Kihlajaiskutsussa tilinumero?
Onko tämä nykyään ihan tavallinen käytäntö, että kihlajaiskutsussa on tilinumero? Paljonko kuuluu antaa kihlajaislahjaksi? Sinkkuna mietityttää tämä rahanmeno, kun häälahjakin on jos ei nyt ponnistus, mutta iso osa kuukauden varoista
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Paketti Sultan conturaa hyvä lahja, että pummit eivät lisäänny
Outoa, että jos ihmiset raahaa sulle lahjaksi kaikkea rojua jota et tarvitse, niin asia on ok, mutta jos et halua sitä rojua, jota sulla on muutenkin nurkat täynnä, vaan haluat sen lahjan rahana, se on pummeilua.
ihmiset haluaa yleensä viedä jonkin lahjan juhlakalulle/juhlaparille ja jos sitä krääsää ei haluta ja ihmiset ei kuitenkaan halua tulla tyhjin käsin, on parempi antaa se lahja rahana.
En ymmärrä mitä pummeilua se on.
Juhliin voi toki mennä niinkin, ettei vie mitään, mutta kuinka moni menee? Onko silloin parempi viedä tarpeetonta tavaraa vai se raha, jolle aina on käyttöä.
Toki en menisi jonkun puolitutun kihlajaisiin ja jos kihlapari on hyvä ystävä, tai läheinen sukulainen, toki veisin heille sellaisen lahjan, jota he toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tiennytkään että kihlajaisia varten pidetään oikein kutsulliset juhlat.
Pohjanmaalla on tapana viettää todella isot kirjaimet, joihin kutsutaan koko suku, naapurit, kaverit ja tutut jne. Häät on sitten pienemmät.
Olen ollut kerran 40 vuotta sitten lapsena. Omakotitalon pihalla kakkua ja kahvia. En muista vietiinkö kukka tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paketti Sultan conturaa hyvä lahja, että pummit eivät lisäänny
Outoa, että jos ihmiset raahaa sulle lahjaksi kaikkea rojua jota et tarvitse, niin asia on ok, mutta jos et halua sitä rojua, jota sulla on muutenkin nurkat täynnä, vaan haluat sen lahjan rahana, se on pummeilua.
ihmiset haluaa yleensä viedä jonkin lahjan juhlakalulle/juhlaparille ja jos sitä krääsää ei haluta ja ihmiset ei kuitenkaan halua tulla tyhjin käsin, on parempi antaa se lahja rahana.
En ymmärrä mitä pummeilua se on.
Juhliin voi toki mennä niinkin, ettei vie mitään, mutta kuinka moni menee? Onko silloin parempi viedä tarpeetonta tavaraa vai se raha, jolle aina on käyttöä.
Toki en menisi jonkun puolitutun kihlajaisiin ja jos kihlapari on hyvä ystävä, tai läheinen sukulainen, toki veisin heille sellaisen lahjan, jota he toivoo.
&n
Kihlajaiset ovat yleensä kahvitilaisuus jonne ei pyydetä erikseen lahjoja. Vieraiden voi olettaa tuovan mukanaan kukkia, suklaata, kahvia- ja teetä, shampanjaa, viiniä, fasaani- tai jänispateeta, erilaisia hilloja ja keksejä. Korkeintaan lahjakortti herkku tai juustopuotiin tai jokin isompi herkkukori yhteislahjana. Eli ei mitään astioita tai kodinkoneita, eikä suuria rahasummia, ne ovat häitä varten.
Kulta ja hopea vähintä mitä voi viedä
Vaadin jokaiselta vieraalta vähintään tonnin. Hääraha vähintään 2000e per lätty.
Heinäkuussa menossa kahdeksatta kertaa naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tiennytkään että kihlajaisia varten pidetään oikein kutsulliset juhlat.
Pohjanmaalla on tapana viettää todella isot kirjaimet, joihin kutsutaan koko suku, naapurit, kaverit ja tutut jne. Häät on sitten pienemmät.
Pohjanmaalaiset on tunnetusti ahnetta sakkia.
Pidettiin kihlajaiset, mutta lahjoja ei pyydetty eikä saatu, paitsi laudeliinat. Kivat kakkukahvit perheen ja sukulaisten kanssa.
Moni on kommentoinut, ettei kihlajaisia vietetä tai että kihlajaisissa on vain pari itse ja vanhemmat.
Tässä on kyllä erilaisia tapoja eri puolilla Suomea. Ainakin omalla kotiseudullani Etelä-Pohjanmaalla kihlajaisia juhlitaan aivan kuten valmistujaisia, rippijuhlia jne. Kutsutaan lähisuku ja ystäviä. Ajatellaan, että se on tilaisuus, jossa tulevien puolisoiden suvut ja perheet tutustuvat toisiinsa. Joskus näkee sanomalehdessäkin ihan avoimia kutsuja kihlajaisiin, mutta se on nykyään jo harvinaisempaa.
Itse kihlajaisvieraana olisin tyytyväinen tilinumerosta. Säästää lahjanpohdinnan vaikeudelta ja rahaahan se nuori pari varmasti eniten tarvitseekin.
Vierailija kirjoitti:
Moni on kommentoinut, ettei kihlajaisia vietetä tai että kihlajaisissa on vain pari itse ja vanhemmat.
Tässä on kyllä erilaisia tapoja eri puolilla Suomea. Ainakin omalla kotiseudullani Etelä-Pohjanmaalla kihlajaisia juhlitaan aivan kuten valmistujaisia, rippijuhlia jne. Kutsutaan lähisuku ja ystäviä. Ajatellaan, että se on tilaisuus, jossa tulevien puolisoiden suvut ja perheet tutustuvat toisiinsa. Joskus näkee sanomalehdessäkin ihan avoimia kutsuja kihlajaisiin, mutta se on nykyään jo harvinaisempaa.
Itse kihlajaisvieraana olisin tyytyväinen tilinumerosta. Säästää lahjanpohdinnan vaikeudelta ja rahaahan se nuori pari varmasti eniten tarvitseekin.
Meille tuli hääkutsu, häät ovat tällä viikolla, ei ollut tilinumeroa siinäkään. Eikä pari ole mitään lahjoja edes miettineet
Olin kerran 19-vuotiaan serkkuni kihlajaisjuhlissa. Meni kihloihin jonkun parturi-kampaajan kanssa. Pyysivät rahaa Miamin matkaa varten, mutta eivät päässeet Tallinnaa pidemmälle. Olivat eronneet kun seuraavan kerran näin.
Rahan takia pyytävät juhlimaan kanssaan
Ymmärrän jos ihan läheisimmille laitetaan til. num, jotka muutenkin jotain ostaisivat. Ei vähänkään vieraammalle.
Rahat saa sitten takaisin jos eroavat ennen häitä
Pitäisiköhän minunkin mennä kihloihin. Olen sinkku nainen 60v.
Me juhlimme kihlajaisia, mutta ei me mitään rahaa ja lahjoja keneltäkään pyydetty. Se oli meille tärkeä juttu ja siksi juhlittiin. Se siitä. Ei asiasta tehty mitään suurta numeroa. Ja näin 16 vuoden jälkeen olemme edelleen kihloissa ja asiat on just hyvin näin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä osallistunut kenenkään kihlajaisiin, ikää 48v. Minusta kihlaus on kahdenkeskinen hetki, ei tilaisuus kerätä rahaa.
En minäkään ja ikää 68v.
Minä olen, olen samaa ikäluokkaa. En muista saatiinko kirjallista kutsua, mutta kyllä me vietiin kummitytölle V&B:n maljakko lahjaksi, toivat muutkin vieraat lahjoja, olimme kaikki lähisukua.
Kihloihin meno nykypäivänä on muutenkin aivan WT-meininkiä. Syrjäkylien bensalenkkareiden ja tosi-TV-julkkisten juttu.
Kyllä Etelä-Pohjanmaalla vietetään isoja kihlajaisia, Tilinumero on hyvä, jolloin vältetään rojua, Häitä ei sitten välttämättä tulekaan
Onneksi olkoon. Oma pesukoneeni on jotakuinkin samanikäinen, mutta meni rikki pari viikkoa sitten. Sainpa tuosta idean järjestää uuden pesukoneen käyttöönottojuhlan. Porukat voisivat roudata vanhan koneen veks ja tuoda uuden tilalle ja lähettää rahat sitä varten etukäteen sovittuun tilinumeroon.