Ilta-Sanomat: Nyt puhuvat terveenä saikuttavat - "Ei kaduta yhtään"
Kolme eri ikäistä ja eri taustoista tulevaa henkilöä kertoo suoraan, miksi he ovat ottaneet sairauslomaa ilman varsinaista sairautta. Yksi on 17-vuotias nuori mies, joka koki harjoittelupaikan työtehtävät aliarvostaviksi ja turhautui siihen, että sai tehdä lähinnä "pahvihommia". Hän jäi pariksi viikoksi sairauslomalle vaikka oli terve, eikä kadu yhtään. Toinen on 37-vuotias asiantuntijatehtävissä toimiva nainen, jonka työtahti kiristyi jenkkijohtajien myötä kohtuuttomaksi. Hän on ottanut ennaltaehkäiseviä sairauslomia, ettei romahtaisi. Kolmas on kokenut 60-vuotias hoitaja, joka sanoo ottaneensa muutaman päivän sairauslomaa, koska ei enää jaksanut huonon johtamisen keskellä ja pitää sitä vähemmän pahana kuin totaalista uupumusta.
Tässä on kaikki, mitä työnantajien on nyt vihdoin pakko myöntää saikuttaminen ei ole laiskottelua vaan suora palautekanava. Kun jo 17-vuotias tajuaa, ettei kannata tehdä turhaa työtä ja jää mieluummin "saikulle", on peli menetetty. Ja kun asiantuntijat ja hoitajat jäävät sairauslomille, jotta eivät romahda, niin kysyn vaan: ketkä siellä "yrittää parhaansa"? Tänä päivänä työelämässä kukaan ei enää jaksa puskea pelkällä "kiitoksella", ja jos johdossa ei ymmärretä, että ihmiset ovat ihmisiä eivät koneita niin kyllä silloin tulee näitä "oma loma" -päiviä. Ja hyvä niin.
Onko sulla ollut tilanne, jossa et oikeasti jaksanut mutta pakotit silti itsesi töihin ja kadut sitä vieläkin
Kommentit (180)
Nyt työurani loppupuolella kaduttaa kovasti, etten ole saikuttanut, en turhaan enkä juurikaan edes tarpeeseen. Mitään sankarin viittaa tai tunnustusta ei saa, toisten paikkauksista ei saa kuin lisää työtehtäviä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lampaat hei. Työelämä on jo mennyt aivan mahdottomaksi. Jos työnantaja ei arvosta pötkääkään, miksi minunkin pitäisi. Nuoren aikuisen palkka ei ikinä tule yltämäön edes sille tasolle että saisi oman kämpän itselleen ostaa.. boomerit sai helpolla kaiken, ne nuoret emme saa mitään. MIKSI REHKIÄ ITSENSÄ RIKKI KUN KÄTEEN EI JÄÄ MITÄÄN.
Toi boomeri sana kertoo kaiken oleellisen nykynuorista. Ja mitä toi valhe on että me "boomerit" ollaan saatu helpolla kaiken? Mitä pskaa teille siellä koulussa opetetaan?
Vierailija kirjoitti:
"Ole hyvä. Kirkkain kruunu tässä sinulle 👑
Rivien välistä luettavissa, että et ole enää työelämässä tai olet työelämän ehtoopuolella mukavassa esimiesasemassa. Sen verran heikko ymmärrys suorittavan tason työelämään"
Väärin meni. Oma firmaa pyöritän. Työntekijät irtisanottu ja korvattu tekoälyllä ja ulkoistamisella. Ja chat gpt ja cursor ovat miljoona kertaa hyödyllisempi kuin nuo v**tun lusmuilijat mitä mulla oli. Good riddance.
2-3 tuntia päivässä töitä vaikka teen työt mitä ennen kaksi työntekijää ei onnistunut kunnolla tekemään.
Täytyykin muistaa olla ikinä käyttämättä sun yrityksen palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tämän ajatuksen suhteen kaksipiippuinen mielipide.
En ihmettele yhtään että firmat ei uskalla palkata ihmisiä tai pitää julkista rekryä, kun ei koskaan tiedä minkälainen työntekijä olis tulossa.
Mutta, sitten toisaalta en taas en ymmärrä sitä että lykätään useamman ihmisen työmäärä yhdelle työntekijälle. Ihminen ei ole kone, se monesti unohdetaan ja ei ihmekään että saattaa palaa loppuun kun odotetaan liikoja.
Työsuhteen alussa on pitkä koeaika, jonka puitteissa voi laittaa työntekijän pihalle hyvinkin heppoisin perustein. Tuo on pelkkä tekosyy olla palkkaamatta.
Varsinkin sanoman lehdillä on joku ihmeen tarve tuoda ihaillen esiin näitä yhteiskunnan vapaamatkustajia kuten ideologisesti työttömiä sun muita. Mahtaa olla varsin "tehokas" työympäristö tuokin lasikuutio kun talo on varmaan täynnä näitä joita lehdet ihailee :D
Ehkä herliinin pitäisi laittaa yt:t päälle ja lorvit pihalle toimituksesta jotta saadaan talon voitot nousuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö mitä luusereita. Näitten takia niitä muutoksia tarvitaan , lintsari on lintsari vaikka voissa paistais.
Näin on! Pistää vituttamaan, kun itse teen omat paskahommanikin tunnollisesti päivittäin, ja toiset ne saikuttaa siisteissä sisähommissakin, koska ahdistus😩😩
Olen turhaa saikuttamista vastaan itsekin, mutta se pitää sanoa, että ne siistit sisähommat ovat/voivat olla henkisesti kuormittavia ja voivat olla hyvin stressaavia. Ei ole tarpeen kilpailla kenellä on raskainta. Ihminen rasittuu sekä fyysisestä, että henkisestä ylikuormituksesta.
Ei muuta kuin kortistoon sitten. Mielelläni tulen itse tilalle enkä valita töistä😊😊
Jep. Siisti
dev ops (tai muut softahärdellit) gpt: luo ohjelma joka trollaa vauva-palstaa.
ploinkploink---valmis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lampaat hei. Työelämä on jo mennyt aivan mahdottomaksi. Jos työnantaja ei arvosta pötkääkään, miksi minunkin pitäisi. Nuoren aikuisen palkka ei ikinä tule yltämäön edes sille tasolle että saisi oman kämpän itselleen ostaa.. boomerit sai helpolla kaiken, ne nuoret emme saa mitään. MIKSI REHKIÄ ITSENSÄ RIKKI KUN KÄTEEN EI JÄÄ MITÄÄN.
Toi boomeri sana kertoo kaiken oleellisen nykynuorista. Ja mitä toi valhe on että me "boomerit" ollaan saatu helpolla kaiken? Mitä pskaa teille siellä koulussa opetetaan?
Nykynuoret on oppineet ettei mitään ajatella itse vaan oikeat mielipiteet löytyy jostain youtuben tai tiktokin "vaikuttajilta". Itsehän ei voi itsenäisesti olla mitään mieltä jos ei ole vähintään 10 tuhatta seuraajaa tjsp. Valitettavasti nää vaikuttajat ei ajattele itsekään muuta kuin sitä millä mielipiteellä saa tehokkaimmin seuraajia ja viis faktoista. Toki tuossa sopassa on mukana kaikki nykyinen poliittinen vaikuttamisköörikin ainakin vasemmalta laidalta venäjästä silakkavasureihin sun muihin viestintätoimistoammattilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleistät kaikkiin kun itse olet saamaton?Meidän 18-vuotias saa parempaa palkkaa kuin minä koko työurani aikana.Ja sinun ammatinvalinta on sinun oma päätös,myös siihen liittyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Rivien välistä luettavissa, että et ole enää työelämässä tai olet työelämän ehtoopuolella mukavassa esimiesasemassa. Sen verran heikko ymmärrys suorittavan tason työelämään"
Väärin meni. Oma firmaa pyöritän. Työntekijät irtisanottu ja korvattu tekoälyllä ja ulkoistamisella. Ja chat gpt ja cursor ovat miljoona kertaa hyödyllisempi kuin nuo v**tun lusmuilijat mitä mulla oli. Good riddance.
2-3 tuntia päivässä töitä vaikka teen työt mitä ennen kaksi työntekijää ei onnistunut kunnolla tekemään.
Taas tää palstan yrittäjää larppaava joka ei näytä tietävän mitään sen paremmin työnteosta kuin yrittämisestäkään. Palstaspämmiä tuo ei hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan yksi kateellinen tyhjätasku joka kuvittelee tietävänsä asioita.
Minuun tämä kulttuurimuutos on vaikuttanut positiivisesti.
Olin niitä ihmisiä, jotka menivät tunnollisena vaikka kuumeessa jonnekin (se loppui 2020). Tein aina täysillä töitä, ja uuvuin, sekä stressasin aina ajoissa olemista, vaikka sairaus alkoi tehdä siitä todella vaikeaa.
Nyt olen alkanut päästää irti. Minä olen sairas, ja sairauteni pahenee jos rääkkään itseäni. Nyt en stressaa myöhästymisiä, työn hitautta, pidempiä taukoja enkä vapaita, jos ne on perusteltuja (sairaalakäyntipäivät)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tää palstan yrittäjää larppaava joka ei näytä tietävän mitään sen paremmin työnteosta kuin yrittämisestäkään. Palstaspämmiä tuo ei hidasta.
Jaa? Firman tulos oli 500t plussalla viime vuonna. Kerro nyt taas miten en tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin muistaa olla ikinä käyttämättä sun yrityksen palveluita.
En edes ota uusia asiakkaita.
Tuosta harjoittelukeissistä: mun mielestä on väärin hoitaa asiaa perusteettomalla sairaslomalla, mutta harjoittelijan ei myöskään kuulu mukisematta tehdä kaikkea mitä tehtäväksi annetaan. Harjoittelussa on nimittäin koulun puolelta tietyt asiat, mitä siellä kuuluu opetella ja suorittaa, ja jos harjoittelu on kulunut tehden jotain täysin muuta, on riski että siitä ei pääse edes läpi. Sen takia harjoittelijan oikea toimintatapa olisi olla opettajaan heti yhteydessä, jos alkaa näyttää siltä, että harjoittelusopimuksen mukaisia tehtäviä ei pääse tekemään. Jopa harjoittelupaikan vaihto voi tulla tällöin ajankohtaiseksi. Harjoittelija ei ole ilmaistyövoimaa, jolla voi teettää kaikki tylsät ja ikävät hommat, joihin ei vaadita erityistä osaamista. Jos haluaa firmaansa erikseen sellaisen henkilön, joka tekee näitä, niin voi ihan palkata sellaisen. Silloin ei ole koulua kolmantena pyöränä esittämässä omia vaatimuksiaan työn sisällöstä, vaan työnantaja ja työntekijä voivat keskenään sopia asioista - mutta silloin pitää maksaa ihan rahaa sille työntekijälle. (Ja harjoittelija saa kyllä tehdä niitä tylsiä ja osaamista vaatimattomia hommia samassa määrin kuin muut. Kuten yhdessä harkkapaikassa ohjaaja asian ilmaisi: jos työpaikalla on tapana kahvinkeittovuorot, niin harjoittelijalla voi olla oma kahvinkeittovuoro siinä missä muillakin, mutta ei voi laittaa harjoittelijaa huolehtimaan joka päivä kahveista.)
Miten terve ihminen saa jopa 2 viikkoa saikkua? Siihenhän tarvitaan lääkärintodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen vuosi toisensa perään näitä jotka kertovat saikutteluistaan julkisesti. Luuleeko he oikeasti, että työelämä muuttuu maagisesti kivemmaksi, kun tälläisiin juttuihin lähtee mukaan? Voin luvata, että ei varmasti, mutta pohjaa tuotannollistaloudelliselle irtisanomiselle tuossa kyllä petaa, jos joku sattuu tunnistamaan.
Voin luvata että 60-vuotiasta sairaanhoitajaa tai jenkkifirman keskijohtoa.ei voi irtisanoa tuotannollistaloudellisista syistä. Jos joku luulee oikeasti, että kysymys on siitä onko työelämässä kivaa, niin mitäpä jos sen ihmettelyn sijaan kokeilisit? Tai edes ottaisit selvää irtisanomisen perusteista ja siitä vaikuttaako se "joku sattuu tunnistamaan"?
Vinkkinä että 6-kymppinen yrittänee jaksaa eläkkeelle asti ja toinen toivoo vielä että tahti hidastuu.
Aa... sinä olet näitä tessin oppineita? No minäpä kerron sinulle, että kaikki oikeusasteet kestävä tuotannollistaloudellinen syy löytyy tarvittaessa kyllä ja siinä ei mainita sanallakaan sellaista jolla korvausvastuita syntyy.
Saikutan aina vähintään 12 päivää välillä tammikuu-marraskuu. Joulukuussa olen sairaslomalla vain jos olen oikeasti sairas. Ei ole oikein, että vain sairaat saavat olla sairaslomalla, koska suurin osa sairauksista johtuu omista valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Jenkkifirmassa töissä olleena voin sanoa, että its not for the weak. Oletus oli, että kaikki on aina valmiita tekemään pidempää päivää ja mitään ylimääräistä korvausta siitä ei saanut. Sai vaan pitää saldovapaita sitten joskus. Ensimmäisenä syksynä siinä duunissa tein nii paljon plussatunteja, että olin jouluna 2,5 viikkoa lomalla. Sama meno jatkui koko sen 2v, kun siellä olin. Olin lopulta ihan burn outin partaalla, keho pisti homman poikki ja olin kuukauden putkeen flunssassa enkä nukkunut enää ollenkaan. Onneksi samaan aikaan sain uuden duunipaikan, jossa on inhimillisemmästä olot. Ja ei, saldovapaat ei auta paljoa, jos teet ensin 4kk 11h työpäiviä ja saat sitten vähän vapaata.
Pitää paikkansa. Tyttären mies on amerikkalainen ja kotimaassaan töissä ja tuota se on, ympäripyöreitä päiviä ja välillä viikonloppujakin, ilman eri korvausta. Vuosilomaa on 4 viikkoa, mutta ei tule kuuloonkaan, että sen pitäisi putkeen. Myös lyhyempien lomien aikana pitää olla tavoitettavissa työtehtävien niin vaatiessa.
Työnantaja teeskentelee maksavansa palkkaa ja minä teeskentelen tekeväni töitä.