Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.

Vierailija
25.06.2025 |

Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?

Kommentit (265)

Vierailija
81/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano ettet voi saada lapsia. Et oot maho neitsyt.

Maho neitsyt = aikoinaan hyvä punkbändi.  

Sori ohis. 

Vierailija
82/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käykää sterilisaatiossa niin loppuu ne sukulaisten mankumiset

Pitääkö siinä tapauksessa ilmoittaa tehdystä sterilisaatiosta sukulaisille? Eiväthän he muuten tiedä lopettaa mankumustaan. 

En lakkaa ihmettelemästä näiden vauvapalstalaisten sukuja, että miten sekaisin suurin osa on. Pitäis oikein todistella lääkärin lausunnolla, että on estynyt tekemään lapsia. 

Itse elin ja olin 35 vuotiaaksi parisuhteessa eikä meillä ollut lapsia ja kukaan, ei kukaan kertaakaan udellut, että koska aijotte tehdä lapsia.  Ei kysellyt kukaan lääkäri, ei työnantaja ei kylänmiehet tai naiset, ei edes työkaverit. 

Sukulaisista ja ystävistä puhumattakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseksi jääneitä

Niinkö. Itse kasvatin varsinkin 10 vuotta nuoremman sisarukseni. Vanhempamme olivat tavallaan pääosin ok mutta eivät kauheasti panostaneet mihinkään perustason yläpuolella olevaan (ruokaa ja katto pään päällä). Minä mm. kuskasin pientä siskoani harrastukseen, josta hän piti paljon. Olin katsomassa esityksiä jne. Minulta hän pyysi apua kun tarvitsi. Vaikka olin itsekin suurimman osan tästä ajasta lapsi. Minun pienessä asunnossani kävi viikonloppuisin kun muutin opintojen perässä muualle. Nyt hän on hyvin elämässään pärjäävä ja onnellinen. Minä olen kasvatusvastuuni jo hoitanut.

Sivusta

Vierailija
84/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitenkähän lääkärissä on kyseenalaistettu?

En ole ap mutta ehkäisyn puolesta.

Kummallisia lääkäreitä. Ei minulta ole koskaan kysytty perheen perustamisesta lääkärissä vaan sen kummempia kuulustelematta olen ehkäisyn saanut. no jos joku Päivi Räsänen sattuisi lääkäriksi niin ehkä asia olisi eri mutta siinä tapauksessa tekisin jo ilmoituksen lääkärin asiattomuudesta.

Vierailija
85/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Olen 35-vuotias, uusi parisuhde, enkä halua enää lapsia.

Miehellä entisestä suhteestaan lapset 16v ja 13v.

Itselläni 14v ja 11v.

8 vuotta seurustelua nyt takana.

Ja ihanko oikeasti ihmiset kyselee, että koska (TAAS) lisäännytte? Eiköhän suurin osa tuossa kohtaa ajattele, että toivottavasti ymmärrätte olla lisääntymättä. 

Minä ainakin ajattelisin että nyt pitäkööt jo ehkäisyt kunnossa.

Emme ole käyttäneet ehkäisyä koko suhteemme aikana. :)

Vierailija
86/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua oikein olla vapaaehtoisesti lapsettomien kanssa tekemisissä. En voi olla ajattelematta, että he ajattelevat vain omaa etuaan. Eivät todennäköisesti pysty sitoutumaan edes ystävyyssuhteeseen vaan voivat lähteä milloin vaan. Lisäksi mun on vaikea ajatella, että tykkäisivät mun lapsestani. Ja mahdoton olla ajattelematta, etteivät mielessään arvostelisi mun valintaani lisääntyä.

Sellaisia aikuisvauvoja ovat he.

Sinä kuulostat kyllä itse aikuisvauvalta

Vierailija
87/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua oikein olla vapaaehtoisesti lapsettomien kanssa tekemisissä. En voi olla ajattelematta, että he ajattelevat vain omaa etuaan. Eivät todennäköisesti pysty sitoutumaan edes ystävyyssuhteeseen vaan voivat lähteä milloin vaan. Lisäksi mun on vaikea ajatella, että tykkäisivät mun lapsestani. Ja mahdoton olla ajattelematta, etteivät mielessään arvostelisi mun valintaani lisääntyä.

Voin arvostellakin, jos olet lisääntynyt paljon sitä miettimättä. Ihmisten pitäisi mieettiä enemmän että lisääntyvätkö vai ei. 

Vierailija
88/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos oma lapsesi, ei tee lapsia hän on mielestäsi "aikuisvauva"? Aika ahdistava tulevaisuus tulee olemaan lapsellasi kun oma äiti painostaa lastentekoon jo 18-vuotiaasta alkaen, hyi hitto

Vierailija
89/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsia haluamaton tekee vauva-palstalla? Ihan muuten vaan tuli mieleen pistäytyä?

Vierailija
90/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta se on vaan todella luonnotonta, että nainen ei halua lapsia eikä tulla äidiksi. En osaa suhtautua yhtään tällaisiin ihmisiin, musta heissä on jotain kummallista ja epäilyttävää.

Kautta ihmishistorian on ollut naisia ja miehiä jotka ovat jääneet lapsettomiksi, se ei ole mitenkään luonnotonta. Sinä se kummallinen olet.

Niin, JÄÄNEET lapsettomiksi nimenomaan. On hieman eri asia jäädä lapsettomaksi jos ei pysty lisääntymään, kuin tehdä se ihan vaan omasta halustaan. 

Mulle tulee vapaaehtoisesti lapsettomista aina mieleen, että sellaisen ihmisen on pakko olla tosi mukavuudenhaluinen ja vastuuta välttelevä ihminen. Ei osaa katsoa yhtään pidemmälle omaa elämäänsä.

Vai vastuuta välttelevä? Vastuuta voi saada esim ammatin kautta. Onko lapseton neurokirurgi mielestäsi vastuuton?

Vierailija
91/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olet miehestä täysin varma. Kaveri oli pitkässä liitossa miehen kanssa ja heillä sama juttu. Oli sovittu jo 20v ettei lapsia. Vaan miehellä alkoikin tulla 45 vauva kuume. Naisella ei. No lopputulos oli se että mies lähti 30v naisen matkaan ja saivat vauvan 9kk myöhemmin.. kaveri katkeroitui ihan sikana tästä. Hän hommasi uuden miehen ja tän miehen kanssa sit yrittivät lastakin. Mut juna meni jo. 

Vierailija
92/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ajatukset ovat sinun ajatuksiasi, ei niiden vapaaehtoisesti lapsettomien jotka tässä tuomitset. En minäkään haluaisi olla kanssasi tekemisissä kun ajattelet minusta ikävästi.

T. Lapseton uranainen

Vierailija
93/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-10 vuotta myöhemmin tämä "onnellinen parisuhde" on päättynyt kuin aloittaja tai mies on saanut tarpeekseen. Sitten ap istuu yksin kotona ja miettii miten tässä näin kävi; ei perhetta, ei parisuhdetta, ei tulevaisuutta. 

Vierailija
94/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu mieheni kanssa 8 vuotta yhdessä, (tai kauemmin kun oltiin jo ystäviä kauan aikaa) eikä haluta lapsia. Ollaan erittäin onnellisia. Ei oo tullut kyselyjä.

Vierailija
95/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea teille! Ihanaa rakkaudentäyteistä elämää. Kaikki eivät halua tai voi saada lapsia. Se on pitkälle yksityisasia. On epähienoa kysellä, miksei teillä ole lapsia. 

Vierailija
96/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet miehestä täysin varma. Kaveri oli pitkässä liitossa miehen kanssa ja heillä sama juttu. Oli sovittu jo 20v ettei lapsia. Vaan miehellä alkoikin tulla 45 vauva kuume. Naisella ei. No lopputulos oli se että mies lähti 30v naisen matkaan ja saivat vauvan 9kk myöhemmin.. kaveri katkeroitui ihan sikana tästä. Hän hommasi uuden miehen ja tän miehen kanssa sit yrittivät lastakin. Mut juna meni jo. 

Näin käy jos nainen ei ole varma tai luopuu unelmistaan miehen takia. Muuten häntä ei olisi haitannut.

Vierailija
97/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ajatukset ovat sinun ajatuksiasi, ei niiden vapaaehtoisesti lapsettomien jotka tässä tuomitset. En minäkään haluaisi olla kanssasi tekemisissä kun ajattelet minusta ikävästi.

T. Lapseton uranainen

Uranainen. Sepä se. Minun urani, urauraura, minäminäminä. Kertoo ihmisestä aika paljon. 

Vierailija
98/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käykää sterilisaatiossa niin loppuu ne sukulaisten mankumiset

Pitääkö siinä tapauksessa ilmoittaa tehdystä sterilisaatiosta sukulaisille? Eiväthän he muuten tiedä lopettaa mankumustaan. 

En lakkaa ihmettelemästä näiden vauvapalstalaisten sukuja, että miten sekaisin suurin osa on. Pitäis oikein todistella lääkärin lausunnolla, että on estynyt tekemään lapsia. 

Itse elin ja olin 35 vuotiaaksi parisuhteessa eikä meillä ollut lapsia ja kukaan, ei kukaan kertaakaan udellut, että koska aijotte tehdä lapsia.  Ei kysellyt kukaan lääkäri, ei työnantaja ei kylänmiehet tai naiset, ei edes työkaverit. 

Sukulaisista ja ystävistä puhumattakaan. 

Ole siitä kiitollinen. Me kun puolison kanssa aikoinamme teimme päätöksen olla tekemättä lapsia niin voi elämän kevät sitä ihmettelyn ja painostamisen määrää jota MINÄ jouduin kestämään, mieheltä kukaan ei kysynyt mitään mutta minua ei jätetty rauhaan sitten millään. Omat vanhempani ymmärsivät kerralla ja lopettivat kysymisen siihen mutta anoppini ja muut sukulaiset eivät. Myös ystävät ja jopa työkaverit (tätä en ymmärtänyt) vihjailivat ja utelivat että "milloin aiotte saada lapsia " ja sain osakseni samanlaista paskaa kuten tässäkin ketjussa tyyliin että olen itsekäs ja outo ja lapsivihaaja ja ties mitä muuta. Eihän sellaista kukaan jaksa mutta mieltäni en muuttanut siitä huolimatta, en tehnyt lapsia muita miellyyttäkseni ja se on pitänyt. Ja kyllä, pidin niitä ihmisiä kummallisina enkä todellakaan pitänyt siitä että tunkivat nokkansa asioihin johon heillä ei ollut osaa eikä arpaa ja mulle on ihan sama mitä ajattelivat. Parempi olisi jos olisivat pitäneet ajatuksensa omana tietonaan mutta ei. Minä en lapsettomuuttani tuonut esille millään lailla enkä puhunut päätöksestäni jäädä lapsettomaksi.

Ajat ovat onneksi jo osin muuttuneet eikä tuollainen ihmettely ja painostaminen ole enää nykypäivää, vaikka voin kuvitella että joku muu vielä voi kokea saman kuin minä, ihmiset ovat törppöjä ja ennen kaikkea todella ennakoluuloisia kuten tästäki ketjusta käy ilmi. 

Vierailija
99/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapseton uranainen

Uranainen. Sepä se. Minun urani, urauraura, minäminäminä. Kertoo ihmisestä aika

Miksi ihminen kellä on ihania lapsia on noin katkera?

Vierailija
100/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään tarvi elämän valintojaan muille perustella. Miksi yleensä kerrot asioistasi täällä? Onnea valintaasi.  Jokainentehköön parhaaksi katsomallaan tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi