Astalo ja vanna EIVÄT ole yleiskieltä
Kommentit (51)
Kuten tuolla todettiin, yleiskielessä astalo on tarpeettoman tärkeilevä. Voidaan yleisesti sanoa esim. että esine (tai jos tiedossa, niin mikä esine tai kapula tms.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos astalo ei ole yleiskieltä niin kerro mikä sitten olisi yleiskielinen sana mikä tarkoittaa samaa.
Vanna on ehkä murresana, mutta aika hyvin tunnettu.Murha-ase
Astalo tarkoittaa tilapäistä lyömäasetta.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla todettiin, yleiskielessä astalo on tarpeettoman tärkeilevä. Voidaan yleisesti sanoa esim. että esine (tai jos tiedossa, niin mikä esine tai kapula tms.)
Okei testataas:
"Joukko saapui paikalle esineet käsissään"
"Joukko saapui paikalle astalot käsissään"
Ei niin. Se o lyömäase ja pesufati
Herätkää vanhemmat:yläkoululaiset hämmästyvät esim, sanasta leuto (talvi oli leuto) Niille pitää lukea kirjoja lapsena päivittäin. Pelkkä fudis ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos astalo ei ole yleiskieltä niin kerro mikä sitten olisi yleiskielinen sana mikä tarkoittaa samaa.
Vanna on ehkä murresana, mutta aika hyvin tunnettu.Murha-ase
Ei ole sama, puukko voi olla murha-ase. Astalo on lyömäase ja nimenomaan joku esine mitä ei ole tarkoitettu lyömäaseeksi vaikka sellaisena käytetään, halko voi olla astalo ja aina astalon käyttö ei pääty kuolemaan niin se ei ole välttämättä murha-ase jos astalolla jotain hakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/5
Ensimmäinen on Truecrimehuorien sana.
Ristikonratkojien vakiosanastoa.
Tunsin sanan jo peruskouluikäisenä viime vuosituhannella. True crimeä en seuraa lainkaan.
Ristikonratkojat on VAJACKEJA 😆
Kokeilepa ratkaista viikonlopun Ilta-Sanomien Kovista minä viikonloppuna hyvänsä ja tule sitten tänne ilmoittamaan, kuinka monta oikeaa sanaa sait siihen väkerrettyä. Punaista Pelikaania ja Iisakin Ristikoita myös voit kokeilla. Niiden jälkeen huomaat, että taitaa se vajackius olla sinun päässäsi.
Murresanoja mutta katsoisin yleiskieleen eli puhekieleen kuuluviksi.
Vierailija kirjoitti:
Herätkää vanhemmat:yläkoululaiset hämmästyvät esim, sanasta leuto (talvi oli leuto) Niille pitää lukea kirjoja lapsena päivittäin. Pelkkä fudis ei riitä.
Tai voi opettaa asioita puhumalla ja keskustelemalla. Mikä tyyli nyt kenellekin sopii parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Ei astalo ole murresana ollut ikinä, vanna kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei astalo ole murresana ollut ikinä, vanna kyllä on.
Kyllä sitäkin käytetään mutta toki voi olla muutenkin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
5/5
Ensimmäinen on Truecrimehuorien sana.
Poliisinkin olen nähnyt tekstissään tuota käyttävän. Astaloa siis ja käsittääkseni ihan yleiskieltä on.
Eikö vanna tarkoita vauvan ammetta, ei aikuisten kokoa olevia kylpyammeita?
Vierailija kirjoitti:
Astalo on yleiskieltä, vanna on murresana.
Näin. Astalo toki on vähän spesifi, eli harva kai väkivaltarikoksista juttelee jatkuvasti.
Vanna oli ennen lasten kylvetys amme. Hailuoto on myynnissä nykyään ilman hai kaloja. Useimmat talot on myynnissä. HAI on näillä vesillä kuollut hai. Hauki tai joku ankerias vielä on. Jostain HAI LUOTO ON HAI NIMEN SAANUT.
Venäjältä tulleessa autossa oli hakku , rautakanki, sorkkarauta. Ja eräs nainen kertoi kyllä he voi varastaa vaikka talon ja laittaa rekkaan.
Hai Luoto oli 1700- luvun ison vihan ajan Tappara kirves jengin sodassa. Kasakat käytti kirveitä. Sotakirveet oli tapparoita.
Mä oon ollut ainakin 30 ennen kuin edes kuulin sanaa vanna. Länsi-Suomesta olen.
Vierailija kirjoitti:
Talvella pitää laittaa vanttuut käteen.
Non rasat .
Astalo on ihan yleiskieltä.