Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaaminen päiväkodissa. Asiallisen keskustelun ketju.

Vierailija
25.06.2025 |

Mitä kokemuksia teillä on kiusaamisesta päiväkodissa? Miten tilanteita on ratkaistu, vai onko?

Mun lapsi on nyt ehkä kolmisen kuukautta kertonut päivittäin, että yksi tietty lapsi on lyönyt, töninyt, leikannut tai sotkenut toisten vaatteita, tökkinyt silmään, ottanut tavaroita kädestä, heitellyt esineillä jne.

Olen nähnyt näitä tilanteita muutaman nyt myös itse, ja myös nähnyt henkilökunnan puuttuvan niihin hyvin ja napakasti. Mutta tämä jatkuu vaan.

Joku aika sitten otin asian kevyesti puheeksi ryhmän opettajan kanssa lasta nimeämättä, ja hän tietenkin tiesi kenestä puhun. Nyt kuitenkin mulla alkaa olla mitta täysi itselläni. En halua enää miettiä näitä tilanteita päivittäin. En aio myöskään enää selitellä asioita parhain päin lapselle tyyliin "Nico harjoittelee nyt kaverotaitoja" tai "oletko varma, ettei se ollut vahinko?"

Jos kuulen tätä samaa vielä kerrankin loman jälkeen, vaadin asiasta jonkinlaisen palaverin. Mä ymmärrän kyllä, että on varmasti rettelöivän lapsen vanhemmillekin rankka tilanne, mutta alan pikku hiljaa tässä saada kiinni kiusattujen lasten vanhempien fiiliksistä. Mun päässä on enää yksi ajatus: varhaiskasvatuksen ja koulun pitäisi ehkä kuulua vain niille lapsille, jotka pystyvät siellä asiallisesti olemaan. Muut kotihoitoon ja -kouluun. Näen itseni jo antamassa kurinpalautuksen tälle nilliäiselle. Minun lapseni ei koskaan käyttäytyisi noin!

Ja kuitenkin tiedän, että ihan hyvien ja turvallistenkin perheiden lapset kiusaavat joskus. Mutta olisko se niin väärin oikeasti pitää tälle mukulalle aivan pikkuinen puhuttelu itsekin?

Kommentit (334)

Vierailija
261/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on niin pieni lapsi että ei voida puhua kiusaamisesta todellakaan. Päiväkodissa lapset ei tietoisesti kiusaa. He todellakin harjoittelevat vasta tunteiden hallintaa.

Tämäkin on totta. Siksi opetin omalle 3v:lle, että jos sinua lyödään, lyö mahdollisimman lujaa takaisin. Varhaiskasvattajille totesin, että lapsi vasta opettelee tunteiden hallintaa. Harmillista, jos häntä ensin lyönyt lapsi on pettynyt siitä, että lyöminen sattuu.

Asioita joita ei tapahtunut, osa 6303.

Vierailija
262/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa koulumenestys ja koulurauha ovat hyvät. Opiskelu on perinteistä opettajajohtoista. Korkeakoulutusaste on korkea. Suomi häviää näissä kaikissa. OECD:n koulutustasotilastoissa olemme alle puolessa välissä Turkin ja Chilen välissä. Muut Pohjoismaat ja Viro pitävät kärkisijoja.

Virossa ei ole tunnetaitoja, vaan siellä lapsetkin ovat vastuussa omasta käytöksestään.

Miten sen ajattelee. Virossa lapset kasvatetaan menestyjiksi. Virolainen ei epäile kävellä heikompien yli. Minä ensin -kulttuuri on vahvaa. Muitten voittaminen asioissa on tärkeää. Puolensa pitävät tarvittaessa aika kovillakin keinoilla. Voisi toimia meilläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa koulumenestys ja koulurauha ovat hyvät. Opiskelu on perinteistä opettajajohtoista. Korkeakoulutusaste on korkea. Suomi häviää näissä kaikissa. OECD:n koulutustasotilastoissa olemme alle puolessa välissä Turkin ja Chilen välissä. Muut Pohjoismaat ja Viro pitävät kärkisijoja.

Virossa ei ole tunnetaitoja, vaan siellä lapsetkin ovat vastuussa omasta käytöksestään.

Miten sen ajattelee. Virossa lapset kasvatetaan menestyjiksi. Virolainen ei epäile kävellä heikompien yli. Minä ensin -kulttuuri on vahvaa. Muitten voittaminen asioissa on tärkeää. Puolensa pitävät tarvittaessa aika kovillakin keinoilla. Voisi toimia meilläkin.

Suomessa poikien on vaikea kukoistaa koulussa, sillä tyttöjä suositaan ja annetaan vielä parempia numeroita pelkän sukupuolen takia lukioon asti. Sen jälkeen kokemukseni mukaan oltiin ainakin minun koulussa vasta samalla linjalla. Tyttöjen parempi kohtelu oli ala- ja yläasteella varsinkin hurjaa touhua.

Vierailija
264/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani tarhassa oli juuri yksi tuollainen häirikkö lapsi. Löi kerran haavan poikani päähän jollain lattialastalla viisivuotiaana. Kun menivät samaan kouluun ja luokkaan niin heitti opettajaa saksilla ja kaikkea muuta. Oli ns. hyvästä perheestä. Vanhemmat puolustivat aina pojan käytöstä ja väittivät että muut kiusaavat poikaa, eli asialle ei tehty mitään. Poikani (joka on jo aikuinen) kertoi törmänneensä tähän poikaan ohimennen.. pojasta tuli täys narkki. Että sellainen stoori..

Vierailija
265/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on niin pieni lapsi että ei voida puhua kiusaamisesta todellakaan. Päiväkodissa lapset ei tietoisesti kiusaa. He todellakin harjoittelevat vasta tunteiden hallintaa.

Kyllä kiusaa, varsinkin 5-6 vuotiaat. Tämän ikäinen tietää jo mitä tekee ja mikä on oikein tai väärin. Empatiakyky näkyy  jo tämän ikäisessä.

Ehkä tämän kiusaajan pitäisi olla pienemmässä ryhmässä. Hän voi selvästi huonosti syystä tai toisesta.

T.ope päikystä

Näkeehän sen lapsen kavereistakin, jotka käyvät kylässä. Kun jokin asia vaikka herättää kateutta, rikotaan joku tavara, haastetaan riitaa, pilkataan, tönäistään. Kaikki ei tätä tee, jotkut kyllä. Tulevat tutuistani asiallisista kodeista ja ovat muuten ok. 

Eihän me aikuisetkaan aina olla asiallisia muita kohtaan. Työpaikkakiusaaminen on Euroopan huippua ja naapuririidoista ja perheväkivallasta saa lukea tämän tästä. 

Vierailija
266/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmäämme tuli lapsi, jolle oli kotona opetettu, että jos joku lyö tai tönii, anna takaisin. Eli opetettu pitämään puoliaan.

Päiväkodissa näin ei saa tehdä. Ryhmän opettaja ankarasti kielsi tämän ja sanoi, että pitää tulla kertomaan aikuiselle, jos joku lyö mutta samalla mitalla ei saa antaa takaisin.

Opettaja oli tässä ehdoton, joten kaipa hän tietää sitten, mikä on virallinen ohjeistus.

Itse (olen lastenohjaaja) opettajan kanssa eri mieltä. Aikuiselle kantelu ei toimi, siitä tulee vain lisää kiusaamista. Minusta saisi lyödä takaisin, sillä tavalla lapsi oppii arvostamaan itseään ja omia rajojaan sen sijaan, että juoksee aikuisen taakse. Tämä opettajan linja lienee kuitenkin virallinen ohjeistus..

Suomessahan ei saisi itseään puolustaa, se näkyy ihan lainsäädännössäkin.

Vierailija
267/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani tarhassa oli juuri yksi tuollainen häirikkö lapsi. Löi kerran haavan poikani päähän jollain lattialastalla viisivuotiaana. Kun menivät samaan kouluun ja luokkaan niin heitti opettajaa saksilla ja kaikkea muuta. Oli ns. hyvästä perheestä. Vanhemmat puolustivat aina pojan käytöstä ja väittivät että muut kiusaavat poikaa, eli asialle ei tehty mitään. Poikani (joka on jo aikuinen) kertoi törmänneensä tähän poikaan ohimennen.. pojasta tuli täys narkki. Että sellainen stoori..

Tulee mieleen Norjan kuninkaallisen perheen poika. Siis ei prinssi, vaan edellisestä suhteesta. Vaikea perimä ja jäi ehkä mielestään kakkoseksi kuninkaallisten lasten synnyttyä. Pahaa oireilua ja ehkä apua haettu liian myöhään. Nyt paha tilanne. Toivotaan, että suunta kääntyy.

Vierailija
268/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäämme tuli lapsi, jolle oli kotona opetettu, että jos joku lyö tai tönii, anna takaisin. Eli opetettu pitämään puoliaan.

Päiväkodissa näin ei saa tehdä. Ryhmän opettaja ankarasti kielsi tämän ja sanoi, että pitää tulla kertomaan aikuiselle, jos joku lyö mutta samalla mitalla ei saa antaa takaisin.

Opettaja oli tässä ehdoton, joten kaipa hän tietää sitten, mikä on virallinen ohjeistus.

Itse (olen lastenohjaaja) opettajan kanssa eri mieltä. Aikuiselle kantelu ei toimi, siitä tulee vain lisää kiusaamista. Minusta saisi lyödä takaisin, sillä tavalla lapsi oppii arvostamaan itseään ja omia rajojaan sen sijaan, että juoksee aikuisen taakse. Tämä opettajan linja lienee kuitenkin virallinen ohjeistus..

Eli jos kadulla joku kävisi tämän opettajan kimppuun, hän ei yrittäisi mitenkään puolustautua, vaan antaisi pahoinpidellä itsensä ja sitten, mikäli vielä olisi elossa, ilmoittaisi poliisille. 

Vierailija
269/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten maailmassa sentään turpaanvedosta tulee rangaistus aika suurella todennäköisyydellä. Lasten maailmassa rangaistuksia ei tunneta, joten kertominen auktoriteetille ei hyödytä mitään, mutta kylläkin altistaa kostotoimenpiteille.

Vierailija
270/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti. Sillä tavalla lapset oppii asettamaan rajoja ja pitämään puoliaan. Kun kerran joku tönäisee kunnolla takaisin, on kynnys mennä uudelleen tönäisemään korkeampi. Kumpikin on oppinut jotain. Ei ole syytä kasvattaa idealistisia helmoissa roikkujia, vaan itsenäiseksi oppivia ihmisiä.

Vierailija
271/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista on se, että kiusaaja kohdistaa harkitusti aggressionsa samaan kohteeseen. Ottaa yhden tai useammankin henkilön kohteekseen. Hakee sen yhden lapsen aina, johon purkaa kiukkuaan tai mitä se sitten onkaan. Väsymystä, kateutta, ärsytystä..

Satunnaiset kärhämät lasten välillä on eri asia.

Itse olen hoitajana välillä jo ihan neuvoton, kun joku tietty lapsi ei vain lopeta. On pidetty keskustelut, lapsen kanssa ja vanhempiensa kanssa. Vanhemmat eivät kiellä asiaa. On selitetty lapselle, on reagoitu, yritetty ehtiä väliin, tehty kaikkemme.

Kun tällainen lapsi on vaikka päivän poissa ryhmästä, on ihan erilainen fiilis ryhmässä. Ikävä sanoa, mutta näin se on. Ja sen väkivaltaisen häirikkölapsen kohdalla on todella tehty kaikki, mitä voidaan työn puolesta tehdä.

Mustelmilta ja puremilta emme välty mekään. Palkassa tämä ei näy, emmekä saa mitään korva

Oletko koskaan miettinyt alanvaihtoa? Pilaat monen lapsen elämän osaamattomuudellasi. 

Oletko koskaan miettinyt terapiaa? Pilaat monen päivän käyttäytymällä kuin kusipää.

Luulet olevasi näppärä ja rohkea. Käyttäydyt aikuisena ihan samoin kuin tässä kuvaillut pienet lapset jotka härkkii muita. Terapia voi auttaa, ehkä sulla on joku lapsuuden haava miksi toimit hyökkäävästi, vaikka kukaan ei provosoinut.

- eri 

Vierailija
272/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa on paljon kiusaamista. Siellä on vallalla ajattelu, että jokainen saa olla sen ja eri, kenen kaveri haluaa olla. Ja että jos on kiusattu, ei osaa sosiaalisia taitoja. 

Lasten leikkiessä ei huomata, mitä tapahtuu. Aikuiset juttelevat keskenään tai kahvittelevat. Eivät ehkä haluakaan huomata.

"Parempien" perheiden lasten vanhempia kumarrellaan ja pelätään. Ei siis huomata kiusaamista. Tai kun lapsi on ollut kauan talossa ja tulee uusia lapsia, joita pitkään talossa ollut ryhtyy yllättäen kiusaamaan. Tapahtuuhan siinä sosiaalinen muutos porukassa, ehkä uusi lapsi saa liikaa huomiota.

Opitut tavat ja kuvat kouluissa ja tuottavat päänvaivaa kouluhenkilökunnalle. Kouluissa kiusaamiseen on erilainen eli parempi näkökulma ja ote, kuin päiväkodeissa. Pienten lasten ei ehkä uskota kiusaavan, ainakaan tahallaan.

Vierailija
273/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu nykyisestä koulutuksesta?

Vierailija
274/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjäytyminen nähdään lapsesta jo neljävuotiaana.... - sanoo Jari Sinkkonen ja monet muut.

Että kuka yllättyi. Kun ei sopeudu yhteiskuntaan ja sääntöihin edes pienenä lapsena (jolloin se vielä on helppoa, tekee vain kuten muut) niin reitti on selvä yhteiskunnan syrjälle. Mulla on tällainen lapsi, joka nyt teini. Hartiavoimin saa tehdä töitä että pysyy pois pahanteosta. Saa nähdä miten käy. Tietysti toivon parasta mutta kaikki faktat puhuu toista. Ehkä tapahtuu ihme. Onneksi sisarus on ns normaali, muuten pitäisin itseänikin aivan luuserina. 

Vierailija
275/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten maailmassa sentään turpaanvedosta tulee r

Kosto toimenpiteet sallivat ne aikuiset, asenteillaan. Jos ei tykätä siitä, kun lapsi tulee kertomaan kaltoinkohteluista, itsensä tai toisen, ei vain haluta nähdä niitä asioita eikä haluta myöskään joutua niihin puuttumaan. Ehkä on vanhemmat, joiden asema on sellainen, ettei se vain houkuttele itsekästä päiväkotihenkilöstöä.

Vierailija
276/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen päivähoidossa oli turvallista ja hoitajat pistivät tarvittaessa lapsen jäähylle tai kielsivät napakasti, jos teki jotain kiellettyä. Lapset voi hyvin ja hoitajat voi hyvin.

Nyt meillä on laadukas varhaiskasvatus. Lapsilla ei ole mitään rajoja. Kaikilla on turvaton olo. Hoitajat on pantu "luennoimaan" päiväkoti-ikäisille, jotka ei tajua näistä luennoista mitään. 

Lapset oppii, että muita voi kiusata, ei siitä seuraa kuin kummaa höpötystä. Lapset oppii, että mitä vaan voi tehdä, ei aikuiset mitään mahda. Kouluissa tämä on jo niin pitkällä, että näille kokouksille ja neuvotteluille kiusaajat nauraa.

Laadukas varhaiskasvatus tuhoaa jopa kotien kasvatustyön. Asiallinen lapsi oppii, ettei mitään sääntöjä tarvikaan noudattaa ja kiusaajat saa tehdä mitä haluaa, ei siitä seuraa rangaistusta. 

Pahinta asiassa on ongelmien lääketiteellistäminen. Kun lapsille ei aseteta rajoja ja käytös menee yli liian suurissa, rauhattomissa yksiköissä, ratkaisuna on tutkimukset, diagnoosi ja lääkitys. Vanhassa päivähoidossa nämäkin lapset olisi saatu opetettua asiallisiksi ja heidän elämänsä olisi sujunut hyvin. 

Laadukas varhaiskasvatus on johtanut valtavaan pahoinvointiin. Olisi hyvä valtakunnallisella tasolla miettiä, mitä muutoksia tarvitaan. Nykyinen järjestelmä on vahingollinen ja järjettömän kallis. 

Vierailija
277/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa silti lyödä takaisin. Eipä kukaan tule toista kertaa lyömään niin helpolla. Ja eihän siitä lyömisestä sille toisellekaan aikuiset mitään rangaistusta anna. 

Vierailija
278/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa taloyhtiössäni asui poika jonka käytös oli järkyttävää. Saattoi äkkiä heittää hiekkaa toisen lapsen silmille tai tuupata kumoon. Isä oli aina töissä  tai jossain,äiti istui sisällä ja oletti että muut vahti. Poika oli tuolloin 3-4v. Jos tämän äidille meni valittamaan,oli vastaus ettei Niko tajua Niko on niin pieni. Kerran tämä NIko karkasi pihasta kaupalle jonne ehkä 3km ja äitinsi huusi meille että miksei kukaan vahtinyt,öö rouva on hyvä ja hoitaa kauhukakaransa ihan itse.

Kun muutimme pois tämä jo 7v täyttänyt poika naarmutti muuttoautoa ja juoksi karkuun.

Nykyää oppii varmaan vieläkin tunnetaitoja-koulukodissa.

Vierailija
279/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon totaalisen kyllästynyt opettamaan tyttölapselleni poikien väkivallan sietämistä.

Höpöhöpö.

Ei ole höpöä. Tytöiltä ei oo tullut dunkkuun kertaakaan, pojilta säännöllisesti. 

Tytöiltä tulee enemmän henkistä väkivaltaa. Jätetään yksin, kieroillaan ja kuiskutellaan, viedään kaverit. Kukaan ei huomaa, eikä usko.

Vierailija
280/334 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa on yleisesti liian paljon lapsia suhteessa sekä aikuisiin, että varsinkin neliöihin.

Se hermostuttaa lapset. Muistakaa, kun seuraavan kerran äänestätte.

Ehkä kannattaa vain pitää jalat ristissä ja olla hankkimatta lapsia niin kauan, kun tilanne on näin huono. Lasten kotihoidon pieninä pitäisi olla tavoite, mutta jostakin syystä Marinin hallitus komensi kaikki äidit töihin mahdollisimman pian. 

Pienet lapset eivät saa päiväkodissa tarpeeksi läheisyyttä eikä heitä ehditä pitää sylissä, kuten kotona. Ympäristö on levoton ja nostaa stressitaso, mikä vaikuttaa terveyteen pitkällä tähtäimellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän