Tutkimusten mukaan se että syö usein pähkinöitä, ei ole yhteydessä ylipainoon. Miten mahdollista vaikka on 1400 kcal pienessä pussissa?
Selittäkää miten pähkinät voi olla yhteydessä normaalipainoon vaikka energiaa on ihan valtavan paljon? Helposti voisi syödä tosi ison määrän
Kommentit (50)
Kaikista ihaninta siinä kun aikoinaan opettelin syömään "oikein", itselleni sopivalla tavalla oli just se että ei tarvitse kyttäillä kaloreita. Aamupuuro marjoilla ja rouhituilla pähkinöillä, lounas jossa paljon kasviksia ja kasviproteiinia, salaattia oliiviöljyyn tehdyllä kastikkeella ja siemeniä päälle ym. Leipääkin syön, mutta maltillisesti ja siinäkin päällä usein muuta kuin juustoa ja metukkaa, joskus kyllä niitäkin.
Mä olen varmaan se tuloksista poistettu poikkeava arvo. Syön pähkinöitä lähes päivittäin ja olen pullukka.
Olen syönyt saksanpähkinöitä joka päivä aamiaiseksi (kourallinen). Olen 59v ja ei granmaakaan ylipainoa. Usein luullaan 15-10 v nuoremmaksi. Tosin liikkunut säännöllisesti joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöistä saat kroppasi kaipaamia ravintoaineita ja hyviä rasvoja (pl kookos). Valitse suolaamattomat pähkinät ja syö niitä n. kourallinen päivässä. Vähentää muuta syömistä ja parantaa veren rasva-arvoja. Ruokailussa kokonaisuus ratkaisee vaikutuksen kehosi hyvinvointiin.
This simple snacking habit could help cut your cholesterol, study finds
https://www.sciencefocus.com/news/almonds-could-cut-cholesterol
Vierailija kirjoitti:
Rasva ei lihota. Täytyisi ihmisten pikkuhiljaa jo uskoa se, että energiamäärällä ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä mistä sen energian saa. Ylenmääräinen hiilihydraatti lihottaa.
Viimeiset vuosikymmenet rasvan saantia on vain vähennetty. Silti ihmiset lihovat.
Ei todellakaan ole vähennetty, pizzat ja hampparit oikein valuvat rasvaa. Juusto on pahin rasvan lähde.
Syön noin 50g pähkinöitä päivässä. Tästä saa sen noin 330kcal energiaa ja olen tämän ottanut huomioon dieetissäni.
Koska niitä ei syödä pientä pussillista päivässä. Annoskoko on omalla kohdallani ehkä 20 grammaa puuron tai salaatin joukossa, tuo on noin 100 kcal.
PIeni pussi pähkinöitä ei ole mikään monisataagrammainen.
Saman olen huomannut. Ja zero kokista kittaavat ovat kunnon laardiperseitä vaikka on nolla kaloria. Huima ero kun vertaa veden juojiin.
Aina joku kehuskelee miten luullaan nuoremmaksi. Naisten pitää päteä.
Koska ylipainoiset valitsevat hyllystä aina sen sipsipussin, vaikka vieressä olisi pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinät ja mantelit vievät hyvin nälkää pois. Suositus on syödä 6-8 pähkinää tai mantelia vuorokaudessa. Syön iltapäiväkahvilla ne ja hedelmän. Olen kylläinen päivälliseen saakka. Minulla ei ole ikinä nälkäkiukkua tai tarvetta syödä illalla ruokakaappeja tyhjäksi.
6-8 pähkinää? Mä syön kulhollisen. Mukana myös crunchy mysli ja taatelit. Pähkinät paistan voissa. Ja hunajaa laitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva ei lihota. Täytyisi ihmisten pikkuhiljaa jo uskoa se, että energiamäärällä ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä mistä sen energian saa. Ylenmääräinen hiilihydraatti lihottaa.
Viimeiset vuosikymmenet rasvan saantia on vain vähennetty. Silti ihmiset lihovat.
Annoskoko on kasvanut valtavasti sitten 1970-luvun. Silloin lounasruokailijan annos juomineen painoi puoli kiloa Suomessa. Pari vuotta sitten suomalaisen lounasannos painoi kilon. Annoskokojen kasvu lihottaa suomalaisia. Sen lisäksi kulttuurin muuttuminen. Nykyään syödään joka paikassa ja tilanteessa. Lapsilla ovat leikkitreffit niin niilläkin osa lapsista odottaa, että laitetaan snacksit ja karkit pöytään tarjolle. Ennen olisi tarjottu korkeintaan maitoa ja voileipä. Sitäkään ei tarjottu aina, koska ajateltiin lasten syövän kotonaan.
Nykyään myös astiat on paljon isompia kuin ennen. Lautaset isoja, kupit isoja jne. Sekin nostaa annoskokoa, jos ihmiset ottaa lähtökohtaisesti lautasen täyteen ruokaa, ja lautanen on kasvanut puolet isommaksi kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinät ja mantelit vievät hyvin nälkää pois. Suositus on syödä 6-8 pähkinää tai mantelia vuorokaudessa. Syön iltapäiväkahvilla ne ja hedelmän. Olen kylläinen päivälliseen saakka. Minulla ei ole ikinä nälkäkiukkua tai tarvetta syödä illalla ruokakaappeja tyhjäksi.
6-8 pähkinää? Mä syön kulhollisen. Mukana myös crunchy mysli ja taatelit. Pähkinät paistan voissa. Ja hunajaa laitan.
Apua!
Kokeile syödä tyhjään vatsaan hyvää proteiinia, monipuolisesti kasviksia, oliiviöljyä ja kourallinen pähkinöitä. Ja seuraavana päivänä vaikka kerroshampurilaisateria jätskillä. Luultavasti huomaat, että ensin mainittu pitää nälkää ja toisen jälkeen olet nälissäsi jo parin tunnin päästä, vaikka siinä on todennäköisesti enemmän kaloreita. Hyvä ravinto vie nälän, huono aiheuttaa sitä. Siksi pskaa syövät ovat lihavampia.
Vierailija kirjoitti:
Niistä tulee pitkäaikainen kylläisyyden tunne eikä tarvitse syödä montaa.
No tuo on kyllä pahinta hevonpaskaa ikinä - et sä mistään muustakaan puolesta kourallisesta tuu kylläiseksi! Ne pähkinät on ihan turhaa tavaraa eiväkä edes maistu millekään. Helposti menee kourallinen sen jukurtin kanssa ja avot, 300 kaloria tulee ihan siitä että pureskelet ja nielaiset.
Minä syön pähkinöitä jogurtin päällä aina aamulla. Ehkä 5, maistuu hyvältä ja pitää nälkää, niissä on lisäksi sitä hyvää rasvaa. Toki jos suolapahkinöitä vedät pussillisen päivässä, niin vaikutus on eri.
Usein/päivittäin pähkinöitä syövät pitävät ne annoskoot ehkä pienempänä+ ottavat pähkinät terveellisempänä (ei suolattuna paahdettuna) versiona.
Vierailija kirjoitti:
Koska ylipainoiset valitsevat hyllystä aina sen sipsipussin, vaikka vieressä olisi pähkinöitä.
Ei nyt ihan noinkaan. Monet ylipainoisethan syö ihan terveellisesti sinänsä, mutta liikaa, tai sit sellaista rasvaköyhää (sokerista) ravintoa eli jotain vähärasvaisia valmisteita, leipää ja sokerijogurtteja, valmiiksi marinoituja lihoja/vegetuotteita ym.
No jaa. Tiedä tuosta. Kerron vaan omalta kohdaltani, että oon syönyt ison kourallisen pähkinöitä aamupalaksi nyt... hetkinen... oisko jo n. 15 vuoden ajan? 169cm 54kg. Syön, koska nälkä lähtee ja herkkä iho tuntuu vahvistuvan.