Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Helsingin keskusta on nykyään niin kuollut?

Vierailija
26.06.2025 |

Ihmetyttää, kun Tukholman meininkiä katselee, kuinka erilaista on kuin Helsingissä. Keskellä viikkoa hirveä määrä ihmisiä liikkeellä.

Miksei Helsingin keskusta ole enää houkutteleva? Johtuuko siitä, että kaikki liikkeetkin muuttaneet kauppakeskuksiin? Missä ihmiset nykyään liikkuu ja asioi? 

Kommentit (397)

Vierailija
41/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummotunnelissa on hyvä meininki.

Vierailija
42/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne pitäisi mennä? Miksei mieluummin kehitettäisi Berliini-tyyppistä systeemiä, joissa kaupunginosissa, myös lähiöissä, on omat keskustat joista löytyy kaikki palvelut, tori jne. Ei niin mitään järkeä yrittää saada kaikkia tunkemaan sinne ahtaaseen niemenkärkeen.

Omalla kohdalla en myös koe keskustassa käymistä mitenkään palkitsevana tai tarpeellisena useimmiten. Kun on täällä yli 20 vuotta asunut, paikat siellä on jo nähty, eikä ole samanlaista uutuudenviehätystä kuin alussa. Mulla aika lailla siinä vaiheessa kun yöelämä lakkasi kiinnostamasta, lakkasi myös keskusta kiinnostamasta, ja muutinkin luonnonläheiseen lähiöön pois pakokaasun katkusta ja ihmisvilinästä.

Tuo "ahdas niemenkärki" on se totuuden siemen. Jo fyysinen ympäristö asettaa rajat.

Ei oikeastaan ole. Aikanaan ulkomailta asti käytiin ihmettelemässä miten pk-seudulla saadaan vihamielisellä liikennesuunnittelulla aikaan niin pienillä automäärillä niin jättimäiset ruuhkat. Ja nyt annin aikaan tilanne on vaan pahentunut. Ulkomailla on paljon ahtaampiakin keskustoja jotka on ihan elinvoimaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki kasvaa muualle. Esim. Itä-Helsinki on nousussa. Sinne onkin helppo mennä Itäväylää tai Kehää pitkin. 

Vierailija
44/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ihmiset haluaa nyt sieltä pois. kun väkisinhän sinne asukkaita aikoinaan haalittiin.

"Helsingin rakentaminen aloitettiin vuonna 1550 Koskelan kylän talonpoikien maille.  Kaupunki asutettiin Porvoon, Tammisaaren, Rauman ja Ulvilan porvareilla, jotka taivuteltiin tai pakotettiin muuttamaan uuteen kaupunkiin".

https://historia.hel.fi/fi/kaannekohdat/alkujuuret-ja-1500-luku/1550-he…

Vierailija
45/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä olikin persujen puoluetoimiston ketju.

"Kaikki on vihreiden syytä".

Nyt on KESÄ, lomat, ja ihmiset muualla kuin keskustassa.

Vierailija
46/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette tiedä mitä on väenpaljous. Matkustelkaa joskus!!!

Vierailija
47/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä mennä keskustaan. Ihan jokainen sen palvelu on jossain muuallakin.

Kaupat, ketjuravintolat ja elokuvateatterit kauppakeskuksissa, työpaikat Pasilassa tai Espoossa. Iltaelämässä ei käy nykyiset eikä entiset nuoret, jotka siellä sentään ennen kävivät.

Keskustojen kuoleminen on globaali ilmiö.

Vierailija
48/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä niitä tukholmalaisia. Mitä ne siellä keskustassa tekee? Ei mulla ainakaan juurikaan ole keskustaan mitään asiaa. Asun 8 km Helsingin keskustasta, mutta ei siellä oikein ole mitään mikä kiinnostaisi. Joskus jotain taidenäyttelyitä, joskus harvoin jossain paremmassa ravintolassa syöminen. Mutta pääosin kaiken hoidan mieluummin autolla helpommin saavutettavissa paikoissa, esim. elokuvissa käynnit, ostokset, arkisemmat ravintolasyömiset. Ei mulle siinä keskustassa olisi yhtään mitään lisäarvoa verrattuna vaikka kehänvarren paikkoihin.

Tukholmassa asuu ihmisiä joilla on rahaa ja halua käyttää sitä, ei ihmisiä jotka tienaavat 4000€/kk ja syövät makaronia kotona ja tekevät rempat itse

Paikalliset eivät ole se ongelma vaan turistien puute ja Tukholma vetää paljon enemmän nähtä

Paikalliset ovat se ongelma. Vai tulevatko turistit Porscheillaan vasiten Tukholmaan? Helsingissä varakaskin ajaa jollain vm. 89 Sunnylla

Vierailija
49/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Helsingin keskustassa on? Oodi. Louis Vuittonin liike. The End. 

PS

Ooppera, teatterit ja Musiikkitalon toimijat ovat lomalla. 

Vierailija
50/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne pitäisi mennä? Miksei mieluummin kehitettäisi Berliini-tyyppistä systeemiä, joissa kaupunginosissa, myös lähiöissä, on omat keskustat joista löytyy kaikki palvelut, tori jne. Ei niin mitään järkeä yrittää saada kaikkia tunkemaan sinne ahtaaseen niemenkärkeen.

Omalla kohdalla en myös koe keskustassa käymistä mitenkään palkitsevana tai tarpeellisena useimmiten. Kun on täällä yli 20 vuotta asunut, paikat siellä on jo nähty, eikä ole samanlaista uutuudenviehätystä kuin alussa. Mulla aika lailla siinä vaiheessa kun yöelämä lakkasi kiinnostamasta, lakkasi myös keskusta kiinnostamasta, ja muutinkin luonnonläheiseen lähiöön pois pakokaasun katkusta ja ihmisvilinästä.

Tuo "ahdas niemenkärki" on se totuuden siemen. Jo fyysinen ympäristö asettaa rajat.

Ei oikeastaan ole. Aikana

Ei niihin elinvoimaisiin keskustoihin tulla autolla. Tukholman keskusta on todella hyvien julkisten kulkuyhteyksien ja pienen matkan päässä vähän kaikkialta kaupungissa. Ihmiset elinvoiman tuovat, eivät autot.

Vierailija
51/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska isot ostarit. Niissäkin käyn harvoin. Olen vähentänyt kulutusta. Eikä enää kiinnosta Helsingin keskustassa liikkuminen.

Vierailija
52/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ette tiedä mitä on väenpaljous. Matkustelkaa joskus!!!

Ihmeellistä onkin, että ne saa jonkun Tokion tai Lontoon pyörimään niin, että siellä keskustassa ei ruuhka tunnu sen pahemmalta kuin Hesulissakaan.

Vierailija
53/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin keskustan talot ovat aika kehno nähtävyys jos tulee mistä tahansa Euroopasta. Putiikkeja Stadissa on vähemmän kuin missään muualla etelämpänä. Mitä jää? Meri? Ihan kuin sitä ei olisi muualla maailmassa 😆

Vierailija
54/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on aivan paska kaupunki. Maailman suurkaupungeista jostain syystä sinne joutuneet ihmettelevät kaupungin autiutta.

Vierailija
55/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä niitä tukholmalaisia. Mitä ne siellä keskustassa tekee? Ei mulla ainakaan juurikaan ole keskustaan mitään asiaa. Asun 8 km Helsingin keskustasta, mutta ei siellä oikein ole mitään mikä kiinnostaisi. Joskus jotain taidenäyttelyitä, joskus harvoin jossain paremmassa ravintolassa syöminen. Mutta pääosin kaiken hoidan mieluummin autolla helpommin saavutettavissa paikoissa, esim. elokuvissa käynnit, ostokset, arkisemmat ravintolasyömiset. Ei mulle siinä keskustassa olisi yhtään mitään lisäarvoa verrattuna vaikka kehänvarren paikkoihin.

Tukholmassa asuu ihmisiä joilla on rahaa ja halua käyttää sitä, ei ihmisiä jotka tienaavat 4000€/kk ja syövät makaronia kotona ja tekevät rempat itse

Varmaan tuokin, mutta toisaalta kansanluonnekin on ehkä erilainen. Siellä ihmiset on sosiaalisempia ja tykkäävät mennä porukalla ravintoloihin syömään pitkän kaavan mukaan. Meistä suomalaisista moni, kuten minäkään, ei nauti sellaisesta ollenkaan. Olisi rahaa käydä ravintoloissa ja juottoloissa, mutta en viihdy niissä ollenkaan. Olen enemmän luontoihminen, mun nautinto on lähteä yksin luontoon kävelemään, ja puuhailla kotosalla jotain mukavaa.

Vierailija
56/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täs on neljä syytä: Tripla, Kaari, Sello ja Iso Omena.

Lisäisin Itiksen ja Jumbon. Ne on aina umpitäynnä.

mitä siellä itiksessä enää on? 90-luvulla ja 2000-luvun alussa se oli vielä kauppakeskus, jossa oli vaateliikkeistä lähtien ja kunnon Stockmann vielä nyt lähinnä krääsäliikkeitä, kertakäyttölumppua  ja vain oleskelijoita.

itis oli viime vuonna mainekyselyssä siellä kauppakeskusten pohjalla https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/8217189

itis enää mahdu myynniltään edes kärkiviisikkoon: https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011261094.html

Riittää kun kerta vuoteen Itiksessä  asioin ja joka kerta yhtä suuri pettymys. 

Vierailija
57/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Oodiin voi mennä, tai no kerran kävin, mutta on joku muu kuin kirjasto.

Vierailija
58/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomi on ihan täysi kauppakeskusyhteiskunta. Ruotsissa ei ole juuri mitään Prisman ja Cittarin tyylisiä kauppoja edes autolla käytäväksi. Ihmiset liikkuvat keskustoissa ja tapaavat toisiaan. Suomessa mennään kauppakeskukseen ärsyyntymään ihmispaljoudesta.

Ruotsissa on kyllä jätti-isoja kauppakeskuksia, mutta totta. Prisman ja Cittarin tyylisiä kauppoja siellä ei ole. Tai on, mutta ovat paljon pienempiä.

Suomi on Amerikkaa.

Isot kauppakeskukset on amerikassakin jo mennyttä aikaa...

Vierailija
59/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset niin värittömiä verrattuna naapureihin.

Vierailija
60/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tämä olikin persujen puoluetoimiston ketju.

"Kaikki on vihreiden syytä".

Nyt on KESÄ, lomat, ja ihmiset muualla kuin keskustassa.

Jep. Persut nyt varsinkaan eivät käy keskustassa. Ei heillä ole siihen varaa, eikä tarvettakaan.