Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvuorosuunnittelu ja työkaverin raivokohtaus

Vierailija
23.06.2025 |

Omituinen tilanne ja vielä ennen kesälomia. Olen töissä vanhusten hoivakodissa, jossa tehdään kolmessa vuorossa työtä. Esitin toiveeni että voisin syksyllä vähentää ilta ja yövuoroja eli voisin siis tehdä pääasiassa aamuvuoroja ja arkisin. Tästä työkaveri sai ihan järkyttävän hepulin ja syytti minua että olen jo oman osani saanut (olin kevennetyllä työajalla lasten takia aiemmin) ja että hän on uhrannut nuoruutensa ilta ja yövuorossa ja "joka viikonloppu". Kyseessä siis kolme kymppinen nainen. 

Olin tästä ihan ihmeissäni. En ole koskaan käsittänyt että hän on niin täynnä raivoa minua ja toiveitani kohtaan. Suoraan sanottuna tuli mieleen että onko hänellä kaikki kunnossa. En ole moista ennen nähnyt. Onko muille tullut tällaisia riitoja työvuoroista? Esimies ei ollut paikalla.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
2/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan sinä välistävetäjä jonka kivat työvuorot revitään muiden selkänahasta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänellä on asiassa pointtia? Jos joutuu aina olemaan iltavuoroissa tai yötöissä kun samaan aikaan toinen valikoi itselleen parhaat vuorot voi se aiheuttaa katkeruutta. Nimim. aina ilta, - yö- ja viikonlopputyössä ikävuodet 20-35. Sitten riitti ja aloin hankalaksi. 

Vierailija
4/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinustako on siis ihan tosissaan hyvä idea, että muut tekevät yöt, viikonloput ja juhlapyhät ja sinä arkipäivien aamuvuorot? 

Vierailija
5/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos teet vain arkiaamuja niin kannattanee katsoa toista työpaikkaa.Minun työpaikassa toki ihmiset hurraisivat jos joku ei haluaisi tehdä iltoja,öitä tai viikonloppuja.

Vierailija
6/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on asiassa pointtia? Jos joutuu aina olemaan iltavuoroissa tai yötöissä kun samaan aikaan toinen valikoi itselleen parhaat vuorot voi se aiheuttaa katkeruutta. Nimim. aina ilta, - yö- ja viikonlopputyössä ikävuodet 20-35. Sitten riitti ja aloin hankalaksi. 

Hyvin raskasta. Samaan aikaan kaikki kaverit AINA viikonloput vapaalla. Sitten kun alat saada normaalin ihmisen vuoroja, on kavereilla jo perheet ja lapset jne. Siinä meni sitten nuoruus. Muutama sunnuntai-lisä ei sitä korvaa. Liian usein nuoret saa aina paskimmat vuorot kun on näitä aapeen kaltaisia saatanan vuorojen valikoijia, joilla on muka aina jotakin tärkeämpää. Kesälomatkin näyttää olevan tietysti heinäkuussa.

Vierailija
7/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes puhuit asiasta ennen kuin olet saanut vastausta esihenkilöltä?

Vierailija
8/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kantsit etsiä työpaikka jossa ei ole ilta- ja yövuoroja sekä työkaverin kannattais itsekin esittää toive aamu/arkivuorojen tekemisestä. Jää sitten työvuorosuunnittelijalle päättää onko toiveet toteutettavissa.

Vierailija
9/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vituttaa, kun hän on tehnyt sun vuorosi ja alat nyt valikoida lisää.

Vierailija
10/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä voidaan suunnitella vuoroja keskenämme, esimies on tähän erikseen kannustaanut ja vahvistaa sitten suunnitelman.

ap

Vierailija
11/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä voidaan suunnitella vuoroja keskenämme, esimies on tähän erikseen kannustaanut ja vahvistaa sitten suunnitelman.

ap

Jos olet uusin niin sinulla on vähiten sanottavaa niihin vuoroihin.

Vierailija
12/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotöistä kun puhutaan, niin tasapuolisestihan vuoroja tulisi olla. Joustoa.toki silloin, jos toiset tekevät mieluummin iltaa tai yötä (ainakin meidän työpaikalla näitä on), niin toiset voivat.sitten tehdä enemmän aamuja.

Vierailija
13/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät näe että omat toiveet vaikuttavat muihin.

Jos voit samalla vähentää työaikaasi, voiko joku muu haluta ilta- ja yövuoroja? Eli yksi työntekijä lisää.

Määräaikaisena olen parikymmentä vuotta kuunnellut työyhteisöjen perusteluja miksi vakituisten on saatava sitä ja tätä. Samoin paremmalla palkalla työskentelevien avautumisia.

Nykyään minua ei oikeasti hetkauta jos yt:issä monen vakituisen työ voi muuttua. Omat työsopimukseni katkeilevat jatkuvasti eikä vakisopimuksilla tai paremmilla palkoilla työskenteleviltä ole herunut empatiaa.

Tosi ihmeellistä että niin monelta puuttuu vastavuoroisuuden taju. Miksi joidenkin pienikin heikennys olisi katastrofi mutta minua oma työttömyyskään ei saa haitata?

Vierailija
14/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No eihän tuo keskenään sopimista ole kun sanelet 

Vierailija
15/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotöistä kun puhutaan, niin tasapuolisestihan vuoroja tulisi olla. Joustoa.toki silloin, jos toiset tekevät mieluummin iltaa tai yötä (ainakin meidän työpaikalla näitä on), niin toiset voivat.sitten tehdä enemmän aamuja.

Niin, mutta haluaako ne oikeasti vai onko siellä joku "vahva persoona" joka antaa ymmärtää että kyllä tuo haluaa. Ja sitten porukka taipuu kun ei halua kohtausta.

Vierailija
16/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Esimies tarkoitti, että voitte vapaasti sopia jonkun yksittäisen vuoron, jos jollakin on joku meno. Ei sitä, että yksi jyrähirmu ilmoittaa "minä teen kaikki arkipäivien aamuvuorot".

Vierailija
17/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arjen aamuvuorot ovat työläimmät vuorot mitä on ja niistä maksetaan huonosti. Aina on niitä halukkaita, jotka tekee iltoja ja viikonloppuja. 

Vierailija
18/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin raskasta. Samaan aikaan kaikki kaverit AINA viikonloput vapaalla. Sitten kun alat saada normaalin ihmisen vuoroja, on kavereilla jo perheet ja lapset jne. Siinä meni sitten nuoruus. Muutama sunnuntai-lisä ei sitä korvaa. Liian usein nuoret saa aina paskimmat vuorot kun on näitä aapeen kaltaisia saatanan vuorojen valikoijia, joilla on muka aina jotakin tärkeämpää. Kesälomatkin näyttää olevan tietysti heinäkuussa.

Ei tuon pitäisi olla sallittua, että noin epätasaisesti jaetaan vuoroja. Rhkä nuoret eivät uskalla tuoda toiveitaan tai oikeuksiaan esiin?

Vierailija
19/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tulin sanomaan. Apn työkaverilla tuli mitta täyteen. Liekö jo asioista puhuttukin muiden kanssa ja ko. työkaveri ei kyennyt hillitsemään itseään?! 

Vierailija
20/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voi olla tekemättä yövuoroja, koska muutama hoitaja haluaa tehdä nimenomaan niitä, mutta muuten aamuvuoropainotteisen listan saa vain sillä, että muut suostuvat vaihtamaan vuorojaan. Sama viionloppujen kanssa: kesällä sijaiset tekevät niitä mielellään, mutta talvella on turha kuvitella saavansa viikonloput vapaaksi ellei joku vaihda vuoroja.

Lapset ja yksinhuoltajuus eivät ole kriteerinä sille, että muiden elämä vaikeutuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi