Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvuorosuunnittelu ja työkaverin raivokohtaus

Vierailija
23.06.2025 |

Omituinen tilanne ja vielä ennen kesälomia. Olen töissä vanhusten hoivakodissa, jossa tehdään kolmessa vuorossa työtä. Esitin toiveeni että voisin syksyllä vähentää ilta ja yövuoroja eli voisin siis tehdä pääasiassa aamuvuoroja ja arkisin. Tästä työkaveri sai ihan järkyttävän hepulin ja syytti minua että olen jo oman osani saanut (olin kevennetyllä työajalla lasten takia aiemmin) ja että hän on uhrannut nuoruutensa ilta ja yövuorossa ja "joka viikonloppu". Kyseessä siis kolme kymppinen nainen. 

Olin tästä ihan ihmeissäni. En ole koskaan käsittänyt että hän on niin täynnä raivoa minua ja toiveitani kohtaan. Suoraan sanottuna tuli mieleen että onko hänellä kaikki kunnossa. En ole moista ennen nähnyt. Onko muille tullut tällaisia riitoja työvuoroista? Esimies ei ollut paikalla.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelliset ovat aina jatkuvasti rohmuamassa ne parhaat vuorot -- nuoret, iäkkäämmät perheettömät tai lapsettomat sitten nakitetaan niihin huonoihin vuoroihin. 

Ja sitten ne perheelliset hyväksikäyttäjät viitsii aina vikistä ja valittaa, elleivät saa parhaita vuoroja. 

Vierailija
22/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap hoitsu lääkkeistä täysin sekaisin muutama päivä sitten pitkä vuodatus kun joku ehkä oli sanonut niuhottajaksi. sääliksi käy hoidokkeja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on asiassa pointtia? Jos joutuu aina olemaan iltavuoroissa tai yötöissä kun samaan aikaan toinen valikoi itselleen parhaat vuorot voi se aiheuttaa katkeruutta. Nimim. aina ilta, - yö- ja viikonlopputyössä ikävuodet 20-35. Sitten riitti ja aloin hankalaksi. 

Hyvin raskasta. Samaan aikaan kaikki kaverit AINA viikonloput vapaalla. Sitten kun alat saada normaalin ihmisen vuoroja, on kavereilla jo perheet ja lapset jne. Siinä meni sitten nuoruus. Muutama sunnuntai-lisä ei sitä korvaa. Liian usein nuoret saa aina paskimmat vuorot kun on näitä aapeen kaltaisia saatanan vuorojen valikoijia, joilla on muka aina jotakin tärkeämpää. Kesälomatkin näyttää olevan tietysti heinäkuussa.

Ei tuon pitäisi olla sallittua, että noin epätasaisesti jaetaan vuoroja. Rhkä nuoret eivät uskalla tuoda toiveitaan

Ihan yleinen käytäntö on.

Vierailija
24/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vuorot tehdään mahdollisimman tasapuolisesti, meillä onneksi on kilpaa yöntekijöitä ja niitä, jotka eivät mistään hinnasta tekisi yötöitä.

Hyvä työyhteisö syntyy siitä, että ymmärretään  jokaisella olevan  muutakin elämää ja kirotaan yhdessä iltavuoroja, joista saa kaksi markkaa ja menettää suuren osan lasten lapsuudesta ja harrastusmahdollisuudet. Sunnuntaista saa sentään tuplapalkan ja välttyy anopin kuivalta naudanpaistilta. 

Vierailija
25/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät näe että omat toiveet vaikuttavat muihin.

Jos voit samalla vähentää työaikaasi, voiko joku muu haluta ilta- ja yövuoroja? Eli yksi työntekijä lisää.

Määräaikaisena olen parikymmentä vuotta kuunnellut työyhteisöjen perusteluja miksi vakituisten on saatava sitä ja tätä. Samoin paremmalla palkalla työskentelevien avautumisia.

Nykyään minua ei oikeasti hetkauta jos yt:issä monen vakituisen työ voi muuttua. Omat työsopimukseni katkeilevat jatkuvasti eikä vakisopimuksilla tai paremmilla palkoilla työskenteleviltä ole herunut empatiaa.

Tosi ihmeellistä että niin monelta puuttuu vastavuoroisuuden taju. Miksi joidenkin pienikin heikennys olisi katastrofi mutta minua oma työttömyyskään ei saa haitata?

Hoiva-ala on hyvin epäempaattinen ja huonosti vastavuoroinen ala. Pienipalkkaiset ja ylikuormitetut työntekijät tappelevat eduistaan kuin nälkäiset sudet lihapalasta pahimmillaan. Ja todellakaan mitään sympatiaa esim sijaisille ei ole. Kohtelu on täyttä paskaa.

Vierailija
26/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät näe että omat toiveet vaikuttavat muihin.

Jos voit samalla vähentää työaikaasi, voiko joku muu haluta ilta- ja yövuoroja? Eli yksi työntekijä lisää.

Määräaikaisena olen parikymmentä vuotta kuunnellut työyhteisöjen perusteluja miksi vakituisten on saatava sitä ja tätä. Samoin paremmalla palkalla työskentelevien avautumisia.

Nykyään minua ei oikeasti hetkauta jos yt:issä monen vakituisen työ voi muuttua. Omat työsopimukseni katkeilevat jatkuvasti eikä vakisopimuksilla tai paremmilla palkoilla työskenteleviltä ole herunut empatiaa.

Tosi ihmeellistä että niin monelta puuttuu vastavuoroisuuden taju. Miksi joidenkin pienikin heikennys olisi katastrofi mutta minua oma työttömyyskään ei saa haitata?

"Saavutetuista eduista on vaikea luopua". Itse olen ollut sosiaalialalla määräaikaisena pari vuotta, mutta työvuorosuunnittelussa aivan samalla viivalla, niinkuin lakikin sanoo. Nyt olen vakkari, ei mikään muuttunut.

Vierailija
27/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on asiassa pointtia? Jos joutuu aina olemaan iltavuoroissa tai yötöissä kun samaan aikaan toinen valikoi itselleen parhaat vuorot voi se aiheuttaa katkeruutta. Nimim. aina ilta, - yö- ja viikonlopputyössä ikävuodet 20-35. Sitten riitti ja aloin hankalaksi. 

Hyvin raskasta. Samaan aikaan kaikki kaverit AINA viikonloput vapaalla. Sitten kun alat saada normaalin ihmisen vuoroja, on kavereilla jo perheet ja lapset jne. Siinä meni sitten nuoruus. Muutama sunnuntai-lisä ei sitä korvaa. Liian usein nuoret saa aina paskimmat vuorot kun on näitä aapeen kaltaisia saatanan vuorojen valikoijia, joilla on muka aina jotakin tärkeämpää. Kesälomatkin näyttää olevan tietysti heinäkuussa.

Ei tuon pitäisi olla sallittua, että noin epätasaisesti jaetaan vu

Yleinen käytäntö, koska hoitoalalla on ihan normaalia pitää nuoriso pelossa. "Jos et suostu näihin perseisiin työvuorosuunnitteluihin, emme jatka määräaikaista sopimustasi."

Vierailija
28/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan sinä välistävetäjä jonka kivat työvuorot revitään muiden selkänahasta 

Arjen aamuvuorot ovat työläimmät vuorot mitä on ja niistä maksetaan huonosti. Aina on niitä halukkaita, jotka tekee iltoja ja viikonloppuja. 

Yövuorot on heittämällä raskaimpia elimistölle. Ja tämä on ihan tutkittu juttu. Joo, aina on niitä jotka väittää että ei tunnu missään, mutta kyllä tuntuu. 

Vierailija
29/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi purkaus oli epä asiallinen. Sanoisin tuosta esimiehelle. Vaikka kuinka keljuttaisi ei saa alkaa käyttäytymään noin.

Vierailija
30/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arjen aamuvuorot ovat työläimmät vuorot mitä on ja niistä maksetaan huonosti. Aina on niitä halukkaita, jotka tekee iltoja ja viikonloppuja. 

Yövuorot on heittämällä raskaimpia elimistölle. Ja tämä on ihan tutkittu juttu. Joo, aina on niitä jotka väittää että ei tunnu missään, mutta kyllä tuntuu. 

Toisaalta, jos päivävuorot ovat yhtä hvtin juoksemista, että ehdit kaikille heittää vellit naamalle ja vaipat edes sinne päin ja arpoa mihin nämä lääkkeet tunkee. Yleensä kuitenkin yöllä suuri osa nukkuu tai ainakin on laidan takana sängyssä, ehtii yövuorossa sentään kävellä useimmiten. 

Vierailija
31/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes puhuit asiasta ennen kuin olet saanut vastausta esihenkilöltä?

Meillä voidaan suunnitella vuoroja keskenämme, esimies on tähän erikseen kannustaanut ja vahvistaa sitten suunnitelman.

ap

Mutta selvästikään nyt ette keskenänne ole työkaverin kanssa samaa mieltä työvuoroista.

Vierailija
32/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen viestiin vastaus. Tuo on paha, että olet jo aiemmin ollut kevennetyllä työajalla ja nyt esität toiveen arkiaamuista. Todennäköisesti työpaikallasi on kuormittuneita ihmisiä, jotka kokevat toiveesi epäoikeudenmukaisena. Ilman terveydellistä syytä samassa vuorotyössä täytyy olla tasapuolisesti jaetut vuorot.

Vierailija
33/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinustako on siis ihan tosissaan hyvä idea, että muut tekevät yöt, viikonloput ja juhlapyhät ja sinä arkipäivien aamuvuorot? 

Ainahan tällä palstalla hoitajat kertovat kuinka hyvä palkka heillä on, koska saavat tehdä vain rahakkaimmat ilta- ja pyhävuorot. 

Vierailija
34/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti tuntuu, mutta silti on ihmisiä, jotka tekevät mieluummin yötä, meidän työpaikalla yövuoroihin tulijoita on enemmän kuin on tarvetta. Yövuoroista saa myös paremman palkan ja enemmän vapaata ns.perustyöstä.

Vierailija
35/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimies on paska, hän lähtee tähän peliin mukaan. Suosikki saa sitten päättää työvuoronsa, lomansa yms kun taas ne muut sitten joutuvat paikkaamaan näitä puutoksia.

Ikuisuusongelma. Nykyään on toki se, että sijaisista on joka paikassa pula, niin voi itse lähteä litomaan ja etsimään parempaa paikkaa. Eiköhän sinne joku kielitaidoton orja saada sekoilemaan tilalle niin vakkari voi sitten pitää ne vuorot mitkä haluaa.

Vierailija
36/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus suunnittelee, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Vierailija
37/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntumista voi vähentää sillä, että tekee jatkuvaa yötä.

Vierailija
38/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tekee kaikkia vuoroja yhtä paljon. Vain idiootti esittää ettei tekisi ilta ja yö vuoroja vaan enemmän aamuvuoroja.

Vierailija
39/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntumista voi vähentää sillä, että tekee jatkuvaa yötä.

Toki, mutta sitten kärsii muu elämä. Joillakin voi olla sitä työn ulkopuolellakin.

Vierailija
40/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on selkeä työpaikka kiusaaja, oman edun tavoittelija. Tuollaista työkaveria en ikinä haluaisi kanssani työskentelemää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä