Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.
Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin mekin ajattelimme alle 40 vuotiaana. Sitten kun mies täytti 50, mieli muuttui. Silloin hän halusi lapsen eli haki nuoremman naisen. Minä olen nyt yksinäinen 62 v. Älä anna miehen huijata sinua. Vain sinulla on aikaraja.
Oishan se melko kummallista, jos mies on 30 vuotta sanonut että ei halua lapsia ja sitten yhtäkkiä 50 vuotiaana haluaakin lapsia :D
Valitettavasti näinkin voi tapahtua. Myös meillä mies vaihtoi nuorempaan nelikymppisenä. Kun halusi lapsia.
No sen tietää jokainen ettei miehiin ole luottamista. Naisen pitää ITSE olla varma ettei perhettä halua perustaa tai jos haluaa niin etsiä mies joka haluaa sama
Kellekö tämän oikein kirjoitit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin mekin ajattelimme alle 40 vuotiaana. Sitten kun mies täytti 50, mieli muuttui. Silloin hän halusi lapsen eli haki nuoremman naisen. Minä olen nyt yksinäinen 62 v. Älä anna miehen huijata sinua. Vain sinulla on aikaraja.
Oishan se melko kummallista, jos mies on 30 vuotta sanonut että ei halua lapsia ja sitten yhtäkkiä 50 vuotiaana haluaakin lapsia :D
Valitettavasti näinkin voi tapahtua. Myös meillä mies vaihtoi nuorempaan nelikymppisenä. Kun halusi lapsia.
No sen tietää jokainen ettei miehiin ole luottamista. Naisen pitää ITSE olla varma ettei perhettä halua perus
Varmaan kirjoitti tuolle, joka kirjoitti että velanaiselle on hirveä tragedia kun mies perustaakin perheen toisaalla ja nainen ei sitten enää voi saada lapsia.
Että ei kannata tehdä noita isoja päätöksiä sen perusteella mitä toinen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Viiskymppisenä jo alkaa lapsettomuus jo sitten karusti tulla vastaan ja vanhuksena sitten lähes unohdettuna laitoksessa ja sitä ennen hokenut kotona eikö kukaan voi tulla auttaa?
Eniten laitoksiin unohtuu lapsiperheelliset. Lapset muuttaa muualle ja heillä on omakin elämä. Kukaan ei ala ilmaiseksi lähihoitajaksi toiselle. Siitä pitää maksaa palkka. Käy katsomassa paikallista vanhainkotia ja kysy työntekijöiltä paljonko lapset käy katsomassa vanhempiaan. Tämä on universaali ilmiö. Virkein sosiaalinen piiri on lapsettomilla, jotka ovat investoineet pysyviin ystävyyssuhteisiin
Vapaaehtoisesti lapsettomien childfree-elämäntapa pitää stressivapaana, nuorekkaana ja lisäksi rahaa säästyy eläkepäiville muutamasatatuhatta euroa.
Kateellisten, katuvien ja katkeroituneiden vanhempien mielipiteet eivät muuta tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko ap:n juttua, kuviteltuja vihjailuja ja katseita. Lääkärin kuuluukin tuon ikäistä naista varoittaa siitä, että nyt on viimeiset vuodet käsillä jos aikoo lapsia koskaan hankkia. Tavallisia ihmisiä ei oikeasti kiinnosta toisten lapsijutut, omia vanhempia tai puolison vanhempia voi kiinnostaa, jos haluavat isovanhemmiksi, muuten se ei liity kenenkään elämään millään tavalla, ja ihmisiä kiinnostaa oikeasti vain oma elämänsä.
Tää on joku trollialoitus vaan, ap ei ole kommentoinut mitään aloituksen jälkeen 😃😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua enemmänkin ihmetyttää miksi moni juuri m.35v vela kokee automaattisesti asiakseen kertoa että hänelle ei sitten ole lapsia tulossa. Näin on käynyt esim töissä, vaikka en ole asiaa kysellyt. Viimeksi kun totesin työkaverille että teen enää muutaman viikon ennen äitiyslomaa niin sain kuulla pitkät pätkät juttua miten he ovat yhteisymmärryksessä puolison kanssa valinneet lapsettoman elämän. Ok, ei minua kiinnosta, en minäkään perustele miksi olen päättänyt lisääntyä :D Joutuuko tätä lapsettomuusasiaa tosiaan selittelemään niin paljon että se tulee jo automaationa kysymättä.
Aiemmin olivat vegaanit jotka huutelivat ideologiaansa kaikille ja kaikkialla, nykyään ne ovat velat.
Ketään ei kiinnosta jonkun mirlkuliisan lisääntymiset mutta ihan perus niitä näitä-puheluun pitää saada eräi
Pahinta laatua oleva on sekä vegaani että vela. Meillä töissä yksi sellainen, huh!
Ei oo yks eikä kaks tarinaa kun mies sitten 45-50 päättääkin et perillinen olis mukavaa ja vaihtaa hedelmälliseen naiseen.
Pahimpia lapsettomien arvostelijoita ovat ne lapsia hankkineet, jotka itse katuvat syystä tai toisesta omien lastensa hankkimista.
45v ja lapseton, puolisonikaan ei halua lapsia. Kyllä moni kyselee että onko tulossa, mutta olen vaan alkanut vastata että olen 45v ja tyytyväinen tilanteeseeni. Minipillerit käytössä vahinkojen estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo yks eikä kaks tarinaa kun mies sitten 45-50 päättääkin et perillinen olis mukavaa ja vaihtaa hedelmälliseen naiseen.
Täytyy sanoa että kyllä se hyvin pitkälti on yks tai kaks tarinaa. Yli 40-vuotias mies tulee harvoin ekaa kertaa isäksi. Ei siihen hedelmälliseen naiseen niin vain vaihdeta vanhana ukkona.
Toisaalta ainakin itselleni se olisi toki tragedia, mutta en halua olla mieheni haaveiden edessä jos hän joskus päättääkin lisääntyä. Sitten ei auta kuin erota, moni hyvä asia päättyy aikanaan. Ei se minun elämääni tuhoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kirjoitti tuolle, joka kirjoitti että velanaiselle on hirveä tragedia kun mies perustaakin perheen toisaalla ja nainen ei sitten enää voi saada lapsia.
Jos puolisoni perustaisi perheen toisaalla selkäni takana, niin ukko lentäisi pihalle ja tavara mätkähtelisi omakotitaloNI nurmikolle. Ihan sama olisiko pettänyt ilman kortsua vai kortsua käyttäen, elämäni isoin tragedia ei olisi joku lehtolapsiäpärä vaan se että puoliso olisikin ollut petollinen urpo rakastavan miehen sijasta. Jolloin olisin lopulta lähinnä iloinen että pääsisin pettäjästä eroon ja mies joutuisi muuttamaan sen tenavansa luokse kuuntelemaan lapsensa itkua.
Vierailija kirjoitti:
45v ja lapseton, puolisonikaan ei halua lapsia. Kyllä moni kyselee että onko tulossa, mutta olen vaan alkanut vastata että olen 45v ja tyytyväinen tilanteeseeni. Minipillerit käytössä vahinkojen estämiseksi.
Vieläkö kyselevät? Olen nyt 33 ja toivonut että kyselyt pian jo loppuisivat. Ajattelen itse että jos haluaisin lapsia niin olisin tehnyt ne jo aikaa sitten.
Hemmetti jos täytyy vielä yli 10 vuotta selittää että ei ole eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puolisoni perustaisi perheen toisaalla selkäni takana, niin ukko lentäisi pihalle ja tavara mätkähtelisi omakotitaloNI nurmikolle. Ihan sama olisiko pettänyt ilman kortsua vai kortsua käyttäen, elämäni isoin tragedia ei olisi joku lehtolapsiäpärä vaan se että puoliso olisikin ollut petollinen urpo rakastavan miehen sijasta. Jolloin olisin lopulta lähinnä iloinen että pääsisin pettäjästä eroon ja mies joutuisi muuttamaan sen tenavansa luokse kuuntelemaan lapsensa itkua.
Tuossa ei alunperin taidettu puhua pettämisestä vaan siitä että mies eroaa ja lähtee lisääntymään kun muuttaakin mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Joo naps vaan vaihtaa. 50plus miehethän on ihan kuuminta hottia niiden 25v naisten keskuudessa, jotka vielä haluaa perhettä perustaa... 10 vuotta kerkeää elellä lapsiarkea ja sitten mies saa sydärin ja nuorikolla on 10v lapsi ja aivohalvauspotilas.
Ja jos haluaisi vaihtaa, niin hittoako minä sitä estämään. Olen yli 40, jos mies haluaakin lapsia niin sitten erotaan ja mies saa lähteä tinderiin. En minä ala kahden yli 40v vela-aikuisen parisuhteeseen lapsia tekemään ihan vaan sillä, ettei mies sitten lähtisikään jos keksiikin että haluaakin perillisiä. 'Kulta ylläri päätinkin tehdä lapsen meille vaikkei kumpikaan haluta, jotta sä sitten et haluaisi lähteä jos alatkin haluta perillisiä joskus 15 vuoden kuluttua'
Vierailija kirjoitti:
Höpön höpön.
Ei välttämättä. Itsekin olen vapaaehtoisesti lapseton ja asian tullessa ilmi saanut kuulla vaikka mitä soopaa. Niinhän täälläkin aina aihetta koskeviin keskusteluihin änkeää joku kertomaan miten lapseton on itsekäs, lapsivihaaja, jäänyt teinin tasolle, haluaa vain ryypätä, on jotenkin ikävä ihminen, itsellä ollut huono lapsuus tai ettei oikeasti vain pysty saamaan lasta joten valehtelee ettei edes halua jne.
Jostain syystä joillekin on tosi kova paikka ettei joku muu halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapsettomien childfree-elämäntapa pitää stressivapaana, nuorekkaana ja lisäksi rahaa säästyy eläkepäiville muutamasatatuhatta euroa.
Kateellisten, katuvien ja katkeroituneiden vanhempien mielipiteet eivät muuta tosiasioita.
Jos vanhuuttaan haluaa turvata on viisaampaa jättää lapset tekemättä ja kerryttää varallisuutta vanhuuden päiville. Ei niistä lapsista ole välttämättä mitään iloa tai apua mutta rahalla saa hyvät oltavat ja avun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön höpön.
Ei välttämättä. Itsekin olen vapaaehtoisesti lapseton ja asian tullessa ilmi saanut kuulla vaikka mitä soopaa. Niinhän täälläkin aina aihetta koskeviin keskusteluihin änkeää joku kertomaan miten lapseton on itsekäs, lapsivihaaja, jäänyt teinin tasolle, haluaa vain ryypätä, on jotenkin ikävä ihminen, itsellä ollut huono lapsuus tai ettei oikeasti vain pysty saamaan lasta joten valehtelee ettei edes halua jne.
Jostain syystä joillekin on tosi kova paikka ettei joku muu halua lapsia.
Se on kova paikka niille jotka kokevat itse tehneensä väärän valinnan. Ehkä ei tullut edes mieleen ettei lapsia olekaan pakko hankkia, vaan elämästä voi tehdä sellaisen minkä itse siitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Viiskymppisenä jo alkaa lapsettomuus jo sitten karusti tulla vastaan ja vanhuksena sitten lähes unohdettuna laitoksessa ja sitä ennen hokenut kotona eikö kukaan voi tulla auttaa?
Mun isä on infarktin takia halvaantunut ja vanhainkodissa. Me käydään katsomassa häntä noin kerran kuussa. Mutta ne loput vanhukset - hoitajat on sanoneet usein että me ollaan AINOAT jotka käy omaistaan noin usein katsomassa. Suurin osa käy kerran kesällä ja joulun aikaan hetken ohi ajaessaan. Usein kun mennään sinne, niin mummelit tulee kyselemään että tullaanko me heidänkin huoneeseen kahville. Ja yksi mummo aina tuppaa isäni yksiöön mukaan kun haluaisi vieraita.
Että en ihan hirveästi laskisi sen varaan, että just sun lapset jaksaa tulla sua joka viikko katsomaan. Ja viikossakin on ne 6 muuta yksinäistä päivää sitten, vaikka noin hyvät lapset sulla olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on infarktin takia halvaantunut ja vanhainkodissa. Me käydään katsomassa häntä noin kerran kuussa. Mutta ne loput vanhukset - hoitajat on sanoneet usein että me ollaan AINOAT jotka käy omaistaan noin usein katsomassa. Suurin osa käy kerran kesällä ja joulun aikaan hetken ohi ajaessaan. Usein kun mennään sinne, niin mummelit tulee kyselemään että tullaanko me heidänkin huoneeseen kahville. Ja yksi mummo aina tuppaa isäni yksiöön mukaan kun haluaisi vieraita.
Että en ihan hirveästi laskisi sen varaan, että just sun lapset jaksaa tulla sua joka viikko katsomaan. Ja viikossakin on ne 6 muuta yksinäistä päivää sitten, vaikka noin hyvät lapset sulla olisikin.
Tämä. Mielestäni olisi kaikkein surullisinta olla vanhana lisääntynyt yksinäinen kuin lisääntymätön yksinäinen. Ja monille ensin mainittu on totisinta totta.