hoidetaan verovaroilla, pitää kontrolloida, että vähät saatavilla olevat ajat annetaan niitä eniten tarvitseville. Lisäksi julkisella saatetaan varata aika tietylle lääkärille (joka on jonkun asian erityistuntija). Jos potilas itse varaa ajan tai muuttaa ajanvarausta, se voi mennä pieleen. Lääkärillä voi vaikka olla silloin sijainen, joka ei osaa kyseistä erityisasiaa.
Höpö, höpö.
Sihteeri ei voi tehdä lääkärin hommia, sihteeri tekee toimistossa sihteerin hommia.
Lääkäreiden työparina on vastaanotolla hoitaja.
Hoitaja avustaa hoitotoimissa.
Sihteeri ei tee hoitohommia.
Sitä paitsi nuoret lääkärit handlaavat tietotekniikan vallan mainiosti, joten kun alalla tietotekniikka on se apuri, niin ei siihen enää sihteeriä tarvita.
Jos tietotekninen sovellut on hankalaksi tehty, niin siitä sopii keskutella sovelluksen toimittajan kanssa.
Sihteereistä pyritää eroon. Sillä terveydenhoidossa pitää työskennellä vain hoitoalan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö, höpö.
Sihteeri ei voi tehdä lääkärin hommia, sihteeri tekee toimistossa sihteerin hommia.
Lääkäreiden työparina on vastaanotolla hoitaja.
Hoitaja avustaa hoitotoimissa.
Sihteeri ei tee hoitohommia.
Sitä paitsi nuoret lääkärit handlaavat tietotekniikan vallan mainiosti, joten kun alalla tietotekniikka on se apuri, niin ei siihen enää sihteeriä tarvita.
Jos tietotekninen sovellut on hankalaksi tehty, niin siitä sopii keskutella sovelluksen toimittajan kanssa.
Sihteereistä pyritää eroon. Sillä terveydenhoidossa pitää työskennellä vain hoitoalan ihmisiä.
Ei hoitajia enää hengaile lääkäreiden huoneissa oikeastaan koskaan, vain silloin jos heille on välitön tarve. Hoitaja voi olla vaikka kotonaan ja toteuttaa sieltä käsin lääkärin määräyksiä
Jep, meillä ostopalvelu-erikoislääkäri postittaa lausunnot itse, eli kipittää hakemaan ne tulostinhuoneesta, lajittelee, niittaa, etsii tarvittavat osoitteet (esim. soittelee yhteistyökumppaneille kenelle ja mihin osoitteeseen lausunnot pitäisi postittaa), kirjoittaa osoitteet käsin ja toimittaa kirjeet rakennuksen toisessa päässä olevaan postilaatikkoon. Ja on perin juurin hämmästynyt että tämäkö on järkevää erikoislääkärin ajankäyttöä, kun siinä vastaavasti jää potilastyö vähemmälle. Tämä lausuntojen postittelu on vai yksi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näköjään ihmistä joka ei vaatisi muutosta että pääsee itse helpommalla. Lääkärit tienaa suomessa aivan järkyttävän paljon niin kyllä ne saa sen korkean palkkansa eteen tehdä töitä ja maksaa veroja kun verorahoista hänet on koulutettu. Eihönnkukaan rikas haluaisi veroja maksaa vaikka JOKAINEN vaatii verovaroista itselleen hyötyjä. Rikkaat on kuin naisia ainoastaan oma etu kiinnostaa eikä millään muulla ole mitään merkitystä
Ymmärrätkö että olisi paljon kivempi hoitaa päivässä 15 potilasta kuin 8, mutta se ei ole mahdollista nykysysteemin takia? T. Lääkäri
Älä huoli, varmaan pian teidänkin peräkylille saadaan kunnon tekniikkaa.
- Voit alkaa sanelemaan kirjaukset, ja tekoäly hoitaa kirjoittamisen reaaliajassa, sinun tarvitsee vain tarkastaa teksti, tehdä mahdolliset kor
Kukas tekoälykonsultti siellä jankuttaa. Käytännön työssä oikeassa elämässä tuo kohta _tarvitsee vain tarkastaa teksti_ ei ole nopea.
Puheentunnistus sinänsä tuottaa vakuuttavan näköistä tekstiä arvailemalla mikä on todennäköisesti oikein. Kieltä se ei ymmärrä. Tämä ei haittaa jos juttelet tekoälyn kanssa niitä näitä. Terveydenhuollossa on kyse ihmishengistä. Koko teksti on tarkastettava ja korjattava ja se kestää. Iso ongelma ovat ulkomaalaisperäiset lääkärit jotka mielellään kuittaavat tekoälyn tuotoksen sellaisenaan kun näyttää niin vakuuttavalta eikä oma kielitaito riitä.
Toistetaan nyt vielä; Tekoäly ei ymmärrä kieltä. Ollenkaan. Jos se ymmärtäisi voisi lääkäritkin potkia ulos saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut ketjua yhtään?
-ennen meillä oli toimiva potilastietojärjestelmä joka vaihdettiin ja nyt saman asian hoitamiseen menee moninkertaisesti aikaa (olen 35v, osaan käyttää järjestelmää mutta se on umpisurkea)
-täydennän huoneen tavarat, postittelen, tulostelen
-järjestän potilaalle jatkoja varten ajanvaraukset esim rtg tai hoitajan toimistoaika ja parhaillaan nämä molemmat+muita varauksia
-1 reseptin uusimiseen menee nyt 1-2min kun ennen meni 5 sekuntia. Tiedätkö, paljonko reseptejä tulee terveyskeskukseen uusittavaksi
-sanelen tekstit ja tarkistan, kun olen saanut viestin puretusta sanelusta (Tämä luojan kiitos on säilynyt ennallaan)
-tuplakirjaus: kirjoitan käyntitekstiin mitä lab-kokeita otetaan, sama asia määräyksiin ja sitten vielä itse labrapyyntöjen teko =3xsama asia kaikki eri ikkunassa
-tilailen mustekasetit ja muunkin toimistotarvikeliibalaaban
-sanelua ei enää saa suoraan lähetteeksi vaan se lähetteen teko onnistuu sitten, kun sanelu on tullut purusta. Luonnollisesti minun pitää varata omalle toimistokirjalkeni aika vielä erikseen tätä lähetteen tekoa varten koska homma ei onnistu kerralla Eli yhden potilaan yhtä asiaa pitää hoitaa monta kertaa
-kuljetan potilaita jos potilas on huono liikkumaan
-jne
Pystyn normaalin työpäivän aikana ottamaan nykymenon vuoksi 4 potilasta vähemmän, kuin aiemmin yllä kuvattujen syiden vuoksi.
Toimistopäivänä ennen kirjallani oli 60 potilasta (esim. Lab-kontrolleja, lausuntoja, soittoja, verenpaineseurantoja jne) jotka pystyin hoitamaan. Nyt pystyn järjestelmän vaihtumisen myötä hoitamaan toimistopäivän aikana 30. Ei mennyt maaliin.
Ja olen tuntipalkkalainen, ennen kuin joku kysyy. Palkkani ei siis korreloi hoitamani potilasmäärän kanssa. Sama kai se on mitä töissä tekee, mutta mielestäni olisi tehokkaampaa, jos saisin keskittyä vain niihin tehtäviin, joihin minut on koulutettu.
Ja niille jotka olette sitä mieltä että me lääkärit ollaan kermaprseitä kun ei haluta noita "ei lääkärille kuuluvia töitä" tehdä, niin älkää ikinä valittako sanallakaan hoitojonoista. Voitte sitten tyytyväisenä jonossa ja odotusaulassa odottaa ja miettiä, että lääkäri tyhjentää tiskikonetta. Jos me saisimme tehdä lääkärin työtä ja tuo ylimääräinen homma ulkoistettaisiin, niin väittäisin hoitojonojen lyhentävän huomattavasti.
En usko, että tuo yksi ymmärtää vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi. Hän kun ei halua ymmärtää.
Yrityksessä oli jonkin aikaa tilanne, jossa tohtorikoulutetut, erittäin kallispalkkaiset henkilöt tilasivat tyyliin kertakäyttökäsineitä ja ruuveja. Sitten hommaan hankittiin "sihteeri". Ilmeisesti ymmärsivät, että viisinumeroista kuukausipalkkaa ei ole kannattavaa maksaa työstä, johon voi palkata jonkun kolmasosalla siitä. Eikä työtä, johon pystyy suurin osa väestöstä kannata teettää tyypeillä, jotka tekevät työtä, johon pystyy promillen murto-osa.
Ehkä jossain vaiheessa Suomen julkinen terveydenhuolto saa saman oivalluksen. Kärjistetysti aivokirurgi on, uskomatonta kyllä, kannattavampaa laittaa leikkaamaan kahdet aivot päivässä kuin yhdet aivot ja täyttämään tulostimeen paperia jne. Samalla työllistyisi muitakin kuin lääkäreitä eikä Suomen työllisyystilanne huomioon ottaen tämä olisi ollenkaan huono asia.
Kuinka monta potilasta keskimäärin lääkäri kärrää tutkimuksiin, riisuu vaatteet, pukee, avustaa kuljetukseen jne. päivässä, ilman että tilanteessa olisi apukäsijä?
Jos kuvaamasi potilas tulee yksin lääkärin vastaanotolla ja lääkäri joutuu noin paljon avustamaan, eikö hän ole ollut heitteillä?