Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vanhemman kuoltua elää täyttä elämää/onko yksinäinen olo?

Vierailija
22.06.2025 |

Olen vasta 32 ja menetin juuri rakkaan äidin.

Olen ainut lapsi. Isäkin jo pian 70v ja aika etäinen ollut minulle aina.

Pelottaa että tuleeko elämästä nyt pysyvästi jotenkin ankeampaa? Ja yksinäistä, tyhjää?

Minulla on paljon ystäviä ja mies.

Olisiko sama vain luovuttaa jos elämä tästä eteenpäin onnetonta surun kanssa.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole omaa perhettä, niin helposti roikkuu vanhoissa vanhemmissaan liikaakin. Toki olet aika nuori, mutta kun 50-60 -vuotiaatkaan ei tunnu millään hyväksyvän, että 90+ ikäiset vanhemmat kuolee. Tämä koskee niitä, joilla ei ole puolisoa tai lapsia. 

Itse olen pian 50 ja äiti 76. Joskus mietin, että alkaako elämäni vasta, kun äiti kuolee. Sain enemmän vapautta nuorempana, mutta äiti jäi eläkkeelle 65 ja sen jälkeen alkoi järjestelemään minun elämääni. Puuttumaan joka asiaan, kommentoimaan kaikkea, soittamaan joka päivä jne. Hänellä on tylsää ja liikaa energiaa. Siksi roikkuu käsittämättömällä tavalla minun elämässäni ja minun elämäni yksityiskohdissa. Tämä on oikeasti aika raskasta, kun pitää joka asia perustella hänelle. On kuin vainukoira, jos en jotain kerro, niin jostain nuuskii sen vaikka väkisin esille. Ei tämmöistä ollut, kun oli vielä töissä ja itse olin 19-40 -vuotias. Nyt viisikymppisenä joudun täyt

Missä isäsi on?

Vierailija
22/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen menetys jättää jälkensä, mutta valitettavasti meidän on vain hyväksyttävä se tosiasia että ihmiset kuolevat. Äidit ja isät kuolevat lapsiltaan, puolisot toisiltaan, ja lapsetkin voivat kuolla vanhemmiltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ystäviä eikä lapsia, joten pelottaa jo etukäteen viimeisen vanhemman menetys. Kenen kanssa sitten hengaan?

Vierailija
24/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vieläkään täysin päässyt appiukon kuolemasta. Oli kuin isä mulle, kun omani menetin vuosia sitten.

Vierailija
25/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen menetys jättää jälkensä, mutta valitettavasti meidän on vain hyväksyttävä se tosiasia että ihmiset kuolevat. Äidit ja isät kuolevat lapsiltaan, puolisot toisiltaan, ja lapsetkin voivat kuolla vanhemmiltaan.

Silloin päässä pyörii ajatus onko seuraava joka menee arkkuun, jos itsekin saa ikää 50v ja mikä terveys on kaikilla. Vai mitä? Vanhemmat eivät saa ikinä kuolla. Mitä tekee ilman äitiä?

Vierailija
26/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos päästät irti muistoistasi ja elät elämääsi.

Jos muistelisit asioita, joita sinulla oli kun olit 5v, elämäsi olisi koko ajan vajaata ja eläisit menneisyydessä. Mutta et muistele noita asioita. Samalla tavalla äiti jää muistoksi ja menneisyyteen, kun pidäthuomiosi muistojen sijaan nykyhetkessä.

Toki suru ja menetys ja kaikki muutokseen liittyvät tunteet kannattaa kokea. Eli jos koet surua, niin koita antaa sen elää oma kurssinsa. Usein olo helpottaa, kun on vähän aikaa itkenyt. Jos sen sijaan yrittää rationalisoimalla tai esim. puhumalla välttää tunteita, ne patoutuvat ja jäävät käsittelemättä.

Puheesta ei surussa ole hyötyä, vaan suremisesta.

Vierailija
27/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ystäviä eikä lapsia, joten pelottaa jo etukäteen viimeisen vanhemman menetys. Kenen kanssa sitten hengaan?

Osut niin oikeaan. Vaikkei olisi vanhemman kanssa hengaamassa, niin asialla on väliä ja merkitystä paljon. Muillakaan ei ole lapsia välttämättä tai tukevia ystäviä.

Vierailija
28/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olin 3 lapsen 34v äiti kun oma äitini kuoli ha 40v kun isäni kuoli.

Olisi ollut sulaa hulluutta ja täysin mahdotonta käpertyä omaan suruun kun oai lspset, perhe, puoliso, koti ja työ!? 

Ei se ikävä suremalla parane. Elämä jatkuu ja velvollisuuteni eläviä kohtaan oli suurempi kuin kuolleita kohtaan 

Vierailija
29/82 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat oli täysin kiinni omissa vanhemmissaan, kävivät suunnilleen joka päivä heidän luona. Heillä tuli iso tyhjä aukko vanhempiensa kuoltua.

Vierailija
30/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä selviää ja elämään löytyy täytettä. Alussa tuntuu pahalta mutta myöhemmin tuntuu että näin tän kuului mennäkin jos kyseessä vanha/ sairas ihminen.

Ei kannata uskoa niitä lannistavia kommentteja että nyt on koko loppuelämä täynnä surua kannettavaksi ja elämä jatkuu erilaisena jne.. Ei se niinkään ihan mene. Ihmiset jostain syystä rakastaa piehtaroida surussa ja synkistellä. 

Vierailija
31/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli, kun olin 9-vuotias. Elämä kuitenkin jatkuu ja kannattaa muistaa, että myös usein edesmenneet läheiset toivovat sinun parasta. Surra ja ikävöidä saa. Opettele nauttimaan elämän pienistä, arkisista asioista. Itselläni lapsena lohtua toi koulunkäynti. Se pysyi samana, vaikka kotona kaikki muuttui.

Vierailija
32/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ajatella että elän surun ja ikävän ympäröimänä, vaan saan nimenomaan voimaa ihanista muistoista mitä on edesmenneistä läheisistä. Elän ja nautin heidänkin puolestaan. Se on suurin kunnianosoitus.

Vierailija
33/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä olisit sitten halunnut menettää äitisi? Vai olisitko mieluummin kuollut itse ensin?

Ap on kai ajatellut, että sellainen ei tule koskaan omalle kohdalle. Tai vasta, kun vanhempi on 101 vuotias....

Vierailija
34/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin. Ihan jokaisen kannattaisi opetella yksinoloa ja pyrkiä eroon läheisriippuvuudesta.

Vierailija
35/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lapsettomat ajattelevat että lapsen kuuluu kuolla ennen vanhempaa, olen törmännyt tähän ennenkin ja aina se hämmästyttää 

Vierailija
36/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehenkään ihmiseen ei kannata ripustautua. Itse olen ollut ehkä kylmästi etäinenkin vanhempiani kohtaan, koska tiedostan kyllä, että he eivät elä loputtomasti....  Äitini on taas erittäin huono esimerkki, joka ei osaa olla yhtään yksin ja on tottunut, että isäni kuskaa hänet joka paikkaan. Ystäviä hänellä ei ole, koska eihän heille ole muka naimisissa olevalla aikaa. 

N.52

Vierailija
37/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut sulaa hulluutta ja täysin mahdotonta käpertyä omaan suruun kun oai lspset, perhe, puoliso, koti ja työ!? 

Ei se ikävä suremalla parane. Elämä jatkuu ja velvollisuuteni eläviä kohtaan oli suurempi kuin kuolleita kohtaan 

No mitäs jos sulla ei olisi ollut lapsia, perhettä, puolisoa, kotia ja työtä? Helppohan se hyvästä asemasta on jeesustella. 

Vierailija
38/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin. Ihan jokaisen kannattaisi opetella yksinoloa ja pyrkiä eroon läheisriippuvuudesta.

Ei ole läheisriippuvuutta kaivata ihmisten seuraa, ääliö. 

Vierailija
39/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä valitat. Mies ja ystäviä.

Mikä tissilapsi olet?

Sulla ei varmaankaan ole lapsia eikä susta siihen kyllä oliskaan.

Vierailija
40/82 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs jos sulla ei olisi ollut lapsia, perhettä, puolisoa, kotia ja työtä? Helppohan se hyvästä asemasta on jeesustella. 

No olisi outoa olla äidissä kiinni ja asua yhdessä tuon ikäisenä!? Itse olisin varmaan jäänyt ulkomaille töihin jo nuorena ilman perhettä. 

En osaa edes kuvitella olevani täysin syrjäytynyt kuten sinä. Ystäviäkin on paljon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä