Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.

Vierailija
25.06.2025 |

Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?

Kommentit (265)

Vierailija
221/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadut kuitenkin kymmenen vuoden päästä, sinulla ei ole vanhuksena kenestäkään apua, etkä saa edes nauttia lapsenlapsista. Sanoo moni paskanpuhuja, joiden mielestä heidän oma elämäntapansa on se ainoa oikea. 

Vierailija
222/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppisenä jo alkaa lapsettomuus jo sitten karusti  tulla vastaan ja vanhuksena sitten lähes unohdettuna laitoksessa ja sitä ennen hokenut kotona eikö kukaan voi tulla auttaa?

Mun isä on infarktin takia halvaantunut ja vanhainkodissa. Me käydään katsomassa häntä noin kerran kuussa. Mutta ne loput vanhukset - hoitajat on sanoneet usein että me ollaan AINOAT jotka käy omaistaan noin usein katsomassa. Suurin osa käy kerran kesällä ja joulun aikaan hetken ohi ajaessaan. Usein kun mennään sinne, niin mummelit tulee kyselemään että tullaanko me heidänkin huoneeseen kahville. Ja yksi mummo aina tuppaa isäni yksiöön mukaan kun haluaisi vieraita.

Että en ihan hirveästi laskisi sen varaan, että just sun lapset jaksaa tulla sua joka viikko katsomaan. Ja viikossakin on ne 6 muuta yksinäistä päivää sitten, vaikka noin

Tarkoitan siis surullisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadut kuitenkin kymmenen vuoden päästä, sinulla ei ole vanhuksena kenestäkään apua, etkä saa edes nauttia lapsenlapsista. Sanoo moni paskanpuhuja, joiden mielestä heidän oma elämäntapansa on se ainoa oikea. 

Ajattele heidän lastensa elämää. Olisi kammottavaa kasvaa itseriittoisen tyranniäidin varjossa.

Vierailija
224/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppisenä jo alkaa lapsettomuus jo sitten karusti  tulla vastaan ja vanhuksena sitten lähes unohdettuna laitoksessa ja sitä ennen hokenut kotona eikö kukaan voi tulla auttaa?

Mun isä on infarktin takia halvaantunut ja vanhainkodissa. Me käydään katsomassa häntä noin kerran kuussa. Mutta ne loput vanhukset - hoitajat on sanoneet usein että me ollaan AINOAT jotka käy omaistaan noin usein katsomassa. Suurin osa käy kerran kesällä ja joulun aikaan hetken ohi ajaessaan. Usein kun mennään sinne, niin mummelit tulee kyselemään että tullaanko me heidänkin huoneeseen kahville. Ja yksi mummo aina tuppaa isäni yksiöön mukaan kun haluaisi vieraita.

Että en ihan hirveästi laskisi sen varaan, että just sun lapset jaksaa tulla sua joka viikko katsomaan. Ja viikossakin on ne 6 muuta yksinäistä päivää sitten, vaikka noin

Tämä. Mielestäni olisi kaikkein surullisinta olla vanhana lisääntynyt yksinäinen kuin lisääntymätön yksinäinen. Ja monille ensin mainittu on totisinta totta.

Juuri näin. Jos ketään ei edes ole ketä kaivata, niin sitä osaa vanhana mennä sinne bingoon ja kahville ja sosiaalisoitua muiden kanssa. Pahimpia kohtaloita vanhainkodissa on ne, ketkä joka päivä jäävät omaan huoneeseensa koska odottavat Mikkoa ja lapsia ja tulisiko se meidän Tuire tänään ja eikö Leena ole vieläkään soittanut?

Vierailija
225/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi, joka rakastaa omia lapsiaan, ei kyseenalaista toisten lapsettomuuspäätöstä vaan sen kyseenalaistavat juuri ne vanhemmat, jotka katuvat omia lapsiaan.

Vierailija
226/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi, joka rakastaa omia lapsiaan, ei kyseenalaista toisten lapsettomuuspäätöstä vaan sen kyseenalaistavat juuri ne vanhemmat, jotka katuvat omia lapsiaan.

Ja lapsiaan katuvia vanhempia on paljon. Pelkästään Saksassa n. 20% vanhemmista. Mikähän lie luku Suomessa...

Vierailija
227/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo yks eikä kaks tarinaa kun mies sitten 45-50 päättääkin et perillinen olis mukavaa ja vaihtaa hedelmälliseen naiseen.

Täytyy sanoa että kyllä se hyvin pitkälti on yks tai kaks tarinaa. Yli 40-vuotias mies tulee harvoin ekaa kertaa isäksi. Ei siihen hedelmälliseen naiseen niin vain vaihdeta vanhana ukkona.

Toisaalta ainakin itselleni se olisi toki tragedia, mutta en halua olla mieheni haaveiden edessä jos hän joskus päättääkin lisääntyä. Sitten ei auta kuin erota, moni hyvä asia päättyy aikanaan. Ei se minun elämääni tuhoaisi.

Ei sen miehen tarvi olla lapseton. Mä tulin just 47v toisen kerran isäksi. Kaveri tulee marraskuussa 49v 2kerrsn isäksi. Molemmilla muija kuka oli vela.

Vierailija
228/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo yks eikä kaks tarinaa kun mies sitten 45-50 päättääkin et perillinen olis mukavaa ja vaihtaa hedelmälliseen naiseen.

Täytyy sanoa että kyllä se hyvin pitkälti on yks tai kaks tarinaa. Yli 40-vuotias mies tulee harvoin ekaa kertaa isäksi. Ei siihen hedelmälliseen naiseen niin vain vaihdeta vanhana ukkona.

Toisaalta ainakin itselleni se olisi toki tragedia, mutta en halua olla mieheni haaveiden edessä jos hän joskus päättääkin lisääntyä. Sitten ei auta kuin erota, moni hyvä asia päättyy aikanaan. Ei se minun elämääni tuhoaisi.

Ei sen miehen tarvi olla lapseton. Mä tulin just 47v toisen kerran isäksi. Kaveri tulee marraskuussa 49v 2kerrsn isäksi. Molemmilla muija kuka oli vela.

Niin, omalla kohdallani pitäisi kun en ikinä huolisi lisääntynyttä miestä. Ja muutenkin tässä nyt puhuttiin siitä, että on yhdessä sovittu lapsettomuudesta ja yhtäkkiä mies keski-iän päätteeksi päättääkin haluta lapsia.

Vierailija
229/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"49vee ex-vela"

Voisiko nämä oksymoronit jo lopettaa?

Vela on vapaaehtoisesti lapseton eli lapsivapaa. Vanhemmalla on lapsi. Velalla ei ole lapsia, koska vela ei ole vanhempi. Ex-vela tarkoittaa lapsetonta joka on eri asia.

Childfree = lapsivapaa (ei lasta, eikä halua koskaan)

Childless = lapseton (ei lasta, haluaa saada lapsen)

"En halua lasta....nyt" tarkoittaa lapsetonta.

Vela sanoo: "en halua lasta..... koskaan"

Vierailija
230/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ni

Niin. Mun vaimolla oli kans tiukat kriteerit.

Ei duunareita kun itse AMK X2. Ei etäsuhdetta.  Eikä missään nimessä lapsia. 

Sit se rakastu. Duunariin jolla 2 lasta, 2v etäsuhteessa.  Mä toi 47v isä.

Vierailija
231/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen miehen tarvi olla lapseton. Mä tulin just 47v toisen kerran isäksi. Kaveri tulee marraskuussa 49v 2kerrsn isäksi. Molemmilla muija kuka ol

Jep. Aiemminkin tässä keskustelussa on tullut ilmi, että ihmiset ova tuossakin suhteessa hyvin erilaisia. Osa menee sinne minne tuuli kuljettaa ja mieli muuttuu useammin kuin sukat, toiset ovat vakaampia ja tuntevat itsensä.

Vierailija
232/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen miehen tarvi olla lapseton. Mä tulin just 47v toisen kerran isäksi. Kaveri tulee marraskuussa 49v 2kerrsn isäksi. Molemmilla muija kuka ol

Vaimosi ajatus- ja arvomaailma vaikuttaa todella kylmältä ja lapselliselta. "Ei duunareita koska itse amk x2". Voi hyvä luoja. Mikä se luulee itse olevansa. Mitä kertoo ihmisestä tällanen ajatusmaailma? Itse en olisi koskaan sotkeutunut tollaiseen tyyppiin vaikka olisin tohtori tai aivokirurgi.

Vierailija
233/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen miehen tarvi olla lapseton. Mä tulin just 47v toisen kerran isäksi. Kaveri tulee marras

Taitaa olla ihan perus juttuja että AMK käyneet hakee esim tinderissä muita korkeasti koulutettuja.

Vierailija
234/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän hänen kriteerinsä sitten olleet tiukkoja vaan hyvin löyhiä. Ei niitä oikeastaan ollut ollenkaan.

Vierailija
235/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen miehen tarvi olla lapseton. Mä tulin just 47v toisen kerran isäksi. Kaveri tulee marras

Niin ne piti kyllä hyvin 35vuotiaksi. Asti. 

Sitä vaan että ihmiset muuttuu ajan myötä.  mikä on eilen varmaa ei välttämättä ole sitä huomenna.

Vierailija
236/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan tutkittu asia, että lapsettomia syrjitään mm. työelämässä. Yhteiskunta tukee monin tavoin niitä, joilla on lapsia.

Vierailija
237/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen miehen tarvi olla lapseton. Mä tulin

Totta, osalla ihmisistä näin.

Vierailija
238/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että rakastatte elämäänne juuri näin.

Uskon sen mutta tämä on nykyhetken tilanne.

Voi olla että myöhemmin mieli muuttuu kun tuota olette tarpeeksenne eläneet. Kaipaisittekin jotain muuta. Elämä on pitkä.

Ihmisillä on tuossa ihan pointti jota ette jääräpäisyyttänne halua edes ymmärtää.

Koita sinä ajatella hieman laajemmin asiaa äläkä syyttele kaikkia muita.

Vierailija
239/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kieroutunut logiikka tämä nyt on?

En kadu lapsiani ja kyseenalaistan ne ketkä eivät halua. Olet niin väärässä.

Toiveajattelua. Itseäsi kaduttaa kun jäi lapset tekemättä?

Vierailija
240/265 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot että rakastatte elämäänne juuri näin.

Uskon sen mutta tämä on nykyhetken tilanne.

Voi olla että myöhemmin mieli muuttuu kun tuota olette tarpeeksenne eläneet. Kaipaisittekin jotain muuta. Elämä on pitkä.

Ihmisillä on tuossa ihan pointti jota ette jääräpäisyyttänne halua edes ymmärtää.

Koita sinä ajatella hieman laajemmin asiaa äläkä syyttele kaikkia muita.

Saanko ohiksena kysyä nyt kun ehkä olet vielä linjoilla, että mihin tuolla kyllä se mieli vielä muuttuu-lussutuksella tähdätään? Jos joku kertoo olevansa onnellinen lapsettomana, jostain syöksyy 3-10 mammaa kertomaan että et ole onnellinen kauaa.

Teetkö saman jos joku kertoo olevansa onnellinen suhteessaan? Niin no, kyllä se hymy vielä hyytyy, et tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Ja koskeeko tuo iankaikkinen mielen ailahtelu ja katuminen vain ja ainoastaan lapsettomia? Vai sanotko myös raskaana olevalle naiselle että ai ai, nyt olet varmaan tyytyväinen mutta kyllä varmaan myöhemmin kaduttaa?

Kutsut aapeetä jääräpäiseksi, olisi mahtavaa kuulla perustelut.

"-Ap: olen onnellinen näin.

-Sinä: Joo joo, mutta älä ole noin jääräpäinen ja usko minua kun sanon että sinun pitäisi elää niin kuin minä!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä