Ilta-Sanomat: Nyt puhuvat terveenä saikuttavat - "Ei kaduta yhtään"
Kolme eri ikäistä ja eri taustoista tulevaa henkilöä kertoo suoraan, miksi he ovat ottaneet sairauslomaa ilman varsinaista sairautta. Yksi on 17-vuotias nuori mies, joka koki harjoittelupaikan työtehtävät aliarvostaviksi ja turhautui siihen, että sai tehdä lähinnä "pahvihommia". Hän jäi pariksi viikoksi sairauslomalle vaikka oli terve, eikä kadu yhtään. Toinen on 37-vuotias asiantuntijatehtävissä toimiva nainen, jonka työtahti kiristyi jenkkijohtajien myötä kohtuuttomaksi. Hän on ottanut ennaltaehkäiseviä sairauslomia, ettei romahtaisi. Kolmas on kokenut 60-vuotias hoitaja, joka sanoo ottaneensa muutaman päivän sairauslomaa, koska ei enää jaksanut huonon johtamisen keskellä ja pitää sitä vähemmän pahana kuin totaalista uupumusta.
Tässä on kaikki, mitä työnantajien on nyt vihdoin pakko myöntää saikuttaminen ei ole laiskottelua vaan suora palautekanava. Kun jo 17-vuotias tajuaa, ettei kannata tehdä turhaa työtä ja jää mieluummin "saikulle", on peli menetetty. Ja kun asiantuntijat ja hoitajat jäävät sairauslomille, jotta eivät romahda, niin kysyn vaan: ketkä siellä "yrittää parhaansa"? Tänä päivänä työelämässä kukaan ei enää jaksa puskea pelkällä "kiitoksella", ja jos johdossa ei ymmärretä, että ihmiset ovat ihmisiä eivät koneita niin kyllä silloin tulee näitä "oma loma" -päiviä. Ja hyvä niin.
Onko sulla ollut tilanne, jossa et oikeasti jaksanut mutta pakotit silti itsesi töihin ja kadut sitä vieläkin
Kommentit (180)
Olen huomannut, että entisajan hyve (tehdään mitä luvataan) on nykyajan pahe.
Kukaan ei tunnu arvostavan heitä, ketkä ovat ajoissa paikalla ja tekevät työt sovitusti.
On ihan hyve saikuttaa kun ketuttaa.
Olen epäilyttävä työntekijä jos en ole päivääkään pois ja nautin työn tekemisestä.
Huh huh. Ja heti oli ilmestynyt 150 halukasta henkilöä valmiina kerskumaan iltapaskalle miten paljon saikuttavat. Sairas maa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen vuosi toisensa perään näitä jotka kertovat saikutteluistaan julkisesti. Luuleeko he oikeasti, että työelämä muuttuu maagisesti kivemmaksi, kun tälläisiin juttuihin lähtee mukaan? Voin luvata, että ei varmasti, mutta pohjaa tuotannollistaloudelliselle irtisanomiselle tuossa kyllä petaa, jos joku sattuu tunnistamaan.
Voin luvata että 60-vuotiasta sairaanhoitajaa tai jenkkifirman keskijohtoa.ei voi irtisanoa tuotannollistaloudellisista syistä. Jos joku luulee oikeasti, että kysymys on siitä onko työelämässä kivaa, niin mitäpä jos sen ihmettelyn sijaan kokeilisit? Tai edes ottaisit selvää irtisanomisen perusteista ja siitä vaikuttaako se "joku sattuu tunnistamaan"?
Vinkkinä että 6-kymppinen yrittänee jaksaa eläkkeelle asti ja toinen toivoo vielä että tahti hidastuu.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehet vain naureskelevat kun pyydän palkankorotusta. Laskutettavaa teen palkkakuluihin nähden moninkertaisesti, mutta palkka ei vain nouse. Tämän takia sairastelen vähän väliä, ilman omantunnontuskia. Siinäpähän naureskelevat, otan näin takaisin itselleni hieman ekstravapaita.
Siinä laskussa on aika paljon muutakin kuin sun palkkasi. Jos uskot että voit tarjota asiakkaalle vähintään saman kuin työnantajasi mutta halvemmalla (saaden samalla isomman osan laskutetusta summasta suoraan itsellesi) ala ihmeessä freelanceriksi.
Tiedän muutaman ihmisen, jotka uupuvat ihan omaa hölmöyttään, koska eivät "ehdi" pitää taukoja. On kuulemma niin paljon hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla vanhemmilla henkilöillä oli selkeästi jaksamisen kanssa ongelmaa, joten en nyt menisi väittämään, että ovat terveenä saikuttaneet.
"Burn-out" ja stressi eli se ettei jaksa töissä ei ole mikään sairaus. Se on vaan luonteen heikkoutta. Kannattaisi vaihtaa alaa tai mennä psykiatrille jos ei kestä sitä mitä työ vaatii.
V ittutaa nää eräät työpaikalla jotka aina vaan maukuvat työn vaativuutta. Me muut eli normaalit ihmiset kyetään ihan hyvin suorittamaan ne työtehtävät ja helposti. Mutta on se niin järkkyä saapua aamulla ajoissa ja olla työpaikalla sen 7.5h. huh huh.
Työelämä ei todellakaan ole muuttunut raadollisemmaksi. Päinvastoin kaikki on monin verroin helpompaa kuin ennen. Paremmat koneet jonka avulla helposti hoitaa fyysiset työt. Nuppia vaativiin tehtäviin on kaikenlaiset netit, tekoälyt, äppsit jne joitten avulla yksi henkilö v
Ole hyvä. Kirkkain kruunu tässä sinulle 👑
Rivien välistä luettavissa, että et ole enää työelämässä tai olet työelämän ehtoopuolella mukavassa esimiesasemassa. Sen verran heikko ymmärrys suorittavan tason työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö mitä luusereita. Näitten takia niitä muutoksia tarvitaan , lintsari on lintsari vaikka voissa paistais.
Näin on! Pistää vituttamaan, kun itse teen omat paskahommanikin tunnollisesti päivittäin, ja toiset ne saikuttaa siisteissä sisähommissakin, koska ahdistus😩😩
Olen turhaa saikuttamista vastaan itsekin, mutta se pitää sanoa, että ne siistit sisähommat ovat/voivat olla henkisesti kuormittavia ja voivat olla hyvin stressaavia. Ei ole tarpeen kilpailla kenellä on raskainta. Ihminen rasittuu sekä fyysisestä, että henkisestä ylikuormituksesta.
Mä en edes halua siistiä sisätyötä, koska siinä ei voi purkaa huonoa oloa fyysiseen tekemiseenkään. Istua nyt kuin tatti näyttöpäätteen edessä, voi vattu.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että entisajan hyve (tehdään mitä luvataan) on nykyajan pahe.
Kukaan ei tunnu arvostavan heitä, ketkä ovat ajoissa paikalla ja tekevät työt sovitusti.
On ihan hyve saikuttaa kun ketuttaa.
Olen epäilyttävä työntekijä jos en ole päivääkään pois ja nautin työn tekemisestä.
No mihin sitä arvostusta sitten kaipaat? Vai oletko keksinyt jonkun oman "ajoissa paikalla" on ennen kukonlaulua? Ja saatko tehtyä sen enempää kuin muutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Joku ne "pahvihommatkin" joutuu tekemään.
Pitäisikö siihen sitten palkata pelkkä nainen?
Vähemmän kahvia enemmän pahvia tarkoitti mielestäni työnteon tahtia ei työnarvostusta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö mitä luusereita. Näitten takia niitä muutoksia tarvitaan , lintsari on lintsari vaikka voissa paistais.
Näin on! Pistää vituttamaan, kun itse teen omat paskahommanikin tunnollisesti päivittäin, ja toiset ne saikuttaa siisteissä sisähommissakin, koska ahdistus😩😩
Olen turhaa saikuttamista vastaan itsekin, mutta se pitää sanoa, että ne siistit sisähommat ovat/voivat olla henkisesti kuormittavia ja voivat olla hyvin stressaavia. Ei ole tarpeen kilpailla kenellä on raskainta. Ihminen rasittuu sekä fyysisestä, että henkisestä ylikuormituksesta.
Ei muuta kuin kortistoon sitten. Mielelläni tulen itse tilalle enkä valita töistä😊😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla vanhemmilla henkilöillä oli selkeästi jaksamisen kanssa ongelmaa, joten en nyt menisi väittämään, että ovat terveenä saikuttaneet.
"Burn-out" ja stressi eli se ettei jaksa töissä ei ole mikään sairaus. Se on vaan luonteen heikkoutta. Kannattaisi vaihtaa alaa tai mennä psykiatrille jos ei kestä sitä mitä työ vaatii.
V ittutaa nää eräät työpaikalla jotka aina vaan maukuvat työn vaativuutta. Me muut eli normaalit ihmiset kyetään ihan hyvin suorittamaan ne työtehtävät ja helposti. Mutta on se niin järkkyä saapua aamulla ajoissa ja olla työpaikalla sen 7.5h. huh huh.
Työelämä ei todellakaan ole muuttunut raadollisemmaksi. Päinvastoin kaikki on monin verroin helpompaa kuin ennen. Paremmat koneet jonka avulla helposti hoitaa fyysiset työt. Nuppia vaativiin tehtäviin on kaikenlaiset netit, tekoälyt, äppsit jne
Ennen joutui oikeasti joskus ajattelemaan. Jos oli joku tietokoneohjelma, niin se oli vaikeakäyttöinen ja tilttas milloin sattui vieden samalla päivän työn mukanaan.
Semmosta se on työpaikoilla joissa riittää paikallaolo. Nuppia ei niissä hommissa ole ennenkään vaadittu, kun tietokoneen käyttö on ollut niin kovin vaativaa.
Kaiken maailman netit, tekoälyt, äppsit jne joitten avulla voisi yksi henkilö helposti tehdä viiden ihmisen työt, tarkoittaa varmaan jotain muuta henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin kortistoon sitten. Mielelläni tulen itse tilalle enkä valita töistä😊😊
Jep. Siistit sisähommat on semmosia kaikki että niihin vaan tullaan. Mikset hae? Controllerin paikka tai dev ops varmaan onnistuu kuhan et valita.
-- eri
Vierailija kirjoitti:
Itse otan silloin tällöin "omaa lomaa". Eli palkattomia vapaapäiviä, eise raha jonka yhdestä työpäivästä saa ole henkisen hyvinvoinnin kannalta aina väärti. Mielummin olen silloin tällöin päivän poissa töistä ja kun työnantajalle kaikki on ok niin teen myös mielelläni välillä pitkää päivää ilman korvausta jos firmassa on paljon hommia.
No mites tuo nyt liittyy tähän mitenkään. Kyllä kai nyt palkattoman vapaan saa tarpeeseenkin silloin tällöin, meillä ainakin. Mutta tässä oli kyse porukasta jotka ottavat sairauspoissaoloja, täydellä palkalla, huvikseen.
Voin rehellisesti sanoa, etten ole tehnyt niin koskaan. Ikää on oli 40 ja siitä puolet olen ollut työelämässä. Olen oikeastikin kipeänä todella harvoin (ja tuntuu että siitäkin syyllistetään, heh).
Vierailija kirjoitti:
Tuo 17-vuotias on vain tyypillinen nykynuori. Noilla naisilla oli kyllä ihan syy olla saikulla.
Tämä. Noista ainoa perusteetta saikuttelija oli se vätysnuori. Kyllä on journalismin taso laskenut
Joo kun 17v sanoo ettei halua tehdä turhaa työtä ja jää saikulle... Meillä on ollut lukuisia harjoittelijoita ja saikulle jäädään kun ei jakseta tehdä töitä. Esim.aamuherätykset ei sovi kun väsyttää aamuisin, töistä lähdetään aikaisemmin koska väsyttää. Työnteko on liian raskasta, jaksetaan kaksi päivää ja saikutetaan kolme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 17-vuotias on vain tyypillinen nykynuori. Noilla naisilla oli kyllä ihan syy olla saikulla.
Tämä. Noista ainoa perusteetta saikuttelija oli se vätysnuori. Kyllä on journalismin taso laskenut
Minusta taas hänellä oli paras peruste olla tekemättä työtä, joka ei kuulunut hänen toimenkuvaansa. Harjoittelija ei ole mikään ilmainen orja, jolla teetetään kaikkea turhaa paskaa. Muutenhan harjoittelun voisi suorittaa vaikka kotona äidin ohjauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä ei todellakaan ole muuttunut raadollisemmaksi. Päinvastoin kaikki on monin verroin helpompaa kuin ennen. Paremmat koneet jonka avulla helposti hoitaa fyysiset työt. Nuppia vaativiin tehtäviin on kaikenlaiset netit, t
Näinpä, ihan tyypillinen besserwisseröivä Seppo tai Vuokko joka ollut pönäkästi eläkkeellä viimeiset 10-15 vuotta. Hiihtivät kouluun kesälläkin ja työnarkomanian takia meni parisuhde ja perhe. Mutta Seppo/ Vuokko tietää kyllä miten asiat ovat, ja he tietävät myös olevansa muita parempia ihmisiä. Mikään ei kehitä näille itsereflektiokykyä.
Mulla on tämän ajatuksen suhteen kaksipiippuinen mielipide.
En ihmettele yhtään että firmat ei uskalla palkata ihmisiä tai pitää julkista rekryä, kun ei koskaan tiedä minkälainen työntekijä olis tulossa.
Mutta, sitten toisaalta en taas en ymmärrä sitä että lykätään useamman ihmisen työmäärä yhdelle työntekijälle. Ihminen ei ole kone, se monesti unohdetaan ja ei ihmekään että saattaa palaa loppuun kun odotetaan liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Siisti
Ilmeisesti teiltä ei onnistu, kun pitää saikutella mielensä pahoitukseen😊😊
Työelämä ei todellakaan ole muuttunut raadollisemmaksi. Päinvastoin kaikki on monin verroin helpompaa kuin ennen. Paremmat koneet jonka avulla helposti hoitaa fyysiset työt. Nuppia vaativiin tehtäviin on kaikenlaiset netit, tekoälyt, äppsit jne joitten avulla yksi henkilö voisi helposti tehdä viiden ihmisen työt. Ennen joutui oikeasti joskus ajattelemaan. Jos oli joku tietokoneohjelma, niin se oli vaikeakäyttöinen ja tilttas milloin sattui vieden samalla päivän työn mukanaan.