Auto suistui tieltä Sotkamossa 17-vuotias kuljettaja kuoli
17-vuotias tyttö kuoli auton suistuttua tieltä torstaina 19. kesäkuuta Sotkamossa, vahvistaa Oulun poliisilaitos.
Juhannusviikon torstaina noin puoli kuuden aikaan illalla Sotkamon Parkuantiellä henkilöauto suistui ohitustilanteessa tieltä.
Poliisin tiedotteen mukaan auto ajautui kulkusuunnassaan vasemmalle tien pientareelle. Tämän jälkeen se heittelehti tien oikealle puolelle pois ajoradalta ja törmäsi lopulta katto edellä puuhun.
Rikoskomisario Kimmo Tuulenkari kertoo, että hänen arvionsa mukaan vauhtia oli reilusti. Hänen mukaansa auto meni lunastuskuntoon. Autossa oli kolme henkilöä, joista 17-vuotias kuski kuoli ja kaksi muuta loukkaantui.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011321855.html
Montako näitä vielä tarvitaan, ennen kuin uskotaan, että 17-vuotiaille ei pitäisi antaa ajokorttia?
Kommentit (88)
Käytännössä kaikki jotka lupaa anaovat sen myös saavat
Järjetöntä.
Mutta lopullinen vastuuhan on lapsen vanhemmalla.
Näitä nuoria 17v. kortin hiljattain saaneita tuntuu menehtyvän nyt viikoittain ja yleensä aina yhtenä syynä onnettomuuteen on liian kova vauhti. Saako sen kortin liian helposti eli siinä vaiheessa, kun ajotaidot ja esim. tilannenoupeuden hallinta ei ole vielä kunnossa. Näille nuorille ainakin 80-lätkä takasiin ja ajokielto klo 21-06 välisenä aikana. Ehkä edes muutama ruumis tulisi vähemmän.
Ei se haittaa jos ittensä tappavat, se haittaa jos sivulliset menehtyy. Onpahan taas yksi kaahari liikenteessä vähemmän, hyvä niin.
17-vuotiaana mun nuoruudessa maalla kuljettiin mopoilla tai mopoautoilla, liikenteeseen lähdettiin ajoissa jotta ehdittiin määränpäähän kun n. 50 km/h mentiin. Nykyään 17-vuotiaat haluaa allensa tappiinsa viritetyn bemarin ja vauhtia tuntuu olevan 150 km/h. Lopputulos luetaan sitten lehdistä.
Hahmotuskyky liikenteestä ja nopeuksista puuttuu vielä vahvasti noin nuorilta ajajilta.
Usein vielä vanhemmat itse opettaneet nämä ajamaan. Kuinka hiton kova taakka omallatunnolla.
Itse olen suostunut maksamaan autokoulun vasta sitten kun lukio on suoritettu. Toki sitä onnettomuuteen voi joutua myöhemminkin mutta ainakin on jo harkitsevampi siinä iässä ja kaveriseurakin jo kypsempää.
Ketä enää yllättää? Se vaan mietityttää, että kauanko tämä saa jatkua, aiotaanko asialle tehdä mitään?
Kahtasataa painetaan meneen, puhelin kädessä tietysti
Kyllä noita landelaisia lähtee nyt auton kyydissä ihan solkenaan. Suosittelen kaikille nuorille annettavan auton ja ajoluvan, niin saadaan väkeä karsittua vielä enemmän. Alkaa pelottamaan kun tällaiset peräsuolisuomalaiset ovat tuolla liikenteessä joka päivä.
Timo Harakka (SDP) oli 4 vuotta Sanna Marinin (SDP) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri. Oli 4 vuotta aikaa nostaa ikärajaa, mutta sitä ei tehnyt.
Nyt on yli 2 vuotta persu Lulu Ranne ollut liikenne- ja viestintäministeri. Sanoi, että ei aio nostaa ikärajaa, joten se jää 17 vuoteen.
Poliitikoilla on valtaa tehdä muutoksia lakeihin, mutta ei ole demareita tai persuja kiinnostanut.
loppuu kepulta äänestäjät vaikka niin piti koko suomea piti asuttuna pitää maksoi mitä maksoi nyt "uudistus" on tappanut jo 40 ehkä äänestäjää. taksejakaan ei kukaan normaali käytä. sipilä berner poistivat kepun puolue rekisteristä.
Luonto hoitaa onneksi nämä epäkelvot pois kuleksimasta.
Vierailija kirjoitti:
Timo Harakka (SDP) oli 4 vuotta Sanna Marinin (SDP) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri. Oli 4 vuotta aikaa nostaa ikärajaa, mutta sitä ei tehnyt.
Nyt on yli 2 vuotta persu Lulu Ranne ollut liikenne- ja viestintäministeri. Sanoi, että ei aio nostaa ikärajaa, joten se jää 17 vuoteen.
Poliitikoilla on valtaa tehdä muutoksia lakeihin, mutta ei ole demareita tai persuja kiinnostanut.
Sanna Marin oli myös itse liikenne- ja viestintäministerinä Rinteen hallituksessa, mutta hänkään ei tehnyt tälle asialle mitään. Harakka taisi kommentoida jotenkin siten, että olisi epäreilua tulevia ikäluokkia kohtaan poistaa tällainen mahdollisuus poikkeuslupaan kun sellainen kerran on nyt muutamalla ikäluokalla jo ollut. Siksi ei nähnyt syytä tehdä asialle mitään.
Tuo Ranne tekee sentään jotain vaikkakin liian vähän hänkin.
Onko huhuissa perää, että kyydissä olisi ollut kaksi 13-vuotiasta tyttöä?
20 vuotta alaikärajaksi kaikkiin kulkuneuvoihin niin nuorten kuolemat ja nuorten muille aiheuttamat kuolemat vähenevät 80% vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Usein vielä vanhemmat itse opettaneet nämä ajamaan. Kuinka hiton kova taakka omallatunnolla.
Sitä saa mitä tilaa.
Montako 17-vuotiasta on kuollut tänä vuonna auto-onnettomuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Perskekohallituksen siunaama lakiuudistus. Kätilönä Anne Berner.
Up