Ilta-Sanomat: Nyt puhuvat terveenä saikuttavat - "Ei kaduta yhtään"
Kolme eri ikäistä ja eri taustoista tulevaa henkilöä kertoo suoraan, miksi he ovat ottaneet sairauslomaa ilman varsinaista sairautta. Yksi on 17-vuotias nuori mies, joka koki harjoittelupaikan työtehtävät aliarvostaviksi ja turhautui siihen, että sai tehdä lähinnä "pahvihommia". Hän jäi pariksi viikoksi sairauslomalle vaikka oli terve, eikä kadu yhtään. Toinen on 37-vuotias asiantuntijatehtävissä toimiva nainen, jonka työtahti kiristyi jenkkijohtajien myötä kohtuuttomaksi. Hän on ottanut ennaltaehkäiseviä sairauslomia, ettei romahtaisi. Kolmas on kokenut 60-vuotias hoitaja, joka sanoo ottaneensa muutaman päivän sairauslomaa, koska ei enää jaksanut huonon johtamisen keskellä ja pitää sitä vähemmän pahana kuin totaalista uupumusta.
Tässä on kaikki, mitä työnantajien on nyt vihdoin pakko myöntää saikuttaminen ei ole laiskottelua vaan suora palautekanava. Kun jo 17-vuotias tajuaa, ettei kannata tehdä turhaa työtä ja jää mieluummin "saikulle", on peli menetetty. Ja kun asiantuntijat ja hoitajat jäävät sairauslomille, jotta eivät romahda, niin kysyn vaan: ketkä siellä "yrittää parhaansa"? Tänä päivänä työelämässä kukaan ei enää jaksa puskea pelkällä "kiitoksella", ja jos johdossa ei ymmärretä, että ihmiset ovat ihmisiä eivät koneita niin kyllä silloin tulee näitä "oma loma" -päiviä. Ja hyvä niin.
Onko sulla ollut tilanne, jossa et oikeasti jaksanut mutta pakotit silti itsesi töihin ja kadut sitä vieläkin
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeks nyt VAAN mut mä olen aivan raivona! 🙃🙃🙃 Mitä helvettiä täällä nyt glorifioidaan?? Että onkin niin "rohkeaa" vaan jäädä SAIRASLOMALLE kun ei huvita??!! 17-vuotias NYKYNUORI päättää että ei tee pahvihommia, koska ei ole "omaa alaa"?!! No ei tää elämä nyt vaan oo mitään jatkuvaa itsensä toteuttamista ja latte-cappuccino-välipäiviä! 😤
Ja tämä asiantuntijanainen... ETTÄ JENKKIJOHTO ON NIIN HIRVEETÄ kun pitäisi vastata puhelimeen klo 19??!! Ihanko tosi? Tiedätkö mitä minä tein kun olin sun ikäinen? VAIHDOIN VAIPPOJA ja pesin miehen kalsareita käsin kun ei ollut varaa koneeseen!!! Mulla ei ollut mitään "oman jaksamisen" sairauslomaa, vaan vedin buranalla ja hammasta purren! 🤯
Mut tää 60-vuotias hoitaja sentään puhuu asiaa. Vuosikymmeniä töissä, ja silti joutuu perustelemaan miksi joskus ei jaksa. Mutta että se sama oikeus olisi jollain pissiksellä joka ei jaksa pahvia siirrellä?? EI.
M
Oletpas sinä tasapainoinen ja rauhallinen. Kannatti purra hammasta ja syödä Buranaa.
Just. Kertoo kyllä suomalaisten työmoraalista kun on oikein hinku päästä lehteen kerskumaan "saikuttelustaan".
Nyt lampaat hei. Työelämä on jo mennyt aivan mahdottomaksi. Jos työnantaja ei arvosta pötkääkään, miksi minunkin pitäisi. Nuoren aikuisen palkka ei ikinä tule yltämäön edes sille tasolle että saisi oman kämpän itselleen ostaa.. boomerit sai helpolla kaiken, ne nuoret emme saa mitään. MIKSI REHKIÄ ITSENSÄ RIKKI KUN KÄTEEN EI JÄÄ MITÄÄN.
Voisko joku laittaa tän tänne?
Työssä jaksaminen | Terveenä saikuttavat työntekijät perustelevat toimintaansa
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeks nyt VAAN mut mä olen aivan raivona! 🙃🙃🙃 Mitä helvettiä täällä nyt glorifioidaan?? Että onkin niin "rohkeaa" vaan jäädä SAIRASLOMALLE kun ei huvita??!! 17-vuotias NYKYNUORI päättää että ei tee pahvihommia, koska ei ole "omaa alaa"?!! No ei tää elämä nyt vaan oo mitään jatkuvaa itsensä toteuttamista ja latte-cappuccino-välipäiviä! 😤
Ja tämä asiantuntijanainen... ETTÄ JENKKIJOHTO ON NIIN HIRVEETÄ kun pitäisi vastata puhelimeen klo 19??!! Ihanko tosi? Tiedätkö mitä minä tein kun olin sun ikäinen? VAIHDOIN VAIPPOJA ja pesin miehen kalsareita käsin kun ei ollut varaa koneeseen!!! Mulla ei ollut mitään "oman jaksamisen" sairauslomaa, vaan vedin buranalla ja hammasta purren! 🤯
Mut tää 60-vuotias hoitaja sentään puhuu asiaa. Vuosikymmeniä töissä, ja silti joutuu perustelemaan miksi joskus ei jaksa. Mutta että se sama oikeus olisi jollain pissiksellä joka ei jaksa pahvia siirrellä?? EI.
M
Palsta-Karenilla on korkki auki näin aikaisin. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen asenne suomalaisia vaivaa?? Jos saa palkkaa niin pitää paahtaa sairasta työtahtia ja uupuminen on normaalia? Ja iso osa kansaa työttömiä kun osan selkänahasta revitään kaikki. Miksei työtä voi jakaa tasaisesti kaikille ja miksi suomalaisille tämä työnjako on ok. Vituttaa suomalaisten lammastelu
Ne säästöt ne säästöt....yksi ihminen tekee jopa 5 ihmisen työt ja siitä pitäis olla kiitollinen! Korkeassa virassa tai toimistotyötä tekevillä ei ole todellakaan niin hektistä kuin esim hoitajilla, siivoojilla yms.
Tiedät tämän, koska olet sekä siivooja, hoitaja, korkeassa virassa ja toimistotöissäkin? Kuormitus on noissa hyvin erilaista. Siivoojalla fyysistä ja toimistossa henkistä. Yhtä invalidisoivia molemmat.
En ymmärrä näitä valehtelijoita. Miksi ei voi vaan rehellisesti pyytää vapaapäivää?
Tämä on juurikin tämän ajan asenneongelma. Jos ei ole kivaa niin heitetään lusikka nurkkaan, helv..tti mitä pullamössösukupolvia.
Niin mikä siinä on ongemana jos ei huvita tehdä paska hommia sillä välin kun lihavat tädit juoruaa ja syö viinereitä? Tehköön itse.
Noilla vanhemmilla henkilöillä oli selkeästi jaksamisen kanssa ongelmaa, joten en nyt menisi väittämään, että ovat terveenä saikuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Joku ne "pahvihommatkin" joutuu tekemään.
Pitäisikö siihen sitten palkata pelkkä nainen?
Näitä vaan ei ole tarkoitus teettää harjoittelijalla, jonka pitäisi siellä työpaikalla oppia oman alansa työtehtäviä eikä mitään kahvinkeittoa ja lattianlakaisua. Harjoittelijoita ei saisi käyttää hyväkseen teettämällä heillä kaikkea sitä mitä muut eivät ehdi tai suostu tekemään. Ennen harjoittelua laaditaan harjoittelusuunnitelma ja harjoittelijan pitää pystyä osoittamaan, että hän todella on oppinut tavoitteeksi asetetut asiat.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä valehtelijoita. Miksi ei voi vaan rehellisesti pyytää vapaapäivää?
Kun se ei onnistu. Pieni perheyritys, niin kerran feikkasin oksentavani, vessan ovi sopivasti raollaan, että pääsin lähtemään ajoissa erääseen menoon joka ei työnantajan mielestä olisi ollut pakollinen.
En kuitenkaan saikuttanut koko päivää!
Nauratti tuo alaikäinen poitsu vinkumassa ettei harkkapaikassa tee mitään ellei saa tehdä sitä mitä haluaa. :D Vähemmän kahvia, enemmän pahvia - kielii siitä että siellä on maattu jalat taukohuoneen pöydällä napit korvilla tyytyväisenä.
Hemmetin noloa.
Vierailija kirjoitti:
Noilla vanhemmilla henkilöillä oli selkeästi jaksamisen kanssa ongelmaa, joten en nyt menisi väittämään, että ovat terveenä saikuttaneet.
Samaa mietin. Nuori oli vähän asenneongelmainen ja hemmotellun oloinen. Nuo vanhemmat taas tekivät ennaltaehkäiseviä ratkaisuja, että pysyvät työkykyisenä. Ihan eri asia minusta.
Olen itsekin raskaassa työympäristössä pelännyt oman työkyvyn puolesta. Itse yritin vaan puskea läpi, kunnes romahdin. Ennnaltaehkäisy olisi voinut olla parempi idea.
Vierailija kirjoitti:
Koska se menee lomapäivistä tai on palkatonta. Jos työnantaja aiheuttaa uupumuksen, niin miksi työntekijän pitäisi maksaa omasta pussistaan, ettei romahda täysin. Ennemmin työnantajan pitäisi maksaa enemmän palkkaa tai vielä mielummin hoitaa työolot sellaiseksi, ettei kukaan joudu työskentelemään jaksamisen äärirajoilla.
Aina on laiskureita, joilla riittää syitä lusmuamiseen ja toisten kustannuksella elämiseen. Voi vain toivoa, että ei työkaverikseen sellaista saa.
Ilmeisesti se sairasloman palkka kuitnkin kepasi hyvin.
Itse otan silloin tällöin "omaa lomaa". Eli palkattomia vapaapäiviä, eise raha jonka yhdestä työpäivästä saa ole henkisen hyvinvoinnin kannalta aina väärti. Mielummin olen silloin tällöin päivän poissa töistä ja kun työnantajalle kaikki on ok niin teen myös mielelläni välillä pitkää päivää ilman korvausta jos firmassa on paljon hommia.
Itse olen ollut saikulla, vaikka en ollut sairas. Koin todella huonoa omaa tuntoa, mutta en vain kestänyt. Hoitoalalla alle 20-vuotiaana paikassa, jossa oli koko ajan väkivallan uhka asiakkaiden suunnasta ja työilmapiiri oli aivan hirveä. Jopa esimieheni kiusasi minua. Onneksi oli vain kesätyö. Viimeisen kahden viikon kohdalla aloin saamaan niin kovia ahdistuskohtauksia, että ilmoitin ensin mahataudin ja sitten vielä migreenin. Laskin minuutteja viimeisenä työpäivänä.
Olen kaksi kertaa hakenut mukasaikkua. Ensimmäinen oli, kun olin tosi tyhmässä työpaikassa josta piti päästä livahtamaan työhaastatteluun.
Toinen oli kerran, kun oikeasti oli pää hajoamassa kaiken mahdollisen kanssa ja halusin vaan hetken omaa rauhaa ja vietinkin päivän patikointireitillä ja paistoin makkaraa.
Jos työnantaja ei jousta, niin on keinoja pakottaa mihin joustoihin.