Työvuorosuunnittelu ja työkaverin raivokohtaus
Omituinen tilanne ja vielä ennen kesälomia. Olen töissä vanhusten hoivakodissa, jossa tehdään kolmessa vuorossa työtä. Esitin toiveeni että voisin syksyllä vähentää ilta ja yövuoroja eli voisin siis tehdä pääasiassa aamuvuoroja ja arkisin. Tästä työkaveri sai ihan järkyttävän hepulin ja syytti minua että olen jo oman osani saanut (olin kevennetyllä työajalla lasten takia aiemmin) ja että hän on uhrannut nuoruutensa ilta ja yövuorossa ja "joka viikonloppu". Kyseessä siis kolme kymppinen nainen.
Olin tästä ihan ihmeissäni. En ole koskaan käsittänyt että hän on niin täynnä raivoa minua ja toiveitani kohtaan. Suoraan sanottuna tuli mieleen että onko hänellä kaikki kunnossa. En ole moista ennen nähnyt. Onko muille tullut tällaisia riitoja työvuoroista? Esimies ei ollut paikalla.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tekee kaikkia vuoroja yhtä paljon. Vain idiootti esittää ettei tekisi ilta ja yö vuoroja vaan enemmän aamuvuoroja.
Niin minullekin aikanaan sanottiin, mutta niin vain saattoi viikossa olla neljäkin iltavuoroa peräkkäin. Eikä kysytty mitään, iskettiin vain listat naaman eteen.
Joka 3. viikonloppu vapaa, vttu mä olisin halunnut tehdä vaikka kaikki viikonloput, mutta työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies alkoivat riehua työvuorosuunnittelijalle. No kas kummaa, kuljetusalalla aina oli viikonloppuna tarvetta pyytää vapaapäiväläisiä ylitöihin. Hälytysraha, vapaapäivä-, ylityö- ja pyhälisä. Tulihan se firmalle noin kalliimmaksi. Ja välillä piti antaa jonkun muun mennä tekemään, mutta niillä lisillä nousi velaton talviasuttava mökki järvenrannalle, nyt loppui työt, vaikka vasta 50, terveys ei kestänyt. Oliko kaiken tämän arvoista tuo työmäärä, ehdottomasti oli, nyt saa levätä sairauseläkkeellä
AP, tuo oli osa sitä neuvottelua. Sinä yritit sanella, ja työkaverilta paloi käpy. Ihan ymmärrettävästi. Ei hyvä, että ilmaisi itseään voimakkaasti. Mutta ehkä hän ei tullut kuulluksi muuten? Jos häntä stressaa liialliset yövuorot, hänellä voi olla siihen oikein hyvä syy, eikä se syy ole välttämättä se huono, eli biletys. Ja onhan sosiaalista elämääkin lupa olla. Joskus edes.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus suunnittelee, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän.
Mikä on älylattia? Vai onko tuo kirjoitusvirhe? Laitetaanko potilaat / asukkaat hoivakodissa lattioille, ja älylattia sit hoitaa sotkut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes puhuit asiasta ennen kuin olet saanut vastausta esihenkilöltä?
Meillä voidaan suunnitella vuoroja keskenämme, esimies on tähän erikseen kannustaanut ja vahvistaa sitten suunnitelman.
ap
Tuossa on se riski että vahvat persoonat jyräävät heikommat.
AP:n voisi nyt esittää sille toisella taholle kysymyksen - mitä hän mahtaa toivoa? Jos hänkin toivoo ainakin osan vuoroista aamuvuoroina, niin kai hänelläkin on oikeus niihin. Jos joku tekee koko ajan iltaa, ei esim. pysty harrastamaan tiettyjä asioita tai jos on kaikki viikonloput töissä ei pääse perhejuhliin. Jos työpari vaikka seurustelee jonkun päivätyötä tekevän kanssa, koska he näkevät? Jotakin kykyä pitäisi olla ajatella vähän muidenkin näkökulmia.
En onneksi ole törmännyt kymmenien vuosien aikana asiaan kuin muutaman kerran, mutta nekin kerrat ärsyttivät.
Tapaus A: Äitiyslomalla oleva, joka kuitenkin tahtoi tehdä myös töitä. Ilmoitti, että voisi ottaa kaikki sunnuntaivuorot, koska ne eivät vähennä äitiyspäivärahaa. No daa, niinkö ajattelit - sunnuntaivuorot, joista maksetaan tuplapalkka. Työpaikka oli vielä sellainen, jossa oli yksi työntekijä kerrallaan töissä. Kukaan muu siis ei olisi saanut tuplaliksan vuoroa.
Tapaus B: Yksinhuoltaja, joka tahtoi mahdollisimman paljon vuoroja, mutta vain arkisin ja niin, että vuoro loppuu, kun koululaisen päiväkin loppuu. Sanoi vielä, että lapsettomat voivat sitten olla töissä illat ja lauantait, eihän sillä heille niin väliä ole.
Voi äitylin p*rse nyt sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä voidaan suunnitella vuoroja keskenämme, esimies on tähän erikseen kannustaanut ja vahvistaa sitten suunnitelman.
ap
Onpa hyvä systeemi jos asiat menevät niinkuin sinä haluat, miten erimielisyydet ratkaistaan?
Sellaisissa työpaikoissa, joissa oma tekeminen vaikuttaa kaikkien tekemisiin, ei vain voi olla mitään "koska minä haluan" -käytäntöjä. Valitettavasti vain näille työpaikoille kerääntyy kuitenkin paljon sellaisia, joita ei hetkauta yhtään, että työkaveri on jo neljättä viikonloppua peräkkäin töissä, että minä pääsen mökille, sukujuhliin, festareille jne. Sitten oma lukunsa ovat ne, jotka maksavat lomamatkan kuvitellen, että se on avain loma-ajankohdan toteutumiselle. Monesti näihin myönnytään kuitenkin, ja se on heikon johtajuuden merkki, tai suosikkijärjestelmän ylläpitoa. Molemmat huonoja vaihtoehtoja.
Itselläni on ollut muutamia työkavereita, joita ei ikinä saanut tekemään koko porukan yhteisiä töitä. Aina kuului, että mä en ainakaan kerkeä tekemään sitä, tehköön joku muu. Ihan kuin sillä jollain muulla olisi ollut rajattomasti aikaa. Onneksi ei ole enää tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos olet uusin niin sinulla on vähiten sanottavaa niihin vuoroihin.
Missä asuu näin typerän kommentin antaja ?
Työkaveri on aivan asiallinen. Ap on itsekäs ja pomo vätys.
Mun miehen työpaikalla oli tuollainen "haluan vain arkiaamuvuoroja" -tyyppi ja pomo joka suostui. Lopputuloksena mies näki lapsia joka toinen viikko tunnin aamulla ja tunnin illalla, joka toinen viikko ei lainkaan. Viikonloput menivät myös aina töissä. Vaihtoi työpaikkaa sitten kun pomo tai työkaveri eivät nähneet tässä mitään ongelmaa.
Ap ei varmaan ole ajatellut, että työkavereillakin on elämä elettävänä ja että noin estynyt ihminen ei voi olla vuorotöissä lainkaan. Mene vaikka arvauskeskukseen töihin, niin saat automaattisesti itsellesi sopivat työajat kun pulju on auki vain virka-aikaan.
Meilläpä on niinpäin, et jos joku ei haluaisi öitä ja pyhiä tehdä,kyllä halukkaita löytyy. Jos itse tekisin vain arkiaamuja,jäisi mulla käteen varmaan ne. 1800e. Nyt vuorotyön takia mulle jäi jo tässä kuussa käteen yli 2500e ja kuun lopussa odotettavissa vielä joitain satoja. Ja vuorotyön mukavuuksia,lähden tästä ihan kohta työkaverin kanssa laivalle, viikonloppuna se olis kalliimpaa.
Nytkään meillä kesälomittajat ei tee öitä,me vakkarit saadaan enemmän öitä. Ja mulla on ollu kaikki pyhät töitä tässä pari kuukautta,hyvät lisät.
Työvuorotoiveet ovat vaan TOIVEITA. Niitä ei ole pakko toteuttaa.
Idiooteimpia ovat ne, jotka eivät KERRO toiveitaan, mutta joka kerta kitisevät, että heidän listansa on huono.
Jotkut haluavat iltoja, öitä, viikonloppuja, vapaat ripoteltuina ja jotkut arkiaamuja ja pitkiä vapaita.
Jos jotakin haluaa / ei halua, niin suu auki AJOISSA, ettei mene kuppi nurin. Kahvipöytäkitinä ei auta asiaa.
Työkaveri sai ap:lle raivokohtauksen ja nyt täällä jotkut jatkavat sitä raivokohtausta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No otatko huomioon muut? Tai työkaverin mielipiteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus suunnittelee, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän.
Mikä on älylattia? Vai onko tuo kirjoitusvirhe? Laitetaanko potilaat / asukkaat hoivakodissa lattioille, ja älylattia sit hoitaa sotkut?
😁. Siivooja voi hoitaa sotkut. Älylattia seurannan.
Yövuoro on kyllä niin luonnonvastainen työvuoro että sitä ei pitäisi kenenkään joutua tekemään kuin korkeintaan muutamana päivänä kuukaudessa.
Kai ihminen toiveensa voi esittää ilman, että pitää heti suuttua. Kyllähän osa haluaa tehdä pelkkää yövuoroakin, miksei ap voi esittää toivetta aamuvuoroista, jos hän on vaikka luonnostaan aamuvirkku.
Sitä paitsi tuo kevennetty työaika on lakiin perustuva asia. Ei siinä työkavereilla pitäisi olla mitään nurisemista. Se on työnantajan huonoutta, jos hän ei saa hommattua ap:n tilalle sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sai ap:lle raivokohtauksen ja nyt täällä jotkut jatkavat sitä raivokohtausta :D
Ap on väärässä eikä suostu uskomaan sitä.
Meillä oli aikoinaan kaupassa niin että opiskelijat päättivät milloin voivat tulla ja meillä tuntityöläisille sitten ripoteltiin mitä heiltä jäi kuten vaikka paskimmat lauantai-aamut